Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

'high Speed' Growing Met Zaden

Recommended Posts

@ atmo en sannie

 

die zwart wit folie over je grond kan ik je echt afraden heb dit zelf eens uitgetest,

het resultaat slechte oogst, schimmel.

toen ik de folie verwijderde werd het duidelijk de bovenste grondlaag was rot en stond vol schimmel,

hierdoor ben ik het belang van een goede grondventilatie gaan inzien,

sindsdien bestrooi ik tot mijn grote tevredenheid, mijn bak met een laagje perliet

 

zelf gebruik ik als spiegelwand een ondervloer voor laminaat,

dit is een rol van 1.2m breedte, bestaat uit 2mm dikke piepschuim aan een kant bedekt met aluminiumfolie

 

als ik het goed begrijp moet mijn lamp nu juist hoger, ik was er juist trots op dat ik door mijn hok onderin af te zuigen mijn lamp 600W op 30cm boven mijn scrog veldje kon krijgen zonder last voor de planten of verbrandings verschijselen, eigenlijk hanteerde ik hiervoor de logica van hoe dichter er op, hoe hoger het aantal lumen, hoe dikker de buds, hoe groter mijn opbrengst,

 

admo, is nu je advies aan mij, gooi die lamp naar boven?

 

btw je veldje ziet er veel belovend uit

 

hou ze vooral groen groente

 

ganjajan ;)

 

I :P :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er allemaal goed uit Atmo :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ atmo en sannie

 

die zwart wit folie over je grond kan ik je echt afraden heb dit zelf eens uitgetest,

het resultaat slechte oogst, schimmel.

toen ik de folie verwijderde werd het duidelijk de bovenste grondlaag was rot en stond vol schimmel,

hierdoor ben ik het belang van een goede grondventilatie gaan inzien,

sindsdien bestrooi ik tot mijn grote tevredenheid, mijn bak met een laagje perliet

 

zelf gebruik ik als spiegelwand een ondervloer voor laminaat,

dit is een rol van 1.2m breedte, bestaat uit 2mm dikke piepschuim aan een kant bedekt met aluminiumfolie

 

als ik het goed begrijp moet mijn lamp nu juist hoger, ik was er juist trots op dat ik door mijn hok onderin af te zuigen mijn lamp 600W op 30cm boven mijn scrog veldje kon krijgen zonder last voor de planten of verbrandings verschijselen, eigenlijk hanteerde ik hiervoor de logica van hoe dichter er op, hoe hoger het aantal lumen, hoe dikker de buds, hoe groter mijn opbrengst,

 

admo, is nu je advies aan mij, gooi die lamp naar boven?

 

btw je veldje ziet er veel belovend uit

 

Bedankt allemaal voor de reacties!

 

Waar we het over hadden is d ebegin fase van stekken of zaailingen ,dus niet de grond de gehele kweek door bedekken met folie .

 

Ik durf niet gelijk te stellen "gooi je lamp naar boven " dat hangt namelijk ook af van de maatvoering van je hok en of alle wanden spiegelend zijn. Toen je 600 watter op 30 cm hing , kregen de buitenste planten toen genoeg licht , of brachten die duidelijk minder op ?

Dat spul wat je gebruikt als reflectie materiaal door je wanden ken ik , het laat nog wel redelijk veel licht door ,dat zie je door er een lamp achter te houden en er aan de andere kant tegenaan te kijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo die groeien wel erg hard :P , de meer sativa achtige zijn dat de bleu top`s ?

Het midden gedeelte is mischien een beetje gestrekt, maar een mooie opbouw boven in de toppen.Toch wel aanleg om grote lange cola`s te worden :lol:

 

Wat voor voeding gebruik je eigenlijk, waar bestaat die uit nu en straks?

 

Gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ atmo

Heb nu pas je topic ontdekt,dus heel wat leeswerk om een beetje bij te zijn.

Ga hem nu volgen.

Wat mij opviel was de aanvankelijke verbazing over het vroeg sexe tonen maar je had al gauw de juiste verklaring daarvoor.

 

De snelle groei doordat elke plant als het ware een pot heeft van 1 vierkante meter is de belangrijkste oorzaak.

 

Verder lees ik niets over eventueel zelf zaad winnen voor de volgende ronde zodat je zaad krijgt van broertjes en zusjes en niet van neven en nichten.

 

Want die mogelijkheid bied deze eenvoudige en toch rendabele methode ook nog eens.

Dan heb je alles in eigen beheer immers .

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

De man die ik hier eerder op de foto heb gezet heb ik in leven gehouden vanwege het feit dat die als eerste sexe toonde en vanwege de opbouw . Wellicht ga ik daar nog wat mee doen voor zaden .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zo die groeien wel erg hard :P , de meer sativa achtige zijn dat de bleu top`s ?

Het midden gedeelte is mischien een beetje gestrekt, maar een mooie opbouw boven in de toppen.Toch wel aanleg om grote lange cola`s te worden :lol:

 

Wat voor voeding gebruik je eigenlijk, waar bestaat die uit nu en straks?

 

Gr.

 

De blue tops staan vooraan , en vertonen sativa trekjes inderdaad . De andere soorten zijn overigens ook sativa dominant. rechts achterin het hok staan zaailingen die een week achterlopen vanwege die 'fout' die ik maakte ,dus die zijn nog lager . De zaailingen helemaal links zijn naar een open plaat toegebogen en daardoor lager.

 

Je kunt aan een aantal dingen zien dat ze op 12/12 van start zijn gegaan :

 

- gemiddeld minder vingers per blad

- minder blad

- Het begin van de bloei ziet er anders uit als een kweek met groei periode

 

Het strekken is ook nodig , als ze maar niet boven 1 meter uitkomen vind ik het ok . In het begin doe ik zo veel mogelijk om het strekken te voorkomen zodat ze een dikke steel hebben op het moment dat ze aan de onvermijdelijke strekfase beginnen. Met blauw licht erbij valt het strekken overigens wel te beperken . Ik geef de planten geen extra ondersteuning trouwens .

 

Voeding : guano -extract en nog een semi biologische bloei voedig ( N-P-K = 1,5-13-14) van ATA organics. die laatste lijkt veel op pk 13/14 maar bevat nog organisch gebonden stikstof . De ph min is trouwens ook een voeding. Verder nog bacterial als toevoeging . Vanwege de ruim 200 liter grond mix die de nodige organische mest bevat begin ik laat met bijvoeren en geef ook niet veel .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedankt allemaal voor de reacties!

 

Waar we het over hadden is d ebegin fase van stekken of zaailingen ,dus niet de grond de gehele kweek door bedekken met folie .

 

Ik durf nie tgelij kte stellen "gooi je lamp naar boven " dat hangt namelijk ook af van de maatvoering van je hok en of alle wanden spiegelend zijn. Toen je 600 watter op 30 cm hing , kregen de buitenste planten toen genoeg licht , of brachten die duidelijk minder op ?

Dat spul wat je gebruikt als reflectie materiaal door je wanden ken ik , het laat nog wel redelijk veel licht door ,dat zie je door er een lamp achter te houden en er aan de andere kant tegenaan te kijken.

 

 

hoi Atmo,

 

hoe de opbrengst zal zijn daar ben ik ook nieuwschierig naar, heb dit hokje net in gebruik en ben net met scroggen gestart, de afmetingen zijn hxbxd 2.00x1.00x0.80,

alle wanden en plafond zijn met die folie bekleed, er staat een 100l bak in met 3 zaailingen de lucht zuig ik onderlangs af en verse lucht komt uiteraard langs boven passief in,

mijn pootlamp hangt nu op 33cm, hier ga ik eens mee spelen om zoals jij aangeeft te kijken op welke hoogte ik de beste licht verdeling krijg,

 

hou ze vooral groen,

 

ganjajan ;)

 

I :P :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik neem aan dat die 2 meter de hoogte is . grondvlak is dus 1 bij 0,8 meter = 0,8 M² bijna hetzelfde als mijn hok . haal je lamp maar eens omhoog zodat er veel meer licht vanaf de lamp rechtstreeks op de zijwanden schijnt , deze zullen allemaal weer richting de planten gekaatst worden .

 

Planten worden dan ook nog eens uit verschillende richtinge belicht ! en de 'hotspot' komt te vervallen . er zal recht onder de lamp wel wat minder licht zijn ,maar alle andere plaatsen krijgen meer licht dan voorheen . Het beste is te gaan meten met een luxmeter kun je precies de ideale lamphoogte bepalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Atmo.

Een paar vragen:wat is semi biologische voeding?-half biologisch?-zulke formuleringen maken mij argwanend.

Wil het zeggen een mix van organische en anorgaische meststoffen?

 

Krijg je niet een tekort aan stikstof-1,5(13-14)?

Of is de Guano-extract-Zeevogelstront extract, daarvoor?

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

super topic in elke post staat een hoop nuttige informatie die ik allemaal tot me neem.

mijn volgende kweek word ook met zaad top 44 denk ik.

succes verder met de kweek .

je planten zien er trouwens mooi gedrongen en vitaal uit :P

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De guano levert nauwelijks of helemaal geen stikstof . Vanwege het ontbreken van een groei periode ga ik er van uit dat de aarde zelf voldoende stikstof bezit (uit de compost /wormenmest) .

 

Het guano extract is er één gemaakt uit de maximale hoeveelheid vleermuizen shit , dus zo goed als zonder zeevogelmest. Guano laat z'n nuttige stoffen vrij over een erg lange periode en ook nog in verschillende fasen. Het extract is een mengsel van 3 extracten waarvan elk afkomstig is van guano mest met een bepaalde leeftijd.

 

De term 'semi biologisch ' is gewoon mijn manier van zeggen dat er dus voedingen bestaan waar organisch op staat, terwijl er in werkelijkheid ook een belangrijk deel chemisch /anorganisch inzit . Die voeding waar ik over spreek heeft zo'n beetje dezelfde eigenschappen als pk 13/14 ,terwijl er wel organisch op de fles staat .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Organisch is 99-100% puur natuur.

Biologisch is een mengeling tussen organisch en chemisch.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies ,maar zodra de eerste deeltjes organisch materiaal zijn afgebroken heb je al weer een mengsel van chemisch en organisch . In grond is daar van nature ook altijd sprake van , dus biologisch . Wat er op de verpakking van m'n ATA voeding staat is dus enigsinds misleidend . Het bevat wel organisch materiaal maar de meerderheid is chemisch .

 

Oganisch materiaal is te definiëren als : materiaal afkomstig van levende 'wezens' ( ook planten dus ) ,de moleculen bevatten altijd koolstof en waterstof .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik dacht dus altijd dat biologisch 100% natuurlijk was.

maar dit blijkt dus Organisch te zijn .

bestaat er ook 100 % organische voeding? zonder chemische toevoegingen?

 

Greetz Da dende

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu wordt de verwarring natuurlijk wel zeer groot,Daarom wil ik proberen het wat op een rijtje te zetten.

 

Je hebt organische scheikunde en anorganische scheikunde.

De eerste gaat over scheikundige verbindingen die altijd koolstof=C en waterstof=H bevatten en in de levende natuur zijn ontstaan.

 

De tweede,de anorganische scheikunde omvat alle andere verbindingen dus niet onstaan uit de levende natuur.

 

Atmos noemt dat uit die verbindingen waar de C en H verbindingen los zijn geraakt die stoffen ineens chemisch,maar dat is niet juist,Dit losraken is noodzakelijk om nieuwe organische verbindingen door de planten te kunnen maken,daarom kun je die tijdelijke toestand niet zo benoemen.In principe heeft Atmos wel gelijk maar wij mensen moeten wel grenzen afspreken.

 

Sannie maakt de verwarring nog groter door het woord chemisch met biologisch te verbinden.

 

Helaas heeft de reclame ook die verwarring ontdekt en zij maken daar dankbaar gebruik van.

 

Persoonlijk ben ik voorstander van natuurlijke voedingsstoffen maar niet om de redenen die de meeste mensen denken:Biologisch tuinbouw of Rudolf Steiner's antroposofische biologisch dynamische tuinbouw

methode die het gebruik van kunstmest radicaal afwijzen.

 

Ik ben b,v. voorstander van het gebruik van goedkope,eenvoudige kippemest boven kunstmest.

Het gebruik van de k.m. bevat alle voeding en mineraalstoffen in verbinding die gedoseerd door het bodemleven ter beschikking komen.

Terwijl met gebruik van kunstmest dan wordt alles gedurende korte tijd opgenomen zodat jezellf moet doseren.Verder heb je b.v. NPK dan moet je kijken hoe liggen de verhoudingen.Dan moet je kalk=C toevoevoegen(hoeveel?) en dan nog de mineraalstoffen.

 

En toch maak ik wel gebruik van NPK als slakkengif en thevens een tijdelijke oppepper.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

dag 31

 

gallery_4254_232_58328.jpg

 

De ph heb ik omlaag gestuurd door voedingswater op ph 5,4 te geven . De ph van de grond was iets te hoog waardoor de bladkleur nog niet zo geweldig was . Deze foto is van gisteren, blad is al duidelijk dieper groen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Atmos noemt dat uit die verbindingen waar de C en H verbindingen los zijn geraakt die stoffen ineens chemisch,maar dat is niet juist,Dit losraken is noodzakelijk om nieuwe organische verbindingen door de planten te kunnen maken,daarom kun je die tijdelijke toestand niet zo benoemen.In principe heeft Atmos wel gelijk maar wij mensen moeten wel grenzen afspreken.

 

Er komen anorganische chemische stoffen vrij bij de afbraak( het verteren van ) organisch materiaal, zo bedoelde ik het . Deze anorganische chemische stoffen in oplossing kunnen door de plant worden opgenomen . Organische verbindingen kunnen niet door de plantwortel worden opgenomen (CO2 wel maar noemt men dat organisch?)

 

Een voorbeeld van een veelzeggend feit wat veel duidelijk maakt :

Tijdens de vertering van plantenresten komt er kunstmest vrij . onder andere de kunstmest N-P-K 13-0-45 kun je uit een composthoop winnen.

 

Het grote nadeel van kunstmest is dat je al snel meer van een bepaalde stof geeft dan de plant zal kunnen opnemen. Dit overschot gaat als ballast fungeren ,het blijft dus in de grond zitten maar wordt niet opgenomen . Op hydro teelt kunnen we dat overschot gewoon wegspoelen zodat het geen kwaad meer kan aanrichten , op grond is dat weer een ander verhaal .

 

Wat bedoel je met kalk = C? De grote letter C staat voor koolstof

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Atmos.

Die C moet natuurlijk Ca=Calcium(kalk) Ik type met 1 vinger,zodoende.

 

Verder:

 

Tijdens de vertering van plantenresten komt er kunstmest vrij

Dat is geen kunstmest maar ik weet natuurlijk wel wat je bedoeld.

Wortels kunnen nu eenmaal geen verbindingen opnemen daarvoor zijn wormen ,bacterien en schimmels nodig om die verb. te ontleden in enkelvoudige stoffen.

Maar dat kun je beter geen anorganische stoffen noemen omdat hun oorsprong dat niet is.

 

Dat bedoelde ik te zeggen,begrijp je.

Met vr.gr. DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp je wel ,maar wil aangeven dat er werkelijk kunstmest uit ee ncomposthoop ontstaat . Denk aa nde salperterschrapers in vroegere tijden waarbij men kaliumnitraat van de muren(waar compost tegenaan lag ) afschraapte omdat men dit voor hun buskruit nodig had. Kaliumnitraat valt onder de kunstmeststoffen.

In oplossing krijg je altijd ionen bij zouten en en geen verbinding meer , dat snap ik .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogmaals enkelvoudige stoffen zijn geen kunstmesten.Omdat hun oorsprong organisch zijn.

Kunstmest wordt in de fabriek gemaakt.Maar we weten wat we bedoelen en we hoeven niet langer over woorden te diskussiëren. Jij weet voldoende van deze zaken maar mij ging het om andere forumbezoekers die dat niet allemaal weten en daarom vind ik het belangrijk dat woorden en formuleringen die de verwarring nog groter maken zoveel mogelijk door Ons moeten worden vermeden.

Gr.D.B.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik beweer ook nergens dat enkelvoudige meststoffen (elementen ) kunstmesten zijn . Maar goed, back to the plants .

Share this post


Link to post
Share on other sites

dag 35

 

Blue top plant

 

med_gallery_4254_232_1723082.jpg

 

 

Gemiddelde hoogte is nu zo'n 90 cm , dus voorgroeien was nergens goed voor geweest . Ze zijn wel aardig gelijk in hoogte geworden.

 

Het concept van deze kweekmethode is simpel zoals Dame Blanche ook al aangaf . Gewoon 1 ruimte , geen losse pot heb ik gebruikt , en toch in 16 dagen een hok vol bloeiende planten .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er idd goed uit Atmosphere :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 37 Groei is zo goed als gestopt nu :

 

Het direct inzaaien is geen probleem geworden met open plaatsen zoals je ziet.

Ik had zelfs de luxe nog wat vrouwen eruit te selecteren.

Op naar de "Sea Of White "

 

Het ziet er nu nog wat stengelig uit allemaal, relatief weinig blad , maar zo ben ik het gewend van voorgaande keren waarbij ik ook geen voorgroei periode gebruikte. In mijn beleving krijg je zo planten met in verhouding meer buds ten opzichte van het blad ,dan normaal.

 

De lucky Queens zijn duidelijk stabiele planten trouwens met maar maximaal 10 cm verschil in hoogte en een nagenoeg gelijke bloei.

 

 

med_gallery_4254_232_751669.jpg

 

 

 

 

Dit is overigens niet het totaal overzicht , aan de linker kant loopt het hok nog door dat deel staat niet op de foto

 

Ik hanteer geen voedingsschema ,maar kijk naar de planten in de hoop zo de voedingbehoefte te kunnen waarnemen. Het doel is precies op maat te voeden, en dus geen voeding te veel te geven omdat dit alleen maar als ballast voor de planten gaat fungeren ,zeker op het eind van de rit .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...