Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

HarryBarry

Voorbereidingen Zomermaanden

Recommended Posts

Beste,

 

 

Ik wil alvast het e.e.a. gaan voorbereiden m.b.t. de zomermaanden. Als ik de verslagen op dit forum lees van afgelopen zomer kan de temperatuur behoorlijk gaan stijgen in deze maanden (2006 was dan ook wel extreem) . Momenteel is het 27,5 met lampen aan en 21 met lampen uit. Ideaal dus. Afzuiger en ventilator staan wel aan dus eigenlijk kan ik dat soort warme dagen niet hebben in m’n hokkie. Heb inmiddels 2 ventilatortjes aan m’n kap gehangen. Even tussendoor: Voor liefhebbers van elektronica : als je in keer in de buurt van IJmuiden bent, ga dan eens lang bij de Baco, Kromhoutstraat 38/40, 1976BM IJmuiden. Deze heeft een technische dump afdeling met heel veel elektronica. Je vindt daar altijd wel weer iets nuttigs voor je (kweek) hobby en kan daar lekker rond snuffelen. OK, met de ventilatortjes aan even getest en kan de temp laten zakken naar +/- 24 graden. Weet niet of dit voldoende is als het buiten oploopt naar zo’n 35. Misschien heeft iemand nog tips, trucs, ideeën/suggesties om met een kleine ingreep voorbereid te zijn op de zware maanden voor de dames.

 

Alvast dank !!!

 

Groeten,

 

HB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is eigenlijk maar 1 remedie,koop vanaf dag 1 een aangepaste afzuiging,1m³ per gebruikte watt is geen overbodige luxe in je hokje,je kan ook nog een extra kleine buisventilator inbouwen met filter voor de warmere periodes...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja je hebt gelijk, wij vonden bij de baco in ijmuiden een bladthermometer voor een spotprijsje, leuk zaakje. Groot assortiment maar omdat er zoveel aanbod is wel een beetje onoverzichtelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het buiten 32 graden is kan je ventileren wat je wil , maar als je lucht van 32 graden aanzuigt vald het niet mee om de temp lager te krijgen.

 

Dus probeer je verse lucht altijd aan de schaduw zijde van je huis weg te halen.

Ben je op de beneden verdieping aan het kweken kan je proberen verse lucht uit je kruip ruimte te halen.

 

Als het snachts redelijk afkoeld naar zon 18 graden laat dan je lampen branden, en probeer die koele lucht zolang mogelijk in je kweek ruimte te houden , probeer die warme lucht zo laat mogelijk aan te zuigen.

 

( stel het is om 11 uur smorgens 24 graden in je hok en het is buiten 30 graden , zet dan de afzuiging niet volop aan )

 

 

Gr Zipper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad Rataplan, heb ik ook al aan zitten denken om m'n huidige buisventilator 225 m3 (advies van de gs) te vervangen voor een 660 m3. Hok is overigens 1.2 x 1.2 x 2.

 

Zipper, ook bedankt voor de info.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een extra grote (3250M2) inblaas eropstaan. Me lampen zet ik alleen s'nachts aan. Vorig jaar niet warmer dan 29 graden geworden in me hokkie..

 

(hok is LxBxH) 3x1.10x2.25 met 4x600.

 

Maar tis wel het slimst om s'nachts je lampen aan te hebben. Die van mij gingen om 23:00 aan en om 11:00 ging de inblaas uit en dan nog, hierdoor werd het met de lampen uit meestal rond de 24~26 graden ongeacht de temp. Buiten. Moet wel zeggen dat het hele hok geisoleerd met 4CM dik piepschuimplaten aan beide kanten van de planken (binnen en buitenkant).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meer afzuigen is de manier om je ruimte en planten koel te houden . Een natuurkunde wet : voor de verdamping van water is warmte nodig , welke aan de omgeving wordt onttrokken . Blad koelt zichzelf door water te verdampen . Denk bv aan zo'n bureaukoeler waar koudere lucht uitkomt als gevolg van de verdamping van water .

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de warmere landen hebben de huizen kleine / weinig ramen , ( en die mensen hebben alles pot dicht) dus de warmte buiten houden lijkt me beter dan een boel warme lucht naar binnen zuigen.

 

De lucht in beweging houden zal idd wel verkoeling brengen.

 

 

Gr Zipper

Share this post


Link to post
Share on other sites
In de warmere landen hebben de huizen kleine / weinig ramen , ( en die mensen hebben alles pot dicht) dus de warmte buiten houden lijkt me beter dan een boel warme lucht naar binnen zuigen.

 

De lucht in beweging houden zal idd wel verkoeling brengen.

Gr Zipper

 

Maar als je lampen meer hitte produceren zul je wel moeten gaan afzuigen ,anders wordt het alsnog te warm en te vochtig. Droge lucht aanzuigen geeft je planten trouwens de beste koeling .

 

Een airco helpt ook maar kost veel electra .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vindt ook dat de dag/nacht omdraaien het beste is. Ik doe dan pas om 22.00 uur het licht aan, dan is het buiten enigszins afgekoeld en de andere dag om 10 uur is het nog niet echt warm. Als je dan voldoende capaciteit hebt om af te voeren en het huis overdag zoveel mogelijk dicht laat, kun je, als het afkoelt vaak de temp. nog wel enigszins binnen de perken houden, maar een plant kan best wel een hoop hebben hoor, leg maar eens een thermometer in de zon, tot 50 gr. en bij windstil weer moeten je buitenplanten dat ook verdragen en daar kunnen ze uitstekend tegen hoor.

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey harrybarry,

 

ja de baco is een super dump he :( je kan er echt alles vinden man, ik heb er een tijdje geleden ook een ventilator gekocht en ik kon ook echt nergens een 40ampere zekering vinden en daar hebben ze hem wel :verrygood

 

kom je daar uit de buurt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb zo een mobiele airco, is da goe trouwens? maakt je lucht wel droog maar daar heb ik bevochtiger voor ... maar opzich kan het toch geen kwaad hoop ik?

 

want het wordt ier namelijk SUPER HEET in de zomer

 

oei had nie goe gelezen atmo had al op die vraag geantwoord ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja :verrygood had hier ook al aan gedacht .

wou al met cooltubes gaan werken of gaat dit weinig zin hebben.

mijn hokje staat bij mij op kamer dus s'nachts aan laten zit er niet echt in :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
hey harrybarry,

 

ja de baco is een super dump he :( je kan er echt alles vinden man, ik heb er een tijdje geleden ook een ventilator gekocht en ik kon ook echt nergens een 40ampere zekering vinden en daar hebben ze hem wel :verrygood

 

kom je daar uit de buurt?

 

 

Ja D-magic. Ik woon in Beverwijk en kom regelmatig (al jaren) bij de Baco. Ga nooit zonder iets weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mobiele airco zetten ?

goed of slecht idee ?

 

 

 

http://growguide.wietforum.nl/CO2

 

 

 

lees dit stukje maar eens door.

 

ook zit er een gedeelte in over een airco.

 

 

 

airco kan wel..maar dan moet de ruimte afgesloten blijven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vindt ook dat de dag/nacht omdraaien het beste is. Ik doe dan pas om 22.00 uur het licht aan, dan is het buiten enigszins afgekoeld en de andere dag om 10 uur is het nog niet echt warm. Als je dan voldoende capaciteit hebt om af te voeren en het huis overdag zoveel mogelijk dicht laat, kun je, als het afkoelt vaak de temp. nog wel enigszins binnen de perken houden, maar een plant kan best wel een hoop hebben hoor, leg maar eens een thermometer in de zon, tot 50 gr. en bij windstil weer moeten je buitenplanten dat ook verdragen en daar kunnen ze uitstekend tegen hoor.

 

Ria

 

Neem bv vorig jaar , toen was het op een dag in juli hier 37 graden bij een LV van 22 % !!! Geen probleem zolang ze maar water kunnen verdampen . Feit is dat de ventilatie buiten eigenlijk altijd veeel beter is als binnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...