Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mentos

sporenspuit maken

Recommended Posts

Het werkt een stuk makkelijker met een sporenspuit dan met een sporenprint dus zal ik ff uitleggen hoe je die maakt.

 

benodigdheden:

-sporenprint

-injectiespuit(10 ml) met naald (kun je gewoon bij de apotheek kopen)

-scherp mes

-aansteker

-shotglas (klein drankglaasje :lol: )

-mok of beker(geen plastic) (zo groot dat het glaasje erin past)

-magnetron

-theeglas

 

nou, om te beginnen vul je de beker met water. doe het shotglaasje in de beker zodat het glaasje onder water staat. zet de 'gevulde' beker in de magnetron en laat het water 5-10 min koken. zo is het shotglaasje meteen steriel.

zuig nu met de spuit met de naald er al op het water uit de beker op vlak nadat je hem uit de magnetron hebt gehaald. spuit het water weer weg (niet in de beker!!). herhaal dit nog 2x. laat het hete water telkens even in de spuit zitten voordat je hem weer leegt. De laatste keer laat je het water er gewoon inzitten en plaats je het kapje weer over de naald. Leg de spuit nu weg om af te koelen.

Zet het shotglaasje neer onder het theeglas zodat er ondertussen geen bacterien etc opkomen.

als de spuit helemaal is afgekoeld kun je verder gaan. Verhit het mes met de aansteker, laat het dan afkoelen (zorg dat het mes niets aanraakt). als het mes is afgekoeld kun je ermee sporen van de sporenprint in het shotglas schrapen (je kan van 1 print meerdere spuiten maken). Nu spuit je het water uit de spuit in het glaasje en zuug het weer op met de sporen. doe dit zo nodig een antal x.

Je hebt nu een sporenspuit gemaakt :mrgreen:

 

De spuit is pas na 24 uur klaar voor gebruik omdat de sporen gehydrateerd moeten worden.

 

 

dit is makkelijker dan het lijkt hoor!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vriezen s alleennodig om vast zittende sporen van de bodem te krijgen.

Het is de PFE tek is het niet!

Heb er een uitbreiding op

 

Vishaakjes, visdraad aan elkaar maken.

Sterile vishaak in hoedje slaan en na afknippen van cap het ding aan het draadje in de sterile jampot hangen! Nu kun je met gemak 4 caps hun sporen laten vallen i n het potje!!!

 

Die 5 dagen vind ik erg lang 24tot 48 uur!

 

Mentos manier is prima, kunt glaasje ook met alcohol schoonkrijgen. Heb zelf geen Magnatron en gebruik een oven.

Dek shotglass/borrelglaasje af met alu folie en vul de spuiten rechtstraaks uit een pan kokend water.

 

Many ways :lol:

 

Net 5 hele mooie gt prints gemaakt!!!

 

Groetjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe lang blijft die spuit nu goed? (in geval hem van te voren te willen maken)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net van 1 pikzwarte sporenprint van een hawaïaan (dia 2 cm) 3 spuiten gemaakt van 10ml elk, is dat teveel sporen voor 1 spuit of ongeveer de goeie verhouding? En hoeveel potten kan ik ongeveer inoculeren met 1 spuit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van 1 goede print kun je wel 10 spuiten maken.. :P

 

Je andere vraag ligt o.a. aan de grootte van je potten. Een stuk of 4 a 5 moet makkelijk lukken.

 

Naald erin en in elke windrichting 1,5-2,5 ml spuiten.

 

* Men neme 100 ml water.

 

* In klein potje doen met deksel erop, wat tegen temp boven de 100C kan. Maak gaatje in deksel en dek het deksel af met alufolie.

 

* In de snelkookpan dr mee! Das het beste heb je die niet dan in een gewone pan met kokend water of magnetron.

 

* Laten afkoelen.

 

* Ga met het potje, je print, een aansteker, een spuit, spiritus en scherpe scalpel of stanleymes naar een schoon hoekje.

 

Schoon kan bijv een badkamer zijn, oppervlakte waar je gaat werken goed schoonmaken met azijn. Beste is een stofkapje voro te doen en niet op je werk uit te ademen, hoesten, roos uit je haar erop laten vallen. (beste is eerst douchen en in je blootje werken!) :lol:

 

* Maak mesje schoon in je aansteker en veeg af met een watje wat in spiritus is gedept.

 

* Open print, open deksel van potje en schraap snel doch strak de print het potje in.

 

*- hup snel deksel er weer op.

 

* Naald branden in aansteker, spiritus doekje dr overheen. Beste is om de spuit vooraf ook 10 minuten in pan met kokend water te laten liggen.

 

* Potje goed schudden, HEEL goed. Alufolie weg en snel de naald door opening in deksel steken.

 

* volzuigen, folie terug doen. Je kan 1 superspuit maken of meerdere kleintjes. Als potje niet leeg is in koelkast bewaren.

 

Je kunt de sporen ook op een bodempje van rijstemeel en beetje water laten vallen. Bodem in een leeg potje babyvoeding bijv.

Na een weekje op 28 graden heb je op de bodem een witte schimmelplak die je voor allerlei experimentjes kunt gebruiken.

 

Groetjes

Wv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dat spuiten heet maken en spoelen wel nodig als je een steriele spuit/naald koopt? En dan onder "steriele" condities je sporenoplossing eenmalig opzuigt.

 

P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, niet doen...

 

De spuit en naald ZIJN steriel als ze uit de verpakking komen. Er is geen enkele reden om die nog een keer te steriliseren. Elke overbodige actie is er een teveel en zorgt er alleen maar voor dat de kans op fouten wordt vergroot...

 

Van 1 goede print kun je wel 10 spuiten maken.. :tu

Je kan van een goede print wel 100 spuiten maken... Je hebt echt maar heel weinig sporen nodig voor een goed resultaat. Sporen zijn te klein om met het blote oog te zien. Als je sporenspuit bijna zwart ziet van de sporen, ben je simpelweg de boel erg aan het overdrijven.

 

* Potje goed schudden, HEEL goed. Alufolie weg en snel de naald door opening in deksel steken.

 

Dit is wel gevaarlijk als je alleen alufolie op je potje hebt; ik zie alles al door de kamer vliegen. Het is beter om de spuit een keer rustig vol te zuigen en vervolgens weer te legen; dan worden de sporen ook uitstekend door het potje gedistribueerd...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij hebt het niet helemaal begrepen geloof ik betwetertje.. :verrygood

Beter lezen, dan wordt je betlezertje!! :lol:

 

Dekseltje zit er op, zoals ik aangaf. De sporen zullen echt verspreid moeten worden in het water voordat je het water de spuit in zuigt. Door het alufolie op het deksel tegen het gaatje te drukken (waar je naald door moet) spat er helemaal nada noppes niks in het rond.

 

Overigens is jouw methode ook prima, maar geen haar beter. Sterker nog je moet snel werken, mensen werken niet in een lab, hoe langer de spuit in het gaatje zit hoe meer kans op besmetting.

Jaja bij jou thuis is het anders, maar daar zijn we nu niet.. :D

 

Veel 'ALS' (=aannames, en verbrande turf ;p) in je posts.

 

ALS je van een print 10 spuiten maakt, zien je spuitjes niet zwart van de sporen. Ligt aan de de grootte trouwens, een 100 grammer geeft zo'n beul van een print daar kun je met gemak 20-30 spuitjes van trekken ja.

 

ALS je er 100 spuiten van maakt ben je de boel pas aan het overdrijven! ;) Althans zolang je thuis af en toe een bakje paddestoelen wil kweken.

Mijn ervaring is dat een spuit waar niet gierig met de sporen is omgesprongen stukken beter werkt dan de commerciele spuitjes uit de handel.

 

Maarja die maken ook 100 spuiten van een print! ;) Als je zelf kweekt heb je paddestoelen en dus sporen(prints) genoeg.

 

Oja, als iets steriel is is het steriel. Dus een steriele naald moet je gelijk gebruiken nadat je de verpakking hebty verbroken anders toch echt nog even ontsmetten. Dus ja iets wat steriel is blijft in steriele condities steriel (Podenco). Logisch.

 

Better be safe then sorry, een ONTsmetting zal niet snel tot BESMETTING leiden. Het is eerder zo dat laksigheid en niet ontsmetten tot besmetting leidt.

 

Logisch weer dunkt me..

 

Nu jij weer buddy .. :lol:

 

WV

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey vriendje, zo bijterig ken ik jou niet ;)

 

 

Maar ik volg alles wel hoor. Ik ben ook al houtsnippers aan het regelen, zien of ik mijn hele schaduwtuin vol kan poten. :verrygood

 

Teslotte zijn veel soorten inheems.

 

Alaaf, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als mijn paddestoelen klaar zijn om geoogst te worden, kan ik dan de hoedjes eraf snijden om de sporen eruit op de vangen en ze daarna gewoon laten drogen en met de andere paddestoelen op te eten? verliest dit niks aan kracht?

 

Gr. Sokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paddo's verliezen wel degelijk aan kracht als je ze niet oogst net nadat het vlies onder de hoed gescheurd is. Ook het tijdstip voor printen is best nauw, je moet ze plukken en afsnijden voordat ze sporen laten vallen om er zoveel mogelijk op te vangen, maar niet te vroeg want dat laat het hoedje te weinig los.

 

Toch heb ik zelf gemerkt dat shrooms die gesporuleerd hebben nog prima potent zijn, maar dat kan per soort en kweek afhankelijk zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat van die twee keer ontsmetten zou ik graag nog op terug willen komen.. Dat van de aluminiumfolie-schud stap eigenlijk ook wel. Dus bij deze :P

 

Het gebruik van een steriele spuit, lees STERIELESPUIT, dient bij voorkeur in een sterile ruimte plaats te vinden om zo contaminatie risico's te beperken. De spuit (ik heb ze met naalt eraan in een blister verpakking) is al steriel, het uit de verpakking halen en nog een x steriel maken hiervan leverd niets op, behalve meer tijd buiten de steriele ruimte. Met als gevolg een groter risico op besmettingen.

Over de alumiumfolie denk ik dat het makkelijker en sterieler is om je naald er rechtstreeks in te steken door het aluminiumfolie en er vervolgens een extra laagje overheen te doen. Zorg ook dat je voordat je op deze manier gaat enten (het overbrengen van je sporencultuur) het oppervlak van het alumiumfolie niet aanraakt en dus steriel laat. Een doodnormaal cultuurflesje met een infusie dop (dop met rubbertje om hierdoorheen steriel te kunnen enten) werkt natuurlijk nog weer makkelijker :D

 

Laters en veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Druppeltje alcohol op het infusiedopje, en dan de naald er in steken, wordt het dopje ook gesterliseerd bij insteken!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super, dit ga ik zeker proberen! Bedankt voor de informatie.

 

Gr. Sokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...