Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

de glazenwasser

Overstap Naar Mapito

Recommended Posts

hoi! ;)

 

 

ik ga overstappen op mapito (eigenlijk op quantico) en ik vroeg me af waar ik allemaal rekening mee moet houden.

 

ik ben van plan mijn huidige 25 liter potten te gebruiken. de voeding zal worden geregeld mbv. 4 drippers per pot. hiervoor wil ik 'spinnen' gebruiken. ik heb gezien dat deze spinnen er zijn met een ingebouwde drukregelaar, en dat je ook kan kiezen voor een integrale drukregelaar waarbij er op de spinnen dus geen regelaar zit. verder heb ik uiteraard een hogedruk pomp nodig, leidingen en een filter. een vat en een circulatiepomp (die tevens als vatverwarming dient (het vat blijft rond de 25○ door deze pomp)) heb ik al.

 

 

het is allemaal nog een beetje abstract voor me, temeer omdat ik op het forum niet zoveel kweekjes op hydro zie. ik zou graag aanbevelingen willen hebben over wat ik allemaal nodig heb. ook ben ik geïnteresseerd in informatie over (vooral) de eerste week op mapito: hoe bereid ik het voor? moet ik bijv. inwateren? moet de mapito aangedrukt worden of juist los liggen? etc. etc. etc. :nerd

 

 

roept u maar!

 

 

met vriendelijke groet en bij voorbaat dank,

 

uw glazenwasser :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Glazenwasser,

 

Een kweek op mapito is heel wat anders dan een kweek op aarde inderdaad. Op dit moment heb ik beide vormen naast elkaar staan en het is leuk om de verschillen zo te merken als je met beide tegelijk bezig bent.

 

Zelf ben ik nu aan het experimenteren met een bodemleven in mapito, dus schimmels, bacto en (o.a.) biologische voeding. Maar voorheen was het louter chemisch en de resultaten waren wel naar tevredenheid.

 

Voorbereiding

- Zorg dat je de mapito hebt gespoeld, ruim van te voren, met afgezuurd water

- Zorg dat je de stekblokken ook ruim een dag van te voren bewaterd

- Mapito heeft geen voedingselementen, zorg dat je een grondig onderzocht voedingsschema gebruikt

- Let goed op de waarden van je EC en PH, meet ook eens de ph van hetgeen onder je potten uit komt

- Persoonlijk heb ik veel goede ervaring met BAC final solution om vantevoren en tijdens mee te spoelen

- Als je gebruik maakt van quantico is het zeker luchtig genoeg(naar mijn mening niet noodzakelijk en wel prijzig) zorg dat je de boel goed aandrukt.

- Test de watergift door spinners, ivm de hoeveelheid die je geeft.

- Zorg voor een betrouwbare timer van de pomp

- Spreid je watergiften zoveel mogelijk

 

verder

- Als je geen actief bodemleven hebt mag je best een keer wat droger laten worden, anders moet het goed op vochtigheid blijven

- Zelf heb ik gemerkt dat je best met een hogere EC kan beginnen. (Dit is ook op aangeven van destijds BAC) In de bloei begin ik met een waarde van 1,6 en oplopend tot wel 2,3. Check natuurlijk wel goed je planten met dit warme weer

- Ik gebruik geen quantico, maar ik heb wel wat perliet door mijn mapito gedaan, had ik nog liggen.

 

 

Meer kon ik zo vlug niet bedenken.

 

Veel succes en we horen het wel.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mapito, ik zit met hetzelfde als jouw, ik had eigenlijk al over willen zijn deze draai om het te gokken, maar het risico is me te groot om het in een keer te doen, maar wil het wel in een keer doen omdat ik geen zin heb in verschillende bemestingschemas tegelijkertijd.

 

Mapito als ik het ga proberen, ga ik het doen dmv onder water geven. Ik heb van meerdere gehoord dat dit prima gaat en dat het ideaal is zodat de bovenkant dan geen groene aanslag krijgt. + de bakken heb ik toch al dus van onder is het makkelijkst om te testen voor mij.

 

Maar gezien ik geen voorbeeld verslagen hier heb gezien durf ik niet in een keer over te gaan. Dus misschien toch maar een apart hokje ervoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he asgrow,

 

 

bedankt voor jouw reactie! :nerd

 

ben blij dat ik zo mijn vragen aan een ervaringsdeskundige kan stellen! ;)

 

de volgende ronde krijg ik 5 stuks Kali Myst (dezelfde pheno die ik nu heb staan), voorgegroeid tot 30 á 40 cm. we hebben het hier dus niet over gammele stekjes!

 

ik wil nog even wat vragen op jou loslaten:

  • moet ik de mapito van te voren nog uitspoelen ivm. verontreinigingen of kan ik zo aan de slag?
  • als jij zegt dat ik de mapito moet spoelen, dan bedoel je dat ik het helemaal door en door nat moet
  • maken met water op de juiste Ph? moet hier ook wortelbooster bij?
  • ik krijg de planten in potjes met aarde, schud ik de aarde er helemaal af en klats ik de kluit zo in de mapito? nog even de aarde van de wortels afspeoelen evt.?
  • goed aandrukken dus, das goed om te weten; heb ik aan 160 liter mapito genoeg voor 125 liter aan potten ivm. het aandrukken?
  • ik weet niet of je ongeveer weet welke voeding ik gebruik maar kan ik gewoon dezelfde blijven bebruiken incl. alle supplementen zoals The Missing Link etc.?
  • watvoor timer gebruik je zelf?
  • watvoor pomp gebruik je? heb ik nog een terugslagklep oid. nodig?
  • kan ik verwachten dat er grote hoeveelheden water onder mij potten uit gaan lopen of heb ik aan mij normale schotels genoeg om dit op te vangen?
  • zou het problemen op kunnen leveren dat mijn voedingsvat bovenop mijn kast staat?

alvast bedankt voor je antwoord en tabee!

 

sjon :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Sjon,

 

-uitspoelen ivm verontreiniging: Ik spoel zelf wel iets door, in plaast van alleen nat maken. Sommigen zeggen dat de mapito wel vies is, sommigen zeggen weer dat de mapito juist goed is behandeld. Zelf neem ik geen risico, ik spoel op een vierkante meter (9 a 10 potten van 11 liter) toch wel 100 liter (10 emmers) met afgezuurd (ph 6.0) en final solution(is sterk geconcentreerd dus valt wel mee). Nog geen wortelstimulans(wie weet, misschien wel leuk om te testen, sommige bakken wel en anderen weer niet)

 

-De mapito moet inderdaad bij het zetten van de planten flink nat zijn, en dan mag je wel twee dagen wachten met bewateren(afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid)

 

-Aardeplanten in mapito zetten, ik heb het zelf niet gedaan. Tot nu toe wel stekken in stekblokken en nu draai ik voor het eerst zaad in mapitobakken. Maar beginnen van aarde en overstappen naar mapito? In essentie zijn de wortels van de planten in mapito anders dan de wortels in aarde. Een overstap is misschien wel mogelijk, maar lijkt me zeker niet makkelijk. Wellicht is het een idee om de aarde planten langer te laten voorgroeien en daar stekken af trekken en in mapito blokken laten stekken. Zo lijkt het in eerste instantie langer te duren, maar een goed proces (zonder overstap) lijkt mij efficienter en beter, en daardoor dan weer sneller.Natuurlijk moet je daar dan wel weer de ruimte voor hebben.

 

- voor 6 bakken van 11 liter heb ik al vlug 3 en halve zak mapito nodig, you do the rest of the math

 

- Voeding, heb ik zelf ook nogal wat vragen over gesteld, biologisch kan, chemisch kan, combinatie kan. Grote verschil met aarde is het voedingsschema. Mapito heeft niets om mee te beginnen. Benader de producent van je lijn voor een geschikt schema. Heb zelf al contact gehad met BAC, Biobizz en die reageerden altijd zeer ontvankelijk.

 

- Ik gebruik een minuten timer van de Gamma, veel geluk mee gehad van de 8 die het niet goed deden, heb ik er 1 gevonden die eindelijk betrouwbaar is. Riskeer niets, koop een goede timer. Check anders de site van Conrad voor elektronische apparatuur

 

- Dompelpomp van de Gamma(uitverkoop) sterk genoeg voor 2 spinners met elk 12 drippers, maar ik heb de druk verlaagd door extra slang te gebruiken, zonder terugslagklep(misschien wel handig).

 

- Ik heb voor de drain een systeem ontwikkeld, Je weet niet hoeveel de planten elke dag drinken, ze drinken ook gevarieerd. Als je de potten in een grotere bak zet krijg je een soort eb en vloed systeem. Dit heb ik zelf ook. Je kan heel simpel al een lekbak pakken, als die in je kweekhok past.

 

- Ligt eraan wat jullie in de kast doen? Waarom zou je dit doen?

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee asgrow, bedankt veer voor jouw info!

 

 

ff een snel vraagje:

 

je bedoelt toch niet dat je 3½ zak mapito á 80 liter (= 280 liter) nodig hebt voor 66 liter aan potten?! :nerd

 

of wel?

 

of heb jij kleinere zakken?

 

 

hoi! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey glazenwasser,

 

Mapito is geen quantico,

 

Ik kweek er zelf nu bijna een jaar op en kheb al heel veel geleerd.

Ik zou voor mapito gaan, het probleem is uw systeem.....drippers.......

 

Hou er rekening mee dat hydro kweken niks biologisch of organisch is.

 

Eb en vloed is het beste systeem, elke drie dagen 1/3 van je pothoogte ompompen.

Ph 5.6 aanhouden altijd.

ec opvoeren van 0.9 tot 1.4 a 1.6 max, laatste week halveren en enzymen.

 

Het is de bedoeling dat je bovenste laag mapito zo snel mogelijk droogkomt.

Hierdoor krijg je geen algen zoals elk hydrodripsysteem..... dus ook geen dooie koek bovenaan.

Door het vloeden duwt het water de dooie lucht uit de droge mapito en trekt nieuwe aan, dat moet je hebben.

 

Het is best dat je kratjes zoekt om in te kweken, tussen 20 en 30 liter is ok, die plaats je in 1 grote bak die jij kan oppompen en terug leeg trekken.

Je kan het doen op een tafel en oppompen, van zodra het pompje stopt stroomt het terug.

Ofwel inpompen en terug leegpompen in een lager deel van de bak.

 

Nog een goeie tip,

schrijf elke drie dagen dat je oppompt de geef ec en ph en de terugkrijg ec en ph op.

Zo kan je zien wanneer de plant zich klaarmaakt om te gaan bloeien. En dat op drie dagen tijd.

Dan weet je wanneer te starten met bloeivoeding.

 

Als je start met dit systeem kan je een erg goed mapito schema gaan bekijken bij de collegas van hennepdesk.eu

U hoeft zich niet in te loggen, dit is voor iedereen vrij te bekijken.

 

sow dit is al een start voor u glazenwasser,

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

 

Groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey glazenwasser,

 

Ik zag dat jij een circulatiepomp gebruikt die tevens het vat verwarmt.

Zou je mij kunnen vertellen waar je die kunt kopen?

 

groetjes Dumb ass

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee eskobar,

 

 

thx voor je uitgebreide reply! :nerd

 

kan jij mij het verschil uitleggen dan tussen mapito en quantico? bij mij in de GS werd mij verteld dat het de 'opvolger' van mapito was en ik kan zelfs op google niet vinden wat nu de overeenkomsten / verschillen zijn! ;)

 

zo'n eb vloed systeem (wilma oid.) heb ik wel aan gedacht maar dat is lasig bij mijn setup, ook omdat ik met een gatenbodem werk.

 

jij houdt de Ec wel laag zeg! moet dat volgens jou ook lager dan op aarde of doe je dat altijd?

 

ik dacht mss. wat perlite bovenop te gooien tegen de algen. ook heb ik gehoord dat er wel 'ns een laagje cocos op de bodem gebruikt wordt om 'doorlekken' te voorkomen, enig idee?

 

ik wil m'n planten meteen in de bloei zetten, aangezien ze al voorgegroeid zijn dus zien of ze daar klaar voor zijn is bij mij niet aan de orde.

 

oja, kan je mij vertellen of die mapito echt zo erg samen drukt? ik dacht wel af te kunnen met 160 liter voor mijn 125 liter aan potten. dat moet toch kunnen? :)

 

 

 

@ dumbass

mijn circulatiepomp is echt een waadeloos ding, produceert al die warmte maar da hoort helemaal niet. volgens mij heb ik hem gekocht bij http://www.aquariumwinkel.nl voor een eurootje of 8.

 

 

hee laters! :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

io glazenwasser,

 

Uw planten "moeten" direkt op 12/12 hoor.

Je kan de eerste 24 uur de lampen aanlaten maar meer niet. Ze gaan anders door je dak.

 

Mapito is zoveel % steenwolvlokken met zoveel % schuimrubber.

Quantico heeft een andere samenstelling.

 

De opvolger van mapito is het zeker niet. Mapito ownt quantico vet hoor.

Die growshop van u mag dit niet vergelijken.

 

Het lukt hoor met drippers, maar helaas zeg ik erbij dat een heel pak van mijn collegas toch ook veranderd zijn naar eb en vloed........omdat het goed werkt natuurlijk.

 

Het zou slecht zijn om cocos vanboven op de mapito te gaan leggen.

Het is net zoon goed verluchtend medium en je blokeert de boel natuurlijk zo met die cocos.

Die bovenste laag moet na in het inwateren zo snel mogelijk droog en luchtig komen.

 

Perliet word zeker ook groen.

Na het oogsten zit je daar dan, je moet spoelen en inwateren en er zit troep bij je mapito.

 

Het vat verwarmen tot 21 a 23 graden, steeds vatmenger gebruiken 24/24, zuurstofpomp is optioneel.

 

Gebruik zeker mapito, en zeker puur.

Niet elke growshop heeft dezelfde mapito, soms is het % schuimrubber ietsje anders, er zit ook een soort van cocosbrokjes bij soms, na goed spoelen en 1 kweekje is dat weg en is je mapito clean. Pure mapito.

Het verschil met quantico is goed zichtbaar.

 

Met de hesi(1 compo) voeding die ik gebruik ga ik nooit hoger dan 1.6 ec meer.

Andere voedingen als canna aqua(2 compo) hadden me planten een hogere ec nodig, 1.8 ec was het.

Het is een kunst om op mapito met een zo laag mogelijke ec, een zo vet mogelijke groene plant te oogsten.

 

Het is een compleet andere wereld dan op aarde kweken, met alles eigenlijk.

Mapito vraagt een eigen kweekstijl, andere informatie.

 

 

Ik stel voor je dat je ff heel goed nadenkt over hoe en wat je kan doen en eerst wat navraag doet zoals je bezig bent.

 

ps,

Doorlekken te voorkomen? dat snap ik niet.

Ga je ze water geven op die bodem met luchtinlaatgaten?

 

groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee e$kob@r,

 

 

ik zal in dat geval gewoon mapito proberen te regelen, tis nog goedkoper ook! :nerd

 

bedoel jij met eb en vloed zo'n wilma systeem? daar kan ik ook voor gaan, alleen dan passen er maar 4 bakken in m'n kast, ik wil er eigenlijk liefst 5. of denk jij dat die ruimte ( 1,10 x 0,80 ) prima wordt opgevuld omdat de planten harder doorgroeien in de bloei*? nog iets wat ik me afvraag bij zo'n wilma systeem is de grootte van de potten; die zijn maar 11 liter. is dit gewoon ruim voldoende of kan ik het beter bij mijn 25 liters houden? behalve het feit dat ik m'n gatenbodem dan niet meer kan gebruiken sta ik opzich wel open voor het gebruik van een wilma (achtig) systeem, ik moet dan alleen wel m'n kast verbouwen (de inlaat dan). is een eb en vloed systeem daadwerkelijk effectiever dan mapito met druppelaars? ik krijg trouwens advies van een buurt kweker die al ervaring heeft met mapito, maar hoe meer info hoe beter he! :)

 

 

hartelijk bedankt maar weer!

 

 

hoi! ;)

 

 

*het betreft dus 5 stuks Kali Myst, dus vrij sativa-achtig die zijn voorgegroei tot +/- 35cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Sjon,

 

Quantico komt van dezelfde makers als van mapito. Ze hebben gewoon meer oude matrassen erdoor gemengd. Hierdoor is de Quantico luchtiger dan de mapito. Men is uitgegaan van een betere werking door de quantico in verband met deze structuur. Net als Esko ken ik niemand die dat proefondervinderlijk kan bevestigen.

 

Het slinkt behoorlijk bij het gebruik, maar volgens mij had ik de vorige keer iets te ruim gerekend. Volgens mij zijn het anderhalve zak voor 80-90 liter, dus toch nog 120 op 80, ongeveer.

 

Perliet kan gewoon, gebruik ik zelf nu ook, Dit wordt niet groen, en ondanks dat de bovenlaag niet droog wordt heb ik ook geen last van vliegjes. Als je je mapito hergebruikt, breng je met dit beetje perliet ook nog eens een luchtigere structuur aan, aldus wordt de quantico overbodig.

 

In de tuinbouw wordt mapito ook in combinatie gebruikt met aarde en/of perliet en wordt ook gewerkt met biologische voeding in combinatie met chemische voeding. Dus het is allemaal misschien niet gebruikelijk in onze branche maar zeker niet ongewoon.

 

Mijn bezwaar tegen het eb en vloed systeem, is het ontbreken van een makkelijke manier om te spoelen, en het risico van ophopende zouten. Het voordeel is natuurlijk het gemak om mee te kweken. Dit laatste voordeel is naar mijn mening ook de voornaamste overweging van kwekers om te kiezen voor dit systeem om mee te werken.

 

Ten aanzien van de ph van je medium, kun je net als bij aarde kweken verschillende theorien vinden. Zelf vind ik veel aansluiting bij de theorie van BAC die tenminste met een verklaring komen aan de hand van de ph tabel voor de verschillende elementen. Ik ben nog geen duidelijkere verklaring tegengekomen.

 

Naar mijn mening zijn wilma trays niet geschikt om met 5 planten op een vierkante meter te werken. Maar in principe beschik je dan wel over het juiste volume, waarschijnlijk moet je dan alleen langer voorgroeien. Dus in theorie moet het kunnen.

 

Het voordeel van het ebenvloed systeem is dat het waarschijnlijker makkelijker is om de afvoer van de voeding te regelen. Je hoeft dan namelijk maar 1 grote bak af te pompen.

Zelf heb ik met afvoerbuizen onder de bakken ook drippelaars geinstalleerd en vind het goed werken. Maar je zult aan de hand van je bevloeiingssysteem moeten kijken wat het meest geschikt is voor je kweekunit.

 

De cocos onderin, zou ervoor kunnen zorgen dat onder in je bakken de luchtige structuur beter wordt behouden. Dit zou kunnen zorgen dat de opname capaciteit van het medium beter behouden blijft. Aldus klopt het verhaal en de toegeschreven werking aan cocos. Dan zou de voeding dus beter via de onderkant van je potten kunnen transporteren. Zelf doe ik het niet, maar het klinkt interessant genoeg voor een experimentje. Ik zou dan wel voor de voedingarme cocos gaan.

 

Wel leuk dat je hierover aan het peinzen bent. Zoals je ziet brengt dit de hydro kwekers naar buiten en kunnen we allemaal wel iets leren van elkaar.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee asgrow,

 

 

bedankt weer voor jouw reactie!

 

het wordt een eb -en vloedsysteem, dus geen wilma (wat een druppelaar systeem is, daar vergiste ik me een beetje in :) ).

 

ik ga voor een deense bodem van 100 x 75cm. het betreft een kant en klaar systeem met een resevoir, pomp, afsluitklep en circulatiepomp er al in. het worden dus 5 potten (de grootste maat die erop past, moet ik nog ff kijken als ik het apparaat in huis heb) met mapito erin. in de mapito komen de plantjes met kluit (van een liter of 4) en al te staan. tenzij iemand hier een gegrond bezwaar, evenals een goed alternatief voor heeft natuurlijk.

 

het voedingsvat dat op het moment bovenop mijn kast staat blijft daar staan. in dit vat meng ik de voeding 24 uur van te voren om de Ph te laten stabiliseren voordat ik het via de reeds gelegde leiding in het nieuwe voedingsvat laat lopen. :nerd

 

 

ik moet nog ff gaan kijken of en hoe ik kan spoelen, mocht dat nodig zijn. het is sowiezo een compleet nieuwe wereld van kweken als ik jullie goed begrijp.

 

ik hoop door mijn ervaringen als hydro-n00b met jullie te delen een stukje van de wietkweek waarvan ik vind dat het op dit forum tot nu toe een beetje onderbelicht is in de schijnwerpers te zetten met hopelijk een bevredigend resultaat! :o

 

 

tabee! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik een systeem waar het gebruik van vijver popjes mij uitstekend bevallen. De dubbele grote potten die in elkaar passen, daar is de topbak 1/4 kleiner dan de buitenbak. Door een gat in de binnenbak gemaakt te hebben en er een 32 mm pvc buis tot boven aan de rand te hebben, kan ik hier een slangtje door heen laten lopen vanaf de vijver pomp (kleintje hoor). Deze gaat in een slangring systeem met 4 gaten voor de aanvoer en een t-stuk om de aanvoerslang in te zetten. In de onderste laag in de bak zitten hydrokorrels +/- 7cm laag en de rest is gevult met mapito. Het startblok met plant staat in het midden van de bewateringsring en deze ligt op de mapito om te voorkomen ( weet ik nu) dat de hele bende groen gaat worden. ik heb het bewateren op een minuten klok staan en geef ze 10 X 1 minuut voeding in het begin wat ik later op ga voeren. Omdat ik vind dat je beter je beurten wat vaker kan gheven voor de regelmaat dan dit verdelen in 2 of in 3 keer veel. Voor jezelf als het om eten gaat eet je ook per slot van rekening niet 1 keer per dag maar ook meerdere keren.

De tijds instelling voor het water geven is makkelijk te doen door even een pot op te tillen en dit popje aan te zetten en te zien hoelang het duurt eer het doorgelopen is. Dit doe ik voor de eerste weken bloei en daarna verlengen zodat de mapito wat natter wordt en ze meer willen hebben. Dan gaat mijn minuten van water geven omhoog.

De bakken staan overigens aan een gesloten door middel van een 40 mm pvc buis in een ring opstelling die gesloten is met een vulbak om de ph en ec te meten. Deze waardes veranderen en is nu m akkelijk tre controleren en bij te sturen. Is er verlaging ph, toevoeging verhoging bijvullen en een verhoging ec is een verlaging ec bijvullen. Meestal is het 6.5 ph en een 1.5 ec bijvullen. Kwa totaal waarde blijf ik dan op ph 5.7 / 5.8 zitten en de ec zit dan tussen de 1.6 / 1.9 . met de ec kan je dan spelen in verhouding wat er voor die periode nodig is.

Edited by smooty

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...