Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
-=AL CAPONE=-

Landrassen

Recommended Posts

Centraal topic over landrassen:

 

Ik heb verschillende vragen m.b.t. tot deze soorten:

-Er zijn verschillende soorten landrassen maar wat zijn de kenmerken hiervan en welke kan je hier gewoon krijgen?

-World of seeds verhandelt deze zogenaamde rassen maar hoe puur zijn ze?

-Hoe potent zijn deze soorten en waarom zie je ze zo weinig puur de meeste planten zijn gekruist en raken hierdoor niet authentieke smaken verloren? kijk bijvoorbeeld naar de haze plant; deze bestaat uit Colombia, Mexican, Thai en Jamaican wiet. Maar waar komt nou die speciale smaak vandaan is dat de kruising van deze soorten of vind je deze smaak ook terug in bijvoorbeeld thai wiet.

-Zijn er eigenlijk wel zaden te koop die echt puur hun oorsprong vinden uit een bepaald gebied of is alles wel ergens mee gekruist in de loop der tijd?

-zijn er mensen fan van bepaalde rassen? TAW bijvoorbeeld is overduidelijk liefhebber van Afghaanse wiet maar zijn er ook fans van bijvoorbeeld Colombiaanse wiet?

 

De reden dat ik hier naar vraag is omdat ik eigenlijk wiet uit alle delen van de wereld geproefd en gekweekt wil hebben in zijn puurste vorm gewoon om de uitwerking en groei/bloei gedrag van de verschillende planten te zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe een Spyker fan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je weet wel, uit Zeewolde... ;)

 

Liefhebber van Colombian meldt zich! Ik moet er à la minute vandoor, maar over landrassen weet ik wel wat te vertellen. Hou me ten goede! :nerd

 

GTG

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Er zijn verschillende soorten landrassen maar wat zijn de kenmerken hiervan en welke kan je hier gewoon krijgen?

De term landras wil eigenlijk zeggen dat de plant onder de lokaal heersende omstandigheden op een natuurlijke manier gestabiliseerd is. Het zijn dus planten die zich aan hun omgeving aangepast hebben, zonder dat de mens ze selectief gekruisd heeft. Dat betekent dus niet dat de plant niet ooit door mensen geïntroduceerd is in een bepaald gebied, maar de evolutie en uiteindelijk de stabilisering van de plant is op een natuurlijke manier tot stand gekomen. Zo bestaan er indica-landrassen die zich specifiek aangepast hebben aan bijvoorbeeld koele hoogvlakten op een bepaalde breedte- en lengtegraad. Hetzelfde geldt voor sativa's. In feite zijn deze planten maximaal aangepast aan hun omgeving waardoor ze onder die omstandigheden optimaal presteren. Een landras kan dus van eigenschappen veranderen als ze lange tijd onder andere omstandigheden gekweekt wordt, maar met 'landras' worden over het algemeen die planten bedoeld die nog steeds hun oorspronkelijke karakteristieken bezitten. Om die reden zijn landrassen behoorlijk populair bij breeders omdat ze zeer stabiel zijn en je dus beter kunt inschatten welke eigenschappen hoogstwaarschijnlijk behouden blijven bij het maken van een kruising met een andere plant.

 

-World of seeds verhandelt deze zogenaamde rassen maar hoe puur zijn ze?

Dat is de grote vraag. Om zeker te weten of het hier om oorspronkelijke landrassen gaat moet je exact weten waar ze vandaan komen en uit welke handen. Ik weet niet tot welke bronnen de heren van World of Seeds toegang hebben, maar ik denk wel vrij zeker te weten dat het hier om kruisingen met een landras gaat en niet om landrassen in hun pure vorm. Hoe zuiver de gebruikte landrassen dan waren blijft een raadsel, aangezien ik niet denk dat WoS de exacte afkomst publiekelijk uit de doeken gaat doen. Waarschijnlijk zijn deze planten gekruisd om ze wat 'kweekvriendelijker' te maken, aangezien sommige van deze planten bijna eindeloos bloeien of geen compacte buds opleveren. Veel mensen willen landrassen kweken, tot het moment dat ze er achter komen dat veel van deze planten onder kunstlicht te veel tijd nodig hebben, denk aan bloeiperiodes van bijvoorbeeld 6 tot 8 maanden. Ook kunnen natuurlijke factoren als de hoeveelheid UV-straling tot gevolg hebben dat deze planten zich in een binnentuin ineens heel anders gaan gedragen dan verwacht werd aan de hand van hun groeipatroon op de plek waar ze van nature voorkomen.

 

-Hoe potent zijn deze soorten en waarom zie je ze zo weinig puur de meeste planten zijn gekruist en raken hierdoor niet authentieke smaken verloren? kijk bijvoorbeeld naar de haze plant; deze bestaat uit Colombia, Mexican, Thai en Jamaican wiet. Maar waar komt nou die speciale smaak vandaan is dat de kruising van deze soorten of vind je deze smaak ook terug in bijvoorbeeld thai wiet.

Haze is inderdaad een klassiek voorbeeld van een kruising uit verschillende landrassen. In die tijd kwamen er in de VS vanuit verschillende hoeken zuivere sativa's het land binnen. Geïmporteerde wiet uit Mexico, Zuid-Amerika en Jamaica (wat oorspronkelijk weer een plant uit zuid India is, meegebracht door slaven), maar ook wiet en zaden die meegebracht werden door voormalige Vietnam-strijders. Indica's waren in die tijd redelijk zeldzaam (op import-hash na dan), dus vandaar dat er destijds op allerlei plekken kruisingen uit zuivere sativa's gemaakt werden die allemaal voor 'haze' doorgingen. Uiteindelijk zijn er een paar soorten overgebleven die later gestabiliseerd werden en wederom als Haze verkocht werden. Je hebt dus 'haze' (groepsnaam) en Haze (soortnaam), maar dat terzijde.

 

Waar de smaak precies vandaan komt durf ik niet te zeggen. Zowel Colombian als Mexican als Jamaican kunnen hiervoor gezord hebben, de thai is naar mijn idee te zoet van smaak en eerder gebruikt om de plant beter tegen buitenomstandigheden bestand te maken. De Mexican staat bekend als zeer psychedelisch en de Jamaican zit er denk ik doorheen om de bloeitijd enigszins te verkorten.

 

-Zijn er eigenlijk wel zaden te koop die echt puur hun oorsprong vinden uit een bepaald gebied of is alles wel ergens mee gekruist in de loop der tijd?

Ze zijn te koop, alleen vergt dat een hoop zoek- en uitzoekwerk. De pest is dat veel planten niet alleen kruisingen zijn, maar zelfs hybrides. Kruisingen met een ander soort plant dus, bijvoorbeeld een sativa met een indica. Niks tegen hybrides hoor, maar dat maakt het uitzoeken nogal verraderlijk. Indica's laten zich namelijk nogal gelden in krusingen en als het er eenmaal doorheen zit is het moeilijk die eigenschappen er nog voor 100% uit te krijgen. World of Seeds is tot nu toe zo ongeveer de enige die zich specifiek richt op landrassen, maar ik weet een Braziliaan die binnenkort samen met een Amerikaan een aantal hele mooie, zuivere landrassen op de markt gaat brengen. Van een aantal van die planten ken ik de herkomst en ik kan met zekerheid zeggen dat dit de originele landrassen zijn waar jij in geïnteresseerd bent, maar omdat de heren op dit moment nog alles aan het organiseren zijn noem ik de naam liever nog niet.

 

-zijn er mensen fan van bepaalde rassen? TAW bijvoorbeeld is overduidelijk liefhebber van Afghaanse wiet maar zijn er ook fans van bijvoorbeeld Colombiaanse wiet?

Zelf ben ik fan van zuivere sativa's en krusingen hiermee. Sativa op sativa dus. Ik ben één van die idioten die regelmatig supercheape brickweed koopt omdat dit vaak landrassen zijn. Door fermentatie en het persen natuurlijk niet te vergelijken met de oorspronkelijke toppen, maar je proeft er vaak toch nog iets exotisch doorheen. En als je er maar genoeg takjes etc. uithaalt en er een flinke berg van in je joint gooit krijg je vaak toch nog een sterke high die met weinig commerciële soorten te vergelijken is, zo zuiver. Teveel troep erin laten zitten is een garantie voor hoofdpijn achteraf, dus ik pluis het helemaal uit. Zo kwam ik laatst wat zaadjes tegen in Ecuadoriaanse brickweed waarvan ik er dit seizoen een aantal buiten ga uittesten. Het landras wat gebruikt werd in Celestial Temple Sativa van Federation Seeds komt uit dezelfde regio, dus ik heb een stiekeme hoop dat er een kortbloeiende sativa uit tevoorschijn komt die het wachten en het roken waard is. Of te kruisen... Verder heb ik wat zaden uit Afrika en kruisingen daarvan. Ik ben dus ook op zoek naar wat meer die oorsponkelijke genetica, dat waar alles wat we vandaag op de markt tegenkomen uit is ontstaan. Tot de tijd dat ik m'n zelf gekweekte landrassen kan roken vermaak ik me prima met hybrides uit de shop, maar als het even kan kies ik die met de met de meeste sativa erin. ;)

 

Ik zie de sativa als de sportwagen onder de cannabisvarianten. Niet altijd even praktisch en je moet er wat voor over hebben, maar voor de liefhebber is de uitwerking op de geestelijke gesteldheid ongeëvenaard. Om met anderman's woorden te spreken; Haze rules and I'm a sativa believa... :nerd :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk stukje Mad. Toevallig zat ik zelf afgelopen ook even naar landrassen te zoeken, Blowmonkey gaat Lebanees zaad buiten proberen(vanwege de mogelijk zeer korte bloeitijd).

 

Thai vind ik wel een erg mooi soortje, beetje citrus, enorm sterke pure en heldere high, psychedlisch ook.

Misschien leuk om nog een keer te growen haha :nerd

Somango Haze bij breeders choice, wat denk je daarvan Mad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damm Mad, wat een info weer ;)

 

Ik heb het eerste deel van je post maar gelijk in de Growguide gezet, feel free to edit zou ik zeggen (http://growguide.wietforum.nl/Landras) :nerd Maar in ieder geval willen we die info bewaren hahah :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe toen ik "landras" las zat ik al op je te wachten mad :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blowmonkey gaat Lebanees zaad buiten proberen(vanwege de mogelijk zeer korte bloeitijd).

 

En om de smaak natuurlijk. Ben benieuwd of het dezelfde smaak heeft als die red en yellow libanon hash, zou wel ideaal zijn.

 

World of seeds, Blue hemp, afropips, Ace seeds, paar van de zaadhandelaren die in me opkomen als je landrace strains zoekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben bezig met wat zuid afrikanen uit het Drakensberg gebied.

 

Zijn ook wat cadeautjes van een Nepalese jongen die ik heb leren kennen onderweg naar mij.

 

 

deze kwam ik van de week tegen,,,,en wij maar opkijken tegen 16 week haze:

 

Columbian "Black"

Sativa/Indica: Pure Sativa

Indoor/Greenhouse: 18-26 Weeks

 

PUNTA ROJA COLOMBIAN

SATIVA/INDICA: Pure Sativa

Indoor/Greenhouse finish: 18-26 weeks

 

 

26 weken,,,,,,,,moet er niet aan denken in mijn 45 liter potten! :nerd ;) :)

 

 

mooie stukkie info!!!hierboven trouwens!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant stukje daar ik toevallig met dezelfde vragen zit.

Voor wie het niet wist woon ik op de canarische eilanden, dicht bij de evenaar dus watmet zich meebrengt dat er maar weinig verschil in lichturen 'swinters en zomers is.

Een Nederlands soortje is dus moeilijk hier want die schieten direkt in de bloei, ongeacht de jaargetijde.

Ik ben op zoek daarom naar landrassen die juist een lange bloeitijd hebben.

Logisch is natuurlijk de plaatselijke soort (hier wordt veel gerookt) deze groeit en bloeit van mei tot en met september. Ze groeit en bloeit tegelijk waardoor ik denk dat er ook veel thc verloren gaat door de intense uv straling. De plant uit haarzelf corrigeert dit niet daar er geen belnagen voor haar bij zijn.

Ook de smaak is een beetje saai, ruikt echter heel erg fruitig.

Deze ga ik kruisen met een potent mannetje en eens zien wat er uit komt.

Maar ik zou mezelf niet zijn als ik geen experimenten uitvoer. Ik ga WoS zaden proberen én worstel ik nog steeds om de thaise en de gahnese zaden uit te laten komen.

Als ik op de wereldkaart kijk ligt op dezelfde hoogte: noord-mexico, noord-afrika, zuid-arabie, thaise of iets uit de caribien. Thai ben ik tot nu toe nog niet erg van gecharmeerd (persoonlijke smaak).

Als ik toch ooit eens een mexican haze (echte uiteraard) te pakken kon krijgen zou ook interessant worden (idem persoonlijke smaak).

Zo zie je maar weer, druk druk druk ik zou er bijna door vergeten een toeter te draaien :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de complimenten allen. :nerd

 

Ik wilde nog even een kleine aanvulling doen op het onderstaande:

 

Indica's laten zich namelijk nogal gelden in krusingen en als het er eenmaal doorheen zit is het moeilijk die eigenschappen er nog voor 100% uit te krijgen.

Het klinkt nu namelijk net alsof alleen indica's dominant kunnen zijn, maar ook Haze staat bekend als een erg dominante plant in kruisingen. Vaak wordt hiervan dan ook de man gebruikt.

 

@Speedway: Ik weet dat de Somango behoorlijk wat indica in zich heeft. Met welke haze die gekruisd is weet ik niet, maar ik heb wel een vaag vermoeden. Een landras is het niet, maar het zal ongetwijfeld een lekker wietje zijn.

 

@Stilo: Be my guest. Als me nog meer "essentiële" dingen te binnen schieten zal ik het aanvullen.

 

@Blowmonkey: Over Afropips heb ik een aantal slechte verhalen gehoord op ICMag. Heb jij er ervaring mee toevallig?

 

@Hupla: Je hebt de eerste planten die langer dan 6 maanden bloeien al gevonden zie ik. Die Colombian Black schijnt echt een tripwietje te zijn, zeer psychoactief. Ik heb van beide soorten foto's gezien en als ik net als Geeke op de Canarias zou wonen zou ik ze gerust lekker buiten zetten. Kan me voorstellen dat die bloeitijd voor binnen wat minder aantrekkelijk is.

 

@Geeke: Ik word lichtelijk jaloers als ik lees wat jouw mogelijkheden zijn daar. Als je van Mexican houd is A5 ook een goede optie, bij mijn weten één van de ouders van Mex. Probleem is alleen dat ook de A5 inmiddels een clone-only is... Lastig verhaal dus, maar in principe heb je de ideale omstandigheden om eens één van de mogelijke ouders van A5 te proberen zonder dat het je bakken met geld kost aan stroom. In theorie zou je je eigen haze kunnen kruisen uit een aantal landrassen en daarbij bewust kunnen selecteren op iets wat op Mexican lijkt. Lang proces, dat wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zalig :nerd

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel interesant bedankt voor alle info! :nerd

 

ik ga straks zelf nog eens zoeken of ik nog ergens nog meer leveranciers vind van mogelijke landrassen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Blowmonkey: Over Afropips heb ik een aantal slechte verhalen gehoord op ICMag. Heb jij er ervaring mee toevallig?

 

Ooit eens overwogen om z'n Grenadella uit te proberen, had er wel goede dingen over gelezen. Paar van z'n kruisingen waren voortgekomen uit een 10-pack van nirvana ofzo, maar daar zitten die landrassen van hem niet tussen, was ook moeilijk in de omgang op icmag, daarom hebben ze hem uiteindelijk laten gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan een a5 stekje krijgen van vrienden uit Maastricht.

Dit lijkt me een echte, deze jongens zijn er al jaren mee bezig en houden het exclusief.

Omdat ik deze slechts hier zal planten willen ze me wel een schenken.

Maar een stek tot hier krijgen wordt lastig...

Wel is dit een van mijn favoriete wietjes, een échte haze waarvan ik de smaak en geur verslavend vind.

Een lange bloeitijd is voor mij belangrijk, deze meen ik heeft 13 weken.

Maar zoals voor alles vind ik hier ook nog een oplossing voor.

Voorlopig de handjes nog vol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom maak je geen Sea of Green van een plant met normale bloeitijd? Zoveel opties heb jij daar B). In Nederland is de groeiperiode meestal de meest succesvolle tijd en aan het einde van de bloei zit je met budrot. Jij kan niet anders dan bloeien, ik ben jaloers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super Thai van Hiqh Quality Seeds, heb ik zelf ook gehad, en dit is een plant die ook lang bloeit(zeggen 11 weken, maar hij kan makkelijk 14 staan denk ik zo) Ik moest hem wat te vroeg oogsten met 11 weken. Zeer sterke high, en een verschrikkelijk lekkere smaak, citrus/zoetig/fris. Hele mooie plant, die ook nog eens paars kan verkleuren!

 

En is niet te prijzig, 16€.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Quasimoto: eerlijk gezegd heb ik dit nog nooit geprobeerd. Ik ga ervan dat er dan toch ook een behoorlijke groeiperiode gewenst is? Het lijkt een luxe positie maar kwaliteit is een ding maar kwantiteit is in mijn geval ook belangrijk :-) en ik kan maar een beperkt aantal plantjes zetten.

Ik ga me eens verdiepen in het scroggen en het soggen enzo.

 

Een Thai is ook te proberen, ik zit op bijna 1000 meter en Thaitjes doen het in het algemeen goed in de bergen.

 

Good tips, thx.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ik bedoel veel kleine plantjes op een vierkante meter. Dus gewoon bijvoorbeeld elke 40 cm2 een zaadje. Aangezien de plantjes toch vrijwel meteen met bloeien beginnen blijven ze klein.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probleem is dat ook hier een eventuele straf wordt bepaald door het aantal planten.

Dat gaat me een hoop kanisters wijn kosten als ik bezoek van de guardia civil krijg :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja LordQuas en het mooie van zijn situatie is nou juist dat hij van die langbloeiende soorten kan neerzetten. Tuurlijk, een heel veld witten direct op 12/12 geeft je een mooie SOG, maar de meeste mensen met een bovengemiddelde interesse in landrassen proberen dit soort productiekweekjes juist te vermijden. Wij zijn met name buiten gebonden aan planten met een korte bloeitijd, terwijl hij nou juist de optimale omstandigheden heeft voor die lange bloeiers, iets waar wij noordelijke buitenkwekers jaloers op zouden zijn. En dan zou hij een veldje witte soortjes moeten neerzetten?

 

Als 'ie daar belangstelling voor had gehad had hij waarschijnlijk niet gereageerd in dit landrassen-topic, toch? Ik heb Skunkjes gezien die op grote hoogte in Colombia gekweekt werden en dat leken inderdaad net flinke Lowryders, dus je SOG-idee is inderdaad zeer haalbaar. Maar als je het over landrassen hebt gaat het eerder om de genetica dan enkel over opbrengst per m². Met alle respect, een ander oogpunt zeg maar... B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allemaal wietjes met een krachtige high pfff B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mad, Er zijn ook lekkere hybrides met een gemiddeld aantal bloeiweken. Maar je hebt gelijk dat deze post beetje offtopic was... B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...