Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Mojo

35a Hoofdzekering Met 3 Of 4 Groepen Van 16a...

Recommended Posts

Beste mensen,

 

Heb even een vraagje als toch wel leek in de electra.

Stel ik heb mijn 25A zekering vervangen door een 35A en hierop zitten 4 groepen van 16A op. Kan ik dan meer stroom trekken dan wanneer er sprake was van slechts 3 groepen van 16A?

 

Logisch nadenkend zou je zeggen het blijft 35A waarop je draait?! En toch is bij mijn maat de 35A er uit gevlogen (3x16A) en bij mij niet (4x16A). Verder is de situatie exect gelijk. 12x600w+1500 aan rest app.

 

Rara??

Share this post


Link to post
Share on other sites

12*0.6 (*1.1)= 8400watt

8400+2000=10.000watt

 

10.000/230=43.5 A

 

Alleen die 12 lampen zijn al 36A

 

Mikeh vind het niks gek dat de stoppen eruit slaan :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vindt Mikeh het misschien wel "iets frapant" dat het zelfde ergens enaders geen problemen opleverd? Het enige verschil is dat daar een extra groep is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vraag is: heb je éénfase 35A of driefase 35A? In dat eerste geval gaat het dus nooit lukken: als je even rekent is 3 x 16 meer dan 35 ampere. Een extra groep daarop plaatsen heeft dus geen zin. Dat de stop er uitvliegt heeft dus niks met je groepen te maken maar met overbelasting. Je maximale aansluitingwaarde is 35A, of je er nou 2 of 12 groepen van 16A op zet.

 

op 3 fasen met 35A kun je dus bijna 6 groepen van 16A maximaal belasten. Je hebt immers 3 x 35A tot je beschikking dan.

 

De hoofdzekering is overigens altijd trager dan de groepzekeringen dus als die er uit knalt is er sprake van een kapotte groepszekering of overbelasting volgens mij

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap je volkomen aangezien het een heel erg logische gedachtengang is. Maar het vreemde in het verhaal is dat er in beide gevallen sprake is van 1 fase en 35A.. en dit bij de één wel werkt en bij de ander niet. Vandaar dat ik me af vraag waar het verschil in kan zitten. Het enige verschil dat ik kan ontdekken is het aantal groepen.. Maar dat kan het niet zijn, dat wilde ik ook graag bevestigd hebben, daarvoor dank..

 

Maar wat kan het dan zijn??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nr 1: tapt af

Jouw maatje tapt niet af :verrygood

 

Logischere verklaring is er niet :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kinderachtig hoor Mikeh... Ik probeer achter iets te komen, niet iets te verbergen (in ieder geval niet op dit forum). Ben ook niet uit op een strijd...

 

Maar ik hou het er maar op dat je niet weet hoe het kan!

 

Misschien iemand anders?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie m'n berekening in m'n 1e post in je topic :whistling

 

Daar staat de oplossing!

 

35A => 35*230 => 8050 Watt.

1 vsa => 600 watt + verlies (10%) => 660watt

 

8050/660=> 12.2 , dus 12 lampen is zowieso de max, dan heb ik nog geen afzuiger van 350 watt & pompje van 500watt meegerekend :)

Als die aanstaan/springen dan ga je over die 35A heen en dan is het *pats*

 

Duur hé 50,- per stop :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey mikeh,

 

Hij vroeg om een redenering waardoor dit kan.

 

Als hij aan geeft niet af te tappen dan zal ik als ik hem was de stroom maar eens gaan meten die door de zekering loopt.

Als de zekering bijvoorbeeld niet goed is en meer dan 35A kan hebben mag hij het snel stoppen,

want dan word zijn voedings kabel een zekering en brand die op den duur door en dit is een hele dure grap.

 

Leg dit maar eens uit aan nuon hoe dat kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mee eens. Het is elektrisch niet mogelijk om het zo te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien heeft je maat een hoofdzekering met een andere karakteristiek,d w z , jij hebt een trage zekering en en je maat niet. het kan ook nog te maken hebben met de hoogte van de binnenkomende spanning. als die lager is dan word de stroom hoger ,dus zit je op het eind van de kabel of word die fase in de buurt al zwaarder belast dan kan er een lagere spanning bij je binnenkomen. meer kan ik er niet van zeggen :whistling toch maar een paar lampjes minder dan ??? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

het zou wel kunnen als hij 6 lampen van 0.00 tot 12.00 en de andere 6 van 12.00 tot 0.00 met schakelrelais 1 aan de andere uit en andersom.....

dus 6*660= 3960 + 2000 / 230 = 25.91 ampere.... (hierbij kan hij nog 3 lampen op 18uur zetten maar dan zit hij echt op zijn max) en zou hij het wel halen... alleen is dit de situatie dat weet ik niet..

er staat wel boven aan dat hij 12*600w heeft plus 1500w alleen zie ik niet wat de opstelling is 12 in 1 hok of 2 :verrygood

 

Danny

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zie m'n berekening in m'n 1e post in je topic :)

 

Daar staat de oplossing!

 

35A => 35*230 => 8050 Watt.

1 vsa => 600 watt + verlies (10%) => 660watt

 

8050/660=> 12.2 , dus 12 lampen is zowieso de max, dan heb ik nog geen afzuiger van 350 watt & pompje van 500watt meegerekend :(

Als die aanstaan/springen dan ga je over die 35A heen en dan is het *pats*

 

Duur hé 50,- per stop :whistling

 

Dit is niet de oplossing voor waarom het ergens anders wel werkt :verrygood

 

 

"Als hij aan geeft niet af te tappen dan zal ik als ik hem was de stroom maar eens gaan meten die door de zekering loopt.

Als de zekering bijvoorbeeld niet goed is en meer dan 35A kan hebben mag hij het snel stoppen,

want dan word zijn voedings kabel een zekering en brand die op den duur door en dit is een hele dure grap."

 

Is het per difinitie zo dat de kabel niet meer dan 35A aan kan? Hangt dat niet van de dikte af of andere zaken eventueel??

 

Groet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

een standaart kabel die een huis binnen komt is 4x 6mm².

 

Fase 1-2-3 en nul.

 

 

! Diameter Kabel !! Max Ampere !! Watt bij 230V (230*A) !! Watt bij 400V (400*A) !! Watt bij 400V : √3

|-

| 1,0 mm² || 6 A || 1380 Watt || 2400 Watt || 1386 Watt

|-

| 1,5 mm² || 10 A || 2300 Watt || 4000 Watt || 2309 Watt

|-

| 2,5 mm² || 16 A || 3680 Watt || 6400 Watt || 3695 Watt

|-

| 4,0 mm² || 25 A || 5750 Watt || 10000 Watt || 5774 Watt

|-

| 6,0 mm² || 40 A || 9200 Watt || 16000 Watt || 9238 Watt

|-

| 10,0 mm² || 63 A || 14490 Watt || 25200 Watt || 14549 Watt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uuuuhm, ok....

En hoe zit ie nou als je een kabel van 20mtr moet leggen (t.b.v. 5x 600W)

 

Volgens jou tabel HM, zou ik het met een 2,5m³ afkunnen, maar wil ik het veilig doen pak ik een 4,0m³.

Maar nou mijn vraag; ik trek die kabel 20 mtr voordat ie bij mijn schakelbord is.

Ga ik hier geen gevaarlijke situatie creeëren doordat me kabel zo lang is???

 

Heb je daar ook een tabelletje voor????

 

Groeten defQon S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kabel moet 10 tallen meters lang zijn vor dit verhaal begint.

 

Ik heb hier niet een tabel voor, kan hier wel eens achteraan gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jah, ok.... dan vat ik m dus wel.

Die gedachten kwam in ene bij me op.

Ga aan wat nieuws beginnen binnenkort,

alleen er zit geen stroom.

 

(als ik me goed kan herinneren van de foto's is het zo'n zelde situatie als Tara)

Maar dan pak ik gewoon 4,0m², dan weet ik zeker dat ik veilig zit en heb ik nog zat ruimte over om mijn randapparatuur aan te sluiten.

 

Mucho's bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...