Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Misschien komt het omdat ik me in het "alternatieve" circuit beweeg maar ik heb soms het idee dat iedereen hetzelfde denkt/wilt maar er niets gebeurt.

Waar heb ik het over? Geluk, genot, vrijheid en blijheid etc.

Theoretisch is dit voor iedereen mogelijk en 90% van de mensen die ik ken zouden dit ook in hun hart het liefste hebben en een ander gunnen (belangrijk).

Tijdens enkele reizen die ik heb gemaakt kom ik steeds meer tot de conclusie dat ieder individu uiteindelijk het doel heeft gelukkig te zijn. Dit betekent dus geen oorlog om olie (toren v babylon stond ooit in Irak) ,geen honger, geen ellende, vrijheid om een plant te zetten die je graag rookt, geen instanties die je stressen om geld etc.

Een hoog gegrepen doel wat (denk ik) afschrikt om mensen ertoe te zetten het initiatief te nemen hier een einde aan te maken. En niet alleen wij blowers maar ook b.v. mijn moeder, jouw broer en al die burgers willen ook eigenlijk het liefst een vredige wereld. Is dit dominantie van de machthebbenden? Tja het is de vraag of je je laat domineren dan. Of is het macht der gewoonte, dan mogen we wel eens wakker worden.

Misschien druk ik me verwarrend uit (na tig pijpjes) maar wat ik niet begrijp is de volgende conclusie,

het gros van de mensen op de wereld wilt deze utopie en toch wordt er maar weinig naar gestreefd, raar....

Noem het zwevend maar toch kun je dit ook heel objektief bekijken en tot de zelfde conclusie komen.

We martelen onszelf (en anderen en met pijn in mijn hart de natuur) en schijnen in een vicieuze cirkel te zitten, wat is er nodig dit te doorbreken? Tijd uiteraard maar ook een impuls om ons tot beweging te zetten.

Gelovigen schreeuwen over de de terugkeer van Jezus etc, ik vind dit afschuiven, gemakszucht. Als Jezus in je aanwezig is kun je zelf al beginnen met te veranderen.

Maar concreet, pfff da's een ander verhaal want dan komen de details over "wat is goed en wat niet".

Maar een leuk begin zou zijn om de duidelijke "niet goed" zaken aan te pakken.

B.v. dat mn wiet bijna op is nu, nee grapje, dat er zeehonden dood geknuppeld worden op afschuwelijke wijze onder de ogen van de hele wereld, honger, grootmachten met hoogmoed etc.

Ik kan dit niet verkroppen, vele mensen met dezelfde basisgedachte maar niet "united".

Maar goed, een kleine unie hebben we hier al :-)

Dit moest ik effe kwijt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Timothy Leary sample:

 

Think for yourself

Question authority

 

Throughout human history, as our species has faced the frightening, terrorizing fact that we do not know who we are, or where we are going in this ocean of chaos, it has been the authorities, the political, the religious, the educational authorities who attempted to comfort us by giving us order, rules, regulations, informing, forming in our minds their view of reality. To think for yourself you must question authority and learn how to put yourself in a state of vulnerable, open-mindedness; chaotic, confused, vulnerability to inform yourself.

 

Think for yourself.

Question authority.

 

gaat ongeveer over wat jij bedoelt niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind trouwens dat je best gelijk hebt. Iedereen wilt eigenlijk ook gewoon gelukkig zijn zonder al te veel poes pas, maar in de loop der eeuwen (vooral de laatste 100 jaar), is het leven steeds ingewikkelder geworden door tig van beleiden en wetten. Ga maar na, als de mens in zijn primitiefste vorm in de oertijd ook gelukkig kon zijn (neem ik aan), dan zou dat voor ons ook eenvoudig moeten zijn. Helaas verneukt de mens zijn eigen kwaliteit van leven door een hoop onzin regels te maken waar niemand baat bij heeft...

Ik vind dit spijtig en ben benieuwd hoe het er over 100 jaar uitziet, de wereld. Helaas is dit onderwerp zo enorm complex dat een oplossing slechts met de jaren kan komen of als iedereen van de ene op de andere dag zou veranderen en anders zou gaan leven. Helaas :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga akkoord.

dit is eigenlijk een enorm uitgebreid onderwerp.

De mens heeft vaste richtlijnen nodig, wat uiteindelijk leidt tot beknotting van het individu. Maar het individu heeft dan weer immens veel behoeftes en dromen waar geen rem op staat... ;)

Interessante uitwijding hierop is de sociobiologie, lees 'de gouden kooi' van edward nogiets wilson eens.

Hierin wordt cultuur voorgesteld als iets dat in functie staat van het overleven van de soort in z'n geheel.

Interessante visie en begrijpelijk ook.

Ik denk dat we ergens (en mss zelfs in vrij grote mate) dieren blijven, die ernaar streven hun soort optimaal te ontwikkelen.

zucht, gaat te diep eigenlijk :verrygood

 

Ik zeg altijd maar, als een aantal 10 000'en jaren terug onze hersenen niet waren beginnen groeien was ik nu een aap met een simpel leven en wijfjesapen ter beschikking a volonté, dus f*ck de evolutie! :D

 

grtz Jim

Share this post


Link to post
Share on other sites
Helaas verneukt de mens zijn eigen kwaliteit van leven door een hoop onzin regels te maken waar niemand baat bij heeft...

 

En dit is waar je verkeerd ging, mijn beste. Er zijn wel degelijk mensen die er baat bij hebben - de machthebbers. Zij die achter de regels staan.

Denk maar aan de vriendjespolitiek die heerst onder de rijke vetzakken die naar dezefde dure poepschool gingen :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intersant...

 

Volgens mij is het een beetje de welvaart in west europa. Dit zorgt ervoor dat we meer met onszelf bezig zijn dan met anderen. Iedereen zit in een soort angstig zelfbehoud. Multimedia, tv, is ook een sociale afbraak geweest van de mens. Hoeveel mensen er nu thuis voor hun pc'tje of tv'tje zitten te kijken is onvoorstelbaar. Terwijl men vroeger gezellig met elkaar buiten was. Dit zorgt ervoor dat we minder met elkaar gaan praten, waar de massamedia en politiek natuurlijk gretig gebruik van maakt. Zij zorgen er nu voor dat ze meer macht en invloed gaan uit oefenen op de kleine eenzame zwakke mens. Ik ken bijvoorbeeld gezinnne in zuid Italie waar er nog zo een echt berg leven heerst. Dat is niet te vergelijken met ons leven, die mensen daar zorgen echt voor elkaar (alhoewel ze niets hebben). Daar heb ik voor de eerste malen ook echt leren zien en ervaren wat geluk nu juist is. Geluk is de mens naast je die je neemt zoals je bent en je toelaat een echte vriend te zijn.

 

Mijn conclusie is dus zolang de mens zich met zich zelf gaat bezig houden, geen hogere waarden gaat plaatsen boven zijn eigen ellendig bestaan, we steeds meer afzakken. Technologie en welvaart zijn moordend voor het geluk. De natuur die word afgebroken en de mensen die ze als kippen in hokjes duwen. Elke mens heeft ook een stukje natuur nodig.

 

Peace Dude

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er zijn wel degelijk mensen die er baat bij hebben - de machthebbers. Zij die achter de regels staan.

 

Oke, dat is waar. Dat is overigens al duizenden jaren zo. Om een voorbeeld te noemen; in de tijd van de Egyptenaren en de Romeinen hadden de farao's, senatoren en andere 'hoge mannen' tal van voorrechten. Daar valt verder weinig aan te doen, ook tegenwoordig. De mens moet nou eenmaal gestuurd worden door wie of wat dan ook. Dat is ook de reden dat geloof vaak als belangrijkste wordt gezien in het leven van mensen. Maargoed. De mensen aan de macht zullen altijd gebruik blijven maken van hun positie, wat ten koste gaat van hun 'onderdanen'. Maar wat ik wilde duidelijk maken, is dat een groot deel van deze mensen helemaal niet op deze regels en wetten zit te wachten.. om onze cannabis wetregeling maar als voorbeeld te nemen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ah ja, die regels. Oorspronkelijk begint dat als een paar simpele regeltjes - ni stelen, ni moorden, liefst ook ni verkrachten, etc etc etc.

Dan zijn er snuggeraars (advocaten), die mazen in het net zoeken (vb. "ma hij heeft ook van mij gestolen, das oog om oog"), dus moeten er na precedeneten nieuwe EXTRA regels gemaakt worden om die mazen te dichten. die veroorzaken weer andere mazen, die weer moeten gedicht worden door extra wetten, en zo groeit dat over de eeuwen heen, en men is zo gewend aan het proces dat het ondertussen een eigen inertie heeft en men wetten maakt gewoon omdat dat de gewoonte is :(

ziet, ze submitten constant nieuwe wetten voor approval of denial (sorry voor het Engels, kan moeilijk denken nu :whistling )

 

en zo komen we aan een semi-organisch gegroeid legislatief geheel, dat ons huidige rechtssysteem vormt.

 

uiteindelijk grijp ik mijzelf bij mijn haar en vraag ik me af : MENSEN MENSEN, WHATEVER HAPPENED TO COMMON SENSE... :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

In deze samenleving is jezelf zijn al een ideaal..

Share this post


Link to post
Share on other sites
''In deze samenleving is jezelf zijn al een ideaal..''

 

Precies!... Naar mijn mening kijken mensen (althans de machthebbers), te weinig naar wat op lange termijn echt geld. Vrijheid, gerechtigheid, tolerantie?...

En niet alleen maar naar heb individu kijken.

 

Wat zou een willekeurig iemand op straat zeggen tegen:

Wat betekenen mensen in het algemeen voor elkaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe onrealistisch een ideale wereld ook is het zou wel mooi zijn. we gunnen onze mede mens van alles we zijn allemaal tegen de bioindustrie. maar als het er op aan komt dan doen we nog geen zak. we zijn te lui om uit zoeken waar je kleding kan kopen die niet door kinderen is gemaakt, daar naast is er ook nog het eeuwige gezeur op de grote boze oliemannen waar we iedere keer als we het weer nodig hebben gevonden om met de auto naar de briefenbus te gaan onze centjes weer aan af dragen.

en dan de bioindustrie dat is helemaal mooi. jullie weten allemaal wel dat er oerbossen worden omgekapt om soya te verbouwen voor ons vee(deze plantages zijn hondereden m², en er is geen insect te bekennen) dus dat eten wij ook weer op. om over kippen maar niet te spreken www.kentuckyfriedcruelty.com. en omdat wij allemaal het nieuwste van het nieuwste moeten hebben, ja dan kunnen we natuurlijk niet meer uitgeven aan vlees ed.

 

ik denk dat er dit mis is met de wereld iedereen roept van de wereld is slecht blabla. ik denk van als je nou eerst eens op je zelf let wat je koopt(vooral waar komt het vandaan en wie heeft het gemaakt, en welke belangen gaan ermee gepaard)en wat je eet. ik denk als iedereen zijn eigen beurs niet altijd voor opstelt de wereld een stuk mooier wordt.

 

srry voor de spel/typ fouten, of fouten in de zins opbouw maar ik ben een dislekt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat we ons vaak niet realiseren in wat voor een systeem we eigenlijk leven omdat we er door de dagelijkse rompslomp blind voor gemaakt worden.

Wanneer ik een joint blow en ik in een van mijn beruchte filosofische buien geraak kan ik soms in een helder moment inzien hoe beperkt onze vrijheid eigenlijk is...

Als ik een paar gram wiet op zak heb ben ik dan een crimineel? Stoor ik jou daarmee? Ik kan begrijpen dat er grenzen zijn (zoals geen wiet gaan roken in een kleuterschool) maar soms lijkt het alsof die grenzen me nog juist een vierkante meter bewegingsvrijheid geven.

Waaroom er niets aan gebeurt? Mensen houden van het valse gevoel van vrijheid (we zijn vrij om ons alle luxe aan te schaffen) maar tegelijk worden we hersendood gemaakt door bepaalde gedragsregels die we moeten naleven of we worden bestempeld als "marginaal". Wel ik ben graag marginaal ik zie het nut niet om te denken als iedereen, om me te kleden zoals iedereen, men haar te kammen zoals iedereen.......

Het grootste probleem wt ik ervaar is mijn persoonlijkheid te laten gelden omdat die niet altijd binnen de lijntjes van het sociaal aanvaardbare ligt (niet dat ik een potloodventer ben) maar als ik een praatje wil maken met een onbekende op de trein is daar dan iets mis mee? Blijkbaar wel want veel krijg ik enkel vuile blikken terug... Nu ja het zij zo, ik zal altijd alleen mezelf zijn en ik ben niet van plan me aan te passen aan het vooropgesteld idee van hoe ke zou moeten zijn! :offtopic

 

Grtz J. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben het echt zo met je eens. . .

 

maarja wiet alleen is natuurlijk niet de hoofdzaak. ik bedoel van dat is eigenlijk alleen maar een luxe probleem,het is wel kut maar het is en blijft een luxe probleem. maar voor onze rijkdommen sterven gewoon mensen.

 

maar wat je zegt over die trein/bus. dat is nu een plaats die men probeert te vermijden want goh je zou eens naast een vreemde moeten zitten. en niemand wil met elkaar praten. ik kan me heel goed voorstellen dat je je daar aan ergert. ik heb er nooit zo bij stil gestaan. maar ik reis iedere dag met de bus, en het OV zou best iets leuks kunnen zijn. maar wat je zegt als je iemand aanspreekt of iets vraagt wordt je echt zo aangekeken van wat ben jij voor persoon. maar ja zeuren is makkelijk wat doe je eraan ik weet het niet

 

gr

 

zo nu ga ik eerst een jointje rollen het is tenslotte vrijdag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan me zeker vinden met de personen die het liefst naar de oertijd terug zouden gaan, met een wijfjesaap aan de poot <_<

Toch is dit volgens mij niet de weg waar we moeten op hopen/streven...heb zelf die gedachte ook lang gehad.

Het zou anders maar zinloos geweest zijn dat de mens door al die eeuwen gevolueerd is en steeds meer kennis en verlichting bij kreeg.

Het is belangrijk met een kritichs oog naar de geschiedenisboeken te kijken, deze zijn namelijk constant veranderd geweest(tot op de dag vandaag) met de intentie om de mensen te laten "vergeten"... en wat zijn we daar goed in! Toch is de hoop nooit verdwenen, dit kunnen we aanschouwen door de ogen van onze kinderen, de volgende generatie...!!!!!!!!!!

 

Alles wat er ooit gebeurt is geweest heeft ons voorgoed veranderd, ook al denk je geen actor te zijn, dat ben je wel, ook al doe je niets...

De globalisering is een term die altijd met bepaalde ideoliegen verbonden geweest is, daarom dat ons denkend vermogen gelimiteerd wordt... door al die informatie die verspreid wordt ten gunste/afgunste van een andere "groep"

Dat materialisme een typerend kenmerk is van de huidige/vorige generatie lijkt me wel meer dan bewezen, toch moeten wij geen haat gaan koesteren, maar simpelweg zelf actie ondernemen, en de huidige concepten over realiteit een beetje bijschaven.

 

Het is verkeerd te denken dat andere mensen slecht zijn, dat is net waar die kleine groep van de huidige machthebbers achteraan zitten. Ze creëren afgunst/haat/morele gedragsregels/geloofsverkrachting/ angst bij de burgers om deze meer voorspelbaar en controleerbaar te maken!

Laat je nooit wijsmaken dat de mensen "slecht" zijn...

 

Het is veel makelijker voor jezelf om helemaal goed te zijn, dan helemaal slecht! Die keuze maken we zelf.

 

Denk ook niet dat er een dag des oordeels bestaat, dat is allemaal propaganda praat van de kerk. Weer om dezelfde reden die ik hierboven vernoemde!

 

Het is belangrijk voor jezelf om vast te houden aan wat je echt voelt en wat er echt toe doet voor je, dat is de enige weg naar verlichting.

 

Wie iemand anders kent is wijs, wie zichzelf kent is verlicht!!! De wijsheid is zwaar om te dragen, de verlichting daarentegen niet!

 

En om als laatste nog iets te zeggen over idealisme: idealisme is een demoon die je in huis haalt, deze kan overdreven geluk of ongeluk brengen... toch zeg ik niet dat er geen nood is aan idealisme!!! Je mag er alleen jezelf niet in verliezen, want dan ben je de weg kwijt... en zal je nooit echt gelukkig zijn.

-----------------------------------

Dit is een onderwerp waar ik nog een boek zou kunnen overschrijven, dus aangezien dit een topic is, stop ik hier even :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...