Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BBB

Uitleg Irrigatiesysteem

Recommended Posts

Ik wil gebruik gaan maken van een irrigatiesysteem, ik zou echter graag wat fotomateriaal daar van zien, hoe dit in zijn werk gaat. (vind blumat wel erg prijzig) Ik lees hier en daar over pe slang, gaatjes ponsen, druppelaar erin. Ik kan mij echter niet voorstellen dat als je gaten in een slang ponst, het 1e gat even veel water geeft als het laatste gat. Wie kan mij hier meer over vertellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom die twijfel, terwijl we al jaren op die manier kweken.

 

 

 

en als je twijfelt maak je toch gebruik van eb en vloed principe.

 

 

 

zoek en gij zult vinden.

 

 

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

...vindt je blumat duur? :) volgens mij zijn er geen goedkopere systemen hoor... nouja, kweet trouwens niet om hoeveel planten het gaat; als je er veel hebt kun je mss. beter een druppelaarsysteem met timer gebruiken.

 

en anders moet je het toch bij een klassiek irrigatiesysteem houden :verrygood

zinken_gieter.jpg

 

 

hee later! :wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites
waarom die twijfel, terwijl we al jaren op die manier kweken.

 

en als je twijfelt maak je toch gebruik van eb en vloed principe.

 

zoek en gij zult vinden.

 

succes

 

 

Ik wil gebruikmaken van igs tafels, dus eb & vloed werkt voor mij niet. Ik zoek dan ook iemand die het zelf gebruikt. Kijken of die mijn twijfels hierover kan weerleggen.

 

bedankt voor je reaktie

 

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

 

juist het druppelaarsysteem zou ik wat meer info over willen hebben, liefst zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duur is natuurlijk een relatief begrip, maar ik moet zeggen dat blumats wel echt een uitvinding zijn! En voor die paar euro per ding kun je het al helemaal niet laten. Vaatje en slangetje erbij en druppelen maar :verrygood

 

De uitvinder van die blumats mogen ze koninklijk onderscheiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

 

als ik er 1 per pot gebruik, dan heb ik er wel 200 nodig. vind ik blumat relatief duur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé BigbuttBram,

 

Zoals je zelf al aangeeft, is het van belang om te kijken naar de aantallen planten die je wilt gaan zetten, gemeten naar de oppervlakte waar ze staan en dan ook nog eens afhankelijk van Jouw keuze medium.

 

Volgens mij wil je wel op aarde kweken en als we veronderstellen dat je 10 planten op een vierkante meter zou zetten, gaat het om 20 vierkante meter.

 

En dan heb je natuurlijk wel gelijk, in dit geval is blumat misschien niet de eenvoudigste en minst kostbare manier. Voor dergelijke oppervlaktes denk ik persoonlijk eerder aan de aardebakken van Rataplan, lees hier.

 

Verder is het van belang hoe instensief je met de kweek wilt en kunt bezig houden. De aardebakken van Rataplan beschrijven een ideale manier van bewateren. En vervolgens kun je zelf de keuze maken om automatisch of handmatig te gaan bewateren. Voor handmatig bewateren kun je gewoon de verschillende kweekverslagen op na slaan. Voor automatisch bewateren moet je denken aan voedingscomputers. Ook daarbij zijn heus wel enkele kwekers te vinden die op dergelijke schaal werken.

 

Maar voor één (of slechts een paar) vierkante meter is Blumat naar mijn mening, wel geschikt en heb ik ook goede ervaring mee. Maar dan wel in combinatie met handmatig bijvoeden(gieter). Blumat is niet geschikt voor biologische voeding, in verband het dichtslibben van de slangen. Wel moet je even in de gaten krijgen hoe je de druppelaars moet instellen. Het grootste voordeel is hiervan is dat je bovenste laag aarde niet uitdroogt.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem een dompel pomp, wat thyleen slang en wat koppelingen, terugslagklep en niet te vergeten een PE filter...

 

Deze slang leg door de ruimte waar jij je drippers wilt hebben. Je kunt hier kiezen om drukventielen te gebruiken, hierbij pons je een gaatje in de slang en plaats je het druk ventiel. op dit druk ventiel sluit je het slangetje met je dripper aan..

 

Deze drukventielen zin er in verschillende uitvoeringen, zo heb je ze waar je 1 dripper op aan sluit maar ook per 4... Ik zelf ben geen voorstander van deze drukventielen daar ze vrij snel gaan lekken en verstoppen... Ik zelf gebruikte altijd octopussen, deze hoef je niet te ponsen maar zijn verwerkt op een T-stuk die je tussen de slang monteert. Deze werken een stuk gemakkelijker en lekken absoluut niet. hier kan je 12 drippers op aan sluiten maar kosten rond de 20 eurie per stuk... De losse drukventielen kosten misschien een kwartje..

 

Dit hele gebueren sluit je aan op een tijdschakelaar en dan zal je moeten testen wat een dripper aan ml per minuut doorlaat en zo je tijd afstellen op de behoefte van je planten...

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan Asgrow: Dat je er bijna geen omkijken naar hebt, vind ik een groot pluspunt, en geen plotselinge watergeef sessies, maar gewoon constante voeding. Ik wil inderdaad op aarde kweken, en de ruimte is 45m2. De aardebakken van rataplan had ik gezien. Helaas nog niet iemand gevonden die gebruikt maakt van de IGS plantentafels. Dit zou ik zelf het liefst gebruiken daar het een demontabel systeem is. Ik hou van verhuizen. :verrygood

 

Aan Paffie: Mijn grote vraag bij dat systeem was of uit alle gaten even veel water komt. Ik KON mij niet voorstellen dat het eerste gat even veel zou geven als het laatste gat in de slang. Ik heb echter documentatie gevonden waarin dat wordt uitgelegd. (de drippers gaan pas bij een bepaalde druk open, en als je vloeistof onder druk zet dan is die overal gelijk, dus zowel aan het begin als aan het eind van de slang).

 

Ik denk dat ik er verstandig aan doe om eerst eens een kweek met het gietertje te doen. Mocht dat me strot uitkomen, dan ga ik toch (denk ik) voor de slang met drippers en een timer. Als dat me na een kweek niet bevalt, dan stap ik over op blumat. Ben dan 2 kweekjes verder, kan zo'n setje er ook wel weer af.

 

Nu nog even wat handiger worden met dit forum, want de quote waarschuwingen vliegen me om de oren :)

Bedankt voor de reakties, mag van mij gesloten worden.

 

Ot Mon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voordat ie gesloten wordt.......... laatste tipje;

Denk niet dat het bevordelijk is, zoals je zelf aangeeft, alle kweken verschillende bewaterings methoden te gebruiken.

Ik denk als je over zo'n ruimte praat als jij het over hebt, dat de thyleenslang met druppelaartjes de beste is.

 

De eerste kweek zal het misschien aanploeteren worden, maar hier leer je van en dit maak je de 2e en 3e ronde weer goed. (denk bijv. aan de eerste aantekeningen, een logboek, bij te houden)

Als je nu elke x een andere methode zal gebruiken, sta je 3x te ploeteren, wat je (denk ik) in 3x je opbrengst terug zal zien, terwijl je met 1 vaste methode winst gaat boeken

 

Het is maar een tip, doe er mee wat je wilt, ik wens je in ieder geval suc6.......... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een bak met vijverzeil en je potten hierin zetten, en dan van onderaf watergeven.

Dit is een foolproof en een goedkoop systeem als je met grotere aantallen potten werkt. :wOOt

 

Je kan het natuurlijk ingewikkeld maken met drippers enzo, maar ga maar eens controleren of ze allemaal goed werken als alles dichtgegroeid is :verrygood

en als ze verstoppen heb je plant(en) met schade.

 

Ik zou zeggen hou 't simpel :)

 

bummer

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben ook helemaal vóór een bak met water. Zelf geef ik nu binnen mijn paar planten water op schotels en dat gaat prima. Van onder is in mijn ogen toch beter dan van boven, hoewel je zeker in het begin ook om de wortelontwikkeling in het bovenste deel van de aarde te bevorderen regelmatig van boven moet watergeven. Voordeel van van onderen water geven is dat de bovenkant van je aarde altijd droog blijft. Voordeel van bovenin water geven is in mijn ogen dat je beter je medium benut wat betreft wortels, er ontwikkelen zich dan ook veel wortels in het bovenste gedeelte van je grond. Ik zie dat als ik mijn blumats gebruik heel erg goed, je ziet de wortels zelfs boven de grond uitgroeien bij de druppelaars.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Drippers zijn een cm of 20 lang, en geven dus ook vocht op die diepte af, verder hou je de bovenkant ook zo goed als droog met drippers...(op een klein plekje rondom de dripper na).. :nerd

 

Dit lijt mij echt de beste manier van water geven als je met tafels werk, verder raad ik je echt aan met octopussen te gaan werken, de losse ventielen willen nog wel eens gaan lekken, en verstoppen juist op het ventiel, niet op de drippers... Dit is niet het geval met octopussen...

 

Octopus

 

Ik kocht ze voor 18 eurie bij de shop..

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sluit me aan bij paffie

 

zekker gezien hij er 200 wilt platsen .

 

maar ik zal zeker niet de eerste ronde met een gieter aan de slag gaan , wordt tobben en stressen

 

en niet iedere pot / Dame krijgt dan evenveel water .

 

en gezien je op zet van 45 m2 en 200 dames , dan kan dit wel eens flink geld gaan kosten aan gewicht

 

dus gewoon ff een dompel pomp, wat thyleen slang en wat koppelingen, terugslagklep en niet te vergeten

 

een PE filter... en ik zet er altijd nog een kogel kraan tussen de slang om de dames in het begin te kunnen

 

knijpen tijdens de water beurt zodat je ook op die manier nog je water / voedings beurt kan beinvloeden .

 

en zo duur is dit nu ook weer niet , dat maak je gemakelijk goed aan gewicht datje op deze manier extra

 

pakt .

 

 

Maar geef eens iets meer info over de rest van je hok ?? :nerd ben erg benieuwt hoe jij andere uiterst

 

belangrijke bepaalende factoren aan pak , dan moet je denken aan lucht toevoer en af voer , circulatie enz enz

 

de vriendelijke Groei en bloei groente

 

Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Harry M & Paffie, Ik ben druk bezig met het bouwen van mijn hok deze zal ruim van opzet zijn, helaas heb ik (op het ogenblik) alleen in de weekenden tijd om te klussen. Er komen 10 Igs tafels in met elk 20 planten met daarboven 10x400watt of 10x600watt. Hier twijfel ik nog, ivm warmte produktie van de lampen. Met de hand water geven zie ik inderdaad niet meer zitten, en ga pe slang/dompelpomp/timer en octopussen gebruiken. De kweek ruimte zelf is 4.00x5.50m, in de overige 23m2 komen stekkenruimte (capaciteit 3000 stks.), moederruimte en knipruimte. De droogruimte staat losdaarvan. In de kweekruimte hangt een 4250 afzuiger. Totzover zijn we nu. Ik hou een foto verslag bij van de hele bouw, en zal deze met de tijd plaatsen.

 

Kweekruimte in aanbouw

med_gallery_9381_1999_691700.jpg

 

 

otmon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zozo, dat ziet eruit als een lekkere ruimte! Veel succes met je hokkie !

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, now we are talking :nerd

Vind t jammer dat je niet veel van dit soort hokjes ziet op t forum.

Suc6 man.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie en strakke ruimte... :nerd

 

Ben benieuwd naar de rest...

 

Grt Paffie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vooruit omdat jullie allemaal pixelgeil zijn B)

 

med_gallery_9381_1999_356384.jpg

 

med_gallery_9381_1999_808673.jpg

 

 

otmon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...