Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Dom Pachino

2 Planten Per Kuip

Recommended Posts

Zat laatst te denken om 2 planten in een kuip te zetten, om zo méér uit je 5 legale planten te halen. Natuurlijk wel belangrijk om 2 stekken te nemen van dezelfde moeder, dat weet je natuurlijk alleen als je ze zelf maakt. Als je geen 2 dezelfde kloontjes hebt, dan heb je kans dat ze beide op een andere tijd gaan bloeien. 1 pot valt iig minder op als 2 potten. Hoe denken jullie hierover?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geinig, ik had eenzelfde idee.

 

Laten die dodo's van de lokale petten brigade maar eens zeggen dat het er twee zijn. Die onderscheiden nog geen geranium van een brandnetel volgens mij.

Het is toevallig een gespliste stam :verrygood Ja kan ik ook niets aan doen

 

Ik wil ze dan wel zo dicht op elkaar zetten dat het ook net een gesplitste stam lijkt. Heeft dit nog nadelige gevolgen voor de wortels?

Het lijkt me dat als je deze in een vroeg stadium dicht tegen elkaar aanzet de beide wortel kluiten hun weg wel zullen vinden. Maar kan ik mis in zijn natuurlijk.

Iemand?????

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ze zover mogelijk van elkaar af gezet. de bladeren groeien anders helemaal in elkaar, en nemen dan voor de ander het licht weg en het gevolg is dan dat er 1tje verder en verder achterblijft.

 

-xx-Z>

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je ze dan niet beter in het begin dicht tegen elkaar zetten, nadat ze een paar cm hoog zijn een beetje zijwaarts geleiden. Zodat het lijkt als of het een stam is die gesplitst is net boven de grond?

 

Krijg je twee kromme stammetjes.

Is dit een optie???

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik persoonlijk denk dat dit wel het een en ander aan problemen gaat opleveren,

 

ik moet ze nu al uit elkaar gaan trekken/buigen.. dus laat staan als ze echt direct naast elkaar staan.

 

-xx-Z>

Share this post


Link to post
Share on other sites

Direct boven de grond de afstand tussen de planten creeren d.m.v. een horizontale stok, vervolgens naar boven begeleiden m.b.v. een verticale stok.

 

Dach ik, kweenie :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net (begin v/d week) de voor buiten bestemde zaden in de ontkiem. Mooie speciekuip geselecteerd, dus ik zal het eens proberen.

 

Beetje panda eten regelen om de plantjes te geleiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

# Green_Ace

 

laat d m v foto's zien hoe je te werk gaat.

 

( eventueel een kweekverslag zou mooi zijn :verrygood )

 

succes

 

-xx-Z>

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het lijkt me dat als je deze in een vroeg stadium dicht tegen elkaar aanzet de beide wortel kluiten hun weg wel zullen vinden.

 

Lijkt me ook, in de natuur groeien er ook zat planten vlak bij elkaar :verrygood

Ik ga het zoizo met 2 stekkies proberen, ik denk dat het wel moet lukken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan zeer zeker, ik heb het vorig jaar ook gedaan 2 k2 planten in 1 100 liter bak.

 

Hier het bewijs!

med_gallery_10582_2035_541860.jpg

 

En die planten die groeien wel omelkaar heen hoor, als een plant niet genoeg licht heeft dan groeit hij meestal gewoon zó todat hij genoeg licht heeft.

Dat is nou eenmaal de natuur.

 

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

# nerz

 

ziet er echt tof uit ;P

 

hoegroot ( lengte/breedte ) zijn ze uiteindelijk geworden ?

 

succes met je buitenkweek :verrygood

 

-xx-Z>

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Z44dje

 

Ze waren iets van 1,80m dacht ik. En de breede van de pot is ongeveer 80 cm, dus bij elkaar was het van links naar rechts wel iets over de meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me af wat beter is, 2 planten in 1 100 liter pot of 1 in een 100 liter pot.

 

Als je de plant een beetje vroeg neerzet gebruit ze makkelijk die 100 liter dus ik denk zelf dat het niet zo heel veel verschil zal maken. Misschien dat ze wel ietsjes eerder gaan bloeien omdat ze de ruimte in de pot sneller opgebruiken.

 

We zullen het zien!

 

Grey

Share this post


Link to post
Share on other sites
eerder gaan bloeien omdat ze de ruimte in de pot sneller opgebruiken.

 

:nerd

 

bloei heeft te maken met het aantal lichturen ( 12u licht 12u donker = bloei. 18u licht = groei)

 

de prognose is dat de planten minder groot worden, omdat de wortels minder ruimte hebben om te groeien ( ze moeten namelijk de beschikbare ruimte met zn 2e delen..

 

dus,..

we gaan t zien

-xx-Z>

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar had ik ook al over nagedacht Z44dje. Ik hoop 1.5 x meer uit de kuip te kunnen krijgen. Dat ik 2x meer opbrengst zou krijgen dan bij één plant in de kuip verwacht ik ook niet.

Ik houd ook wel rekening met 2 kleintjes brengen net zo veel op als 1 grote maar we zullen het zien. Bij 1.5 x opbrengst ben ik natuurlijk blij. Scheelt bij b.v. potten toch 2.5x (is 2.5 plant moet je maar rekenen). En als je de petten brigade er mee om de tuin kan leiden is het mooi meegenomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De laatste 2 jaar heb ik ook 2 kuipen gebruikt van 65 liter en 3 van 14 liter en elke keer was de opbrengst niet groter of meer dan in de veel kleinere potten.

Wel is het zo, dat bij hitte en droogte en veel zon, de kleine potten bijna elke dag water moeten hebben en de grotere potten wel 3 tot 4 dagen kunnen staan zonder ze water te geven.

Ik werk wel met stekken, daar komen niet zulke grote wortels aan, meer veel haarwortels. De zaadplant heeft een penwortel en ontwikkeld zich vaak veel forser.

 

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar.............................. had je ook twee stekken in één kuip gezet Ria? Dat is hier even the question.

 

Meer opbrengst bij gelijke hoeveelheid potten?

 

Had jij ook twee stekken in één bak Ria. (that's the question)

Wat heb ik nu gewonnen? :nerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Ria, dat vroeg ik mij inderdaad ook af of een grotere pot nu zoveel meer zou opbrengen dan een kleinere.

Omdat ik nu een kas heb van de aldi van 193 x 60 x 193cm kan ik dus niet met grote potten werken.

Ik ben bijna verplicht om 4x 7,5 liter te nemen of 3x 10 liter emmers.

Als ik het goed lees maakt het qua opbrengst weinig uit?

 

Groeten Citro,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Citro,

 

Ik denk dat je dit niet als volledige waarheid kan stellen. Ik denk zelf dat er een max is. Ik weet alleen niet waar die grens ligt.

 

Wat ik bedoel is dat het b.v. wel verschil maakt of je nu 10 liter potten gebruikt of 65 (55 liter verschil) maar het verschil tussen 65 en b.v. 50 (15 liter verschil) verwaarloosbaar is.

Het is natuurlijk niet zo dat je net zo veel van een plant krijgt die in een 10 liter pot staan als een plant die in de volle grond staat of een relatief enorme pot.

Dan zouden veel problemen aangaande ruimte opgelost zijn. Kan je kleine potjes neer zetten, meer planten per oppervlak. Dus 20 plantjes neerzetten in 5 liter potjes leverd dan net zo veel op als 20 in 30 liter potten alleen ben je in het laatste een veel groter hok nodig.

Kweenie maar denknie dat het zo werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...