Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
EsmeraldaNuevacita

Pletten, Squeezen Of Knakken Of Buigen ??

Recommended Posts

Beste buigers, knakkers, pletters, fimmers, en toppers,

 

Tsja sommige gebruikers op dit forum voeden ons met nieuwe ideeen of soms oude ideeen waar nog niemand in geloofde.

 

Neem nou het pletten, ik weet niet wie er zo stoned was om dat nou weer per ongeluk te doen maar het werkt ... ( zo blijkt dat ook met de wormenkuur van mijn hond te zijn als partydope!!)

 

Beter dan je kan dromen, toppen is leuk maar geeft toch een gemis, de hoofdtop.

Knakken is een stap verder dan pletten. Soms kankt iets en groeit het (dan wel in een vreemde bocht ) lekker door.

Soms kankt er iets en gaat het dood, fimmen is me nog te nieuw misschien dat Fotografe is wat duidelijke fotos kan plaatsen + een SCHEMAATJE ?????

 

hehe

 

Hoe dan ook ik plet met een kniptang de puntjes heb ik ingeplakt met tape.

Ik plet zo hard ( eigenlijk heelzacht door de tang) dat het koppie ff hangt, ik plet iedere dag soms op dezelfde scheut maar iets lager. Het pletten met de vingers vond ik een minder iets te weinig force teveel variaties in stamdiktes.

Ik stop pas met pletten als het scroggframe dichtgeslipt is met hoofscheuten van de onderste takken.

 

Pletze allemaal ....

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou mijn vingers werden er beurs van vandaar de punttang.

 

Bierkrat was al ff bezig zo te zien !

 

De plet met de punttang is bleek net iets feller dus houdt ie iets langer het effect vast dacht ik zo zelf.

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites
zo blijkt dat ook met de wormenkuur van mijn hond te zijn als partydope

 

Het zijn piperazines, maar niet de piperazines die je zelf wilt gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is nu toch het voordeel van het verminken van je planten ?? het knakken kan ik wel begrijpen om een gelijk maaiveld te creëren. Een soort van trainenen dus onde kunstlicht kan zeker nuttig zijn

 

 

 

 

maar gewoon de boel fijnknijpen om een dikkere stengel te krijgen ??? kan die energie niet beter gebruikt worden ???

 

 

Kan iemand eens onderbouwen waarom dit nut zou hebben ??

Thnx .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je goed knijpt dan komen de onderste takken de hoofdscheut voorbij.

Je scrogged de plant zonder net, en je behoudt de hoofdtop.

 

Iedere scheut die je knijpt zal achterblijven en ingehaald worden door onderliggende takken en scheuten.

 

Resultaat is dan een dichterveld met dikkere knoppen.

 

Werkt perfect soms te goed, als je te hard knijpt dan sterft die scheut af.

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

als die top afsterf kun je net zo goed gelijk amputeren toch ?? lijkt mij een beter te controleren proces .. als je knijpt is het altijd weer een verassing hoe ze haar verwondingen zal dragen ..........

 

 

ik zou gaan trainen met een touwtje als je de hoofdtop wilt behouden .. gewoon naar beneden buigen dus ..

 

 

maar ieder zijn plezier :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

je mist de point happydude. Door te knijpen rem je de groei en wordt de internode afstand van de betreffende steel dus kleiner, waardoor de onderste toppen de kans krijgen gelijk te komen met de hoofdtop zónder te toppen of te fimmen of te buigen. Werkt uitstekend, heb er in mijn topic ook uitvoerig over bericht.

 

Kleine waarschuwing: De afghanis kunnen er uitstekend tegen, zelfs een nagel erin zetten werkt goed. Andere planten zijn soms wat gevoeliger voor knijpen, buigen of knakken. Gewoon een keertje uitproberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zou gaan trainen met een touwtje als je de hoofdtop wilt behouden .. gewoon naar beneden buigen dus ..

Touwtjes snijden in als je toch tips wilt geven gebruik dan zelf ook de juiste spullen.

 

Je leest wel zuinig, ik plet, buig en knak daar waar die techniek het beste van toepassing is uiteraard.

 

Dus soms om breder te worden soms om hoogte te dimmen.

Soms gewoon extreem omdat het moedertjes worden.

 

:smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij het buigen gebruikte ik vorig jaar los aangestripte tyrips en fietsbinnenband om de stam te beschermen op de plaats waar het touw de tak naar beneden trok. Ik buig eigenlijk alleen uit noodzaak (te hoge planten) en vind het niet zoveel fun. Knakken vind ik efficiënt en fun.

De ultieme marteling die je je dames kunt geven is klieven. Ik hoorde er jaren geleden van en heb dat jaar goed geoogst. Maar ik had ze allemaal gekliefd en had dus geen vergelijkingsmateriaal. Het is later eigenlijk niet meer bij me opgekomen, dit topic lezend wel :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toen ik deze topic zag dacht ik a moet ik ook is proberen :smoke dus ik knak deze plant en wat doet dat gekke ding hij gaat na 3 dagen wel nog een beetje schuin staan maar hij staat al weer bijna rechtop :nerd

med_gallery_11062_2686_76275.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
En wat is klieven dan??

Ik hoop het je in september te kunnen tonen, Quasimodo lijkt me wel een leuk slachtoffer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had hier op het forum wat gelezen over knakken en buigen en heb dit toegepast op mijn buitenplanten in volle grond. Toen ze ongeveer een meter groot waren heb ik ze gebogen en de hoofdtop naar beneden geknakt. Hierdoor zijn ze duidelijk veel breder gegroeid. Wat ik wel een probleem vind is dat de zijtakken soms bijna breken aan de stam door hun zware gewicht, en dan bloeien ze nog niet eens. Aan de internodes vormen zich bij de dikkere zijtakken wel dikke knobbels waardoor ze steviger staan. Misschien zijn er nog outdoor kwekers die dit toepassen?

 

Enkele plant

 

med_gallery_9964_2538_1077738.jpg

 

2 planten naast elkaar.

med_gallery_9964_2538_588129.jpg

 

 

Hoofdtop na het knakken, perfect genezen.

med_gallery_9964_2538_38967.jpg

 

 

Groeten

chrisse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...