Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

R!COW

Duivenmest

Recommended Posts

Hallo ik was op mijn werk ergens bezig op een dak en daar waren ze de duiven stront aan het op ruimen.

Deze mest lag wel op een droge plek onder het dak en is dus heel droog

Ik vroeg toen aan die mannen o ik een zak mee mocht nemen keken ze wel raar :nerd maar ach :(

kan ik deze mest ook gebruiken ipv kippen mest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor het vissen wel maar of het goed is voor je planten !??

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duivenmest is net zoals kippenmest een bron van stikstof,goed om planten in het vegetatief stadia te doen groeien,is niet aangewezen voor een gehele cyclus alleen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb heel goede resultaten met kippemest gehad en heel veel tests gedaan.

Het gevaar is aanwezig van overbemesting maar door schade....heb ik een veilige dosering gevonden,

 

Verder heb ik gekeken naar de meststofverhouding en niet te vergeten ALLE mineraalstoffen.

Van de dierlijke meststoffen behoord vogelmest duidelijk tot de meest complete.

 

Vogelmest noem ik want duivenmest en kippemest hebben beide ongeveer dezelfde waarde.

Wel is er verschil in vogels die behoren tot de zaden eters en insecteneters.

 

De laatste is duidelijk iets minder van kwaliteit omdat de stikstofverhouding te hoog is.

 

Denk aan de guano wat zeemeeuwenmest is die vis op hun menukaart hebben.

 

Conclusie:laat zo,n buitenkans niet lopen en ik zou zeggen meenemen die troep(vooral als het ook nog droog is)

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dame Blanche, is zeker de kippenmest-expert :D

 

Ik heb eigenwijs Guanokalong[vleermuizenpoep] gehaald, alleen Dame Blanche heeft me toch weten over te halen om kippenmest te gaan gebruiken. Ik heb 2 kippenboeren hier vlakbij mijn huis zitten dus ga van de week even brutaal langs de deur voor de kippenpoep ;) . Moet alleen nog even wachten want anders word er te veel gemest en raken me plantjes over bemest :P

 

Wietsurfer :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jimfried geeft momenteel voeding in de vorm van (gedroogde) kippenmest opgelost in het gietwater.

 

=>kippenmest in een open vat laten drogen tot de geur eruit was en hij erg droog was=>water bij gedaan, af en toe mengen=>dit geconcentreerde water wordt bij het gietwater gedaan tot het enigszins gelig is=>dit 2 keer per week

 

Eerst wat geëxperimenteerd met dosering en sommige planten wel mee gegoten en andere niet, en inderdaad een merkbaar verschil gezien, dat het werkt twijfel ik dus niet aan. (ook op orchideeën overigens)

Wat ik me echter afvraag is of het ook voldoende is voor de bloeifase?

grtz jim

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb heel goede resultaten met kippemest gehad en heel veel tests gedaan.

Het gevaar is aanwezig van overbemesting maar door schade....heb ik een veilige dosering gevonden,

 

Verder heb ik gekeken naar de meststofverhouding en niet te vergeten ALLE mineraalstoffen.

Van de dierlijke meststoffen behoord vogelmest duidelijk tot de meest complete.

 

Vogelmest noem ik want duivenmest en kippemest hebben beide ongeveer dezelfde waarde.

Wel is er verschil in vogels die behoren tot de zaden eters en insecteneters.

 

De laatste is duidelijk iets minder van kwaliteit omdat de stikstofverhouding te hoog is.

 

Denk aan de guano wat zeemeeuwenmest is die vis op hun menukaart hebben.

 

Conclusie:laat zo,n buitenkans niet lopen en ik zou zeggen meenemen die troep(vooral als het ook nog droog is)

DB

 

Hoe lang doet vogelmest er over om welke stoffen vrij te maken ? Dat is van groot belang om er achter te komen of wel alle gewenste meststoffen voor je plant beschikbaar komen binnen één cyclus . Sommige vogels eten bv mais of andere droge zaden ,die erg langzaam verteren.

 

Te verse vogelmest heeft overigens een enorm nadeel , en dat is het ammoniak gehalte ! die stof is 'bad news' voor cannabis .

Share this post


Link to post
Share on other sites

@atmosphere

dat van die ammoniak is inderdaad zo, maar die trekt er nogal tamelijk snel uit zo heb ik de indruk.

Gewoon goed in de zon laten drogen en af en toe onder elkaar zetten.

Die andere dingen vraag ik me ook al even af, is meer chemie en niet zo mn ding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gebruik momenteel duivenmest en ben vrij tevreden:

 

de volgeltjes schijten op het dak, na een volle maand (en meer wss) in de vlakke zon gelegen te hebben, was die troep goed om wat gelige brui eruit te persen.

Ik heb per fles van 1,5l een koffielepel duivenkak toegevoegd. Best geen volledige klonters gebruiken, maar poeder. In de fles doe ik een liter water, zodat het flink gaat klutsen wanneer je schut. Laat het goed trekken, veel schudden, zodat alles goed opgelost raakt. Verder aan het gietwater toevoegen en afzuren, schudden en klaar.

 

Mijn plantjes verloren hun onderste blaadjes, totdat ik de duivemest gebruikte. Nu zijn er geen nieuwe tekenen van vergeling merkbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik gebruik momenteel duivenmest en ben vrij tevreden:

 

de volgeltjes schijten op het dak, na een volle maand (en meer wss) in de vlakke zon gelegen te hebben, was die troep goed om wat gelige brui eruit te persen.

Ik heb per fles van 1,5l een koffielepel duivenkak toegevoegd. Best geen volledige klonters gebruiken, maar poeder. In de fles doe ik een liter water, zodat het flink gaat klutsen wanneer je schut. Laat het goed trekken, veel schudden, zodat alles goed opgelost raakt. Verder aan het gietwater toevoegen en afzuren, schudden en klaar.

 

Mijn plantjes verloren hun onderste blaadjes, totdat ik de duivemest gebruikte. Nu zijn er geen nieuwe tekenen van vergeling merkbaar.

ALS ER MENSEN ZIJN DIE DUIVENSTRONT WILLEN DAN KAN IK DIE WEL LEVEREN VOOR 5 EURO PER KILO PLUS PORTO GROETEN SANTAMARIA

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet veel gezegt ofzo hoor maar duiven verspreiden ziektes,.. .

 

?edit] srry voor de bump.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,

 

duiven mest is goed te gebruiken. MAAR je moet het

goed laten drogen in de zon :lol: zo zal de amoniac

verdampen. Ik als visser maak het anders. Men nemen

een halve kilo STRONT gooien er 1liter kookend water over,

goed roeren en een nacht laten rusten. Smorgens terug roeren

even wachten en het bovenste sap afgieten. amonia weg

gebruiks klaar. Voor planten nog steeds sterk. 1 lepel op 1.5l water

en afzuren. ik hoop dat dit je helpt? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe :lol: ik zie niet echt een verband tussen vissen en stront koken blackbut, maar wellicht verstandig. Ik vindt het een sterke hint :lol:

Organische mest heeft idd een periode van fermenteren nodig voorzover je bodemleven het niet aankan.

Gedroogde vorm heeft de neiging te gaan stuiven en dat is de voornamelijke manier hoe overdracht plaats vindt.

 

Het is maar hoe hygienisch je werkt voor jezelf. De planten zal het niet deren.

En dan lijkt me nog duiventilverschoonsel net wat anders dan wild geschept stront.

 

igv van overlast bv

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,

 

het eind resultaat meng ik onder men voeder. :lol:

En dat gebruik ik in de winter om te hengelen.

heb ook iets vernomen, je moet opletten dat je

niet te veel stof inademd ivm longziekte, gekend

bij duiven-houders :lol: als je het laat drogen

geen wilde scheppen!!!! ga naar een duiven-houder

en vraag verse poep liefst v d jonge duiven

 

tot jullie dienst Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites

@blackbut: inderdaad altijd best bij een duivenkweker gaan dat je verse kak hebt. heb hier juist ene in mijn gemeente en is 2€ voor 1kilo verse kak. Dus cava betaal niet te veel. ik doe ook 1koffielepen per 1.5l voedingwater en het werkt zeer goed! maar nu kweek ik lowryders en gebruik ik het spul niet. Zou het te gebruiken zijn bij lowryders misschien?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,

 

moet jij betalen voor je mest? :lol:

afzetter, in mijn streek zijn ze blij dat je wat komt halen

 

Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niet veel gezegt ofzo hoor maar duiven verspreiden ziektes,.. .

 

mensen ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar het is het stof dat gevaarlijk

is bij inademen. van de shit hé :lol:

je moet altijd hygienisch zijn. in de kweek

 

 

Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu wil ik wijlen Dame_blanche niet afvallen, maar kippenmest heeft in mijn ervaring minder stikstof (Nitraat) dan duivenmest. Ik ben er wél in geslaagd buskruit te maken van een emmer duivenmest maar niet van kippenmest... En ja toen was ik nog maar 10.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben begonnen met een experimentje op 6 gekiemde Tagetes

 

1/3 van een emmer gevuld met duivenmest (droog)

Dit heb ik in een oude kussensloop gedaan toegeknoopt en in ongeveer 5L water een dag en nacht laten staan (zoals een theezakje) hiervan heb ik 4L geconcentreerde meststof (echt donkerbruin)

 

Voor te zien vanaf welke concentratie de kiemplantjes gaan kapot gaan of juist beter gaan groeien heb ik 6x 3/8L water genomen met telkens en hoger meststofgehalte.

3/8L + 5ml geconcentreerde meststof

3/8L + 10ml

3/8L + 20ml

3/8L + 30ml

3/8L + 40ml

3/8L + 50ml

 

Hiermee geef ik 2x/week water indien nodig nog extra zuiver water als ze droog staan.

 

Ik zal dit zo goed mogelijk opvolgen om zo als het mogelijk is iets bij te leren

Wat zijn jullie ideen hierover?

 

groeten Damy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat je met duivenpoep kan kweken Heb ik nooit geweten Wel gaaf (H)

maar ben zelf bezig met ontdekken en onderzoeken Heb mijn plantje maar op de anabolen gezet

enne Tot nu toe doet ie het nog goed :lol:

 

Kijken wat het effect word B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...