Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

HarryBarry

Vraagje Temperatuurmeter

Recommended Posts

Beste allemaal,

 

 

Ik heb nogal wat meningsverschillen op het forum gevonden m.b.t. het meten van de juiste temperatuur.

Als ik mijn meter ter hoogte van de toppen plaats dan loopt de temp soms op tot 33/34.

Wanneer ik een stukje karton boven op de meter plak (zonder de meter te verplaatsen) zakt de temp netjes naar 27,5.

Kan ik er vanuit gaan dat dat de juiste omgevingstemperatuur is en dus niet die 33/34 die door de lamp wordt veroorzaakt. Wilde al bijna een zwaardere afzuiger aanschaffen.

 

Dank voor jullie reactie.

 

 

Groeten,

 

HB

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je meter in het licht staat wordt je meter zelf ook verwarmt...

zet hem daarom in de schaduw en ga van die temperatuur uit...

 

succes greetzzz

 

:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, het begin van een heerlijke discussie.

Planten zelf staan ook rechtstreeks in de "zon", dus krijgen ook die 33/34 graden.

's Zomers kan het buiten in de zon nog veel warmer worden, en daar kunnen ze redelijk tegen door meer water te verdampen of door de stand van de bladeren wat aan te passen.

 

We meten de temperatuur uit het licht, zodat we niet allerlei verschillende 'goede' waardes krijgen denk ik.

De standaard is dat het ongeveer onder de 30 klein nulletje C zou moeten blijven onder een afdakje.

 

My two cents... :(

Wie volgt

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten zijn niet zwart, maar weerkaatsen ook een hoop licht. zwarte dingen worden stuk heter, dus je (meestal zwarte) thermo word een stuk heter als je plantjes.

Tevens zijn planten meestal glad (spiegelig dus) waardoor ze ook wat licht weerkaatsen.

 

Denk aan: jij in de zomer in je witte lekker gladde ^^ shirtje en je vriend die zich doodzweet in ze zwarte rimpelige shirtje.

En temperatuur meet je in de schaduw, niet in de zon, das een meteologisch feit :(

 

verder meet je de temperatuur van de lucht, niet van de thermometer. als je de thermo in de zon legt dan word hij warmer als de lucht om zich heen en geeft dus een hogere temperatuur aan dan de lucht werkelijk is. daarom ben ik voor een afdakkie boven de thermo.

 

Ik denk dat je niet alleen naar de temperatuur moet kijken natuurlijk. want als je allemaal kromme bruine bladeren krijgt moet er wel een lampje gaan branden dat je temperatuur misschien ietsje te hoog is!

 

Dat denk ik er zo over.

grtz Henkjan

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja, je hebt de luchttemperatuur die je moet meten, en helemaal mee eens, onder een afdakje. De bladeren worden echter (net als je donkere auto in de zon) vaak veel warmer dan de omgevingstemperatuur. Vandaar dat je altijd ook naar je plantjes moet blijven kijken. Lampen wellicht een beetje verder van de plant af, ook al is de temperatuur goed, ze kunnen toch krullen doordat ze de stralingswarmte absorberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou een helder en duidelijk verhaal!!!! Ik laat het zo als het is. Alles ziet er verder prima uit. Mooie groene bladeren en de toppen beginnen al lekker te ruiken. Ben op de helft. Nog ruim 4 weken en dan is het zover.

 

Bedankt weer allemaal.

 

Gr,

 

 

HarryBarry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier valt nog wel iets aan toe te voegen,tot mijn verbazing bij het inrichten van het nieuwe hokje had ik de beschikking over de thermo/hygrometers van de growshop uit beide hokken uit het verleden,nieuwe batterijen geplaatst,en nu bleek dat elke meter op eenzelfde plaats totaal uiteenlopende waarden aangaf tussen de drie meters,het ging hier over enkele graden verschil,en meer dan 15% verschil in luchtvochtigheid!Toen besloot ik maar bij conrad een proffesionele meter aan te schaffen,kost wel meer dan 30€,maar hier heb je dan een geijkte meter,die toekomstgericht regelbaar is ten opzichte van een mogenlijke ijking, een apparte sonde heeft voor temperatuur en luchtvochtigheid en dauwpunt.Ik ben er zo tevreden over dat ik nu uitsluitend vertrouw op deze meter,de sonde hang je op tophoogte,en laat je zo meegroeien met de planten.De meter is echt zeer gevoelig,je moet maar blazen in de buurt van de sonde,en je ziet de lv direct toenemen,temperatuur direct afnemen,en stabiliseerd terug direct naar de vorige waarden.Op tophoogte laat ik de temperatuur nu officieel oplopen tot 31°,hierbij op deze waarde heb ik de thermodimmer afgesteld,gaat de temperatuur hoger,dan blaast de ventilatie op volle kracht.Met de andere meters had ik op tophoogte met een potje er boven voor schaduw,respectievelijk 33.6°,31.9,en 30.5,een groot verschil dus!

Share this post


Link to post
Share on other sites

DEZE Rataplan?

122138_BB_00_FB.EPS.jpg

Behalve accuraat en ijkbaar (zowel hygro als thermo gedeelte) geeft deze ook nog eens het dauwpunt aan en heeft hij instelbaar alarm op hoge of lage RV en min/max geheugens. Daarnaast is de sensor afneembaar (hygro en thermo). Het snoer is niet zo lang maar in ieder geval zit daar wel de hygro én thermo sensor in.

 

Van harte aanbevolen. Ik heb hem op een gordijnrailtje gemonteerd om hem in hoogte te kunnen verschuiven. Eindoogje (kun je vastschroeven) erop met een klein haakje.

gallery_5211_1240_113585.jpg

We hebben het al eens meer over thermometers gehad. Weinig mensen nemen dat echt serieus of komen weer thuis met de zoveelste draadloze van de lidl :( Alleen de remote sensor en het basisstation wijken al 3 graden van elkaar af!

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad,dat is hem.Ik heb deze geplaatst op een bamboo stok die ik kan steken in de aardebak waar ik maar wil meten,de sonde verhang ik op tophoogte,en verstel ik door een rekkertje,echt een aanrader en uiterst betrouwbaar :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoelang is het snoer dat eraan zit ??

 

Heb nu een erg goeie meter van de GS, maar die meet op de externe sensor de LV niet :( Maar het snoer is wel 2 meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
de sonde verhang ik op tophoogte,en verstel ik door een rekkertje,echt een aanrader en uiterst betrouwbaar :)

 

Wat is een rekkertje?

 

:nerd

:(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat is een rekkertje?

 

:nerd

:(

 

Rekkertje. = Elastiekje

 

300px-Elastic_money.jpg

 

Een elastiekje is een ring van rubber of een ander elastisch materiaal. Men gebruikt elastiek voornamelijk voor het bijeenhouden van objecten en het opslaan van kinetische energie.

 

Eén industriële toepassing waarbij een rubberen elastiek wordt gebruikt (hoewel niet veel meer door het in onbruik raken ervan) is voor de overbrenging in een platenspeler. In deze toepassing wordt het elastiekje vaak rubberen snaar genoemd. Hierbij brengt het elastiek de energie over van een kleine poelie op snel draaiende elektrische motor naar de grote omtrek van de tafel van de platenspeler. Door het verschil in diameter kan tegelijkertijd een snelheidsvertraging worden bewerkstelligd, en kunnen kleine schokken worden opgevangen.

 

Wikipedia™

Share this post


Link to post
Share on other sites

off topic

Ik weet wat een elastiekje is, maar een rekkertje staat niet in mijn wiki.

 

Nu ff dat elastiekje van m'n vinger halen, ik heb iets teveel kinetische energie opgeslagen denk ik, hij wordt blauw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat met dat gordijnrailtje is super :nerd gezien :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoelang is het snoer dat eraan zit ??

RTFM roadster, 18" oftewel 457mm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou Rataplan, ik heb dus ook even de meter uit m'n voorgroeihok gehaald (zelfde als bloeihok) en naast elkaar geplaatst. En inderdaad tot m'n grote verbazing een verschil van 3 graden temp. en 11% lv. Wat een troep !!!!!! Dank voor de tip. Direct de bestelling bij Conrad gedaan. Mooi metertje hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een elastiekje is ook niet alles naar een tijd wordt die door de warmte stug en knapt

 

dus vaak vervange :(:P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe zit t nou?

Bij deze:

122138_BB_00_FB.EPS.jpg

Hier is de sensor toch ook donker van kleur en dus zal deze ook warm worden van de lamp?

(of hang je de sensor ook in de schaduw?)

 

Mijn min/max meter is wit van kleur en de sensor zit achterop,dus hij zou in principe niet in de schaduw hoeven te staan,ofwel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Krekwakwou.

bij mij hangt die sensor tussen de toppen in de schaduw van wat bladeren.

zelf ben ik van mening om in ieder geval 2 of meer meters te gebruiken op verschillende plaatsen, zodat je weet hoe, wat of waar en daarbij ook op de plant letten, want die vertellen het meest (al moet ik die taal ook nog goed leren :bier )

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen digitale thermometer kopen!

 

Gewoon een paar analoge met rode vloeistof gebruiken. Deze heb je ook met hoogst gemeten/laagst gemeten temperatuur etc. Voordeel is dat je ze over kunt plaatsen, (mijns inzien) nauwkeurigere meetwaarde geven en geen last hebben van een behuizing die heet wordt.

 

Nadeel is dat ze snel stuk zijn als je ze laat vallen daarintegen kosten ze ook geen drol.

Share this post


Link to post
Share on other sites
122138_BB_00_FB.EPS.jpg

Behalve accuraat en ijkbaar (zowel hygro als thermo gedeelte) geeft deze ook nog eens het dauwpunt aan

 

misschien een domme vraag, maar wat kan je afleiden uit de dauwpunt waarde ?

 

laterz,

 

Roel. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@roelonzo

 

betekenis dauwpunt:

 

Lucht kan bij een bepaalde temperatuur slechts een bepaalde hoeveelheid water (waterdamp) dragen die toeneemt of afneemt naargelang de temperatuur. Als de luchttemperatuur daalt tot onder het dauwpunt (verzadigingspunt) condenseert het teveel aan waterdamp en neemt de vorm aan van dauw.

groet

 

henk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan ga je je toch afvragen: "Wat is nou de goede?" ;)

 

Nou Rataplan, ik heb dus ook even de meter uit m'n voorgroeihok gehaald (zelfde als bloeihok) en naast elkaar geplaatst. En inderdaad tot m'n grote verbazing een verschil van 3 graden temp. en 11% lv. Wat een troep !!!!!! Dank voor de tip. Direct de bestelling bij Conrad gedaan. Mooi metertje hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet lopen klooien, gewoon een goede meter aanschaffen. En onder een afdakje meten. Je meet niet de bladtemperatuur tenslotte. Die conrad meter is dus gewoon goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de extech bestelt via het web. Ben benieuwd of deze en mijn "oude" meter erg verschillen in temp en vochtigheid. Weet in iedergeval dat ik deze week een nauwkeurige meter krijg om de temp goed te kunnen meten!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...