Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
suffie63

Vzw Trekt Uw Plant Vraagt Politici Duidelijkheid Over Cannabis

Recommended Posts

large_435435.jpgDe vzw 'Trekt Uw Plant' uit Antwerpen heeft een open brief geschreven aan alle Belgische politici. De leden van de vzw roepen op om iets te doen aan de onduidelijkheid rond het gebruik van cannabis, zeggen Philippe Decraene, Stijn Goossens en Joep Oomen van de vzw.

 

Veroordeeld

De vzw 'Trekt Uw Plant' werd onlangs veroordeeld door de rechtbank in Antwerpen, omdat de leden gezamenlijk een cannabisplantage hadden opgestart. "In januari 2005 werd door minister Laurette Onkelinx en het College van procureurs-generaal van België een richtlijn uitgevaardigd waardoor het bezit van maximum drie gram cannabis en het telen van één plant door een volwassene niet meer vervolgd zou worden", luidt het in het begin van de brief.

 

'Trekt Uw Plant' nam de richtlijn letterlijk en richtte een plantage op, maar ze werden veroordeeld. "Daardoor zitten veel cannabisgebruikers in rechtsonzekerheid. Ze blijven ook blootgesteld aan de veiligheids- en gezondheidsrisico's van de illegale markt."

 

Oplossingen

'Trekt Uw Plant' wil oplossingen. "Een verbod op cannabis is niet de manier om het probleem het hoofd te bieden. Er gaan stemmen op om legale kanalen te vinden om het aanbod van drugs te regelen. Daarom willen wij, met het oog op 10 juni, weten wat de standpunten en voorstellen van de politici zijn in verband met de wettelijke regeling van de teelt en het persoonlijk gebruik van cannabis", aldus de vzw.

 

De vereniging hoopt voor 1 juni een antwoord te krijgen van de politici.

(belga/hln)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed zo ik las het in een aantal online kranten. Ze leggen druk op de ketel om zo hopelijk sommige partijen te dwingen iets op te nemen in hun programma om na 10 juni te kunnen uitvoeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Goed zo ik las het in een aantal online kranten. Ze leggen druk op de ketel om zo hopelijk sommige partijen te dwingen iets op te nemen in hun programma om na 10 juni te kunnen uitvoeren.

 

Thanks , laat ons hopen dat Belgie het cannabisbeleid van Nederland overneemt.

 

Maar ik hoop er niet t ehard op ,want waarscheinlijk komt de cd&v aan de macht, en die saaie conservatieven zullen dit nooit dulden :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze nouw per persoon een ingeschreven doen, om een plantje naamsgewijs te laten doneren en er dan bij 100 aanmeldingen een plantage van maken heeft iedereen toch een plantje staan. Kan er iet gestraft worden dacht ik. Of zoek ik het te ver nu.

In ieder geval suc6 aan de zuiderburen met het beleid en hoop op betere tijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eventjes een gerelateerde vraag: Aanstaande 10 juni is het weer verkiezingen. Nu is mijn vraag: Op wie moet ik stemmen voor een "groener" beleid?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou dat standpunt mijn keuze toch niet echt laten bepalen.

 

Om op uw vraag te antwoorden: PS, spirit en spa (maar dat weet ik niet zeker) en allicht groen! ook wel :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

pffff... 10juni :bier 't is allemaal een pot nat... maja zolang het vlaams blok maar weer een beetje (of véél :verrygood ) verliest dan ben ik tevreden.

 

We moeten oppassen of er komt duidelijkheid in de aard van, geen drie gram meer en geen één plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OPEN BRIEF VAN TREKT UW PLANT VZW AAN DE BELGISCHE POLITICI

 

Antwerpen, 24 mei 2007

 

Geachte dames en heren politici,

 

Wij zouden graag Uw standpunt kennen inzake de volgende kwestie, die

ruim een half miljoen Belgen en hun naasten dagelijks bezighoudt.

In januari 2005 werd door de minister van justitie Laurette Onkelinx en

het College van procureurs generaal van België een richtlijn

uitgevaardigd, die stelt dat het bezit van maximum 3 gram cannabis en

het telen van 1 plant door een volwassene niet langer wordt vervolgd.

Dank zij deze wettelijke mogelijkheid om zelf te kweken zouden de circa

500.000 Belgische cannabisconsumenten zich niet meer hoeven te

bevoorraden in het criminele milieu en zouden ze gevrijwaard blijven van

de risico's die een illegale markt met zich meebrengt.

 

In december 2006 hebben wij met toelating van het Antwerps stadsbestuur

een cannabisplantage opgezet die bestond uit één plant voor elk van de

leden van onze vzw. Deze plantage is echter onmiddellijk door de politie

in beslag genomen en wij zijn vervolgd. In de praktijk blijkt dus dat de

plaatselijke procureur nog altijd vrij is om de richtlijn toe te passen

of niet. Om geen vervolging in te stellen of om dat wel te doen.

Daardoor verkeren de Belgische cannabisconsumenten in rechtsonzekerheid.

Ze blijven ook blootgesteld aan veiligheids- en gezondheidsrisico's van

de illegale markt. Lachende derde zijn de criminele organisaties die

deze markt in handen hebben en grote winsten opstrijken.

 

De drugsthematiek in België is aan de orde van de dag. In het bijzonder

wat cannabis betreft. Het wordt alsmaar duidelijker dat het verbod op

dit produkt niet de manier is om de problemen het hoofd te bieden. Er

gaan stemmen op, zoals die van professor Brice de Ruijver, om legale

kanalen te vinden om het aanbod van drugs te reguleren.

 

Wat zijn, met het oog op de federale verkiezingen van 10 juni en van de

mogelijke wetswijziging achteraf, uw standpunten en voorstellen

betreffende de wettelijke regeling van de teelt voor persoonlijk gebruik

van cannabis?

 

Vindt u dat rekening moet gehouden worden met de werkelijkheid en wilt u

dat de bepalingen van de richtlijn van januari 2005 bevestigd worden in

een ondubbelzinnige wetgeving?

 

Of bent u van mening dat we géén rekening moeten houden met de

werkelijkheid maar moeten blijven gehoorzamen aan een internationaal

verdrag uit 1961 waarin staat dat productie van cannabis voor niet

medische doeleinden altijd strafbaar moet zijn?

 

Wilt u een half miljoen consumenten van cannabis uit het criminele

milieu houden en vrijwaren van gezondheidsrisico's, of wilt u ze

straffen in de hoop dat ze dan zullen ophouden?

 

Naar Uw antwoord zal reikhalzend worden uitgekeken door vele kiezers.

Gelieve ons daarom ten spoedigste, best voor 1 juni, antwoord te geven

op onze vraag.

 

In afwachting van Uw antwoord verblijven wij hoogachtend,

 

namensTrekt Uw Plant vzw,

 

Phillippe Decraene

Stijn Goossens

Joep Oomen

 

Bron: Open brief aan de politici

 

Misschien massaal een voorkeursstem uitbrengen op Stijn Goossens van Spirit ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als westvlaming kijk ik hier ook naar uit naar het diplomatisch-rond-de-pot-draaiende-niet-echt-duidelijk-standpunt antwoord van onze heren en dames politici :verrygood

 

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eventjes een gerelateerde vraag: Aanstaande 10 juni is het weer verkiezingen. Nu is mijn vraag: Op wie moet ik stemmen voor een "groener" beleid?

 

cannaclopedia.be zocht het voor ons uit. Lees hier het ganse artikel: http://www.cannaclopedia.be/Stemadvies.htm

 

De drugsstandpunten van alle partijen:

 

GROEN:

 

http://www.groen.be/nieuwseninformatie/sta...standpunt_id=22

 

SP.A

 

http://www.s-p-a.be/nationaal/ideeen/stand...asp?iThemaID=10

 

SPIRIT

 

http://www.meerspirit.be/standpunten.php

 

OPEN VLD

 

http://www.vld.be/page?&orl=1&ssn=...=4&sare=146

 

(JONG) NVA

 

http://www.jongnva.be/roesnota.asp

 

CD&V

 

http://www.cdenv.be/programma

 

LIJST DE DECKER

 

http://www.lijstdedecker.com/standpunten.a...2&idgroup=S

 

VLAAMS BELANG

 

http://www.drugsdiscriminatie.be/vlaams_belang.htm

 

 

Dit is hun advies: SPIRIT (voorkeursstem op Stijn Bex – Eerste opvolger Kamer)

Stijn Bex is actief bij trekt uw plant, lees zijn site maar eens. Spirit is niet hetzelfde als SP.A al komen ze wel samen in kartel op! Bert Anciaux is bv voor legalisatie (ook Spirit) Vergis je dus niet :verrygood

Bovendien staat het nu al vast dat Spirit deel zal nemen aan de regering, bij Groen! is dit nog altijd uiterst twijfelachtig.

 

"Een goed drugsbeleid heeft vele facetten. Aan elk roesmiddel zijn risico's verbonden, zowel op het vlak van gezondheid als op het vlak van afhankelijkheid. Preventie, mét harmreduction, en een goede hulpverlening zijn dus een must. Maar cannabisgebruik is een maatschappelijke realiteit waar we op een verstandige, en niet op een dogmatische manier mee moeten omgaan. Cannabisbezit- en kweek voor persoonlijk gebruik moeten voor ons uit de strafwet. Gebruikers moeten niet gecriminaliseerd worden. We zijn ook voorstander van door de overheid gecontroleerde kweek en verspreiding van cannabis. Er moet rekening gehouden worden met de werkelijkheid en de bepalingen van de richtlijn van januari 2005 moeten bevestigd in een ondubbelzinnige wetgeving."- Stijn Bex

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiterard moet het Stijn Bex zijn :whistling

ik gooi die 2 altijd door elkaar, stoney :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

We kregen ook nog deze brief binnen van de burgemeester van St. Truiden:

 

Geachte heren

Beste Philippe, Stijn en Joep

 

Ik ontving uw e-mail van donderdag 24 mei 2007 in goede orde.

 

U vroeg naar mijn standpunt betreffende de wettelijke regeling van de teelt voor persoonlijk gebruik van cannabis.

 

Uw initiatief om de grenzen van de wet af te tasten en zo de mogelijkheid te onderzoeken om gebruikers zichzelf op een meer gecontroleerde manier van cannabis te voorzien in plaats van een beroep te moeten doen op de zwarte markt, is zeker sympathiek en het onderzoeken waard. De (wettelijke) haalbaarheid ervan is echter een andere kwestie.

 

In de huidige wettelijke context komt het hierbij inderdaad de procureurs des Konings toe om na te gaan of er vervolgd moet worden (het is immers een kwestie van interpretatie of uw initiatief nog onder de huidige richtlijn van 2005 valt) en is het dan aan de betrokken rechters om te beslissen of die vervolging nog gerechtvaardigd is.

 

Het is trouwens onmogelijk om de richtlijnen van 2005 wettelijk te verankeren of om de teelt en distributie van cannabis wettelijk te regelen voor andere dan medische doeleinden, zolang we gebonden zijn aan de internationale verdragen, onder andere het verdrag van 1961.

 

Over de wenselijkheid om dat verdrag op te zeggen is er veel discussie, ook bij ons in België en Vlaanderen. Zeker is dat het weinig zin heeft om dat verdrag als enig land op te zeggen, want dan kom je weer in de problemen met andere verdragen (bijvoorbeeld het verdrag van Schengen).

Dat debat moet dus minstens op Europees niveau, onder meer in het Europees Parlement, gevoerd worden.

 

In afwachting is het duidelijk dat het vrijwaren van gezondheidsrisico's voor mij een essentieel uitgangspunt is. Bovendien heeft het geen zin mensen die geen problemen veroorzaken, te straffen ook al vanuit het standpunt van de overbelasting van het gerecht.

Ik zal dus, ook binnen de huidige realiteit, blijven trachten om een pragmatisch standpunt, vanuit de invalshoek van gezondheid en welzijn, te verdedigen: geen problemen maken waar er geen zijn door nodeloos te vervolgen, maar de mensen met problemen beter helpen en die problemen beter trachten te voorkomen.

 

Indien ik na 10 juni 2007 opnieuw verkozen ben, als 1e opvolger voor de Kamer van volksvertegenwoordigers voor de lijst sp.a-spirit Limburg, zal ik deze standpunten in de Kamer van volksvertegenwoordigers uiteraard verdedigen.

 

Mocht er verder nog iets zijn, van welke aard dan ook, neemt u dan gerust contact op met mijn medewerkster Katrien Deglin en/of opnieuw met mezelf.

 

Met vriendelijke groeten

 

 

Ludwig Vandenhove

burgemeester

 

Katrien Deglin

kabinetsmedewerker

burgemeester Ludwig Vandenhove

Administratief centrum

Kazernestraat 13, 3800 Sint-Truiden

Tel.: 011-70 14 40

E-mail: katrien.deglin@sint-truiden.be of kabinet.burgemeester@sint-truiden.be

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spirit zal het zijn!! Gin geigelijk zowiezo al voor Spirit stemmen maar nu weet ik teminste op wie in de partij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor posten van dit antwoord :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd, zij hebben ook mijn stem

maar komen er hier dan ook zoals in nederland coffeeshops, growshops enz...

of mag je dan alleen maar plantjes hebben?

want snoazihaze raakt er nimeer an uit :verrygood (al die partij-standpunten, allemaal zeik)

Share this post


Link to post
Share on other sites
idd, zij hebben ook mijn stem

maar komen er hier dan ook zoals in nederland coffeeshops, growshops enz...

of mag je dan alleen maar plantjes hebben?

want snoazihaze raakt er nimeer an uit :verrygood (al die partij-standpunten, allemaal zeik)

 

Wil je voor de wiet gaan lijkt het mij beter te gaan voor een voorkeursstem op Stijn Bex dan losweg op Spirit! om zo volledig zeker te zijn dat je stem volledig naar het groene doel gaat en eventueel niet bedrogen uit te komen. Vergeet niet dat er ook mensen zijn binnen Spirit! die er anders (lees: slecht) over denken.

Stijn Bex is constant bezig met dat soft drug probleem en wilt verandering, dat is zijn agenda. Je merkt dat aan zijn wetsvoorstellen, zijn actief lidmaatschap bij Trekt uw Plant en de debatten die hij hierover voert.

 

Hoe die regulering moet plaatsvinden is iets waarover gedebateerd moet worden indien men beslist tot regulering over te gaan. Ik lees bij de politici op dat vlak verschillende meningen. Bert Ancieux wilt het via apothekers laten doen terwijl enkele anderen zoals Vincent Van Quickenborne via eigenkweek. Een café zonder alcohol met wiet achter de toonbank lijkt me moeilijker haalbaar omdat het rookverbod geldt.

kan je zomaar apothekers laten wietboer spelen, moet het met een SIS kaart zodat zij kunnen controleren hoeveel je gebruikt ? Wat dat zelfbevoorrading betreft ivm kweken, waar halen de mensen de zaadjes dan ?

Zoals je ziet allemaal praktische vragen. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het zo luxuees zal zijn als in Nederland met smartproducten zoals paddo's, lsa zaden, salvia enz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff mss kleine update, de vzw is reeds vrijgesproken en de betrokken personen zulle niet vervolgt worden. De rechter was van mening dat het om een politieke actie ging en dus geen vervolging nodig was. Betwijfel wel dat ze het in de nabije toekomst nogeens gaan proberen... Maar het debat is dus weer geopend, blij dat er nog mensen zijn met wat gezond verstand. Hoop op het beste, maar complete legalisatie is mss ook niet direct de oplossing :) achja zien wel wat het wordt

Share this post


Link to post
Share on other sites
pffff... 10juni :) 't is allemaal een pot nat... maja zolang het vlaams blok maar weer een beetje (of véél :cry ) verliest dan ben ik tevreden.

 

We moeten oppassen of er komt duidelijkheid in de aard van, geen drie gram meer en geen één plant.

 

Dan zou je instemmen met die hypocriete onzin . Cannabis illegaal dan alcohol helemaal wel ,dat is tenslotte een lichamelijk en geestelijk verslavende harddrugs ( medisch gezien , en daar gaat het om ) ,dit kan door niemand ontkend worden.

De schade aan de maatschappij als gevolg van alcohol gebruik is vele malen groter dan de schade die Cannabis veroorzaakt . Dus waarom zomaar de huidige wetten accepteren ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...