Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Jee dot

Dilemma

Recommended Posts

Hallo beste mensen,

 

Vorige week heb ik mijn zaad binnen gekregen, eigenlijk wil ik nu beginnen met kweken maar twijfel ik wat ik nu het beste kan doen. Is het nu verstandig om het zaad direct in potten te zaaien? Deze staan dan of in de schuur of buiten. Dat laatste lijkt me niet echt goed ivm het weer de afgelopen dagen. Echter schijn je een betere ontwikkeling van de wortels te krijgen als je direct zaait in de volle grond of pot waar de wiet in komt te staan.

 

Of toch alvast in kleinere potjes voorgroeien voor het raam, en wanneer het weer het toe laat buiten? Op deze manier kan ik alvast beginnen en kan ik ze later overpotten... Het licht is niet echt geweldig achter een raam wat belangrijk voor een zaaiing is, maar de omstandigheden om buiten te ontkiemen zijn ook niet goed dus wat raden jullie mij aan?

 

Alvast bedankt

 

:nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de mogelijkheid hebt om in de volle grond te zaaien, onder bijvoorbeeld een mini-kasje (kan je voor 10tje bij bouwmarkt kopen, of goedkoop zelf maken) moet je ze buiten zetten als de zon weer op komt. Kan je ze eerst in je minikasje doen, en daarna vollop in de zon. Er is nog tijd genoeg om bomen te kweken :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

is geen theory is ervaring :nerd ;)

 

ik zou ze erst in 15 liter potten doen en dan naar 25 liter en zou niet veel groter gaan buiten in de grond is natuurlijk het best

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 l potten zijn veel te groot je moet ze in veel kleinere potten zetten anders komen gaan ze niet chill
is geen theory is ervaring ;) :)

 

Wil je aub geen absolute onzin gaan verkondigen,"grow master l" :nerd

Ik heb even in je fotoalbum gekeken en echt veel ervaring zie ik niet terug in je planten.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ze inmiddels direct in mijn 50L potten gedaan, ong 0.5 tot 1 cm onder de aarde. Doe een aantal keer per dag wat water erop om ze vochtig te houden. Jammer genoeg zijn er nu, na 4 dagen nog geen boven gekomen. Zal wellicht met de temperatuur te maken hebben, hopelijk komen ze nog wel boven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet te veel water er op he, ze gebruiken nu nog helemaal niks...

 

En zaaien doe je het best in zaai- en stekgrond. Eventueel klein beetje wortelstimulator. Als je direct in grote potten ontkiemt maak dan een kuiltje met zaai- en stekgrond er in. Gewone growaarde is veels te rijk en grof. Een halve centimerer diep planten is wel voldoende overigens. Hoeft maar héél weinig te zijn, alleen om het zaadje vochtig te houden.

 

Beste ontkiemtemperatuur is overigens 23 graden. De nachten zijn erg koud. Toch beter even onder de TL ontkiemen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja beter van wel misschien... maar ja er komt nu wel beter weer aan, of zal ik ze alsnog opgraven?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wil je aub geen absolute onzin gaan verkondigen,"grow master l" B)

Ik heb even in je fotoalbum gekeken en echt veel ervaring zie ik niet terug in je planten.....

 

Valt me ook vaak op, mensen die net beginnen en ergens wat lezen van iemand, die er ook niet veel (niks) van af weet en dan maar klakkeloos op het forum verkondigen.

Een pot kan nooit te groot zijn, of het nodig is, is een ander punt, maar 50 liter gaat zeker prima.

Ik verbaas me dan, als ik lees van dingen als een dooie vis onder in je pot begragen is goed en een indica moet je niet nemen, is een laatbloeier.

Ook veel topics over water geven, worden vaak verkeerd uitgelegd/uitgevoerd, wat eigenlijk jammer is en de planten niet ten goede komen.

Als je je eerst eens orieenteerd op het doorlezen van verschillende topics, van kwekers die al langer mee lopen en vaak wel weten hoe het het beste is en in ieder geval weten, hoe het beslist niet moet, wat ook belangrijk is !

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand antwoord op mijn vraag? Kan/zal ik ze opgraven en ik kleine potjes met stekgrond zetten of gewoon zo laten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ze nog niet zijn uitgekomen kun je ze rustig overplanten. Werk schoon en netjes, maar het niet te nat, water grond éérst in, en niet achteraf een sloot er overheen. Water kun je wel toevoegen aan grond maar er nooit meer uithalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...