Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

whazzup

"domme" Vragen, Niet Zoeken Etc.

Recommended Posts

Het is niet nieuw, maar het is de laatste tijd af en toe wel heftig. Een beginner stelt een (voor ons) onnozele vraag. Gelijk 5 vlijmscherpe niet mis te verstane antwoorden daar op: Zoeken hufter!

 

Nou is dat wel zo maar als het één keertje vriendelijk genoemd wordt dan is dat wel voldoende. Iedereen is ooit een keer begonnen.

 

Laten we wel wezen, het is inderdaad de bedoeling dat men zoekt, de stickies leest, de growguide raadpleegt maar vaak zien we de eerste pagina van een vraag vrijwel volledig met eigenlijk overbodige opmerkingen over zoeken zoeken zoeken. Dat is ook forumvervuiling.

 

Als het met een post niet eens bent of vind dat het een domme vraag is dan hoef je er niet op te reageren! Als een antwoord in een topic gegeven is dan zet je dat er ook niet nog een keertje 10 keer onder dus één opmerking is voldoende. Geen antwoord op een vraag is een veel betere indicatie voor de poster dat er klaarblijkelijk echt iets mis is met de post dan veel negatieve reacties.

 

Overigens zijn wij mods ook best in staat om dat te regelen, en daartoe hebben we een report button hier:

p_report.gif. Klik er op en meld waarom je vindt dat er iets mis is met een topic, wij handelen dat dan af. Zelf heb ik daar een standaardtekst voor die ik vaak gebruik:

 

Beste <nickname> - Een forum bestaat bij de gratie van de informatie die haar leden er op posten en met elkaar delen. We verwachten van je dat je eerst zelf zoekt en gaat lezen voor je een topic opent.

 

Er is heel erg veel informatie beschikbaar die je kunt opzoeken met de zoekfunctie. Tips daarbij:

 

- zoek in het juiste forum

- laat eventueel resultaten alleen als berichten zien (dan kom je sneller bij je antwoord)

- gebruik de "+" als je zoekt naar meerdere zoektermen

 

Voorbeeld: zoek naar "gele blaadjes" met "+gele +blaadjes" intikken (zonder de quotes).

 

De meeste belangrijke informatie staat in stickies (vaste topics bovenin de topiclijsten in de forums). Zeker in de info, indoor beginnersvragen vind je er veel.

 

Daarnaast is Wietforum bezig met het inrichten van een complete GrowGuide. Alle leden kunnen hieraan bijdragen. De link vind je links bovenin.

 

Hou het forum overzichtelijk. Jouw vraag komt namelijk óók in de zoekresultaten te staan terwijl er al een heel goed antwoord ergens anders geformuleerd zal zijn. Dat maakt de zoekfunctie weer minder zinvol.

 

Een antwoord op je vraag kun je hier overigens vinden: <paste topic link>

 

Succes verder.

Dat is wat vriendelijker dan "ZOEKUH!!!", stuurt de gebruiker in de juiste richting en geeft nog antwoord op de vraag ook.

 

Er zijn ook leden die wél op deze vragen antwoorden, dat is hun goed recht en heel aardig voor de nieuwe gebruikers. Verstandig is het daarbij wel om te verwijzen naar bestaande guides of topics, zodat duidelijk wordt dat een en ander wel degelijk te vinden is.

 

Op deze manier worden de topics een stuk vriendelijker en ontstaat er veel minder vervuiling.

 

Dus: kom je een "noob" vraag tegen, mag je in eerste aanleg best zeggen dat de informatie reeds beschikbaar is, maar geef dan ook effe aan wáár als je het zo goed weet, of laat het topic gewoon links liggen, klik op de p_report.gif button om het aan de forum mod te melden en geef aan waarom de post niet correct is. Kost je minder tijd, en een hoop gebruikers een stuk minder ergernis en het houdt het forum schoon!

 

Bedankt voor jullie medewerking.

 

Hou het gezellig op het forum ok?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal mee eens, een beetje vriendelijk zijn maakt het alleen maar leuker!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik beloof bij deze plechtig niet meer op dit soort posts te reageren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar het topic effe melden wordt op prijs gesteld hoor suffie, en ik weet het, het wordt allemaal met de beste bedoelingen gedaan, het komt alleen vaak een beetje rot over :innocent:

 

Thanks! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was toch wel een beetje fan van je prachtige grafische verwijzing naar de zoekmachine,suffie :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Respect en behulpzaamheid is wat hoog in het vaandel staat.

Hoe dit met een groot forum als wietforum hebben we zelf in de hand :innocent:

respect whazzup :verrygood

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks whazzup!!

 

Je hebt wat ik in dat topic van, ik meen me te herinneren esther27:-), beknopt geschreven heb, uitstekend in langere versie weergegeven.

k Sluit me er helemaal bij aan uiteraard, en wil daarbij na het lezen van diverse topics met fervent voor- en tegenstanders van bepaalde manier van kweken, graag de volgende opmerking maken: Als iedereen nou elkaar het beste gunt, grote of kleine kweker en niet elkaar af zeikt, dan zou dit weleens het meest aardige forum van het WWW kunnen worden.

We zitten (bijna) allemaal in t zelfde schuitje, we doen iets wat officieel niet mag, dus gun elkaar een goede opbrengst AUB.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is wel waar wat je zegt.

maar langst de ene kant begrijp

ik de frustratie wel.

 

ikzelf heb eerst een maand zitten lezen op het forum

voodat ik mij lid maakte, zodat ik geen onnodig domme

vragen moest stellen.

 

die raad zou ik de nieuwkomers ook geven!

lezen, lezen en nog is lezen!!! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soms is het ook wel prettig als iemand nieuw is hem de juiste weg te wijzen op een goede manier.

Toen ik hier pas zat, heb ik ook het menig commentaar gehad, maar daar leer je alleen maar van.

En ik leer nog steeds, mede dankzij alle andere forumleden.

 

 

grtz Blowsterke :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ging overigens helemaal niet alleen om jouw topic hoor Esther, was meer in het algemeen. Even je weg vinden in het forum en de zoekmachine goed leren gebruiken helpt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Soms is het ook wel prettig als iemand nieuw is hem de juiste weg te wijzen op een goede manier.

Toen ik hier pas zat, heb ik ook het menig commentaar gehad, maar daar leer je alleen maar van.

En ik leer nog steeds, mede dankzij alle andere forumleden.

grtz Blowsterke :verrygood

 

Ik leer ook nog steeds ,en heb het gevoel dat dit lang zo zal blijven .

 

Verwijzen naar al bestaande topics betekend in feite ook dat daar de juiste informatie zou moeten staan . soms is dit echter discutabel en vind ik het niet verkeerd dat er opnieuw een discussie over ontstaat. In zo'n geval geef ik wel antwoord op een 'domme' vraag . Dit soort vragen zijn soms zo stom nog niet .

Dit zijn wel uitzonderingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht juist dat dit 1 van de argumenten was om de "beginners forums" aan te maken. Het motto van die forums moet gewoon zijn dat er geem domme vragen bestaan. Er zijn wel "repeat topics", maar inplaats van lopen schreuwen dat er moet gezocht worden, link naar het topic, druk op report en laat het aan de mods over om het topic te sluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Domme vragen bestaan niet domme veelposters helaas wel ...

 

Wat veel belangrijker is dat de bezoeker niet alleen respect vertoont naar een forum maar ook bekent is met het gebruik van een openforum.

Daar schort het aan volgens mij, want een goede forumjunk kent de regels die zijn namelijk redelijk universeel.

 

Iemand die zich opdringt en smeekt om reacties moet kennelijk meer leren dan alleen lezen.

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik dacht juist dat dit 1 van de argumenten was om de "beginners forums" aan te maken. Het motto van die forums moet gewoon zijn dat er geem domme vragen bestaan. Er zijn wel "repeat topics", maar inplaats van lopen schreuwen dat er moet gezocht worden, link naar het topic, druk op report en laat het aan de mods over om het topic te sluiten.

Dat is helemaal correct Blowmonkey. maar met meer dan 500 nieuwe posts per dag is het toch ook wel fijn voor de mods als we dat soort zaken niet al te vaak hoeven te doen en zeker niet te modereren in een uit de hand gelopen beginnersvraag. Daarom staat "domme" ook tussen aanhalingstekens.

 

@atmo: zeker, vragen worden nog wel eens makkelijk afgedaan terwijl er toch een interessante invalshoek aan zit. Lang niet alle overigens. Nog steeds zie je heel erg veel beginnende kwekers nu al (of al een maand geleden!) zonder bijverlichting achter het raam starten bijvoorbeeld. Dat zou toch echt niet hoeven.

 

@esme: er komen juist hier ook veel gebruikers die géén forum ervaring hebben. Voor hen is het best we een stijle leercurve.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou het niet handig zijn om een soort van woordenboek te maken op het wietforum?

Er worden veel vaktermen gebruikt,die in dat "boekje" heel snel en concreet kunnen worden uitgelegd,dat scheelt misschien ook al een heleboel onnodige vragen.

 

Greetz,Mr.newbie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou zeggen, raadpleeg de growguide eens. Hier staan de meeste termen wel in uitgelegd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo wie zo :

 

 

respect to all modds !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

 

 

enne laten we idd het forum op een redelijk peil houden ,

 

en daarmee doel ik idd op de omgangs vormen !

 

 

ik snap dat niet iedereen dat meer uit de opvoeding mee krijgt ,

 

maar laat ons blijvend respect vertonen naar "onze " modds en co !!!

 

 

 

nog steeds het beste forum op het www !!!!!!

 

 

 

 

 

to alll !!! :

 

 

 

 

greetzzz ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zou zeggen, raadpleeg de growguide eens. Hier staan de meeste termen wel in uitgelegd.

 

 

 

hehehe,tja die had ik nog niet gevonden :verrygood

thnx.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Typisch, maar wel iets waar we over moeten nadenken, Growguide als eerste keus en daar kan IEDER lid aan bijdragen. Met 10000+ leden zou de inhoud toch dagelijks moeten groeien. . . . .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, het kwam net nog in mij op om hier een topic over te starten. Ik begrijp altijd de frustraties wel, maar inderdaad gaat het de laatste tijd af en toe wel lomp. (deju vu of een ander forum) Goed dat het weer even is aangekaart, niet iedereen is bekend met fora en soms moet je iemand in de juiste richting duwen (uitzonderingen daargelaten).

 

 

edit: @ suffie: niet iedereen heeft de behoefte of de kennis om er iets aan toe te (durven) voegen. De growguide is geweldig (deze week nog veel hulp gehad aan het ongedierte gedeelte), maar (net zoals wikipedia) er zal maar een klein gedeelte van de bezoekers aan bijdragen. Laat je niet gek maken door een ledenaantal :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmzz. Kobuz....

Een lid dat waardevolle info in een topic leest en daar wat aan heeft tijdens z`n kweekje, zou daar in return een topic voor kunnen openen in growguide. Je hebt een idee overgenomen van een iemand anders en hebt trots het resultaat laten zien.

Wat is er dan verkeerd aan dat je na het afsluiten van je kweekverslag even een bezoekje brengt aan de growguide om die te updaten met de in jouw ogen bewezen effectiviteit van een idee van een ander ?

Scha en schande, daar wordt eenieder wijzer van en het is dat er maar 24 uur in een etmaal gaan, want anders. . . .

Delegeren. Dat moet kunnen, al zijn er maar 100 die zich bezighouden met het updaten van G R O W G U I D E, foute posts kun je per definitie niet doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op zich ben ik het helemaal met je eens, ware het niet dat ik nooit iets heb toegevoegd heb aan de guide. Wat ik doe als dank voor de kennis die ik verkregen heb, is het antwoorden in topics waarvan ik denk dat ik daar kan antwoorden. Dat doe ik liever dat een artikel in de growguide zet, waarvan ik mij baseer op verschillende andere mensen. Ieder zijn ding toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...