Mehighto 0 Posted April 27, 2008 Hele interessante info Whazzup, Ik ben het er mee eens, dat luchtbehandeling en lv twee van de punten zijn die (zeker bij mij) en vele anderen voor verbetering vatbaar zijn. En dan is dit heel tof om weer een stukje meer kennis te vergaren. gelijk maar ter info : Jij bent heilig overtuigd van een sok? misschien is dit wat voor mij. zoals het nu zit weet ik dat het niet optimaal is. Op welke hoogte bevestig je sie sok(ken)? Misschien staat dit ergens een verslag van jouw of anderen maar ik ben momenteel nog aan het inlezen, zoals ik altijd doe op een forum waar ik nieuw ben. Ikzelf heb een 3250 m3 afzuiger een 2500 m3 afzuiger en 2 x 1mtr filter deze inblaas gaat 1,5 mtr op een T-stuk met twee keer verloop dus van 1 x 250 mm naar 2 x 160 mm in de tegengestelde hoeken welke daarna door 4 sunon ventilators onder de lampen wordt doorgeblazen cq verdeeld. inlaten bevinden zich op 60 cm van vloeropp. vandaar de vraag over de sok. Alvast bedankt gr Mehighto ff een fototje voor het eerst en ter verduidelijking : Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted April 27, 2008 in principe hang je een sok hoog in je hok zodat de lucht daalt. T-stukken kun je beter vervangen door y-stukken (ook wel broekstukken genoemd) Quote Share this post Link to post Share on other sites
trash 0 Posted May 18, 2008 oeps verkeerde verandert Bedankt voor je antwoord hieronder whazzup was iets tesnel met de delete knop Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted May 18, 2008 Passieve inlaat als ik het goed begrijp, maar de lamp hangt in een cooltube en er wordt door de cooltube afgezogen right? Dat vermindert de afzuigcapaciteit al zomaar met 30-50%. Zolang je voldoende afzuigt en onderdruk houdt krijg je geen last van geurtjes. Om de formules compleet te maken: de factor die de lucht uitzet is de temperatuur van de uitgeblazen lucht (hok temperatuur) gedeeld door de aangezogen lucht (omgevingstemperatuur).Is je hok bijv. 28 en je kamer 14, dan is de expansie een factor 2, bij gelijkblijvende druk. Hou daarbij wel rekening dat de capaciteit van je afzuiger niet de capaciteit van je afzuiger is! Er zitten slangen aan, bochten, een flink filter dat zo'n 140 pa drukval geeft dus je zal daar, afhankelijk van het buizenwerk en bochten, zo'n 60 - 70% maximaal van overhouden als je een hoge druk fan gebruikt (de L types van bijv. Ruck of een centrifugaal afzuiger) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Brem 0 Posted September 29, 2008 dat de lucht ... 8 graden opwarmt ...dus de expansie 28/20=1,4... Ik ben bang dat hier een rekenfout wordt gemaakt, de wet van Wet van Gay-Lussac stelt inderdaad dat V/T = constant bij gelijk blijvende druk, maar dan moet je de temperatuur wel in Kelvin gebruiken, niet in graden Celcius. 28/20 = 1,4 moet dus zijn 301/293=1,027, een te verwaarlozen expansie dus.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted September 29, 2008 nou als ik gejokt heb is het in commissie Suf mag zijn schoolgeld dan gaan terughalen en ik moet beter controleren Anyways.. bedankt voor de aanvulling hier, dat scheelt nogal was en is dus inderdaad te verwaarlozen op die manier. Met dank aan meneer Gay-Lussac ook Goede les weer: niks zomaar aannemen, alles controleren. Informatie op een forum zou ik in ieder geval staven overigens bij andere bronnen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
go2hell 0 Posted June 18, 2009 mag ik ff een oud topic bumpen hokje van 3x2x2 3 x 600 watt 2500 m3 afzuiger passieve inlaten van andere (koelere) ruimte afzuiger laten uitblazen door een dakdoorvoer van 125 mm (ding is ongeveer 40 cm lang) gaat dit problemen geven? of wordt de capaciteit van de afzuiger gewoon gehalveerd? Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted June 18, 2009 dat gaat niet lukken. Graag eigen topic openen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Illesss... 0 Posted June 18, 2009 I'd second that airsock motion... Quote Share this post Link to post Share on other sites
homegrower1967 20 Posted October 30, 2009 Een slakkenhuis geeft een lagere druk dan een schotel. Ze verplaatsen allebei wel evenveel lucht, maar niet meer als er drukval optreedt door buizen, bochten etc. Dat betekent in praktijk dat als je er lange slangen, bochten etc etc aan vast hangt het volume minder snel zal afnemen als je een ventilator met een hogere druk neemt. PC fans bouwen vrijwel helemaal geen druk op, radiaalventilatoren het meest. Je kunt het goed zien in de volgende twee diagrammen: Ruck 125 Vergelijkbare radiaalventilator Als je je muis in de grafieken beweegt zie je debiet t.o.v. drukval. Bij 200 Pa heeft de (zwaardere!) 125 nog maar minder dan 100 kuub capaciteit over. De radiaalcentilator (met een mindere capaciteit zelfs) meer dan 120 kuub!. @ Whazzup Als ik de beide grafieken bekijk van de RVK 125 en de GE 120, dan zie ik dat de RVK 126m³ lucht verplaatst met een druk van 200 Pa. De GE 120 doet 121m³ bij 200 Pa ? De RVK verplaatst dus meer lucht bij een zelfde weerstand, ook is de RVK niet zwaarder , maar beide ventilatoren 55 Watt ? De RVK 125 zal meer lucht verplaatsen bij 200 Pa weerstand tov de GE120 wat een slakkenhuis ventilator is ! Dat een slakkenhuis veel hogere druk opbrengt is dus niet waar. Quote Share this post Link to post Share on other sites
homegrower1967 20 Posted October 30, 2009 Om het eea duidelijk te maken heb ik de beide grafieken in gevuld. Zie resultaat Het opgenomen vermogen bij 200 Pa is in beide gevallen 50 Watt en zijn dus even zwaar ! Het wordt nog duidelijker als er onverhoopt meer weerstand in het systeem zit (door bv extra bochten) , laten we zeggen 300pa in plaats van 200pa. De RVK verplaatst dan nog 50m³ lucht bij 300 Pa terwijl de vergelijkbare slakkenhuis variant 0m³ lucht verplaatst en blijkt helemaal geen 300 Pa op kan brengen ! De grafiek gaat tot 265 Pa. Uit deze grafieken valt af te lezen dat een RVK meer druk kan opbouwen dan de vergelijkbare slakkenhuis variant. Het is voor mij dus niet duidelijk te zien dat een slakkenhuis meer druk opbouwt en heb daarom een vraag teken ? Wat bedoel jij dat het duidelijk zichtbaar is en wat is er volgens jou dan zichtbaar ? Quote Share this post Link to post Share on other sites
homegrower1967 20 Posted October 31, 2009 Het eerste gat zal dus de sterkste luchtstroom geven, de laatste het minste. Er zijn hele computerprogramma's voor ontwikkeld om dat uit te rekenen. Om de luchtstroom evenredig te houden in je hok zul je je aanvoer volledig symmetrisch moeten maken als je met pijpen werkt. Iedere pijp en bocht geeft overigens ook weer een zekere drukval. Deze berekening gaat goed op voor gewoon passieve aanvoer via een paar gaten in je hok. Wat ik wilde aangeven is dat het logisch is dat je inlaat een stuk groter moet zijn dan je uitlaat, en hoe groter de inlaat, hoe rustiger de luchtverplaatsing, en minder tocht. Lekkage heb je in je hok vrijwel altijd wel een beetje (zeker in een tent), maar je behoudt onderdruk. Bovendien heb ik proberen te onderbouwen waarom je zeker beter een hoge druk ventilator kunt nemen als je lange leidingen en bochten hebt. Luchttechniek is niet eenvoudig! Dat het eerste gat de sterkste volume stroom geeft en de laatste het minste is niet correct ! In veel gevallen zal de laatste gat het meeste lucht doorlaten ! Quote Share this post Link to post Share on other sites
homegrower1967 20 Posted November 1, 2009 Waarom het laatste gat meestal meer lucht doorlaat ? Dit komt door kinetische energie die je aan lucht toe wordt toegevoegt ! De aanvang snelheid in het kanaal is aan het begin zo groot, dat de lucht het 1e gat overslaat (de snelheid is te hoog ). Aan het eind van het kanaal, zit er nog steeds energie in de lucht, maar de lucht kan niet terug door een contante aanvoer van lucht met energie. De overgebleven energie gaat door het laatste gat en is daarom hoger dan alle eerdere gaten en zal meer lucht doorlaten ! Quote Share this post Link to post Share on other sites
bompapunk 6 Posted December 3, 2017 Ik ben nu opnieuw gestart, eigen kotje gebouwd met OSB-platen. De luchtinlaat gaat via een ruim kanaal met aanzuigopening onderaan, inblaasopening bovenaan in het kot. Mijn afzuiging zuigt af aan de andere kant van het kot onderaan en blaast de lucht via alweer een ruim kanaal naar buiten (reukfilters ofzo plaats ik niet, ik smoor binnen, het ruikt hier dus steeds naar de wiet). Op deze manier zorg ik ervoor dat de koude lucht dus bovenaan binnen komt om zo over mijn lampen te vallen, op te warmen en door de temperatuur dus de neiging zou hebben te stijgen, terwijl de afzuiging ze naar beneden trekt in de gedachte dat ik zo een redelijke luchtmengeling/verplaatsing krijg. Rekenen doe ik niet, ik zorg er gewoon voor dat mijn kanaal met openingen veel groter is dan de inlaatopening van de afzuigventilator zelf. Nu, ik zie jullie hier spreken van debieten van 1.000 m3? Voor hoeveel m2 is dat? Ik heb 100 m3/u voor een kot van 2 m2, +/- 5 m3 (veel opp voor een kweek gericht op de opbrengst van een goede 1m2 kweek) Quote Share this post Link to post Share on other sites