Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rataplan

Moeders Grootbrengen,van Zaadje Tot Potente Moeder

Recommended Posts

De komende weken ga ik eens uit de doeken doen hoe je nu exact je eigen moeder(s) kan grootbrengen van a tot z.Daar er steeds meer mensen zijn die het beu worden om steeds maar afhankelijk te zijn wat er zoal aangeboden wordt op de markt,en meetstal dan nog gratis ongedierte meekrijgt van je stekkenboer,en ze bovendien vrij duur en ondermaats zijn,wordt het dan ook eens hoog tijd dat ik jullie beginnende,en of geinteresseerde kwekers eens op een eenvoudige en leuke manier laat kennis maken met moeders.Niet alleen ga je op termijn heel wat €'s besparen,je gaat potente stekken kweken die je keer op keer gaan belonen op het einde van je oogst.Als je het bovendien ernstig aanpakt,dan hoef je je bloeihokje nooit meer leeg te laten staan.Je hoeft geen gigantische investeringen te doen,je kan het zo kleinschalig doen als je maar zelf wil.

Het voorbeeld dat ik zal nemen is gebaseerd op een ruimte van 2m²,waarvan 1m² voor de moeders zullen zijn.Als fervent biologische aardekweker gaat deze opstelling dan ook wederom in een aardebak plaatsvinden in de volgende set-up:

Moederbak 1m² met daarboven een spiegelkap met een lamp Metal Halide 400 w HIPT Philips voor de groei,vlakke ruimte met daarboven dezelfde opstelling,2 vsa's 400 watt,schakelklok van 4x 400 watt op 18h.

Ventilator -Fan RVK Lti diam 200 mm 750m3 afzuiger

Ventilator - Fan RVK Lti diam 160 mm 425m3 inblazer,en beide op een thermodimmer,afgeblazen lucht gaat in schoorsteen zonder filter.

Grote zwenkventilator,ruimte is gemaakt in osb plaat met zwart wit folie rondom.Tensiometer is wederom van de partij.

Zoals gezegd is elke ruimte individueel aan te passen aan persoonlijke behoefte,dit kan een klein kastje zijn,maar ook een heel hok,volledig aan jullie wensen aan te passen,en ik zal dan ook mijn best doen om alle vragen zo goed mogenlijk te kunnen beatwoorden...

Van zaadje tot moeder...

Foto=GV4ITWJJ.jpg

 

Foto=FFKQVXYI.jpg

 

Deel 1.De selectie.

------------------------------

Foto=QLZAFORI.jpg

 

Om gezonde moeders te kunnen opkweken kan je best starten met reguliere zaadjes,er is keuze in overvloed,ze zijn steriel,niet duur,en je kan snel je selectie maken op uiterlijke kenmerken.Probeer f1 zaad te nemen,deze zijn meetstal stabieler in phenoverschillen,het gaat hier om een snelle visuele selectie om snel 1 tot enkele moederplanten groot te kunnen brengen,bestudeer je toekomstig soortje dus op jouw wensen.

Je kan natuurlijk ook vertrekken van een paar mooie gezonde stekken,als je maar weet wat deze uiteindelijk zullen presteren.

per moeder kan je best starten met 10 reguliere zaden,op dit aantal zal je zeker en vast 1 of meerdere dame's uit kunnen selecteren om een latere moeder uit groot te gaan brengen.

Lees dan ook dit topic eens...

http://www.wietforum.nl/De-Basis-Van-Het-K...aad-t11973.html

nadat je zaailingen zijn ontkiemd is het belangrijk om een eerste selectie voor ogen te houden.De tijd tussen het eerste zaadje dat bovenkomt en het laatste,mag geen 7 dagen zijn,we willen immers later gezonde potente stekken gaan grootbrengen,dus alles wat later nog uitkomt verwijderen we gewoon.Zaailingen moeten natuurlijk grootgebracht worden onder wit licht,en op minimaal 18/6,we moeten onze plantjes namenlijk vegetatief houden,het bloeihormoon mag nooit geactiveerd worden in de plantjes willen we een groot succes boeken,dus het hokje moet ook volledig lichtdicht zijn,ze hebben namenlijk ook rust nodig in de donkere uren.

 

Update 2 zal de selectie zelf worden...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rata,

 

Leuk topic, ben benieuwd wat het gaat worden, ben nu zelf begonnen met zaad van

the one en Shack 3 en een moedertje van beide soorten is natuurlijk nooit weg :(

 

Kan ik lekker afkijken :)

 

Maar wat is nu de minimale ruimte waarop je moet rekenen om twee moedertjes goed

in leven te houden??

 

En wat zijn jou selectie kriteria, begin je daar al mee als ze zo groot zijn als op foto 3?

 

Van welke soortjes ga jij zelf uit en wanneer kunnen we de volgende update verwachten :nerd

 

gr

 

BZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Blauwezand,de ruimte is volledig afhankelijk van het gebruikte lichtsysteem en ik acht dan ook 1/2m² het minimum in oppervlakte.Hoogte is zeker afhankelijk van het gebruikte wattage aan verlichting.

De selectiecriteria is voor deel 2 :( ,het begingt al bij het ontkiemen.

De gebruikte soortjes zijn hier White Satin en Kalichakra van Mandala seeds,beide witte wietjes met een behoorlijke opbrengst.

Wekenlijks volgt er minstens 1 update...

Share this post


Link to post
Share on other sites

deel 2:zaadselectie

 

in eerste fase de ontkieming zelf,welke zaadjes ontkiemen het snelst,ieder soortje heeft zo zijn eigen ritme van ontkiemen,sommige ontkiemen al binnen de 24h,andere soortjes zullen er dagen over doen.Vanaf het eerste zaadje ontkiemd in dit specifiek soortje waar we een moeder of meer uit gaan kweken,rekenen we een maximum marge van 5 dagen tussen het eeste en laatste zaadje dat ontkiemd,we moeten streng zijn in onze selectie,dus die zaden gaan al naar de 2e selectieronde,de zaden die ontkiemden vanaf het eerste zaadje tot het volgende,5 dagen later

 

Foto=QWHIK8IH.jpg

 

Foto=NW8WL6DC.jpg

dit is zowat het verschil tussen 5 dagen in zaailingen...

De volgende selectie gaan we alle zaailingen verwijderen die ook maar enig spoor vertonen van onregelmatige bladgroei,afwijkingen dus.

We kijken ook nauwlettend toe hoe de internodes zich verder gaan ontwikkelen,en hoeveel vingers de plantjes aan het maken zijn,ontkieming gaat super in kleine pieterpotjes,maar het is de stelregel van zodra de vingers de rand gaan raken van het pieterpotje,de zaailing dient overgepot te worden naar een ruimer medium!Voor het overpotten kijken we dan nogmaals alle zaailingen na,dit is meetstal na 3 weken op de pieterpotjes,zaailingen die nu nog niet mooi zijn ontwikkeld,laten we voor het is.

Kijk naar de wortelkluit,mooie witte wortels geven aan dat het wortelsteltsel zich mooi heeft weten te ontwikkelen,grijze of donkerbruine wortels geven toekomstige problemen...

 

volgende update,we selecteren verder nu,daar de groei mooi aan het doorzetten is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tof rata, erg handig zo'n topic.

Ik kreeg van de week ook stekken mee die amper geworteld waren, spint hadden en nauwelijks nog tekenen van leven vertoonden (dood blad). Het is een schande dat ze zoveel troep (durven) verkopen.. :nerd

 

Een eigen moedertje is ideaal :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey rata relax dat je een moeder topic heb geopent ik wil daar wel het fijne van weten want ik weet niet hoe het helemaal zit :(

ik zal het volop gaan volgen

 

ff een vraagje tussen door, ik loop al wat op de zaken vooruit

 

maar je moeder zou als alles goed gaat een ruime jaar mee kunnen iig ????

maar gaat je plant niet van zelf in de bloei dan ook al staat ie 18/6 ik lees wellis dat mensen hier last van hebben ????

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Superplan! Stekken aankomen is niet makkelijk en je moet maar net nemen wat er is dus ik ben erg blij met dit topic! Ga het volgen....

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar je moeder zou als alles goed gaat een ruime jaar mee kunnen iig ????

maar gaat je plant niet van zelf in de bloei dan ook al staat ie 18/6 ik lees wellis dat mensen hier last van hebben ????

een moederplant kan nog langer meegaan dan een jaar op 3 voorwaarden

1)zorg dat je je moeders ziektevrij en gezond blijft houden

2)maak niet te veel stekken,laat ze na elke snoeibeurt recupereren

3)geef de moeders steeds een gezond dieet op een gezond bodemleven.

Je moeders zullen steeds vegetatief blijven,dus in de groei als je dit topic goed zal volgen...

Aan alle anderen,bedankt voor jullie reacties.

Het fotomateriaal in dit topic is samen vergaard uit meerdere vorige topic's van mezelf,het is namenlijk niet de eerste keer dat ik moeders opkweek,later zal je foto's zien van de huidige stand van zaken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

:( smullen geblazen zeg

 

Het selecteren is een ware hobby van me geworden,een obsessie in hart en nieren welke je niet snel vergeet :nerd

Hier ligt DE basis van elke zelf respecterende breeder.

 

Cool stukje info

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sannie,daar heb je zeker een punt,je kan het zo ver doordrijven als je maar wil,die ene superplant gaan vinden...Toch beperk ik me hier enkel op een visuele selectie die ruimschoots zal volstaan om ieder zichzelf te gaan voorzien van zijn eigen gezonde stekjes,die bovendien heel wat meer zullen opleveren,en kwalitatief stukken beter zullen zijn dan de gemiddelde aangeboden stek,het plezierige is ook dat je een hele poos kan doorgaan met hetzelfde genetische materiaal,je kan namenlijk van je moeder op het laatste terug een stek gaan nemen,en deze terug groot brengen als nieuwe moeder,zo blijven de goede eigenschappen van je oorspronkelijke zaadplant behouden,als enige voorwaarde moet je aanhouden dat je je moeders goed gaat verzorgen,dus ze vitaal en gezond houden,op deze manier kan je jaren doorgaan vermits je telkens weer een gezonde stek van je moeder terug tot moeder kan opkweken.

@Running Water,ze komen zeker,de volgende update's,telkens 1 deel meer die de puzzel zal compleet maken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@rataplan

Dan moet je niet een gewortelds stek laten zien he :nerd :(

Foto=MV3ASSPM.jpg

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey rata relax dat je een moeder topic heb geopent ik wil daar wel het fijne van weten want ik weet niet hoe het helemaal zit :(

ik zal het volop gaan volgen

 

ff een vraagje tussen door, ik loop al wat op de zaken vooruit

 

maar je moeder zou als alles goed gaat een ruime jaar mee kunnen iig ????

maar gaat je plant niet van zelf in de bloei dan ook al staat ie 18/6 ik lees wellis dat mensen hier last van hebben ????

 

greetzzz masteryero

__________________________________________________________

 

Een moeder kun je zolang bewaren als je wil omdat je immers steeds nieuwe klonen kunt optrekken en tot dezelfde(nieuwe)moeder/s kunt uitroepen.

 

Ik heb b.v. nog een moeder van Afghan enCitrol van 11 jaar terug.

Kun je ook zien of de breeders niet hebben geknoeid,want een ras mag eigenlijk niet veranderen als je op de juiste wijze kweekt.

DB

 

@ Rataplan

Een mooi idee en zinvol om hierover een topic te maken.

Ik was de laatste tijd eigenlijk ook bezig met iets dergelijks maar dan uiteraard gericht op outdoor en de belangrijkste criteria de vroegrijpheid+goede THC gehalte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik lees vol verwachting mee :spliff:

 

Maar toch enige vragen, alvast, die ik graag tegenje aan wil gooien :nerd

 

- Hoeveel moeders heb je nodig om per oogst 50 stekken te knippen ? en hoeveel ruimte zou je dan minimaal moeten hebben ?

- Wat voor voeding gebruik je voor je moeder(s) ? alleen maar enzymen ? of nog meer ?

- Als je moeder(s) constant onder een 400W lamp staat die 18/6 staat is/word dit dan uiteindelijk niet duurder dan om de oogst nieuwe stekken te kopen ?

 

tot zover even mijn vragen, maar bij het volgen van het topic zullen er zeker meer gana komen :)

 

Bedankt alvast voor alle info :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Roadstar

Misschien is dit een oplossing voor jou als je het te duur vind om een 400 W continu op 18/6 te laten branden.

Ik had een tijdlang slechts ruimte voor 2 lampen.

 

In ruimte 1 liet ikde planten zolang op 18/6 tot ik minstens 2 klonen kon nemen van elke plant en terwijl die aan het wortelen waren zetteik deze planten op12/12.

 

Na 4 weken bloei kwamen de nieuwe klonen in ruimte 2 en daar gebeurde hetzelfde weer als in ruimte 1 eerder.

Enz.enz.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil ook graag een paar eigen moeders van 5 soorten eentje

maar mag dat alleen onder tl doen .

heb je daar nog wat uitleg over (heb gezocht maar wordt niet helemaal duidelijk) :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een potentieel probleem kan je gaan tegenkomen met 5 verschillende moeders onder tl verlichting,de hoogteverschillen alleen tussen de verschillende soortjes kan een probleem worden,moeders opkweken onder tl's is het meetst effectief in een scroggopstelling,alle groeischeuten boven het net zijn dan vrijwel uniform om er stekken van te kunnen gaan snijden...

 

In ruimte 1 liet ikde planten zolang op 18/6 tot ik minstens 2 klonen kon nemen van elke plant en terwijl die aan het wortelen waren zetteik deze planten op12/12.

Na 4 weken bloei kwamen de nieuwe klonen in ruimte 2 en daar gebeurde hetzelfde weer als in ruimte 1 eerder.

Enz.enz.

dit is inderdaad een goede oplossing indien je over gezonde mooie steks kan beschikken,en zeker goed als je over 2 hokjes kan beschikken

Share this post


Link to post
Share on other sites

egt een super topic dit :innocent:

 

k ga dit met veeel intresse volgen

 

Greetz Da Dende :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Probeer f1 zaad te nemen,deze zijn meetstal stabieler in phenoverschillen,

 

F1 hybride?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel vaak worden 2 stabiele rassen gekruist,wat bij een f1 hybride sterk verbeterde nakomelingen kan opleveren,die de eigenschappen en het positieve uit beide rassen kan voortbrengen,wordt deze stabiele varieteit dan teruggekruist op de oorspronkelijke moeder is er vaak een sterke terugval op stabiliteit en grotere phenoverschillen,niet verwonderlijk dat de meetste breeders liever stabiel f1 zaad aanbieden,de planten lijken bijna allemaal op elkaar,en zeker indien beide gebruikte strains stabiel waren,hiervan is mijn toevallige verkregen f1 hybride het mooiste bewijs,alle planten zijn identiek qua pheno,wat ik een belangrijke eigenschap vindt,ze brengen meer op,zijn sterk en krachtig met een gemiddelde bloeitijd,je kan natuurlijk ook moeders opkweken uit een stabiele strain!Toch blijven f1 hybriden mijn voorkeur hebben,die vaak de belangrijkste eigenschappen versterken uit 2 stabiele zaadlijnen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een F1 kruizing bestaat uit ouders welke beiden een ander ras zijn.Wanneer gekruisd zullen inderdaad bepaalde eigenschappen van de ouders in sterke mate terug komen.Toch is dit meestal het geval bij enkele planten.De ene zal meer naar mamma neigen terwijl de andere meer pappa's kant op gaat.

Naar mijn mening is de juiste hybride degene welke hier tussen in hangt,vandaar de naam hybride.Wanneer nu deze is gevonden gaat de zoektocht verder naar de geschikte pappa om deze dame mee te bestuiven.Hier komen de groene vingers kijken van de desbetreffende persoon welke de planten uitzoekt.

 

Mijn ervaring is dat de F2 versie een stuk stabieler is als de F1.Meer planten zullen de uitgekozen eigenschappen bezitten welke de moeder uit de F1 bezit.Het verder stabiliseren van de soort is ook weer afhankelijk van deugdelijk selecteren om tot je doel te komen.

 

Wanneer er gezocht wordt naar 1 moeder om deze op grotere schaal in stek uit te zetten is vaak een F1 interssanter omdat deze F1 moeder erg sterke nakomelingen geeft.Voor een breeder zijn F1 kruizingen ook vaak erg interssant vanwege de boven genoemde redenen.

Voor een ieder wat wils :innocent:

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...