Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

'high Speed' Growing Met Zaden

Recommended Posts

Bovendien heb je dan thevens aangetoond dat het werkt zo als je beweerd.

 

Dus de nieuwe ....? staat al weer op stapel.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heerlijke topic B)

Aangezien ikzelf het merendeel gekweekt heb op potten heb ik een tijdje gespeeld met de formaten van de potten.Wanneer een hoge smalle pot gebruikt wordt zul je zien dat je plant zich aanpast aan hoede wortels zich nestelen in de pot,dus een hoge pot geeft een langere gestrektere plant.Een lage pot zal een bredere plant geven.Dit kun je ver doorvoeren in je kweek zoals de laatste keer in het bonzai projectje.

 

De planten in jou aardebak zullen dit ongetwijfeld ook doen en zich aanpassen aan de volume en formaat van je aardebak.Nu is het grappige in een aarde bak dat de planten in dezelfde aarde staan en met de wortels door elkaar groeien.Dit is voor wortels naar mijn idee hetzelfde signaal als de zij en onderkanten van een pot.

 

Wanneer je nu stekken in een aardebak zet zul je een mooie sog(vlakke tuin)kunnen maken omdat de wortels allemaal even veel ruimte tot hun beschikking hebben.Wanneer je nu regulier zaad zet zul je de mannen eruit moeten halen waardoor er random plekken in je tuin komen waardoor de wortels ook verschillende oppervlaktes hebben om te groeien.

Je kunt dan lastig inschatten welke plant nu eigenlijk zo mooi en groot is en waarom.

Is een knappe sog nog te realiseren denk je?

 

De grootste beweegreden voor mij om selectie's op potten te doen is vanwege het beschreven hierboven,daar komt bij dat alle planten dezelfde klimaatomstandigheden moeten hebben om tot een optimaal vergelijk te komen.

 

Zo nu mn joint op is ga ik mn senseo nuttigen :)

ff ouderwets klankborden atmo :specool

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Overpotten is toch altijd een stukje stress en dat komt tijdens de geslachtsbepaling slecht uit daar kunnen herma's uit ontstaan, of zelfs mannen waarvan je eerst dacht dat het een vrouw zou worden .

dat dit een beetje stress veroorzaakt is algemeen geweten,toch is dit maar minimaal,heb zelf al 3x rechtstreeks gezaaid in de bak,en nog steeds heb ik het idee dat ik nul komma nul verschil in groei en bloeipatroon heb moeten vaststellen.

 

Als zaailingen louter door het overpotten herma worden,of twijfelen bij geslacht,dan zijn het dominerende eigenschappen die ook gaan bovenkomen vroeg of laat in haar bestaan zonder over te gaan potten,ze zijn dan immers zeer hermagevoelig,zulke planten wil ik niet in mijn hokje B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu is het grappige in een aarde bak dat de planten in dezelfde aarde staan en met de wortels door elkaar groeien.Dit is voor wortels naar mijn idee hetzelfde signaal als de zij en onderkanten van een pot.

als je na een kweek je aarde gaat afgraven(heb ik eens noodgedwongen moeten doen)dan stel je vast dat de wortels in een grote aardebak vrijwel verticaal naar beneden gaan,en zich pas dieper gaan horizontaal en verticaal ontwikkelen,dat die wortels gaan verstrengelen is zeker waar,toch is de tijdspanne veel groter dan wanneer je gaat werken in een 11 liter pot als voorbeeld,daar gaan de wortels al langs de randen en bodem van de pot gaan rondzetten binnen een tijspanne van 2 weken maximaal,dit proces duurt in een aardebak veel langer,de planten staan er ook steviger daar het aardevolume ten opzichte van bodem en bakrand veel groter is,in de vrije natuur groeien de planten ook via de wortels ineen,dit zijn vaak de kleinere drinkwortels die ook profiteren van het ondergrondse leven van schimmels en bacterieen,insecten ea.de symbiose zal ondergronds zo nog versterkt worden,het bodemleven helpt de plantenwortels om vitaal te kunnen blijven voor een groot deel,dit kan je natuurlijk ook in je pot,maar in volle grond zal dit nog meer voordelen gaan bieden,het is en blijft ook de wet van de sterkste,de ene zaailing is nu eenmaal sterker en potenter dan de andere,daarom zal in de vrije natuur ook altijd een natuurlijke selectie gaan plaatsvinden,de zwakkere planten zullen niet meekunnen daar ze altijd in de schaduw zullen staan van hun soortgenoten,wat de overlevingskansen zeer klein zullen maken,de wet van de sterkste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja grote aarde volume's is gewoonweg heerlijk voor een plant.

Ik heb net een kweek achter de rug met 1 plant op 90 liter kuip,dan kun je zien wat veel aarde voor je plant kan betekenen.

Maar voor elke toepassing heb je vaak een andere oplossing B)

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

Het is toch denk ik iets anders.

Stel dat je 9 planten op 9 potten van 10ltr zet is dus totaal 90ltr.

 

Nu maak je een bak met een totale opp die net zo groot is als de gebruikte opp voor de 9 potten.

 

Ondanks dat de diepte van de bak met aarde zeer gering is dan zul je zien dat de planten vitaler zijn en meer opbrengen.

 

Natuurlijk moet de diepte van de bak in de praktijk groter zijn dan hier wordt verondersteld.

Het voorbeeld van de grote kuip heeft niks te maken met het voordeel van een bak voor MEERDERE planten dan het zelfde aantal in potten.Vandaar mijn reactie.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites
dat dit een beetje stress veroorzaakt is algemeen geweten,toch is dit maar minimaal,heb zelf al 3x rechtstreeks gezaaid in de bak,en nog steeds heb ik het idee dat ik nul komma nul verschil in groei en bloeipatroon heb moeten vaststellen.

 

Als zaailingen louter door het overpotten herma worden,of twijfelen bij geslacht,dan zijn het dominerende eigenschappen die ook gaan bovenkomen vroeg of laat in haar bestaan zonder over te gaan potten,ze zijn dan immers zeer hermagevoelig,zulke planten wil ik niet in mijn hokje B)

 

In een grote bak direct ingezaait gaan ze sneller , dat lijkt me in ieder geval duidelijk . Overpotten kan wortelschade veroorzaken , dat is toch heen serieuze stress factor.

 

@ sannie : De vorm van de potten bepaald inderdaad mede het model plant . Van nature zal de plant z'n wortels vooral zijwaarts uit willen breiden , daarom gebruik ik een grote bak waar de wortels van verschillende planten elkaar gewoon kruisen ,zeker in het begin wanneer er nog niet veel wortels zijn .

 

Een grote bak zorgt voor meer zelfregulatie en stabiliteit in de grond daarom kies ik ervoor .

 

De methode die ik gebruik is een survival of the fittest , een natuurlijk selectie . De achterblijvers heb ik verwijderd ,die zouden in de natuur ook geen kans meer maken omdat ze overschaduwd raken. Maar bv een 20 cm lagere plant kan nog prima mee en vangt nog voldoende licht omdat er licht uit meerdere richtingen komt , meer als bij witte wanden het geval is .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 55

 

 

Die linkse is echt een vette aan het worden ,maar nog geen bruine haar te zien. Klaar is ze dus nog niet voorlopig. Ze is precies een meter lang.

 

med_gallery_4254_232_1148399.jpg

 

 

 

med_gallery_4254_232_609658.jpg

 

 

 

De spiegelwand zorgt ervoor dat de planten achterin heel slecht te zien zijn, dus zal ik nog een keer papier tegen de achterwand plakken om een betere foto te kunnen maken .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow, dat gaat inderdaad goed zeg B)

 

Met hoeveel zaden ben je begonnen, en hoeveel planten heb je nu over na selectie?

 

Of heb je de kleinere planten ook laten staan :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit worden lekkere toppen!!

 

en lekker groen ook,

mooi spul B)

 

maar achterin lijkt een sprietje te staan.

 

lekkere fototjes :specool :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben meer dan jaar bezig geweest om een net zo,n mooie bureauachtergrond te vinden als ik nu heb.

 

med_gallery_8034_2124_66558.jpg

 

het lukten maar niet,maar vandaag heb ik m gevonden.

 

med_gallery_8034_2124_77197.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wow, dat gaat inderdaad goed zeg B)

 

Met hoeveel zaden ben je begonnen, en hoeveel planten heb je nu over na selectie?

 

Of heb je de kleinere planten ook laten staan :specool

 

Ben met +/- 50 zaden van start gegaan , en heb na selectie nu 22 planten over geloof ik ( nog niet eens geteld eigenlijk ).

Ze zitten nu op bijna 5 weken bloei gerekend vanaf de eerste bloeiverschijnselen .

 

Voeding : -voornamelijk NoMercy Batguano, 200 ml per dag

- een lage dosis half organische NPK 1,5- 13-14 en voor wat extra stikstof af en toe ph min voor de groei, daarmee kun je de stikstof behoefte mooi regelen zonder andere elementen te verhogen of verlagen.

En nog 3 keer per week bacterial.

 

Bewatering vind volledig via onder plaats nu door een buizen systeem. Toch wordt het water goed naar boven getransporteerd tot enkele centimeters onder het oppervlakte. In het begin het ik wel deels langs boven bewatert zodat de planten ook wortels bovenin het medium kregen . Echt veel grond gebruik ik in feite niet eens . De totale hoeveelheid grond gedeelt door het aantal planten geeft maar een liter of 10 per plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dit worden lekkere toppen!!

 

en lekker groen ook,

mooi spul B)

 

maar achterin lijkt een sprietje te staan.

 

lekkere fototjes :specool :)

 

Dat sprietje klopt ,maar er zit toch nog een aardige top op .

 

Op z'n minst opvallend dat de planten geen voedingstekort laten zien , terwijl de EC van het gegeven water steeds erg laag is geweest . De batguano heeft in pure vorm maar een EC van 1,7 . En daarvan gaat maar 100 milliliter op 2 liter water.

 

Het idee is zo goed mogelijk op maat te voeden en geen extra belastende stoffen in de grond op te bouwen .

Met batguano valt nauwelijks te overvoeden, het bevat nauwelijks balast stoffen namelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jezus, met die toppen kun je mensen neerknuppelen :specool

 

 

Goed gedaan man :) B) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een foto van dag 55 ;

 

med_gallery_4254_232_341728.jpg

 

Ondanks het hoge aantal planten die er in het hok staan, toch goede buds over lange afstand .

Share this post


Link to post
Share on other sites

New York met zijn dikke wolkenkrabbers is er niks bij..! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er veel belovend uit atmo :verrygood

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...