Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sir_SmokeALot

*dwc* Bubbels En Bellen Experiment

Recommended Posts

Na het lezen van miss_stoned haar ondernemingen met een "dwc" systeem, ben ik maar eens gaan neuzen wat DWC nou precies is, aangezien het allemaal erg aantrekkelijk klonk om mee te experimenteren (leuk speelgoed dus!)

Voor iedereen die het nog niet wist en niet meteen google erbij heeft gepakt, DWC staat voor Deep Water Culture, Diep Water Cultuur dus.

Een DWC is kweekmethode waar de plant zich met haar wortels in water bevindt in plaats van een substraat (aarde, steenwol, etc.)

Om dit te kunnen doen moet er wel veel lucht bij de wortels kunnen komen oa om de bacterien te laten overleven die voor de voedsel opname zorgen.

Dit is in princiepe niet anders met een aarde of steenwol kweek, ook daar moe je substraat vooral niet te nat zijn ivm de luchtigheid.

Om dit voor elkaar te krijgen zijn er meerdere systemen die vaak al dan niet gepast DWC worden genoemt.

 

Zo heb je een systeem wat officieel NFT heet, wat staat voor Nutrient Film Technique, dat werkt door middel van een reservoir met water/voeding, en een aparte bak/pijpen waar de planten in staan waar door middel van een pomp water vanuit het reservoir doorheen wordt gepompt en weer terug het reservoir in loopt.

Door in het reservoir het water sterk te beluchten en door de constante omloop van het water zorg je dat er lucht bij de wortels komt.

Het grootste nadeel bij dit systeem is dat je planten zeer snel afsterven mocht je waterpomp het begeven. zorg dus dat je een zeer degelijke pomp koopt (bvb voor zoutwater aquaria, ivm voedings zouten)

 

Een ander veel gebruikte manier, die ook door miss_stoned verkozen is, is het zogenaamde drip systeem.

Hier wordt het water vanuit het reservoir over een pot met de plant op bvb hydrokorrels gepompt/druppelt waar het vervolgens doorheen vloeit langs de wortels en terug het reservoir in druipt.

Ook hier kan een falende pomp vervelend zijn, maar meestal een stuk minder omdat de wortels vaak gedeeltelijk in het water hangen dus niet uitdrogen.

 

Dan is er nog een techniek, de "bubbel" techniek.

In mijn ogen de ware DWC techniek, steets meer toegepast in vooral de kweek van sla e.d

Dit werkt met een reservoir waar in de deksel, net als bij het drip systeem, een pot met de plant is geplaatst.

dit potje kan kleiner wezen en is alleen bedoelt om de plant ergens te kunnen laten hangen boven het water.

Het reservoir kan verder gevult worden dan in het drip systeem en de wortels hangen continue in het water.

Om toch lucht bij de wortels te krijgen plaatst men luchtuitstromers onder de wortels, zoals bruissteentjes e.d, en door middel van een luchtpomp worden er een massa luchtbellen doorheen de wortels en het water geblazen.

 

Uiteraard zijn er nog een paar technieken, zoals een aerophonics systeem, wat een vaiatie is van het bovengenoemde bubbel systeem, waar het water vervangen is voor een nevel door vermisting of verneveling., wat redelijk nieuw is en erg produktief schijnt te zijn.

meer lezen ? http://www.simplyhydro.com/system.htm

 

Zelf heb ik gekozen voor het bubbel systeem.

Dit leek me een mooi, prima zelf te maken systeem, wat als het goed werkt nog verdomt effectief schijnt te wezen ook.

Dus maar eens brainstormen wat er allemaal nodig is.

 

Uiteraard een reservoir waar het allemaal in moet gaan gebeuren. minmaal een litertje of 10, met een deksel.

Na wat vruchteloze zoektochten naar iets geschikts is het maar lekker low-budget een bouwemmer van 12 liter geworden met een eigen gemaakt deksel, maar daarover zo meer.

Dan het volgende, het waterpeil bijhouden.

Dit kan je doen door elke dag het deksel, met plant, op te tillen en te kijken, om water te verversen pomp je het oude eruit en weer nieuw erin.

Allemaal leuk en aardig maar naast het praktishe probleem van een grote bloeiende plant optillen is het ook erg slecht voor de wortels om steets met licht in aanraking te komen (niet op de laatste plaats omdat dit de kans op wortelrot vergroot, een serieus iets om rekening mee te houden bij dit soort systemen)

Dus, er moet een "peilglas" op komen, en een aftap kraan, en als we dan toch bezig zijn direkt een water-geef-gat waar geen licht door komt.

Er zijn dus tankdoorvoeren nodig om waterdicht slangen aan te kunnen sluiten op het reservoir, stukjes doorzichtige slang en een kraantje.

Voor het mooie nog een knie en T stukje.

Na wat zoeken op internet waren de goedkoopste en zelfs enigste beetje kleine die te vinden waren bij blumat.nl te krijgen, dus daar wat bestelt.

Ondertussen maar even een klein opzetje gemaakt in paint, geen idee waarom maar het is makkelijk voor jullie om mijn idee wat te visualiseren :specool

 

gallery_9910_2216_18077.jpg

 

Vandaag had ik de spulletjes binnen, dus druk aan het knutsellen geweest.

Daar komt deze avond nog een nieuwe post over, inclusief wat fotos.

 

To be continued...

 

p.s als een mod zich ergert aan me spelfouten, feel free to edit if you feel like it B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk stukje knutsel werk ,hier ook info over ingewonnen op de HL-beurs.

Ben wel benieuwd hoe het echt werkt .

 

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed, het knutsel stukje dan alsnog.

 

Het start materiaal:

gallery_9910_2216_71755.jpg

 

 

 

Een emmer, 2 tankdoorvoeren, een stuk silicone luchtslang (dus niet die stugge plastic meuk), kraantje en een T en elboog stukje

 

Het gat voor de doorvoer moet ongeveer 11 mm zijn, mijn grootste boor was 10mm, dus ik heb met boortje 5mm een gaatje geboort, toen met 10mm, en daarna met een zeer scherm hobby scalpel het laatste stukje gedaan.

Het monteren is daarna een eitje, je draait de schroef van de doorvoer, steekt hem door het gat met het rubber aan de binnenkant van de tank, en draait de moer er weer op

zo heb je een degelijke tank doorvoer gemaakt waar wat op aan te sluiten valt zonder lekage.

 

De aansluiting hiervan is 8mm, de silicone luchtslang is 4mm inwendig.

Het nadeel hiervan is is dat de slang nogal lastig er op te krijgen is, maar als het eenmaal zit zit het ook heel goed. hier komt ook waarom silicone slang, dit is veel rekbaarder dan plastic slang.

Het truckje om dit soepel te doen is de doorvoer een beetje in te sprayen met silicone spray, even een lvuchtige aansteker over het uiteinde silicone slang halen zodat deze nog soepeler wordt, en dan er eerst een stukje opdrukken, en dan al draaiend verder er over heen schuiven.

Het is dan dus wel zaak zeer goed te spoelen als straks alles af is, je weet maar nooit wat voor troep er anders achter blijft.

 

Na het volgens de tekening in elkaar gestoken te hebben, ziet het er zo uit:

 

gallery_9910_2216_82576.jpg

 

 

 

Dan hebben we nog een deksel nodig.

Deze wil ik maken uit een stukje "watervast" multiplex, 4mm is ruim voldoende, en een stuk piepschuim van 2cm dik

 

Dus zagen we een stuk hout uit, potje aftekenen, rand eraf trekken en je weet wat er uitgezaagt moet worden.

 

gallery_9910_2216_45439.jpg

 

 

gallery_9910_2216_74082.jpg

 

 

 

Deze schijf past nu over de rand van de emmer heen, het piepschuim is net zo maar dan klein genoeg om precies in de emmer te passen.

Hierdoor blijft de deksel goed op zijn plaats en het isoleert ook direkt wat.

De bovenkant wit geschildert om zoveel mogelijk warmte te reflecteren

 

En nu hoogste tijd voor wat bubbels.

Weer even wezen shoppen en zo'n luchtslang gescored:

aircurtain75.jpg

 

van 90 cm lang, het is een buigbare slang waar de bellen uit komen, zwaar genoeg om te zinken en in bijna elke vorm buigbaar.

Ik heb er een spiraal van gemaakt die mooi op de bodem van de emmer past.

Toen me luchtpomp erbij gehaalt, eerst een 2x 150l/u pompje, maar die bleek bijna geen bellen te maken.

Ik eerst in de stress dat ik toch nog 60-70 pleuro kwijd zo zijn aan een belachelijk lawaai makende pomp, tot ik het toch maar even besloot met een ander pompje te proberen

met 1 uitgang, en 100l/u kwamen er aanzienlijk veel meer bellen uit, het bleek gebrek aan drukopbouw te zijn ipv de hoeveelheid lucht.

Nu buzzed het lekker op een 150L/u pomp, weer met 1 uitgang, en wel genoeg druk

 

En na toevoegen van wortelstim en bacterien ziet het er dan zo uit in de emmer:

 

gallery_9910_2216_95861.jpg

 

 

 

Je zou snel denken dat het de kunst is zo veel mogelijk bellen in je water te krijgen, dit dacht ik eerst ook, maar na veel gelezen te hebben op buitenlandse fora bleek duidelijk dat dit absoluut niet nodig is, en soms zelfs averechts werkt.

Het is veel belangrijker om op zoveel mogelijk plekken een rustige gelijke stroom niet al te grote bubbels te krijgen, wat met zo'n slang prima blijkt te gaan.

 

De emmer is nu zovel gevult dat het nog een 1.5cm onder de bodem van het net potje zit, door de knappende luchtbelletjes komt er een hele fijne spray tegen het mandje en de hydro korrels zodat het daar vochtig blijft

Dat het ok werkt is ook goed te zien aan het folie, het blijft prima vochtig er onder.

En uiteraard als je het potje er uit tilt, het voelt allemaal vochtig/nat aan maar het druipt er niet masaal vanaf (dat zou te nat zijn)

 

gallery_9910_2216_61125.jpg

 

 

 

Het water heb ik afgezuurt naar ph 6.6, vanmorgen nogmaals bijgestelt

Vanavond voor de lichten aan gaan komt er vers water in.

Zodra er wortels door het mandje komen blijft de klep er op en gaat er wat groeivoeding met het water mee (als het dan binnen is, kut tnt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit lijkt me hele mooi setup Sir, veel suc6 gewenst. En ik blijf dit met veel belangstelling volgen, hoop op vele foto updates :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tof experiment :verrygood

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit man, ben heel benieuwd... :verrygood

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ook wel benieuwd hoor heb zelf ook eens met zooiets gewerkt en dat ging zeer goed

 

Deze ga ik zeker volgen

 

laters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie op andere fora mensen die er ook zeer verdienstelijk mee groeien !! het grote voordeel vind ik zelf dat je zeer gemakkelijk ph en ec in de gaten kun houden want je meet gewoon de vloeistof.

Daarnaast kun je goed spoelen dus geen gedonder met verzilting van je medium. Is wat werk om het te starten maar het is een geode basis voor een topoogst :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk verslagje man :nerd

 

misschien een koud mist apparaatje erin.....

25,- bij het tuincentrum .....

 

werkt als een trein....

 

emmer vol koude mis.... wortels altijd in de mist als je

apparaat aanstaat (tijdklok)

 

instabiel maar super goede kweek methode (frans)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi Sir_SmokeALot,

 

en hoe gaat het er nu mee,.. sorry een tijdje van het forum geweest.

Erg leuk om te zien dat je het toch probereerd op dwc.

 

 

Groet jes Miss_stoned..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Sir SmokeALot,

 

Het lijkt natuurlijk erg veel op de bewateringstechniek die je in de I-Grow kasten ook terug ziet.

 

Zo heb je me in ieder geval aan het denken gezet, om eens een bak met hydro korrels te vullen.

 

Over het algemeen is het gebruik van de I-Grow kasten niet als eenvoudig ervaren. Misschien kunnen we aan de hand van dit topic het gebruik verbeteren. Mijn zusje zou daar in ieder geval zeer mee gebaat zijn. :innocent:

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...