Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Lowryder

Eigen Grond Mengsel

Recommended Posts

Heey beste kwekers op het forum :verrygood

 

Ik ga dit jaar ook buitenkweken maar ik wil een eigen grond samenstellen.

Aan de volgende stoffen zat ik te denken, maar hoeveel procent moet ik hiervan ongeveer moet gebruiken voor een speciekuip van 45 liter.

 

universeel potgrond

beendermeel

bloedmeel

koeienstront

perliet

hydrokorrels

 

Grts-. Lowryder :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Lowrider,

 

Ten aanzien van de toevoegingen voor een bodemmengsel moet ik zeggen dat de topic van Dame Blanche zeer verhelderend is geweest.

 

Bijvoorbeeld de uitleg over het verschil tussen koeiemest en kippemest.

 

Zou ik even doorlezen. hier

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT onnodig quoten, meer info? hier

 

Mijn vraag is hoeveel percentage ik van de bovenstaande voedingen moet gebruiken met als voorbeeld een 45liter speciekuip bij 30 liter universele potgrond en 10 liter koeienmest bijv.

 

Grts Lowryder :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

op deze vraag zal je denk ik zo'n 100 verschillende antwoorden kunnen krijgen. Kijk eens in de verslagen wat anderen gebruiken en voor hun werkt. Er staan diverse recepten voor aarde op het forum. Ik zou in ieder geval niet besparen op de potgrond. Vergeet ook niet een handje maerl erbij te doen en wat schimmels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de vraag 30ltr univ.p0tgrond (potgrond) en 10 ltr koeiemest zou ik geen antwoord geven.

Ik weet niet waar te beginnen.Weet je wat perlite is en waarom het word gebruikt.

 

Die koeiemest is zeer goed in een moestuin maar voor een kleine growmengsel weinig waarde.

 

Bezint voor ge begint en neem eerst wat meer info tot je.

 

Mijn topic kan je op weg helpen

 

De Grow Guide overigens ook, kijk wat de meststoffen doen,wat doet SCHIMMEL zoals Whazzup opmerkt.

Deze schimmel is een andere soort dan die ik indirect bestrijd in een ander topic.

Dit is een S. die onder de grond via de wortels meehelpt voor een betere voedselopname.

Je kunt het kopen maar ik zou wat oude wortel materiaal van een bevriende outdoor kweker vragen daarmee kun je je grond mee "besmetten".

 

Kortom er is nog tijd genoeg om eerst wat meer info te raadplegen en niet teveel folders etc te lezen maar onafhankelijke .

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je van simpel én biologisch houdt gebruik dan Pre-Mix van BioBizz.

Trouwens, ook Plagron heeft dit geweldige product nagemaakt geloof ik.

 

Truc van een Pre-Mix (voormengsel) is dat het bestaat uit een tiental biologische mestoffen in de juiste verhouding mét bacteriën en schimmelstarters.

Na het samenvoegen door de producent wordt het mengsel warm omdat de baterien en schimmels zich gaan vermeningvuldigen en gaan afzetten op de voedingsstoffen.

Deze voedingsstoffen worden als het ware gedeeltelijk voor verteerd.

Wat je dus krijgt is een voorgefermenteerd biologisch meststoffen mengsel, ready for action.

 

In de natuur zijn bacterïen en schimmels essentieel voor de opname van mineralen en andere voedingstoffen door planten wortels. Dit proces geeft voor een groot deel ook de smaak aan het eindproduct.

Dit in tegenstelling tot kunst mesten die door hun zuiverheid direct opneembaar zijn voor plantenwortels maar dus die fijne smaak missen. Je kunt ook zeggen, er zit minder leven in het geheel wat tot uiting komt in de kwaliteit en de inspiratie die je haalt uit het eindproduct.

Dat is voor een deel subjectief, maar draait bijna alles t.a.v. Cannabis niet om gevoel?

 

Om een lang verhaal kort te maken, neem 5% Premix en voeg dit toe aan je grondmengsel en klaar is kees. Ook ideaal om na een oogst je grondje weer te "upgraden".

De PH dien je wel zelf te meten en eventueel bij te stellen.

 

Wormenmest kun je natuurlijk altijd toevoegen.

Als je buiten kweekt doe dit dan in gaten die je elk jaar omspit en in kwaliteit verbeterd met Pre-mix en wormenmest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn brabants grondrecepje voor kuip en ketel.

 

ga uit van een goeie basis/pre-mix, liefst biologische grond

 

gemalen mergel uit limburg (is super als minerale kalk (oergesteente..) of neem zeewierkalk

 

(grof) gemalen lava stenen zijn goed voor de lucht in de grond en zorgen voor mineralen en spoor-elementen

 

klei(nat, korrels of poeder) is mooi als aanvulling voor mineralen en meststoffen of groene leem verkrijgbaar als poeder of pasta en als je kan aankomen is wat löss aanbevolen (löss is zeer vruchtbare grond uit limburg)

 

perliet of hydrokorrels (geëxpandeerde kleibolletjes) voor lucht maar cocospeat (grof gemalen cocosschil, ph neutraal) werkt ook perfect, perliet heeft het nadeel van herkenbaarheid, die witte korreltjes worden vaak geassocieerd met wietkweek..

 

Guano (hele oude vleermuizenpoep) is magistraal voor je dames. regenwormenmest is snel opneembaar, superzacht en weldadig voor de dames (over plagron hoor ik alleen maar goeds)

 

Bacterial* (Velda) om de grond goed levend te maken ivm biologisch/chemische processen op gang maken die zeer gunstig zijn voor de plant en haar wortelgestel (* gevriesdroogde bacterieën om vijvers op gang te krijgen en gezond te maken voor vis en plant) <dit deed ik al een jaar of 10 voordat het officieel wetenschappelijk vastgesteld werd door Spacekees, zeer bekende hele goeie wietexpert. vanaf het begin dat ik mijn vijver heb gebruik ik bacterial en heb met het vijverwater m'n geliefde dames regelmatig gegoten omdat een gezonde vijver ook goed watermillieu heeft en heb ook altijd erg goeie resultaten gehad. Bacterial liefst als poeder goed inmengen in de grond als je de pot afvult. als je de kans hebt laat je de pot al een tijdje staan zodat het ook zijn werk kan doen.

 

levende regenwormen die luchtgangen maken en lekker in de rondte poepen. lieveheersbeestjes in de plant zetten als natuurlijk bestrijder van vervelende plagen, spinnetjes en roofmijt mogen er ook in.

 

houd altijd je planten aan de 'droge' kant, zuurstof bij de wortels is nodig voor de plant, voel regelmatig aan de pot door te quicken wat ie weegt en leer je plant van een andere kant kennen, als de pot ligt aanvoelt en de plant niet slap hangt is het ok. houd wel rekening met hete dagen door smorgens een evt volle drinkschaal te geven en zonodig tussendoor zodat ze de dag doorkomen, als de planten eenmaal wat groter zijn en gaan bloeien en het heet is slurpen ze enorm.

 

plaats tijdens het aanmaken van de grond meteen al een (1.75m bamboe)stok zodat de plant later ook tegen een stormpje kan en je tijdens een storm geen wortelschade maakt met het alsnog plaatsen van een steuntje waardoor ze makkelijk weer een aantal dagen stilstaat ivm stress en schadeherstel.

 

water geven door van onderuit dmv drinkschalen onder de pot, zo spoelen afvalstoffen van de plant die ze met speciale wortels afzet rond de stam bovenin in de grond niet iedere keer weer mee terug in de grond, dit kost haar onnodige energie en geeft een zekere mate grondvervuiling.

 

als je in (grote) potten kweekt zijn ze mobiel en dus ook uit de schaduw en in de zon te duwen als zowel uit de regen onder een afdakje droog te zetten, hier kan je veel voordeel mee doen. een plank met wieltjes helpt bij erg grote potten om de pot van plaats te veranderen. op deze manier ben je ook in de gelegenheid de dames vroeger in de bloei te zetten door ze eerder te gaan verduisteren in een volledig licht-dichte ruimte. je houd de natuur een beetje voor de gek, na 10-14 dagen is het verduisteren niet meer nodig omdat de plant voldoende bloei-hormonen aangemaakt heeft en er in blijft. zo kun je bv begin juli al bloei inzetten en ben je met de mooie zon-kracht eind aug al klaar. voordeel is betere zon, minder vocht, betere temperatuur en geen of minder last van razers omdat ze niet verwachten dat ze al klaar is. de bloei word ingezet als de plant rond de 8 uur licht krijgt per dag die 10 tot 14 dagen, daarna houd je 12/12 aan.

 

succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wernard, vraagje, gebruik jij Garnalen als toevoeging voor de bloei, hoe doe je dat dan?

 

 

 

 

Als je van simpel én biologisch houdt gebruik dan Pre-Mix van BioBizz.

Trouwens, ook Plagron heeft dit geweldige product nagemaakt geloof ik.

 

Truc van een Pre-Mix (voormengsel) is dat het bestaat uit een tiental biologische mestoffen in de juiste verhouding mét bacteriën en schimmelstarters.

Na het samenvoegen door de producent wordt het mengsel warm omdat de baterien en schimmels zich gaan vermeningvuldigen en gaan afzetten op de voedingsstoffen.

Deze voedingsstoffen worden als het ware gedeeltelijk voor verteerd.

Wat je dus krijgt is een voorgefermenteerd biologisch meststoffen mengsel, ready for action.

 

In de natuur zijn bacterïen en schimmels essentieel voor de opname van mineralen en andere voedingstoffen door planten wortels. Dit proces geeft voor een groot deel ook de smaak aan het eindproduct.

Dit in tegenstelling tot kunst mesten die door hun zuiverheid direct opneembaar zijn voor plantenwortels maar dus die fijne smaak missen. Je kunt ook zeggen, er zit minder leven in het geheel wat tot uiting komt in de kwaliteit en de inspiratie die je haalt uit het eindproduct.

Dat is voor een deel subjectief, maar draait bijna alles t.a.v. Cannabis niet om gevoel?

 

Om een lang verhaal kort te maken, neem 5% Premix en voeg dit toe aan je grondmengsel en klaar is kees. Ook ideaal om na een oogst je grondje weer te "upgraden".

De PH dien je wel zelf te meten en eventueel bij te stellen.

 

Wormenmest kun je natuurlijk altijd toevoegen.

Als je buiten kweekt doe dit dan in gaten die je elk jaar omspit en in kwaliteit verbeterd met Pre-mix en wormenmest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

GuanoKalong heeft pakketen om aarde op te waarderen , kant en klaar.

doseringen staan er op.

 

je kan trouwens heel wat meer toevoegen aan je aarde dan alleen:

bloed/beendermeel, mest,perliet,...

 

Tuinkali

Kieseriet

Lavameel/Basaltmeel (erg tervreden over , doet volgens mij echt wel iets)

guano

Houtas (van droog hout)

wormenmest

compost

Een zakje bosgrond opgeschept uit het bos kanje ook altijd wel door je aarde mengen (zwarte grond - vruchtbaar)

een schepje perfect start of sannie's bacto doet ook wonderen denkik

Share this post


Link to post
Share on other sites
In de natuur zijn bacterïen en schimmels essentieel voor de opname van mineralen en andere voedingstoffen door planten wortels. Dit proces geeft voor een groot deel ook de smaak aan het eindproduct.

Dit in tegenstelling tot kunst mesten die door hun zuiverheid direct opneembaar zijn voor plantenwortels maar dus die fijne smaak missen.

 

dit heb ik dus ook gemerkt door de jaren heen

Share this post


Link to post
Share on other sites

daarom dat ik volgend jaar ook organisch ga kweken.

ga na de oogst van dit jaar de aarde al licht voorbewerken zodat de aarde zeker 6 maand kan rusten en op gang kan komen.

 

Btw, een paar wormen in je pot gooien doet ook wonderen.

sommige potten van mijn zaailigen hadden ook een worm erin.

de planten in de potten met worm hadden sterker en grotere ontwikkelde wortels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel hier opgenoemde Bio vindt ik ook echt werken.

 

Dit kan ook,

Emmer water uit een schone sloot die vol zit met kroos enzo, goed voor het bodemleven.

 

Wormencastings met een handje zeewier van het strand

en wat Smeerwortel-gier,

in een fles regenwater, paar dagen laten staan sudderen en schudden tot het schuimt, verdund met regenwater geven. werkt voor alle mineralen ed. wat je kunt verzinnen,

 

Paar scheppen uit de half verteerde komposthoop met stro over de naakte grond, alles wat aan ongedierte in de pot zit gaat daarin zitten,

plus de wormen komen regelmatig een hapje nemen, goed voor de pot.

 

Fosfor (P) nah, das wat lastiger...daar zoek ik nog wat voor. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Recept van Velt.be

 

30 % tuingrond (deze zorgt voor verankering en voedingsaanbreng)

30% kokosvezel of turf (verbetering van de grondstructuur. Beide zorgen voor een luchtige, vochtdoorlatende grondstructuur. Je kan de eerste 2 ingredienten ook volledig of deels vervangen door potgrond.)

20 % verteerde compost (voor de voeding, kan eventueel weggelaten worden en vervangen door vloeibare voeding of het inmengen van een traagwerkende meststof)

10 % grof metselzand (voor de luchtige structuur en drainage)

7% lavakorrels of -gruis (dit is een natuurlijke delstof van vulkanisch gesteente. Het dient net als grof zand voor drainage, maar door zijn poreuze structuur zorgt het tegelijk voor extra wateropslag, beluchting en mogelijkheden tot het ontwikkelen van bodembacteriën)

3% bentoniet of kleimeel (bentoniet bestaat uit kleimineralen, die ontstaan zijn door verwering van gesteenten. Het houdt zeer veel water en voedingsstoffen vast.

Een klein beetje zeealgen (dit gedroogd en gemalen zeewieren zit boordevol natuurlijke groeistimulatoren en mineralen die zorgen voor vitamines en vitaliteit voor je planten)

Eventueel wat kalk (kalk regelt de zuurtegraad. Je kan een beetje kalk toevoegen voor planten die niet goed gedijen in zure grond.)

 

Namaste :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

vroeger heb ik van wernard geleerd 5 delen aarde

4 delen perliet

3 delen wormenmest

0,7 deel "premix"

werkte altijd erg goed maarja wat wil je ook met 49 planten per vierkante meter?

 

sjonge jonge was het nog maar net zo als 20 jaar geleden .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitsz, Elmalito

en anderen natuurlijk ook,

 

deze grower https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=124809&page=2

heeft ongelofelijke goede resultaten met:

 

1 part perlite

2 parts topsoil/loam

2 parts peat

1 part mushroom compost

 

then,

 

5g/litre veg/N guano

10g/litre bloom/P guano

5g/litre dolomite lime

5g/litre rock phosphate

1 handful per plant miracle grow ericacious organic fert (basically general fert)

1 handful per plant seaweed meal

 

( die topsoil/loam en mushroom compost weet ik helaas niet te vinden)

 

wat vinden jullie ervan?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me wel compleet. Mooie mix, maar ik (nog) geen ervaring met guano. Die heeft zich echter wel bewezen.

 

Champost moet je zoeken.... Hier een leuk linkje met de samenstelling onderaan de page:

 

http://tuin-terras.marktplaats.nl/mest-en-..._ind=1&fs=1

 

Topsoil is gewoon tuinaarde.

 

Grueßen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...