Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

hyper

Relais Vraag

Recommended Posts

er is ooit een topic geweest over het belasten van bepaalde relais.er kwam een merlin gerin 16 ampere in voor.wazz up kwam toen met een mooi belastings tabel van omron.

ik heb het volgende gelezen op een relais van merlin gerin: AC1/AC7a =25A en AC7b =8,5A.

de tabel zet gas ontladings lampen in catagorie AC5a

 

dan kan deze relais toch 25ampere aan lampen schakelen??

 

alvast bedankt voor de aandacht :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

helaas. Het topic staat er overigens nog steeds. Ik denk dat je met dat 25A relais per contact pak hem beet 2 lampen kan schakelen... Wat was de reden ook alweer:

 

- De inschakelpiek

Deze is afhankelijk van het moment waarop de VSA's worden aangeschakeld: is de fase net op zijn top dan zal de piek enorm zijn, gaat de fase net door de nul dan zal de inschakelstroom veel gelijkmatiger opbouwen. Naast een inductieve belasting is een ballast namelijk een hoog capacitieve belasting. Laat me toelichten:

 

Direct over de aansluitingen van de VSA staat een dikke condensator ter compensatie van de cos Phi. Als deze ontladen is (in rust) gedraagt hij zich kortstondig als een kortsluiting op het moment dat hij wordt ingeschakeld. Dat is wel enkele milliseconden, maar de stroom kan tot zeer hoge waarden oplopen. Dat is er de reden van dat contacten in relais en met name goedkope klokken (!!!) "vastlassen". Daardoor kun je de VSA ook niet alleen als een puur inductieve last beschouwen, het capacitieve karakter weeg zwaarder bij de selectie van het relais: de inductieve belasting wordt tenslotte gecompenseerd door de condensator. Maar daarom kun je dus ook niet uitgaan van het vermelde AC3 vermogen van het relais

.

 

Het topic: http://www.wietforum.nl/Welke-Relais-400-W...amp-t22733.html

 

De tabellen:

Relais:

gallery_5211_1240_195012.jpg

Zekeringen

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->gallery_5211_1240_126234.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

 

 

Deze indicaties kun je gebruiken voor de vermogens van relais en zekeringen, maar raadpleeg het liefst de relaisdocumentatie. Bij vermogensrelais die hier voor geschikt zijn staat het AC5a vermogen aangegeven. Dat is vaak maar de helft of nog minder dan het AC3 vermogen.

 

Dus ja, AC1 (ohmse belastingen) kan dit relais 25A schakelen, AC7B (huishoudelijke motoren) slechts 8,5A, dan kan ik je verzekeren dat de AC5A belasting veel en veel lager is per contact. Ik vermoed pak hem beet 800 watt per contact maximaal. Door de contacten parallel te schakelen kun je dan meer lampen aansluiten maar ik zou in jouw geval gewoon naar zwaardere relais gaan als je meer wilt schakelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

omdat er toch nog veel vragen zijn over relais deze maar effe sticky gemaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hier een relais met een spoelspanning van 220volt; kan ik deze gebruiken of alleen een relais met een spoelspanning van 230volt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ouwe types relais worden nog met 220V aangegevens omdat toen der tijd ook 220V op je stopcontact stond.

 

Nu hebben ze de spanning iets verhoogd naar 230V en geen ze nieuwe relais ook de indicatie 230V.

 

Maar je kunt de 220V relais gewoon gebruiken op 230V.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heey goede dag ik heb een vraag die waarschijnlijk al tig keer is gevraagt maar ben zo bang dat ik brand krijg dat ik de stoute schoenen toch maar aan trek en het vraag

ik heb een relais gekocht voor mijn 600 watt lamp

nu staat er op me voeding 6,2amp

ik heb nu een relais voor 7 amp gekocht nu zei de verkoper dat mocht ik neit genoeg hebben dat ik dan in/op het relais door ken lussen

 

nu me vraag welke aansluitingen moet ik hebben en is dat doorlussen wel nodig

 

th.f87b2157f2.jpg

 

dit relais heb ik gekocht

 

hoop dat iemand me wil helpen

 

mvg lip

 

ps sorry dat ie er onderste boven op de foto staat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op dit type kan je geen 600Watt Natrium lamp zetten,

 

ook al zou je bruggen maken.

 

Dit is een stuurrelais geen vermogen relais.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit soort relais is overigens wel te gebruiken voor een klein fannetje, max zo'n 200 watt.

 

Let op! Zelfs niet alle vermogensrelais zijn geschikt voor gasontladingslampen. Maplin, een grote relaisfabrikant, geeft zelfs aan dat geen van haar relais geschikt is voor inductieve lasten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste medekwekers!

Kan er iemand voor mijn ff advies geven welke relais mag ik gebruiken voor een 250w hps lamp?

Ik weet het wel dat er werd x keer verteld over relais maar kan ik nog steeds niet vinden welke maar in miijn geval de beste kan zijn.

Ik wil graag alleen maar een lamp van 250wschakelen.

Bedankt voor jullie advies,suggesties

Gr,Jan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vergeef me mijn domheid, maar ik speel echt liever op safe.

Ik heb in een eenvoudig schematje uit proberen te tekenen hoe ik mijn schakelbord wil gaan bedraden.

Als ik van 2 nieuwe 16A gezekerde lijnen start kan ik dan (zoals op scheme) op deze manier het relai veilig aansluiten?

 

https://www.wietforum.nl/uploads/gallery/album_18683/gallery_41723_18683_1643792.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...