Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Driesken

Schuin Plaatsen Van Plantjes

Recommended Posts

Hallo,

 

Misschien is het fenomeen van schuin planten jullie al bekend.

 

Namelijk je plant schuin in de grond planten en dan ook schuin lijden, langs een tak of paaltje die in de grond vast zit.

De sapdruk is het hoogste in de toppen. Eens de zijscheuten beginnen, komen die ook hoog te liggen. Hierdoor worden de zijscheuten nog meer gestimuleerd, want deze gaan nou ook recht te lucht in.Zo onstaan er vanzelf verschillende toppen.

Als je dit bij een guerillia kan doen, daar het niet zoveel werk is, kan je mss wel meer topen krijgen, dus meer opbrengst (als ik me nite vergis natuurlijk).

 

Deze methode wordt bij fruitbomen toegepast, om zo meer vruchten te krijgen. Als je vruchten wil moet het bloeien, wil je eentje paffen moet het ook bloeien :bier

 

Heeft er iemand soms al ervaring mee?

Als ik dit jaar nog aankweken toe kom wil ik het zeker eens proberen.

 

grtz

Dries

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog niet eerder van gehoord, ben benieuwd wat het gaat doen.

 

Laat het even weten als je er aan toekomt.

 

gr

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal ik doen, mijn partner inzake bloemen en planten zal in de kortste tijd ons van zaaimateriaal voorzien. Dus ik zal zeker verslagje maken.

Guerillia is echt vet :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het al een aantal keren gedaan en ben er erg tevreden over. De zijscheuten en fanleaves groeien richting het licht en komen snel op, je krijgt een soort rij van toppen op een horizontale stam. Ook is de plant laag en hoef je ze niet te toppen/knakken. Wel moet je iedere keer, als de hoofdtop weer is gegroeid, de stam weer horizontaal buigen en vast zetten aan de grond. Hiervoor gebruik ik altijd reepjes van de binnenband van een fiets en tent-haringen.

 

Of het de opbrengst verhoogd, tja. Je hebt in iedergeval wel minder popcorn omdat ook de ondergelegen zijscheuten het licht kunnen bereiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is ook al indoor gedaan, kijk maar eens bij dokkies scrog in één richting, eigenlijk hetzelfde effect.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opbrengst van een plant ligt aan zoveel verschillende factoren, heb dus niet echt een grotere opbrengst kunnen ontdekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

interessant topic .

 

ook makkelijker te verduisteren als je plant zo laag is

 

later,

 

Roel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

sinds vorig jaar gebruik ik deze constructie ik laat de vertakingen tegen de schuine bambo stokken aan groeien. Hierdoor krijg je een mooi egaal veldje met toppen en de plant staat veel steviger.

med_gallery_8625_1863_761866.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er ook wel zeer proper uit moet ik zeggen.

Houd dit ook uw plantne lager, of moet je ze op deze methode nog steeds toppen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

eigen voorkeur neem ik aan.

 

Voordeel van toppen is dat je 4 (of meer) goede hoofdtoppen krijgt die je langs de stokken kan geleiden.

dan krijg je dus een omgekeerde 3D piramide.

Zal een mooi gezicht zijn.

 

Gebruik wel tomaten touw of rubber want nylon snijdt de stammen/ takken kapot bij wind.

 

 

Greetz BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt me vette techniek, heb zelf binnen eens zoiets met een santa gedaan...niet schuin maar gewoon horizontaal..

dscf0795id3.jpg

t verbaasde me toen hoever ze uit de pot groeide zonder steun..

Alleen voor buiten lijkt t me dat d toppen meer kwestbaar ziojn voor alles wat over de grond kruipt..vooral in t wild.. :bier

 

 

suc6 :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tenzei je ze in ongeveer een hoekje van 45° zet, kan je je originele top behouden, komen er extra bij en als je topt, komen er nog paar bij.

Maar de plant moet natuurlijk wel zoveel toppen aankunnen ...

 

De plannen worden hier telkens verbeterd en aangepast, weet al niet meer hoe ik het nu ga doen :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat ziet er ook wel zeer proper uit moet ik zeggen.

Houd dit ook uw plantne lager, of moet je ze op deze methode nog steeds toppen?

 

ik heb ze 1 keer getopt en bij stekken krijg ik meestal 3 hoofdtoppen. deze maak ik dan vast met een t-rip langs de verticale stokken. De tip van budgetkweek zal ik ook niet vergeten, want vaak had ik bij harde wind dat de stammetjes wat beschadigde. Vaak werden de stammetjes hierdoor dikker.

 

De planten blijven wel lager dit komt denk ik omdat de plant veel meer energie stopt in de vertakingen.

 

Ik zal van de week is een foto maken van die vertakingen in mijn kweekverslag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Houd er rekening dat wanneer je een wietplant schuin in de grond zet dat ding met een uurtje of 2 weer echtop staat ... tenzij het al een boom van een meter is dan kan het een dag duren ... (als het weer goed is) een fruit boom zal zijn stam recht houden en alleen in de kruin naar het licht groeien ....

 

 

vast binden is de manier :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

jebs,, ze richt zich snel weer naar het licht..

 

zodus ,maar dan buiten...

dscf0827ct6.jpg

deze kwam bijna een meter uit de pot. :smoke .

Stel je eens voor, buiten op een veldje in het midden een plant, en deze is over de gehele oppervlakte rondom de plant gescrogged. :bier

In het bos of tussen het mais lijkt me dit niet zo een slimme manier..

Spijtig dat ik me tuin niet kan gebruiken. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi mooi! Dat ziet er zeer deftig uit.

 

Je hebt idd gelijk dat het misschien te veel op zal vallen buiten, ...

daar zullen we nog iets op moeten vinden :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...