Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Prozper

kleine beestjes in mn aarde..

Recommended Posts

ik weet niet wat voor beestjes het zijn, ze zijn erg klein.. kent iemand deze beesten en weet of ze schadelijk zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine beestjes is natuurlijk een erg rekbaar begrip, dat kan dus vanalles zijn.

Beste kan je ff naar de growshop gaan, liefst met een beestje of een tekeningetje of post hier een foto of tekening.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook kleine witte langwerpige beestjes in mn aarde. Ze zijn 1-2 mm lang en ze kunnen ook springen alsje metje hand een beetje door de aarde gaat, bijna 2 cm ofzo. Weet iemand wat dit is? en wat is er tegen te doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor thagrashopper ik denk dat het bij jou de larven zijn van de varenrouwmug (heb je ook last van vliegjes?) hiervoor kun je nematoden halen bij de growshop.

wel op tijd doen wan voorkomen is altijd nog beter dan eeeeeeehm geen oogst :P

suc6 ace

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm ik heb dat ook gehad... ik had namelijk mijn plant op een plastic doos gezet en een keer teveel water gegeven. toen ik een keer de pot op tilde zaten er allemaal van die kleine rot beesten in. maar dat was 1 dag voor de oogst :twisted:

Share this post


Link to post
Share on other sites
voor thagrashopper ik denk dat het bij jou de larven zijn van de varenrouwmug (heb je ook last van vliegjes?) hiervoor kun je nematoden halen bij de growshop.

wel op tijd doen wan voorkomen is altijd nog beter dan eeeeeeehm geen oogst :(

suc6 ace

opletten van die nematoden, want ze vinden een wietplantje blijkbaar hééél lekker... op mijn 3 uitgekomen plantjes zitten er nematoden in de bladeren....en eten dat ze doen... er zit zelfs al een gat in één van mijn blaadjes ....

en ik ben er zeker van dat het nematoden zijn, want ik heb er verdomme al veeeel te veel over gezien op't school...en in de praktijk...

Share this post


Link to post
Share on other sites

:( ik heb eeb hele oogst verloren aan een bepaald beestje, waarvan ik nu nog niet weet wat het was

 

ze zijn wit, varierend van 1 tot wel 4 mm, pootjes op de voorste helft van het lichaam, en het lijkt of ze hele kleine voelsprietjes hebben, ze springen niet, maar als je een handje aarde bij het startblokje vandaan pakte, zag je eerst niets, maar even later zie je ze ineens lopen. Ze rollen zich op bij gevaar.

Ik ben ermee naar verschillende growshops geweest, maar niemand kon mij vertellen wat het was. Uiteindelijk heb ik ze vernietigd met van die shit uit het tuincentrum, iets van bayer, op natuurlijke basis.

 

De schade die deze beestjes aanrichten is echt niet normaal, gezonde steks, met een leuk partijtje worteltjes staan 2 dagen later ineens slap, dus geeef je eeen beetje meer water, en sproeien, dan komen ze weer overeind, maar 's avonds hangen ze weer slap. Als je dan voorzichtig het startblokje uitgraafd, en ziet dat er duizenden beestjes gewoon ALLE wortels hebben opgevreten word je wel een beetje zielig.

 

Mocht je dit ook overkomen, geloof mij, alles weggooien en helemaal alles ontsmetten, grond weg, echt alles waar ze in kunnen zitten goed wer weg van je hok. Als je in een schuur zit, zoals ik, ook de grond (tegels) goed tussen de tegels in ontsmetten want dit beestje is erg sterk.

 

Mij is gebleken dat, nadat je je hok hebt schoongemaakt, je het best in alle hoekjes en kiertjes nog even kunt nasproeien met een mooi schoonmaakmiddel. ik doe dit met een mengsel van : 60% spiritus + 20% ammoniac + 20% chloor. Ik heb dit mengsel op diverse insecten getest, en geloof me, als je ze raakt, lopen ze niet echt ver meer. Zorg wel dat je van achter naar je deur toe werkt, zodat je direct je hok uit kunt, de geur is niet echt lekker. FF je afzuiger een uurtje aanlaten staan, nieuwe potten, nieuwe aarde, nieuwe stekken, en hopen dat je alles geraakt hebt. Na een week of 3 roofmijtjes los laten en meestal kun je dan een ongedierte vrije oogst tegemoet zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,

 

ik denk dat het een springstaart ook wel springvork genoemd is waar jullie last van hebben.

heb het onder mijn klanten ook wel eens gehad... ook hele oogsten weg, meestal wordt het zichtbaar rond de 4de week... totale stilstand en het is geen gemakkelijk klusje om die weg te krijgen :P

Er zijn leveranciers die beweren er biologische middelen tegen te hebben, maar die werkte niet... heb toen contact gezocht met een toeleverancier van biologische bestrijdingsmiddelen voor de tuinbouw Koppert toch niet zomaar een bedrijfje, die hebben mij het advies gegeven dat er niets biologisch is voor dit probleem... de beste mogelijkheid was om alle aarde te verwijderen en alles goed droog te laten worden als je niet met chemische stoffen wilt werken.

Anders moest je met zwaar spul aan het werk!

 

Onderstaande heb ik HIER van gekopieerd en daar schrijven ze ook dat een chemische bestrijding nodig is.

 

 

Springstaarten

 

HERKENNING. Springstaarten zijn kleine insekten zonder vleugels. Direct nadat de jonge springstaarten uit het ei zijn gekomen, lijken ze op volwassen exemplaren. De volwassen insekten zijn 2 tot 4 mm groot. De kleur van de springstaarten kan variëren. We kennen witte, zwarte, blauw-grijze en ook paarsachtige soorten. Aan het achterlijf bevinden zich gelede aanhangsels die de zogenaamde „springvork" vormen. Deze vork zit gewoonlijk onder het lichaam gevouwen. Doordat het insekt de vork met kracht naar achteren drukt, kan het zeer grote sprongen maken. Wanneer water wordt gegeven, kunt u ze zien. Ze vluchten weg of drijven op het wateroppervlak.

 

LEVENSWIJZE. In tegenstelling tot de meeste andere insekten vervellen de spring staarten tijdens hun hele heven. Onder nor male omstandigheden ontwikkelen zich meer generaties per jaar. Gewoonlijk lever de springstaarten in een omgeving met eer hoge relatieve luchtvochtigheid. Ze eten it eerste instantie van dood organisch mate riaal, algen en schimmels. Het is echter bekend dat ze ook aan levende planten schade kunnen veroorzaken doordat ze aan de wortelpunten vreten. Daarbij zijn ze weinig kieskeurig. In allerlei gewassen zijn aantastingen door springstaarten waargenomen, zowel in de grond als op substraat.

 

BESTRIJDING. * Voer een chemische bestrijding uit.

 

zo ziet het beestje er uit

gallery_21025_8391_98.jpg

gallery_21025_8391_1218.jpg

 

ik hoop dat je er wat aan hebt succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@A&T Trading: Laatste bericht was 22 Mar 2003.

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vermoed dat die beestjes al lang dood zijn. Op een zeer natuurlijke manier, ook wel ouderdom genoemd.

Voor TS hoop ik dat ze niet teveel nageslacht hebben achtergelaten. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
@A&T Trading: Laatste bericht was 22 Mar 2003.

:P

Dito en deze speciaal voor A&T Trading. :D

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat die beestjes dood zijn.... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

kom op jongens.... beter laat dan nooit he :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey zolang de vraag niet beantwoord is, vind ik het wel fijn als er dan toch iemand met een antwoord komt!

 

Ik ben zelf heel veel aan het zoeken, niet echt veel reageren maar lees bijna alles!

En dan frustreert het mij nog wel eens, dat het antwoord er niet bij staat!

 

Er wordt de laatste tijd behoorlijk wat onzin ge-replyed, voor de statuten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb momenteel ook kleine beestjes klein razend snel 0,5 mm groot oranje, licht rood.

Ik ben er mee naar de growshop geweest en het zijn wortel luizen. Deze zijn schadelijk ze vreten de wortels op.

Het is te behandelen met klikerde klik of met een poeder die je toevoegt aan water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lolforumers,

ook fijn dat jullie het nut er van in zien :lol:

 

Dito en deze speciaal voor A&T Trading. :P

 

@aad

bedankt, dat die speciaal voor mij bestemd is... maar als je goed had gelezen :nerd

Er zijn leveranciers die beweren er biologische middelen tegen te hebben, maar die werkte niet... heb toen contact gezocht met een toeleverancier van biologische bestrijdingsmiddelen voor de tuinbouw Koppert toch niet zomaar een bedrijfje/quote] :lol:

 

@de rest,

Fijn dat jullie er wel wat aan hebben :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...