Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jorenko

Eindhulsen

Recommended Posts

Hey Jorenko,

 

De hulzen op de afbeelding zijn wel de gode hulzen maar weet alleen niet welke kwaliteit het is.

 

De originele (DIN) kleuren zijn:

wit 0,5mm²

grijs 0,75mm²

rood 1,0mm²

zwart 1,5mm²

blauw 2,5mm²

grijs 4,0mm²

geel 6,0mm²

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jorenko,

 

Je hebt voor deze hulzen wel een apparte tang nodig.

Je kunt ze niet dicht knijpen met een combinatie tang of dergelijke!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die zijn prima, ik gebruik ze echter nooit.

Ik gebruik altijd AMP pennetjes, het voordeel is dat je daar nl. ook vorkjes en schuifschoentjes e.d. van hebt.

Officieel moet je inderdaad een speciale tang met certificaat gebruiken.

Ik zelf durf ze ook ( in tegenstelling tot AMP) wel met een kniptang o.i.d. te knijpen, zo gebruik ik ook vrijwel nooit een striptang maar doe ik dat ook gewoon met een kniptang.

Uiteraard geef ik hier alleen adviezen volgens de regels, dus ga mij nu niet na doen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bushdoctor,

 

Adereindhulzen dichtknijpen met een kniptang is niet zo stevig en raad dit zelf ook heel erg af.

Ik heb dit een keer vergeleken met mijn adereindhulstang,

en kon degene welke ik met de kniptang had vast geknepen zo los trekken.

 

Moet binnen kort weer nieuwe hebben,

jammer genoeg kosten deze ongeveer € 190 :verrygood

 

Wel ben ik het met je eens dat je met AMP soms meer kunt,

en deze gebruik ik echter als het echt noodzakelijk is nodig is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom raad ik het ook iedereen af, maar ik kan niet altijd alles bij hebben en moet soms dus roeien met de riemen die ik heb op mn werk.

Mocht er iets mis gaan met wat ik gemaakt heb dan zal ik dat in veel gevallen zelf later weer moeten oplossen, dat is tot op heden nog niet voorgekomen dus dat zit wel goed.

Maar je hebt helemaal gelijk, daarom raad ik het ook iedereen af.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jammer genoeg kosten deze ongeveer € 190 :whistling

 

Als je op conrad.nl kijkt in onder het tabladje <gereedschap>

dan vervolgens de subcategorie <tangen> en daarna kiest voor <krip- & perstangen>

dan zie je dat een je een adereindhulzentang al hebt voor € 14,85 en een kabelschoen krimptang voor € 23,22

En de niet gecertificeerde doen het net zo goed als diegene die wel een certificaat hebben.

 

(sorry, linkjes naar conrad lukken niet goed :innocent: )

 

Kun je je weer wat centjes besparen en wat meer dames kopen :verrygood

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind deze maar voor dat geld.

 

Weidmuller PZ 6 Roto

 

Als bedrijf moet je wel met deze tangen werken.

gallery_6073_1190_23372.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, er zijn tangen die behoorlijk duur zijn. Ik heb zelf een kabelschoentang van rond de 200 euries, maar vind die persoonlijk slechter dan die van 25 euro :whistling

 

De gecertificeerde duwt een afdruk in het schoentje (certificeringsmerkje) en de perskracht is geijkt. de goedkope echter duwt de schoentjes vaak steviger aan dan de dure. (heb al kabels gewoon uit het hulsje getrokken met die dure tang, tang laten controleren en dan terugkrijgen dat alles goed was :innocent: )

 

De goedkope zijn van ruim voldoende kwaliteit voor de enkele keren waar ze door de meeste hier voor gebruikt worden. Is in iedergeval stukken beter dan een combinatie-, waterpomp- of zijkniptang. :verrygood

 

Gebruik je ze dagelijks voor het werk, dan ben ik het eens dat de kwaliteit van de tang wel degelijk een issue is.

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan zie je dat een je een adereindhulzentang al hebt voor € 14,85 en een kabelschoen krimptang voor € 23,22

En de niet gecertificeerde doen het net zo goed als diegene die wel een certificaat hebben

 

dus moet zo`n tang minimaal hebben van 14,95.het gaat dus echt niet met een normale?

maar vast is toch vast als ik er rustig aan trek(kabel)en hij blijft zitten zit het toch goet??? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

die goedkope is prima voor ons gebruik hoor Jorenko. Als je er dagelijks als gereedschap mee moet werken is het wat anders :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat er ook een beetje om dat de persing van de kabelschoen aan alle kanten gelijk is om zoveel mogelijk oppervlak van de kabel over te brengen op je huls.

 

De hobbymarkt perstangen (platte) knijpen maar vaak op 1/4 van de huls en dan kun je dus warmte-ontwikkeling krijgen in de huls.

 

Voor een luidsprekerkabeltje boeit dat niet echt, maar voor de kabels van bijv. je VSA naar je bulb, die kan maar beter goed zijn.

De tangen die op bijv. conrad staan knijpen ongeveer 80% van het schoentje vast. de hele dure momenttangen persen het schoentje vanuit 4 hoeken en dat is nagenoeg 100% oppervlak.

 

Bij de hogere stromen kun je beter voor die paar euro een goeie tang kopen. de adertjes "draaien" en onder het schroefje duwen is nooit goed.

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites
dan zie je dat een je een adereindhulzentang al hebt voor € 14,85 en een kabelschoen krimptang voor € 23,22

En de niet gecertificeerde doen het net zo goed als diegene die wel een certificaat hebben.

 

Kun je je weer wat centjes besparen en wat meer dames kopen :verrygood

 

Just4Fun

 

Nou nee, das ABSOLUUT niet voor niks hoor die gecertificeerde tangen, just4fun zegt dat de goedkope steviger knijpen. Nu sla je de spijker op zn kop, het kan ook te stevig zijn nl. zodat ze weer gaan scheuren bijv.

Nu komt dat voor de hobby natuurlijk allemaal niet zo nauw.

Maar als je alles perfect wil doen is het zeker van belang.

Zo heb je voor elk type draad (soepel, geslagen of massief) weer aparte kabelschoenen e.d.

Als ik iets moet repareren of veranderen op mijn werk laat ik ze net zo lief helemaal weg en kan ik 's avonds toch met een gerust hart naar bed.

Alleen als je vaak draadjes moet loshalen en wisselen e.d dan is het wel makkelijk anders gaan je draadje weer zo rafelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja das voor luie mensen, ik moet het nog met een pomptang doen:( hoewel ik ook lui ben :verrygood )

Die jij besteld heb das leuk voor thuis ja, Op het werk zou ik deze waarschijnlijk helaas kwijt raken zodat ik het helaas met mn kniptang zou moeten doen :innocent: , maakt weinig verschil nl.

Nee joh maak je niet druk, niks mis mee hoor, prima voor thuis.

Maar ben je van plan zoveel van die dingen te gaan gebruiken dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die eerste link is voor de "echte" kabelschoenen, heb je niks aan bij een 2,5 kwadraatje. Die is voor de serieuze kabels 10mm2 en dikker. :verrygood

 

Maar dat tangetje gebruik ik ook dagelijks, is goed voor draden tot 2,5mm2. vergeet ook niet de hulsjes erbij te bestellen, anders heb je er nog niks aan. :innocent:

 

Suc6,

 

Just4Fun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dat tangetje gebruik ik ook dagelijks, is goed voor draden tot 2,5mm2. vergeet ook niet de hulsjes erbij te bestellen, anders heb je er nog niks aan.

 

Suc6,

 

Just4Fun

 

 

 

 

daar begon dit toppic mee toch????

Share this post


Link to post
Share on other sites

[domme gebruiker mode]

 

Waarvoor gebruik je deze hulzen ?? Om de draden in je VSA te stoppen ? Dat past dan toch niet of ben ik gek ?

En moet je dan idd diverse kleuren gebruiken ? of kan je gewoon af met 1 setje ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je flexibele kabel in klemmen stopt dan zet je daar een huls omheen om de aders bij elkaar te houden en te zorgen voor een betrouwbaar contact. Dat is zelfs verplicht in de installatietechniek, hulzen of schoentjes. Het voorkomt contactweerstand door oxidatie, het uitzetten en krimpen door warmte kan losse contacten tot gevolg hebben met alle gevolgen van dien. Er zijn voorbeelden op het forum van uitgebrande klokken, relais en controllers door slecht aangesloten aders. Veiligheid dus!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...