Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
atmosphere

Outdoor - Het Wortelstelsel

Recommended Posts

Je moet niet vragen of je ze zo diep mag planten, je moet dat gewoon doen hoor peuky.

Na paar weken tijd zal die hoofdstam uitpeulen van de worteltjes.

 

Die onderste blaadjes mogen er trouwens ook nog af, op de wondes kan je wat stekpoeder gaan wrijven.

Niet veel he. Als dit net paar cm nog onder grond komt gaat het nog sneller wortelen allemaal.

 

groets esko;

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wortelschade gaat altijd vertraging opleveren ! dat is zeker . En volledig herstellen zal een hoofdwortel of dikke zijwortel ook niet ,ze splitsen zich op in 2 dunne wortels. Cannabis is een éénjarige plant waarbij er in de 2e helft van de bloei nauwelijks nog wortelgroei plaatsvind . In relatief weinig tijd moet het wortelstelsel dus worden gevormd.

 

Als je wortels rechtstreeks en rechtlijnig doorgroeien gaat je wortelstelsel veel meer grond omvatten ,op volle grond in ieder geval waar de grootte van het wortelstelsel bepaald hoeveel grond er voor de plant beschikbaar is . Een grote plant heeft al snel wortels die vanaf de stam 2 meter zijwaarts gaan .

Dus ook wat betreft optimale benutting van volle grond is het rechtstreeks inzaaien ook een voordeel .

 

Ik hoop dat er een aantal mensen zijn hier op het forum die rechtstreeks gaan inzaaien op volle grond dit jaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat een aantal zich nog wel mijn mexican sativa kunnen herinneren vorig jaar. Toen ik de zaailing overpotte struikelde ik over een kat, plantje viel en ik was meer dan de halve wortelkluit kwijt! Ze heeft ruim een week behoorlijk stilgestaan maar groeide daarna weer alsof er niets aan de hand was. Ik denk dat wortels wel wat kunnen hebben bij overpotten. Net als bij die perkplantjes de wortels even loshalen doe ik ook altijd. Nooit problemen mee gehad, je vergroot hiermee ook het oppervlakte van de wortels dat met nieuwe aarde in aanraking komt.

 

Verder spreken de foto's in dit topic wel voor zich denk ik :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wortelschade in een bepaalde periode kan herma's veroorzaken , dat is ook nog een nadeel

 

Natuurlijk groeit een plant wel weer verder na enige schade , maar als je voor de Maximum wil gaan en een stevig verankerde plant ,dan rechtstreeks inzaaien . Dan kunnen ze hun ware groeisnelheid gaan tonen.

Groter zullen ze zo worden is mijn persoonlijke overtuiging ! Ook in de binnentuin worden de planten duidelijk groter wanneer ze nooit zijn overgepot .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant topic dit :verrygood :)

 

Deze stam met wortels zijn van vorig jaar, deze heb ik speciaal bewaard om te laten zien wat er kan gebeuren. Hij is in de tussentijd afgespoelt schoon gemaakt en gedroogt, dat daarbij de bast omhoog krult lijkt me vrij normaal. Maar zoals ik al zei je mag je twijfels hebben, misschien dat plantkas in zijn archief kan duiken, als ik me niet vergis heeft hij een soort gelijke foto van een plant in de verse (niet gedroogde)vorm.

Ja klopt.. Ik heb deze foto al eerder aan je laten zien jah!

 

Het ging om deze plant:

gallery_5639_962_110496.jpg

Deze had ik 2 weken in het potje laten groeien waar ik haar als stek in gekocht had, daarna is ze in de volle grond in de kas gegaan.. Lange tijd was ze de grootste, maar dat ze boven de 120 cm kwam haalde de andere planten haar dik in! Zelfs de stekken die 2 weken later geplant waren..

Bij deze foto zie je een van de latere plantjes er naast staan..

med_gallery_5639_962_81200.jpg

 

 

 

2e plant van voor..

med_gallery_5639_962_22841.jpg

Vanaf dit moment groeide haar buurvrouw haar voorbij..

gallery_5639_962_112632.jpg

 

 

 

Bij de stam was niets te zien..

gallery_5639_962_62065.jpg

 

 

 

Mijn "onverklaarbare" bladprobleem..

med_gallery_5639_962_3159.jpg

 

 

 

Ook werd het aantal bladvingers steeds minder en de bladeren kleiner.. Later werden er zelfs bladeren geel, zelfs voor dat de bloei nog moest beginnen!!

gallery_5639_962_40793.jpg

 

 

 

Een week later kreeg ze spontaan last van stamrot en meer ellende, haar hele weerstand was zwaar aangetast.. De andere planten hadden nergens last van!!

gallery_5639_962_65268.jpg

 

 

 

Ik snapte er werkelijk helemaal niets van..

 

Dat de stamrot zich begon uit te breiden had ik moeizaam besloten om uit de kas te halen om voor ze de andere planten kon besmetten..

 

Bij het uitwassen van de kluit bleek dan een van de dikste wortels rond de stam was gegroeid door het TE lang voorgroeien in een TE klein potje!

gallery_5639_962_4351.jpg

 

 

 

med_gallery_5639_962_101889.jpg

 

 

 

Hierdoor was ze verzwakt en heeft ze dus de geest gegeven..

 

De tip voor mensen die een grote boom willen laten groeien, NIET IN KLEINE POTJES BEGINNEN!

 

Groeten PK

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood plantkas!

 

Ik denk overigens dat het best wel eens wat zou kunnen uitmaken of je de wortels wat uit elkaar haalt bij het overpotten. Ik zal allebei proberen met de afgaantjes die ik heb (zijn de meest gelijke planten) en aan het eind van het seizoen kom ik er op terug :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke test, maar moet je ze wel in de volle grond zetten :verrygood Zolang je ze in potten houd zal het niet heel erg veel uitmaken, wel deels maar niet dusdanig zoals in volle grond wel het geval is.. Toch blijf ik benieuwd :) Ik zal het zien in je verslag..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ plantkas : Ik denk niet dat alle problemen met die plant allemaal dezelfde oorzaak hadden .

 

Op die foto ( met mobieltje) zie je echt goed dat de plant erg weinig steun had met dergelijke wortels. Het is een extreem goed voorbeeld. Heel leuk al die verhalen in bv de High life over het ondersteunen van je planten maar ze zijn na miljoenen jaren evolutie echt wel in staat zichzelf staande te houden . Er is alleen wel ruimte voor nodig ,vooral in de breedte en doordringbare grond met een goede ph !!

 

Meet de ph van de volle grond eens , die is vaak te hoog met als resultaat o.a. een minder goede top ontwikkeling door fosfor tekorten . Het is mij opgevallen dat in kuipen met grond op de juiste ph dikkere toppen te kweken zijn dan in de volle grond . logisch ook eigenlijk , een goede ph gaat niet alleen voor de binnenteelt op .

 

Als de ph van de volle grond inderdaad te hoog is kun je overwegen om een zo groot mogelijk stuk grond te gaan mengen met potgrond ,liefst tot meer dan 50 cm diepte . Potgrond is bijna altijd behoorlijk zuur , ph 5,3 is geen uitzondering, dus geschikt om de ph van de buitengrond wat omlaag te halen . Met ph- aan de slag is ook nog een mogelijkheid ,maar dan moet je wel erg veel water gaan geven om ook op grotere diepte de ph omlaag te halen.

 

Nog handiger is misschien tuinturf te gaan doormengen ,dit is nog zuurder als potgrond dus heb je er minder van nodig .

Share this post


Link to post
Share on other sites
:verrygood plantkas!

 

Ik denk overigens dat het best wel eens wat zou kunnen uitmaken of je de wortels wat uit elkaar haalt bij het overpotten. Ik zal allebei proberen met de afgaantjes die ik heb (zijn de meest gelijke planten) en aan het eind van het seizoen kom ik er op terug :)

 

Het maakt wel wat uit lijkt me omdat je zo langere stukken rechte wortel krijgt , en niet gelijk een bocht. Na een bocht word de wortel gelijk een stuk dunner vaak waardoor er op die wortel dus minder plaats is voor zij-wortels /haarwortels .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan welke problemen denk jij dan? Het was voornamelijk vreemd dat de andere planten, welke in precies de zelfde grond stonden geen enkel probleem hadden.. Nadat ik deze plant verwijderd had heeft de grootste buurvrouw het volledige vrijgekomen gat nog volgeworteld, hiervoor moest ze eerst door 50 cm kei heen..

 

De planten in mijn kas hebben altijd weinig steun van hun wortels, ze ontwikkelen dit ook helemaal niet omdat ze gedurende de gehele groeiperiode met geen enkel vleugje wind te maken krijgen.. Ook speelt mee dat ze hier in een gat van +- 250 liter losse potgrond stonden waar ook geen enkele steun in te vinden is.. Elk jaar moet ik ze ergens aan vastbinden omdat ze onder hun eigen gewicht scheefzakken..

 

Als het klopt wat jij zegt zullen mijn zaailingen welke dit jaar rechtsteeks in het gat gezaaid zijn geen ondersteuning nodig hebben :) We zullen zien :verrygood

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik van nog nooit de ph waarde van de grond waar ze in staan heb gemeten. Op ongeveer 60 cm diep zit grijze zeeklei, daar bovenop zit een laag teeltaarde..Verder zit in het gat (60cm diep) oude allmix van voorgaande jaren, minimaal een zak nieuwe allmix en veel vercomposteerde koemest..

Ik zal dit jaar de ph eens een keer gaan meten en eventueel proberen bij te sturen als dat nog mogelijk is.. De eerste zaailingen hebben hun kopje al boven de grond gestoken, turf doormenengen is geen optie meer..

Share this post


Link to post
Share on other sites

In losse potgrond kweken is een regelrechte ramp zoals je al aangeeft . Het moet echt met het liefst kleigrond worden gemengt .

 

Er zijn nog een aantal factoren die de wortelgroei ernstig kunnen beperken bv :

 

-Een langdurige hoge luchtvochtigheid ( in kassen soms het probleem)

 

-Een continu natte bovenlaag waardoor wortels niet meer de diepte ingaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als mijn lowryder plantje klaar is zal ik ook een foto maken van zijn wortelstelsel

ben wle benieuwd hoe die er uit ziet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het groei verschil van 2 plantjes uit het zelfde zaad.

De ene is direkt als zaad de opengrond in gegaan en de ander in een klein potje.Beide kwamen op naar 6 dagen. Ik heb ze bewust zonder enige bescherming naast elkaar buiten laten staan.

 

En zie het verschil.

 

med_gallery_10284_2139_514161.jpg

 

 

Die in het potje groeit harder en ziet mooi groen.

 

med_gallery_10284_2139_201427.jpg

 

 

 

Het plantje in de open grond gaat minder hard, is de opbouw veel compacter,geeft nu al een 7 vingerig blad, maar heeft wel last van stress.

 

med_gallery_10284_2139_470948.jpg

 

 

Als het beide dames blijken te zijn, maak ik de wortels los/kapot van de plant in het potje en zet ze in dezelfde grond om te zien of het uiteindelijk echt veel uitmaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plantjes na 5 weken, de opengrond zaailing heeft het super naar d'r zin en is het plantje in het potje al ruim voorbij gestreeft. Haar stam is nu al dikker als de stam van mamma om dezelfde tijd vorig jaar. Ze staat als een huis en zal zeker niet meer omgaan. Het plantje in potje ziet er maar zielig uit zo. Nog niet zeker of ik daar wel mee doorga....

 

med_gallery_10284_2139_182211.jpg

 

 

med_gallery_10284_2139_400523.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nogal logisch heh, die plant in de volle grond heeft veel meer grond tot beschikking, en dus ook meer voeding. Die pot waar dat plantje in staat is gewoon veel te klein, en waarschijnlijk geef je hem geen voeding ook.

Leuke vergelijking maar het heeft niks te maken met het topic, en is ook niet helemaal eerlijk heh. Het topic gaat er meerr over dat planten die direct in de grond gezaaid worden beter vast staan geankerd vanwege de pen wortel en dus beter blijven staan bij storm etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe,...en toen kwam ook de vraag of er uiteindelijk verschil in plant zou wezen als ik ze naast elkaar zou zetten. Dus 1 met Penwortel en 1 met een in gevlochten wortel gestel, dat die laaste straks ook ondersteuning krijgt lijkt me logisch. Gaat mij om of er een groot opbrengst verschil gaat komen en ik straks dat plantje ook in de opengrond zet. Dit gaat gebeuren als de wortel eruit knallen.

 

Plantjes staan beide in dezelfde grond en jonge plantjes voed je de eerste weken zeker niet bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja natuurlijk krijg je een groot opbrengst verschil, zker als je plantje in zo'n klein potje blijft staan. Hij zou het net zo goed kunnen doen, maar dan moet je meerdere malen per dag water+voeding geven, beetje hydro idee.

Maar die in de pot heeft nu al een achterstand opgelopen. Dus die vergelijking is natuurlijk niet helemaal eerlijk dan.

Jong plantje of niet, ze ziet wel wat bleekjes en kan volgens mij wel wat voeding gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou das meteen wel heel extreem, hoezo niet gewoon in een grote speciekuip of ook volle grond? Had toch nog best een mooi plantje kunne worde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er komt een dame in een speciekuip aan, nog geen idee wat ik hier mee ga bewijzen.

Resulataat aan het eind van dit seizoen !

 

En ja, ben dratisch, maar dit geeft nog geen idicatie van de rand debielen dier hier rond dwalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ben benieuwd

 

 

maar dit geeft nog geen idicatie van de rand debielen dier hier rond dwalen.

 

wat bedoel je hiermee, ik volg je niet helemaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb 2 planten in 1 kuip staan...

 

kzal het ook allemaal grondig fotograferen en posten :verrygood

 

-xx-Z>

Share this post


Link to post
Share on other sites

[off topic] Ik plant al zo`n 10 jaar in dezelfde "gaten".

Tot vorig jaar stekken, vorig jaar zaad en sindsdien ben ik om, dus dit jaar: ontkiemen onder TL, voorgroeien in potten, stekken, sexe bepalen en dan de 5 mooiste dames de volle grond in. Deze omweg omdat ik vorig jaar 2 mannen laattijdig (tgv beginnersfout ivm sexebepaling) heb moeten omhakken. [/off topic]

Wat ik wilde toevoegen aan de discussie: ik plant m`n 5 mooiste dames, na sexebepaling in de gaten van voorgaande jaren. Ik haksel wat rond in de verteerde wortels en maak een kuil waarin ik de pot zonder pot kan plaatsen, zonder voorbereiding van de grond. Theorie hierachter is dat zich in de loop der jaren een ondergronds stelsel heeft gevormd van verteerde wortels waarin een nieuwe wortel goed kan gedijen.

Ik heb wel een groot voordeel: de onderbodem bestaat uit klei.

Shoot !

 

p.s. bodemleven en andere beestjes anno 2006 kun je vinden in m`n album

Share this post


Link to post
Share on other sites
En ja, ben dratisch, maar dit geeft nog geen idicatie van de rand debielen dier hier rond dwalen.

nog erger? :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...