Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rob69

Gebruik Van Airco

Recommended Posts

Nu het mooie weer aan blijft houden warmt het op de zolders ook weer flink op. Dus vroeg ik me af of er colega kwekers zijn die gebruik maken van airco,s om de temperatuur binnen de normen te houden en wat jullie ervaringen hiermee zijn zoals de voordelen nadelen en resultaten bijv. M.v.g Rob69

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm is er niemand op dit forum met airco ervaring!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Rob69,

 

Wij hebben een airco aangeschaft die deze zomer geinstalleerd moet worden. Maar de bedoeling is hierbij om de kamer te koelen waarin de kweekunits staan. De kamer is onze buffer voor de temperatuurschommelingen en op deze manier willen we een constante buffer temperatuur creeeren.

 

Volgens mij is het niet zo eenvoudig om een airco in een grotere kweekruimte te zetten vanwege de koude luchtstromen die tevens erg droog zijn.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn situatie is een hok van 2,00x3,00 gebouwd op zolder en dan wil ik idd de zolder koelen en niet het hok zelf ik trek namelijk ook mijn verse lucht van zolder die dan met een graad of 18 mijn hok in gaat. zo had ik het in mijn hoofd maar werkt dit. m.v.g Rob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Rob69,

 

Dat is natuurlijk de hamvraag bij het installeren van de airco voor de bufferruimte: Waar gaan we de verse lucht vandaan halen?

 

We kunnen de lucht uit de bufferruimte halen(ik ben van plan om de ruimte op 22-24 te laten komen, 18 is erg koud lijkt me) of toch maar van buiten.

 

De lucht uit de buffer ruimte heeft een constante temperatuur, maar is door de airco wel erg droog en hierbij is de vraag hoe je verse lucht in de bufferruimte krijgt. Je hebt immers voldoende verse lucht nodig.

 

De lucht van buiten is in ieder geval vers, maar varieert in temperatuur en luchtvochtigheid.

 

Mijn gedachte hierbij is toch terug naar het doel van het idee, een constante buffer temperatuur houden. Aldus willen we de bufferruimte koelen, maar de verse lucht toch van buiten halen.

 

We zullen moeten experimenteren om te kijken of de verse lucht van buiten, in de zomer, niet toch de kweekhokken te veel verwarmen. Ik ga uit van een goede ventilatie van de hokken zodat de warmte van de lampen in beginsel voldoende wordt afgevoerd, ongeacht de temperatuur van de verse toegediende lucht.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

grote probleem met airoc's is de ontvochting. Je krijgt een droge ruimte. Dat is in de bloei wellicht leuk maar niet als je stekken hebt staan. Een aparte luchtweg (inlaat en uitlaat) voor je cooltubes scheelt daarbij al heel veel. Denk aan de afvoer van je airco water want als je je hok bevochtigt haalt de airco het er weer net zo hard uit!

 

Wellicht de ruimte voorkoelen en de warme lucht afvoeren een beter idee. Voor het het hok in gaat bevochtigen lijkt me ook een goeie. Je hebt echter een flinke airco nodig want je gaat je lucht niet recirculeren dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk zelf dat het zich niet loont, die airco moet de gehele dag en nacht door blazen

Een beetje airco die een grote luchtstroom kan bijhouden verbruikt al snel rond de 1500 watt.

En zoals je al zegt het is erg droog, dus je moet gaan bijbevochtigen.

 

lijkt me rendabeler om cooltubes te gebruiken.

Maar als het buiten 35 graden is en je op een zolder moet kweken heb je zowiezo een probleem lijkt me.

 

Persoonlijk denk ik dat als je je stroom netjes betaald, je niet echt veel meer overhoud met gebruik van een airco.

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

De keuze voor de ruimte waar je gaat growen is natuurlijk erg belangrijk maar soms heb je die keuze gewoon niet. Ruimte goed isoleren is al één ding, de airco hoeft natuurlijk ook niet continu aan, alleen om de pieken op te vangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey mijn ouders hebben een bedrijf met airco,s als jullie die bedoelen met een split unit (buitencompresor en binnen die kast) die halen 2,5 liter per uur uit je ruimte dus voor luctvochtigheid in het begin is het niet zo lekker maar je zou er ook kunnen kopen die kunnen koelen en verwarmen jij stelt je grade in hij verwarmt en koelt voor een grotere droogkast of voor in de laatste weken zouden ze wel perfect zijn lijkt mij

 

groentes kaytjee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja inderdaad, je hebt natuurlijk verschillende standen zo kan die van mij instellen op een bepaalde graden.

Hij blaast dan nog steeds wel koud maar minder koud dan normaal!

 

Dit is en blijft voor mij ook een echte denker!

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aanzuigen vanuit een kelder / kruipruimte is een plus punt (mits mogenlijk)

 

Zelf verafschuw ik een airco, puur omdat ze 2kw per uur verbruiken en de lucht ontvochtigen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey ik heb er ook al over zitten denken wat ik ga doen bij mijn volgende kweek om die temp. normaal te houden! ik heb een cooltube in men kastje maar haal nu met deze dagen al 30a31graden! wat gaat dat van de zomer geven als da weer zo blijft! ik zou ook overwegen om in de ruimte waar mijn kastje staat een airco te plaatsen maar zeker nie in men kast zelf! beter dit dan te moeten wachten tot september om te starten met men volgende kweek!

grtz midget

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb een cooltube in men kastje maar haal nu met deze dagen al 30a31graden! wat gaat dat van de zomer geven als da weer zo blijft!

 

 

ik woon in een warm klimaat en groei als een hollander!!! temperaturen van 32+ zijn hier normaal. Omdat de stroom goedkoop is gebruik ik de standaard aicro in mijn woning. Continue blaast hij 22 c (de unit staat buiten). Langs de unit heb ik een bak met water gezet die warm is en dus de airco induikt, hierdoor ik geen problemen met de lv. Ik moet wel zeggen dat ik de homegrower kit van g-tools gebruik en dus de lucht eromheen gekoelt wordt.

 

De opbrengst is iets minder maar net zo lekker. Tijdens het drogen heb ik buiten de kast een ideale temperatuur en een donkere kast die ook nogeens ventilatie heeft.

 

 

Ze zeggen weleens de plant past zich aan, maar wij passen ons ook aan hoor :verrygood

 

Greetz Suc6..

Share this post


Link to post
Share on other sites

WERKEN MET EEN AIRCO

 

In de meeste bestaande ruimtes zonder CO2 heeft het weinig zin om met een airco te werken. Waarom?. Als men lucht afzuigt doet men dit o.a. voor het koelen van de lucht die opgewarmd wordt door de lucht. Als men nu lucht uit de ruimte zuigt komt er automatisch weer lucht in. Als deze lucht van buiten komt zal het moeilijk zijn die binnenkomende met name zomerse warmte--- lucht, en ook nog de warmte van de lampen die op dat moment aanstaan, af te koelen. Met andere woorden, de lucht in de ruimte mag niet continu ververst worden. Denk maar aan de airco bij de slager of in de auto. De deuren en de ramen moeten dicht blijven. De airco kan dan optimaal de in de ruimte aanwezige lucht koelen. Wordt de lucht in de ruimte aan en afgezogen kan de airco zijn werk niet doen. Voordat de airco de lucht gekoeld heeft wordt deze lucht al weer afgezogen en komt er nieuwe warme lucht in de ruimte.

 

Als men in een bestaande ruimte de CO2 installatie gaat installeren kan je wel makkelijker met een airco werken.

 

Waarom?

 

Timer 1 en 2 zijn het klokkenspel. In dit klokkenspel wordt de afzuiging afgezet zolang er voldoende CO2 in de ruimte zit en de temp niet te hoog oploopt. Dit niet te hoog oplopen van de temp gedurende tijd dat CO2 in de ruimte zit heeft men dan te danken aan de koeling van de airco. Gemiddeld zit de CO2 50 minuten per uur in de ruimte. De overige 10 minuten worden dan afgezogen om:

 

· De temp naar beneden te halen

 

· De oude lucht te verversen, moet minimaal 5 minuten per uur

 

· Eventueel het teveel aan RV af te zuigen

 

Als men weinig lampen heeft dan loopt de temp in die 50 minuten niet zo hoog op. Hebt u echter veel lampen dan gaat dat verhaaltje helaas niet op. Het zou dan, als u alle lampen gedurende 50 minuten aanzet, zo warm worden in deze ruimte dat we bijvoorbeeld de 43 graden wel halen. Dit is veel te hoog en daarom kan men dan beter een airco in de ruimte zetten van hetzelfde vermogen in wattages van alle lampen en voorschakelapparaten omdat deze gedurende die 50 minuten alle lampen koelt zodat we de temp precies op 30-32 graden kunnen houden. We zuigen dan 10 minuten af met onze bestaande afzuiger om de zuurstof-CO2 verhouding weer op peil te brengen.

 

Als we een airco uit gaan zoeken moeten we er opletten dat het vermogen van de airco aan wattage gelijk of hoger is dan het wattage van de lamp + 100 watt verwarming van het voorschakelapparaat. Dus als we 15 lampen hebben van 400 Watt moeten we een airco pakken van 15x (400+100)=7500 Watt koel vermogen. Deze houdt de ruimte dan op elke gewenste temp die we willen.

 

 

 

succes

 

 

(edit by mikeh; nutteloze tags weggehaald.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ThE WhiZ

Bedankt voor de info!

Maar wat ik me nog wel afvraag is waar je de warme lucht uit de airco moet laten, moet deze niet eerst nogmaals door een koolstoffilter? Ik heb ook wel 's gehoord dat het handig is om de lucht in de ruimte continu door het filter te trekken en dan gewoon weer terug te blazen in dezelfde ruimte, enig idee of zoiets werkt tegen geur overlast?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

goeieavond,

(sorry dat ik me nog niet voorgesteld heb, dit is mijn eerste bericht. Ik zal me nog voorstellen in het juiste gedeelte. Heb altijd veel gelezen maar nu...)

kan iemand hier misschien antwoord op geven? Ga binnenkort verbouwen en kamp met dezelfde vragen.

 

mijn dank is groot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oud topic dude , volgende keer kun je misschien beter een eigen topic openen en verwijzen naar dit topic :o

 

Ik werk dan met een koeler op water maar dat is eigenlijk ook een soort airco

De lucht in m'n ruimte gaat door de koeler en de lucht die ik uitblaas gaat via een bypass uitgang op de afzuiger (of kleine afzuiger op 30%) naar buiten

Hoop dat je er wat aan hebt, nu jezelf nog even netjes voorstellen

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien de airco een andere ruimte (zonder plantjes) laten koelen, en daar je inblaas vandaan halen.

Dan kan je airco-uit gewoon naar buiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmmm is er niemand op dit forum met airco ervaring!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

1 tip als je een airco aanschaft PLAK JE LAMPJES AF !!!!!

 

die was gratis !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...