Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
leo_smoke

Wanneer De Plant Niet In Direct Zonlicht Staat:

Recommended Posts

hey medekwekers,

 

ik ben dit jaar begonnen aan mijn eerste buitenkweek http://www.wietforum.nl/Eerste-Buitenkweek...n-d-t27173.html (hiervoor had ik al 1 keer binnen gekweekt en de nodige ervaring opgedaan.

 

Nou heb ik de planten dus op mijn balkon staan, en pas vanaf een uur of 1-2 komt de zon voorbij mn gebouw en raakt de planten dan pas. Nou vroeg ik me af: de plant beschouwd de dag (zonder zon) toch als dag (assimilatie periode zeg maar), maar komt er wel echt effectief licht op mijn planten voor de assimilatie? en is dit vergelijkbaar met een goeie binnenkweeklamp (bijvoorbeeld een 400 of 600 watter) of meer en tl buisje?

 

Zelf dacht ik aan een degelijke binnenkweek lamp, omdat de zon zo sterk is en weinig van zijn lumen verliest over een kleine afstand (meters/km) en vandaar door de weerkaatsing van de zon door de atmospheer en kleine luchtdeeltjes er toch nog een boel zonlicht bij mijn plantjes komt.

 

heb ik hier gelijk in?

 

Peace :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een bewolkte dag geeft minder licht dan een kweeklamp, althans, op de toppen! De intensiteit van een kweeklamp neemt behoorlijk af over de afstand.

 

Het voordeel van buitenlicht is dat zowel onderin de plant als op de toppen het licht dezelfde intensiteit is, dus gemiddeld krijg je méér licht op een bewolkte dag over je gehele plant dan onder een lamp. Dus je hoeft je geen zorgen te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke dan thnx whazzup

 

ook als de zon nog achter het gebouw is? want ik neem aan dat wanneer er alleen een wolk tussen de zon en de plant zit, dat er wel meer licht op de gehele plant komt dan wanneer er een gebouw tussen de zon en de plant zit of geldt hiervoor hetzelfde verhaal, dus dat er wel licht op de gehele plant komt, groter dan het licht op de plant onder een kweeklamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Direct in de zon is altijd beter natuurlijk, maar gewoon buiten in het daglicht is volgens mij nog steeds vele malen sterker dan een 600W lampje binnen.

In 40 minuten zonneschijn die de aarde bereikt zit ongeveer even veel energie als we in 1 jaar wereldwijd gebruiken. :bier

Op deze site staat een hoop informatie over zonlicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

thnx soca :bier

 

ik heb dat ff vluchtig doorgenomen, en wat ik eruit haal, is dat het zonlicht wat de aarde bereikt ongeveer 1400 watt ofzo is, en dat moet dan nog door de atmospheer. Uiteraard zal het effectieve licht op de gehele plant dan alsnog vele malen groter zijn dan onder een kweeklamp. En als de zon achter een gebouw staat, dan weerkaatst de al dan niet bewolkte lucht het zonlicht op de planten en het aantal lumen wat zo de planten bereikt is nog altijd groter (over de gehele plant) dan een binnenkweek lamp.

 

conclusie: beter een cannabisplant achter een gebouw zonder zonlicht, dan binnen onder een kweeklamp, en al helemaal wanneer de zon vanaf een uur of 2-3 wel de planten bereikt.

 

ben ik hier juist?

Share this post


Link to post
Share on other sites

de totale hoeveelheid licht die je plant ontvangt zal buiten, zelfs met licht bewolkt weer, groter dan dan onder de kweeklamp omdat de intensiteit van het licht zowel onder als boven gelijk is in zonlicht. Onder een lamp zal de intensiteit groter zijn, maar (afhankelijk van de verlichting en de grootte van de plant, die buiten uiteraard behoorlijk groot is!) naarmate de afstand tot de lamp toeneemt neemt de verlichtingssterkte af.

 

Heel algemeen kun je het dus niet stellen. Een zaailing zal beter onder een lamp opgroeien dan buiten in de schaduw bijvoorbeeld, een grote plant zal altijd buiten beter belicht worden dan binnen onder een lamp.

 

De sterkte van het zonlicht in de schaduw is minder dan de sterkte van een lamp op 30 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...