Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

'high Speed' Growing Met Zaden

Recommended Posts

Een voordeel van deze kweekmethode ,concludeer ik na een hele reeks kweken , is dat ongedierte eigenlijk geen rol meer speelt . Dat is toch geen onbelangrijk voordeel , als ik de problemen hiermee zo zie op het forum.

 

daar heb je inderdaad gelijk in bedenk ik me nu ik je post lees een aantal vrienden van em hebben wel last van ongedierte(grooter hok dan die van mij) en ikzelf heb nergens last van(~0,8m²). wat ik ook lekker vind werken zo.

 

 

gr Marco!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow de 6e ronde ik heb wel is last dat me lamp af en toe gaat flikkeren na 3 rondes :innocent:

Dat is voor mij meestal het teken om te gaan vervangen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Atmosphere,

 

Nog twee korte vragen.

 

Begin je direct met de lampen op 12/12 zetten of wacht je wel af tot alle zaden zijn uitgekomen?

En heb je ook een schatting voor het minimum aantal planten per vierkante meter.

 

We hebben zelf eigenlijk 25 zaden klaar liggen voor 1 vierkante meter en vragen ons af of dit wel genoeg is.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

bent ook aant testen met eigen kruisen van skunk3xa2 x skunk3xa2

direct vanaf zaad op 12/12

gallery_8095_2809_29102.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hé Atmosphere,

 

Nog twee korte vragen.

 

Begin je direct met de lampen op 12/12 zetten of wacht je wel af tot alle zaden zijn uitgekomen?

En heb je ook een schatting voor het minimum aantal planten per vierkante meter.

 

We hebben zelf eigenlijk 25 zaden klaar liggen voor 1 vierkante meter en vragen ons af of dit wel genoeg is.

 

beetje late reactie maar toch:

 

25 reguliere zaden is vrij weinig voor dat oppervlak ,maar moet net kunnen . Zodra de vrouwen bekend zijn moet je ze goed zien te verdelen . Dit door ze richgting de open plaatsen te trekken met wat touw.

Wanneer je eerst in potten begint is het verdelen weer veel makkelijker , maar dat is logisch.

 

Je kunt inderdaad wachten met 12/12 tot het overgrote deel van de zaden is opgekomen , zo begint de bloei bij elke plant meer op hetzelfde moment.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Atmosphere,

 

Toch fijn dat je nog antwoordt, dan voelen we ons in ieder geval een stuk geruster.

 

Het zijn er 25 geworden en ze zijn begonnen in 4 liter bakken, jaja onder 1000 wattt.

 

Hmmmm, misschien wel iets voor een topic?

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ging er niet goed :

 

De eerste 2 dagen toen de meeste zaden aan het ontluiken waren werd het te heet in het hok , ik had de warmte die de extra lamp ( HPI) ontwikkelde onderschat , en de extra reflector van die lamp belemmerde een goede ventilatie.

Gevolg was dat er een hele reeks zaailingen verbrandde of een vertraging opliepen:

 

med_gallery_4254_232_862831.jpg

 

 

Boven de linker helft hing de hpi lamp ,en zorgde vooral daar voor uitvallers . Op die plaatsen heb ik toen snel nieuwe zaden geplant maar de planten die daar uit voort kwamen werden in een latere fase volledig door de anderen overschaduwd. Dus deze hadden geen nut , ze bleven heel klein . Opvallend detail was dat één van deze plantjes na 5 of 6 weken op 12/12 nog geen geslacht toonde!! gewoon omdat er zo weinig licht voor deze plant beschikbaar was . Hieruit valt een belangrijke conclusie te trekken, namelijk dat ze bij weinig licht energie veel tijd nodig hebben om geslacht te gaan tonen. maar andersom gaat ook op , hoe meer licht des te sneller ze geslacht tonen( en ontwikkelen ) , kijk daar kunnen we wat mee!

 

De buitenste rijen aan de rechter kant werden bijna allemaal vrouwen omdat daar geen oververhitting had plaatsgevonden. In het centrum van de bak waar er al een aantal uitgevallen waren kwamen de meeste mannen voor , deze plantjes hadden ook achterstand opgelopen door hitte . De extra lamp heb na ongeveer 2 dagen dan ook weer weggehaald. Van de planten die overleefden waren veruit de meeste vrouwelijk.

 

Al snel was de ruimte volledig dichtgegroeit ,dus ik zag er nog nie tper see een probleem in dat de plantverdeling ongelijk was . Boven dien had ik planten naar de open plaatsen getrokken . Achteraf concludeer ik toch weer dat een hogere plantbezetting beter was geweest omdat de meeste wiet duidelijk kwam van de plaats met de hoogste plantbezetting.

 

Was de bezetting door het hele hok zo hoog geweest dan hadden er minimaal 30 vrouwen gestaan , en was de opbrengst aanzienlijk hoger geweest is mijn overtuiging . Maar ook zonder dat was de opbrengst al erg goed ,dus het geeft voor mij aan dat de methode echt veel kan opbrengen.

 

Wat betreft de spiegelwanden was dit geen goede test ,daarvoor is er per lamp iets van 1,4 M² nodig. Tot die conclusie was ik al eerder gekomen (staat ergens in het begin van dit verslag)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een oude bulp is er in 11 weken dus 5 ons van 0,83 M² gekomen . Opbrengst kan dus nog beter maar is al erg goed geweest. Wanneer je de eerste 3 weken in een apart hokje doet , draait je bloei hok maar 8 weken met een ras als lucky queen. De RAS KEUZE IS VAN GROOT BELANG VOOR EEN SNELLE CYCLUS Dit betekend ook dat je om de 8 a 9 weken kunt oogsten.

 

Op het moment dat je stekken in je bloeihok gaat zetten moet je eerst een week voorgroeien. Dus de tijd in het bloei hok is bij de juiste zaailingen niet langer als bij stekken!! en stekken maken kost ook tijd net als het voorgroeien van de zaailingen .

 

Wanneer je moeders onderhoudt heb je daar ruimte, veel tijd en energie voor nodig . Dan kun je die ruimte toch net zo goed gelijk gebruiken als afbloei ruimte voor zaailingen? Dat oogst je dan mooi extra ! ten opzichte van de situatie met moeder ruimte ( stekken kweek)

Nogmaals : het gebruikte ras moet voor 12/12 geschikt zijn , en dus niet langer dan 3 weken nodig hebben om geslacht te tonen , en glijkmatige afbloeitijden hebben. Als je zo'n ras gebruikt ga je op jaarbasis meer wiet trekken van de beschikbare ruimte dan bij het kweken met zelfgemaakte stekken(en eigen moeders)

 

Ik moet de eerste stekken nog zien die zonder groeiperiode in 8 a 9 weken gemiddeld 40 gram per plant opleveren !!! een stek mag dan van een uitgeselecteerde moeder komen, maar dat zegt niet dat deze meer opbrengen dan zaailingen want ze missen een penwortel en hebben ff stilgestaan, dat zijn weer nadelen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff los van dit verslag ,maar in verband met de methode:

 

Met deze voorgroei/bloei bak werd 2,5 vierkante meter bloei ruimte voorzien van startmateriaal . 10 stuks tl 33 zaten er in deze lage bak met verstelbare bodemhoogte.

 

Dik 100 zaadjes gingen in deze kleine potjes. De snelst opkomende en snelst ontwikkelende werden naar de linker kant verplaatst dit om later gelijk te zien welke zaden later waren opgekomen en vanwege de hoogte van de plantjes (bak bestaat uit 2 in hoogte verstelbare bodems) . Zo kunnen alle zaailingen zo dicht mogelijk op de tl's worden geplaatst.

 

med_gallery_4254_949_269408.jpg

 

 

 

Deze bak trekt zo'n beetje 400 watt ,maar hoeft steeds maar een week of 3 in te worden gezet . Het biedt de mogelijkheid vol continu bloeiende planten in de afbloei ruimtes te hebben staan . Na de oogst kun je dezelfde dag nog nieuwe bloeiende plantjes zetten. Met een kort bloeiend ras kun je zo elke 8 weken oogsten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat zijn nou de exacte dagen wanneer je begonnen bent met voeding, ik lees dat veel op gevoel gaat. En wat voor voeding (pk etc) Ben erg nieuwschierig want ik wil dit ook zelf gaan proberen.

 

Verder een top kweek! (late reactie)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik houdt mij niet aan een kweek schema , maar helemaal op gevoel geef ik ook geen voeding .

De samenstelling en de EC waarde van de grond waarmee ik start vormen een belangrijke factor in het bepalen wanneer en hoeveel te gaan voeden, en hoe de planten er bij staan ook . Wanneer ik ben begonnen en waarmee is als het goed is terug te vinden in dit verslag. Ik weet het niet meer uit m'n hoofd .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is mooi zeg , dit topic wordt blijkbaar nog steeds bekeken ! Het aantal views is blijven oplopen zie ik nu .

 

Het kweken met zaden zonder groeiperiode werd in 2004 nog erg vreemd gevonden , en nu is het zo dat er aardig wat mensen zijn die het ook zo doen .

ik neem dan ook aan dat er bij anderen ook goede resultaten zijn geboekt met deze methode .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verplichte kost Atmo, dit topic :doctor: verdient een sticky-linkje vanaf de 'andere kant' zeg maar.

 

Heel veel goede tips en dingen waar ik nog vraagtekens over had zijn nu duidelijker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

aaah, ja, dit geweldige topic. Dankjewel voor het bumpen, want nu is het niet mijn schuld :doctor:

 

Ik heb me door dit topic laten inspireren, en bij de ene plant waarbij ik het uitgeprobeerd heb beviel het niet slecht. Ze groeide razendsnel, en na drie weken schoot ze in de bloei en groeide nog stevig door. Ik wil nog altijd 5 planten proberen onder mijn 400hps. Het zit er wel in dat dat na de zomer gaat gebeuren, want ik wil weer snel van start in het najaar.

 

Ik overweeg wel om ze eerst een dag of 5 op 20/4 te zetten. Dat zou volgens mij relatief veel groeiwinst opleveren in het begin. Kwestie van exponenten. 2,12 = 4,3 en dat is bijna 10% meer dan 4. Simpel gezegd: een kleine voorsprong in het begin levert een groot verschil op na een langere tijd. Daarbij blijven de planten toch nog relatief laag en kun je nog steeds van veel van de in dit topic besproken voordelen genieten.

 

Dankjewel Atmo, voor dit geweldig goede topic!

 

ik vind dat het aantal sticky topics laag gehouden moet worden. Misschien is een lijstje met links naar zeer nuttige of thematische kweekverslagen in de growguide een goed idee. Of een apart gedeelte in het forum voor kweekverslagen die een ereplaats verdienen om wat voor reden dan ook. Natuurlijk alleen topics die helemaal vanaf het begin tot eind goed verzorgd zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Verplichte kost Atmo, dit topic :doctor: verdient een sticky-linkje vanaf de 'andere kant' zeg maar.

 

Heel veel goede tips en dingen waar ik nog vraagtekens over had zijn nu duidelijker.

 

 

en ik begrijp precies wat je bedoeld , en sluit mij daar volledig bij aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

'k Bump em nog even verder.

 

Voor mij werkt dit ook perfect aangezien ik een erg lage kast heb. Van vloer tot dak is 1m20. Dan gaat de aarde bak er nog af.

Ideaal. Geen gedoe met tijd klokken opnieuw instellen. Zaad in de grond. Weekie later staan ze erboven in potjes. Drie week later geslacht bepalen. 4 in de aarde bak (dan bloeien ze wel al maar ze lijken geen last te hebben van het verpotten) en gaan.

Netje erboven en kantklossen maar. 9weekjes later done.

Extra voordeel is dat +/- 3 week voor de oogst de nieuwe zaden in de potjes gaan. Die zet ik boven op het net en het maakt niet uit dat de lamp op 12/12 staat. Scheelt ook weer een ontkiem/ voorgroei kast.

 

Dus voor mensen die voor eigen gebruik kweken en met name weinig ruimte hebben de perfecte methode.

 

Laatste ronde. 4x ww uit zaad onder 250 watt zonder gekochte stimulatie middelen 140 gram droog en uitstekend van smaak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kwam dit topic tegen met de zoekfunctie en ik zie dat die weer actief is dus dan kan ik er ook wel wat bij schrijven :execute Want het is een erg leerzaam en handig topic, maar wel lang hoor 28 pagina's :doctor: !

Ik ben zelf net begonnen aan een 12/12 kweek dus ik heb alweer net iets meer een idee van wat me te wachten staat. Hopelijk verloopt het bij mij net zo lekker als bij jou.....

 

Grtz Underground.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben benieuwd hoe de genetica daarvan zal zijn , het is in ieder geval nog handiger omdat overpotten dan zeker niet nodig is . Ook verstandig om dat met Fem zaden juist niet te doen .

 

Het vaak genoemde nadeel van de 12/12 methode, namelijk dat je per see veel planten per oppervlak moet zetten, is mogelijk ook niet juist. Ik hoop dat nog aan te gaan tonen.

 

O ja , starten op grond met een lage EC !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze foto staat nog niet in dit topic , het is er eentje van tijdens het oogsten en maakt het topic af. Beter laat dan nooit .

 

 

 

med_gallery_4254_232_34918.jpg

 

Ik hoop dat er nog eens iemand wil gaan voor het rechtstreeks inzaaien en dus nooit verpotten, om zo het verschil te ervaren. Het verhuizen /verpotten van planten heeft nagenoeg altijd een nadelig effect , en dat merk je pas als je het niet doet .

Het wortelstelsel kan op deze manier precies doen wat ze wil doen en zal al heel snel veel grond aan de plant beschikbaar stellen ,en dat merk je . Zelf zonder groei periode werden deze panten nog tot 1 meter lengte, en zaten vol buds.

 

Ik hoop overigens snel weer met een nieuw verslag te komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey atmo,blij je nog eens te mogen lezen ,konden ze je missen bij essensie? :D

 

Dit topic gaat toch over satieva s hoop ik want er zijn genoeg verslagen waar indica s zeer klein blijven op 12/12?

 

Grtz en veel sucses met het essensieblad

Share this post


Link to post
Share on other sites

word wel tijd atmo dat je weer een verslag je gaat doen. :D

 

 

ik ga volgende ronde ook weer 12/12 doen met 60 zaden in me bak

ik wil er dan 30 over houden op 1,50 x 1,50 met 2x 600.

 

welke samenstelling grond zal ik gaan nemen :lol: ,normaaal heb ik me advies van hth ,maar die is spoorloos

 

gr irezumi (michael)

Share this post


Link to post
Share on other sites

JO

 

Intressant zeker wel! Ik heb onlangs ook op deze manier een kweek gedaan.

28 stuks in een bak van 150L gezaaid. Vond het er eerst echt mizerig uit zien na 1 a 2 weken. Na 4 a 5 weken als de groei er eindelijk uit was was het wel wat anders. Met de 10 mooiste vrouwtjes verder... Dat die planten meteen zoveel volume aarde ter beschikking hebben is meteen een superstart voor de plantjes met hun penwortel. Ze groeien dan als kool :D sterk en bloeien mmm lekkaalekka

K ga het nu opnieuw doen denk ik.

 

Maar nu met minder zaden, dat wel vond 28 wat te veel, t was me te druk. Onder 1 x 400wat, kan met minder.

 

mooie foto nog, ja beter zo :lol:

 

mazzel

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi werk atmo :D

Je doet het allemaal zo simpel lijken.. :lol: maar om met deze opzet te kweken moet je toch al heel wat knowhow hebben en een ideaal medium en ruimte hebben die is aangepast voor deze methode.

 

Benieuwd nr je volgende verslag.

 

Groetjes T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...