Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dame Blanche

Stuifmeel Jaren Bewaren

Recommended Posts

Enkele medeforum leden hebben mij gevraagd om uit te leggen hoe je stuifmeel kunt winnen(oogsten) om het vervolgens jaren lang te bewaren.

 

Het jaren bewaren van stuifmeel is eigenlijk hetzelfde als het aanhouden van een z.g. oermoeder.

 

Beide manieren kunnen er voor dienen om een ras zijn genen te bewaren.

In de tijd dat er nog geen klonen(stekjes) werden gemaakt heb ik een manier bedacht om tenminste het manlijke deel genen te bewaren ,zodat ik het volgend jaar kon voortgaan waar ik was geëindigd in mijn poging om de wietplant naar mijn smaak te verbeteren.

 

Allereerst het oogsten:Stel we hebben een man in een pot die uitverkoren is en die aanvangt met de bloei.

Het eerste is isoleren om ongewenste zwangerschappen te voorkomen.

 

Nu neem je een hardboard plaat en haalt er een vierkant uit met een zijde die gelijk is aan de diameter van de plant(breedte)

In het midden komt een gat die tenminste groter is dan de stam.

Met de decoupeerzaag komt er nu een sleuf met een breedte van dat gat,naar het midden van 1 van de 4 zijden

 

Hierover komt alluminiumfolie,

 

Dan moet er een ruimte gemaakt of gezocht worden welke lichtdicht is met bovenin een eenvoudig lampje die 12/12 verlichting krijgt

 

De plaat met folie kan nu om de stam worden geschoven om het vallende stuifmeel op te vangen.Elke dag wordt de laag dikker met geel/groen poeder maar ookafvallende bloemen.

 

Dat laatste kan vocht bevatten en om het poeder te reinigen, het volgende:Wanneer de laag dik genoeg is kan het in een bakverzameld worden samen met de verontreiniging.

Er moet nu een zeef gemaakt worden met zeefdoek van 70 din.en het poeder kan nu met een kwast gescheiden worden van de bloemresten.

 

De volgende fase is waarin bewaren ?Ik neem altijd een plastic potje met schroefdop en een opening zo groot dat een lakkwast er doorheen kan.Vitaminenpotje b.v. en daar kan ook een etiket op het deksel met vermelding soort ,jaar enz>--DEKSEL

 

Nu de laatste fase;Een plastic-beker met water waar het potje gemakkelijk in past word zodanig ingevroren zodat het deksel net boven het water--ijs uitsteekt.

 

Na het invriezen kan de beker er eventueel af en vervangen worden door 2 boterhamzakjes en weer in het vriesvak geplaatst worden.

 

Dit extra in ijs verpakken dient ervoor dat wanneer de koelkast schoongemaakt moet worden niet telkens het poeder boven 0 komt.

 

Telkens na gebruik zo snel mogelijk weer terug plaatsen.

Wanneer er nog vragen zijn ,stel ze maar.

DAME BLANCHE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer interessant dit!

 

Hoe lang is het maximaal houdbaar? en heb je ook bijvoorbeeld foto's van die kast of hoe het eruit zag? Kan mij er nu namelijk niet helemaal een goede voorstelling van maken.

 

Mooi dat je zoveel informatie over dit soort dingen plaatst :lol:

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt het jaren bewaren mits je kort even wat stuimeel neemt met een schone kwast of theelepeltje en als je de kwast 2 x gebruikt er voor zorgen dat je geen verontreiniging insleept.Dus goed afkloppen.

 

De kast of ruimte kan alles zijn,zelfs een slaapkamer die tijdelijk niet gebruikt wordt kan als het maar donker en windstil is in de ruimte.

Trouwens foto's van de gallerij op een topic plaatsen dat is me nog niet gelukt ondanks het lezen van de info hierover.

Zal wel aan mijn leeftijd liggen (70)

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg knap dat je op zo'n leeftijd zo goed met computers om kunt gaan, respect :lol:

 

Over je verhaal:

Erg interessant, ik denk dat veel mensen hier wat van opsteken!

 

Jah peace :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie info is dit,toch enige randbemerkingen,indien het stuifmeel niet echt poederdroog is,dan is de kans op slagen 0%,dit kan je vermijden door rijstkorreltjes te mengen onder je stuifmeel,bloem of van die gelbrokjes die vaak bij electronica geleverd worden,die kleine vierkante zakjes.Het verse stuifmeel bewaar je dan beter eerst 24 h in de koelkast zodat alle vocht dat overtollig is kan opgezogen worden,anders kan het microscopisch beginnen schimmelen alvorens het diepgevroren is,de pollen zijn dan absoluut niet meer vruchtbaar.Na 2 jaar is het stuifmeel zo goed als onvruchtbaar,langer bewaren is zeker mogenlijk,maar dan spreken we over invriezen in containertjes met vloeibare stikstof enz...Bij -18° heb je na een jaar nog best wat overlevingskanse van de pollen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Rataplan

Bedankt dat je dit even noemt van die rijstekorrels,een beetje stom van mij om het niet te vemelden terwijl ik het zelf in het begin gebruikte maar later er vanaf stapte omdat ik in de praktijk bijna altijd slechts gebruikte om 1 winter te overbruggen.

 

Doordat eigenlijk niemand wist hoe je stekken kon maken was dit DE manier om genen op te slaan en in het voorjaar verder te gaan op de ingeslagen weg. Ik weet nog dat ik in 1985 speciaal naar de dierentuin in Emmen ging om het GEHEIM te achterhalen,maar later bleek dat men daar echte klonen maakte met cellen als uitgangspunt.Nu worden stekken vaak klonen geoemd(ten onrechte dus)

 

Dat in containertjes deed ik op de universiteit toen ik daar werkte.Vanaf 1992-96 werkte ik daar als amanuensis(microbiologie) dus geen planten.

Maar dat is te duur en niet haalbaar voor ons "amateurs"en zo kom je toch heel ver op een goedkope en eenvoudige manier.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb tijdje terug met iemand zitten praten die het"echte"klonen al jaren geleden geprobeerd heeft! :D (met lab erbij noem maar op!) :smoke

 

Zijn bevindingen waren dat deze werkwijze voor ons geliefde plantje niet opgaat omdat de (echte!) klonen nl niet in de bloei gingen~! :P (vond het zelf ook wel jammer,want volgens mij zou je(als t werkte!) wel hele strakke veldjes krijgen!) ;) (& tuurlijk zou dit het ideale zijn voor proefjes ,maar ja....) :lol:

 

kusjes fotografe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit snap ik niet fotografe,ik bedoel datECHTE klonen niet in bloei gaan.

 

Verklaar je nader,waarom niet als het een eender exemplaar is.

 

Ik weet dat het tegenwoordig veel gebrikt word bij het snel voortplanten van individuele aardappelplanten om dezeresistent te maken tegen bepaalde ziekte's en dan moeten ze juist ook juist de raseigen eigenschappen hebben want anders heeft het geen zin.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je uitleg :lol:

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Fotografe

Ik wacht nog steeds op antwoord.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dame Blanche wrote: @ Fotografe

Ik wacht nog steeds op antwoord.

 

* Je heet toch niet van Dale he! ;)

 

Het lab wat ze toendertijd gebruikt hebben werdt ook voor andere(legale!) planten gebruikt! :smoke Er werden diverse soorten geprobeerd(waaronder paar oersoorten zoals citral...(wat mis ik die echte!) :P,maar geen van deze klonen was bloeibereid! :lol:

 

Hoe & wat weet ik ook niet verder,weet dat het toendertijd optie was om op gemakkelijke manier(in petri-schaaltjes!) van vervoeren(& bijkomend voordeel was tuurlijk het(evt!) homogene resultaat ed!) :D

 

Als u evt wat specifiekere info wilt vraag ik t ff voor u na! :smoke

 

kusjes fotografe

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Fotografe

Van Dale kreeg antwoord maar begrijpt niet dat het kan, en zo ja, waarom?

Ik heb meermalen dat "klonen"gezien zij dat het was op andere een faculteit (planten) toen ik daar werkte.

 

Mijn belangstelling ging toen al naar planten uit,niet specifiek wiet,ik werkte in de mikrobologie.

 

Vooral het onderzoek naar stikstofvorming in de wortels van vlinderbloemigen had mijn belangstelling en dan met name eventuele toename daarvan(ontwikkelingslanden) had mijn interesse.

 

Ik was slechts amanuensis en mijn werk was het voorbereiden van proeven voor 1ste jaars studenten.

Maar mijn vrije uren vertoefde ik veel op die afdeling.

 

Hiermee wil ik maar zeggen dat ik niet meer weet dan anderen die niet zo dicht bij waar "het"gebeurde werkten.

Daarom zou ik graag wat meer willen weten over het HOE en WAAROM dus ik wil graag op je aanbod om meer info ingaan.NIEUWSGIERIGHEID.

DB en vooruit, kusjes....!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik men stuifmeel heb opgevangen droog ik het eerst nog een paar dagen voordat ik het invries

 

Hier moet je wel rekening mee houden dat het in een goede droge ruimte gebeurt anders haal je het tegenovergestelde resultaat

En ik vermeng het stuivmeel met een beetje bloem

Zo kan ik makkelijker bestuiven omdat je het iets neutraliseerd

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ik men stuifmeel heb opgevangen droog ik het eerst nog een paar dagen voordat ik het invries

 

Hier moet je wel rekening mee houden dat het in een goede droge ruimte gebeurt anders haal je het tegenovergestelde resultaat

En ik vermeng het stuivmeel met een beetje bloem

Zo kan ik makkelijker bestuiven omdat je het iets neutraliseerd

TnT

 

Dat is juist,had ik vergeten en door rataplan werd ik er op attent gemaakt en nu door jou.

 

Van bloem had ik nog nooit gehoord maar het is ook behoorlijk vochtopnemend.

 

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan voorgedroogde rijstkorrels omdt je die gemakkelijk eruit kan verwijderen na enige tijd.

Het is immers zo dat de vocht die uit het stuifmeel komt nog wel in de bloem of rijst zit.(en zo dicht bij)

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stuivmeel vermeng ik met de bloem

Je krijgd een beetje gele bloem

 

Het consenraat stuivmeel is zo sterk dat je op 1 plaats veel te veel geeft als je he er met een kwastje op aanbrengt

Als je het dus vermengt hebt me bloem kan je meer planten met het zelfde aantal stuivmeel doen

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou iemand een aan kunnen wat het juiste moment is om te bestuiven ... stel je hebt maar beperkt stuifemel zou je dan in week 2 of week 5 van de bloei moeten bestuiven ?? bij zeg maar een pp (bloeit af in 8 weken) om zoveel mogelijk zaad te winnen. Natuurlijk wanneer je voldoende hebt is het meedere malen bestuiven aan te raden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

DE ideale periode is om te bestuiven net voor de eerste bruine haren komen :specool

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als jij je planten netjes behandeld wel hoor.Zaden hebben een week of 3-4 nodig om af te rijpen,daarom duurt een zaadkweek ook langer als een gewone kweek :specool

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Happy Dude

Zoals Sannie zegt het duurdt wat langer dus dat is in totaal 10-11 weken.

 

Maar als je de PP(als voorbeeld) na 8 weken oogst dan kun je de bevruchte plant gewoon in de kamer zetten zonder speciale verlichting en tijdsduur.

 

De zaadrijping gaat gewoon door.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee happy,ik had ook aan sannie gevraagt over

mn zaad en ja ze had gelijk veel donkere zaden.

enne uuu een beetje uit de hand gelopen

hahaha ken heel de regio voorzien hahaha.

en dat met 1 theelepeltje voor de ventilator

was ongelukje hahaha maar de dame's zaten

helemaal vol s6 :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga deze zomer ook zaden winnen, hoeveel zaden zal je van een 1 dikke top kunnen halen ongeveer?

Ik ben van plan de methode met de plastic zak te gaan gebruiken denk ik. (plastic zakje met stuifmeel over een top heen trekken).

 

Ik wil graag van mijn buitenplant (man) stuifmeel gaan halen, maar wil niet gebruik gaan maken van een lampie enzo eigenlijk. (de plant is al redelijk groot en heb er geen hokkie voor 1 2 3.

 

Is er een manier om dit te doen outdoor?

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Priest

Als ik je goed begrijp dan heb je een man buiten staan en je wilt daar stuifmeel van winnen om daarmee te bevruchten.

 

Je kunt dat doen door de takken met mannelijke bloemen die nog niet open zijn te snijden en tot een boeket vormen en op een vaas met water zetten.

 

die vaas zet je ergens binnen waar het niet waait en regent op vellen alluminiumfolie,maar een krant kan ook.

Na ruim een week heb je zoveel stuifmeel dat je wel duizenden zaden tot bevruchting kan brengen.

 

Een lampje kan je gebruiken maar dat hoeft niet.

 

Het bevruchten doe je als volgt:wat stuifmeel in een papierenzak doen en daar een plasticzak omheen.

 

Deze zakken doe je om de te bevruchten tak of bud en bind deze wat af ,nu laat je de zak er 24 uur omzitten en schud dit af en toe.Daarna nog 2 dagen laten zitten.

 

Het afhalen is een kritiek gebeuren want bij het afhalen kan het stuifmeel andere buds ook bevruchten daarom spuit ik met een nevelspuit de gehele plant zo nat dat het water van de bladeren druipt.

Nu de zak eraf en nogmaals spuiten zodat het stuifmeel dat nog op het droge gedeelte zit ook afgevoerd is door het water.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

@DB

 

Na hoeveel weken bloei is een vrouwtje in staat om bevrucht te worden? Ik heb een mannetje en die laat nu al balltetjes zien (voorbloei) en heb deze bij wat vrouwtjes staan. Wanneer wordt dat een gevaar?

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites
@DB

 

Na hoeveel weken bloei is een vrouwtje in staat om bevrucht te worden? Ik heb een mannetje en die laat nu al balltetjes zien (voorbloei) en heb deze bij wat vrouwtjes staan. Wanneer wordt dat een gevaar?

 

Priest

 

In principe kun je planten bevruchten wanneer er haartjes te zien zijn.

De NDB vertoond eigenlijk voortdurend haartjes omdat ik deze plant zo vroeg mogelijk heb gekweekt.

Er zijn ook indoorrassen die als kloon al haartjes heeft,al deze planten kunnen bevrucht worden als er stuifmeel in de buurt is.

 

De beste tijd is echter wanneer de eerste haartjes bruin worden.

 

Het mannetje in voorbloei is ongevaarlijk mits het echt voorbloei is want in het zaad van de NDB kunnen mannen zijn die te vroeg in bloei kunnen gaan.

 

In 2005 heb ik een man gehad die reeds de 21-juni bloeide en daar heb al mijn plantenrassen mee bevrucht,dus de genen van de NDB zijn ook daarmee vermengd.

 

Dus hou hem in de gaten en als de bloemen dreigen open te gaan dan uit de buurt brengen.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...