Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
STM

Test Plantje

Recommended Posts

Ik heb 9dagen geleden een Mrs.X zaadje in een potje met potgrond gestopt. Na 3dagen kwam ze uit de grond en dan heb ik er een stom halogeen 10W lampje boven gehangen. Elke dag een uurtje onder een 36W tl lamp en soms buiten in een serre als de zon schijnt.

Na 7dagen had ik een stengeltje van 1cm, maar het probleem zat bij de blaadjes. het vlies dat rond het zaad zat, kleefde aan de twee blaadjes. ik heb het er proberen af te doen maar de blaadjes werden geel, dus ik heb ze eraf geknipt. er is nu 1nieuw blaadje en een zeer klein begin van het 2de.

ik hoop dat het gezegde 'what doesn't kill me makes me stronger' ook geldt voor plantjes.

heeft hij nog overlevingskans of wat kan ik doen om hem weer beter te doen worden?

ik zal morgen een foto plaatsen, want ik weet dat het moeilijk is zonder beeld...

Share this post


Link to post
Share on other sites

beetjuh Jammer :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zaadje van mijn Mrs X had meer vochtige lucht moeten hebben.

 

Bovendien denk ik dat wat jij blaadjes noemt de z.g. zonnecollectoren zijn(rond)

 

De gele kleur is normaal en als de kiem die tussen de ZC zit waar straks de eerste 2 BLAADJES uitkomen niet is beschadigd dan komt het denkelijk wel goed.

 

In het vervolg een stukje folie over de kiemling trekken dan is zo'n operatie niet nodig.

 

Ik vind het overigens wel leuk hoe zorgvuldig je met zo'n teer ding omgaat dat getuigd van respect.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier zijn de foto's van de ontkieming:

 

http://www.wietforum.nl/index.php?act=modu...&album=1699

 

ondertussen is mijn dochtertje al goed aan het herstellen, de blaadjes komen door :verrygood

gallery_9407_1699_79136.jpg

 

@dame blanche:

het zijn inderdaad de zonnecollectoren, sorry. het is nu duidelijk zichtbaar als je ze vergelijkt met de blaadjes.

een kweker zonder respect, is als de regering; die boeken toch geen resultaten :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben aan het rond vragen of niemand even voor mijn dochtertje wil zorgen, maar als ik niemand vind, blijft ze 10 alleen achter.

watervoorziening is geen probleem, ik had al een topic gemaakt voor een afwezigheid op een ander moment. enkel het licht zit me dwars:

ofwel de hele tijd binnen onder een lampje, onafgebroken(24 op 24)

ofwel buiten in een serretje(temperatuur is er tussen de 10-20graden) met zonlicht

 

ik denk niet dat een van beide goed is, maar ja. ik ben ook aan het zoeken naar een tijdregelaar maar ik heb geen idee waar te zoeken(moet in de winkel te kopen zijn, want online bestellen wekt vermoedens bij ouders)

heb jullie een beter idee ofzo?

 

@dame blanche:

je had me gezegt dat de plantjes pas rond mei buiten mogen. dit is toch omdat de licht-donker uren te kort zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb even op gezocht hoeveel uren licht het is in de periode dat ik weg ben: 12u30 tot 13u licht

ik heb op het forum gelezen dat 16u perfect is, maar dat de plant pas in bloei gaat onder de 12u

Is het dus genoeg om de plant in leven te houden en in groei te houden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

of koop voor 2 euro een timer bij de action of voor 3,- bij de karwei :verrygood dan gewoon op 18 - 6 ..... nu is het zaak zoveel mogelijk ligt er dicht op te zetten !! en dan de tl en niet een haloggeen !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het al gaan vragen bij de action bij ons in de buurt en die verkochten het niet...

ik ben zeker nog van plan verder te zoeken, maar ik moet een back-up plan hebben

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gamma of Praxis hebben wel tijdschakelaars de goedkoopste is goed genoeg(weinig wattage)

 

Wat die lichturen betrefd het volgende:Ik had klonen gemaakt van mijn moeder NIEUWE DAME BLANCHE en omdat ikzelf geen ruimte genoeg momenteel heb,heeft een vriend ze voor mij onder tl licht 60 cm en20/4 licht gezet om even te bewaren.Ze zijn allen in bloei gegaan en dus heb ik er een hele kluif aan om ze terug in de groei te krijgen.

 

Trouwens zaailingen dan loopt het niet zo'n vaart

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb wat meer grond in het potje gedaan, daarvoor heb ik haar eerst uit de grond moeten halen. alles leek goed te gaan:

gallery_9407_1699_120417.jpg

 

 

 

maar er is nu een gelig randje op het grote bladje en hij hangt een beetje door(foto is wel een beetje vanuit de hoogt getrokken). ik denk dat ik hem mss beschadigd heb ofzo (ben wel heel voorzichtig geweest). het is mss omdat in de nieuwe grond nog geen mycorrhiza gevormd is. het zou ook overbewatering kunnen zijn, ik heb hem wat extra water gegeven omdat de nieuwe grond droog leek.

gallery_9407_1699_395997.jpg

 

 

hopelijk gaat het vanzelf weg, als jullie dat iets anders aan de oorzaak ligt, laat het me zeker weten.

PS: heb een nieuwe lamp (na het gelig is geworden), 18x2 tl cool white. ik gebruik ze uitsluitend om bij te lichten, eerst buiten zoveel mogelijk zonlicht. ongeveer 11-12uur zonlicht, 5-6uur tl

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo ga ik het dus ook doen van de week ik denk in het weekend even.

 

5 zaden in de grond gewoon kijken wat er gebeurd 12 uur daglicht en 4a5 uur tl

 

tm half april en dan naar buiten dan moeten ze toch wel wat kunnen hebben volgens mij.

 

greetz outdoor :verrygood :tu :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nog geen nieuwe foto, maar de nieuwe groeischeut is al zichtbaar.

heb blaadje ziet wel nog geel, maar ja.

hopelijk gaat dat in de loop der tijd beter.

hij is toch al terug beginnen groeien dat is al iets.

als iemand iets weet om hem weer wat meer kracht te geven, laat het me weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb het al gaan vragen bij de action bij ons in de buurt en die verkochten het niet...

ik ben zeker nog van plan verder te zoeken, maar ik moet een back-up plan hebben

 

Een back-up plan hebben om een gewoon, eenvoudig timertje te zoeken, of om dat ene plantje te laten groeien van 2 cm ?

 

Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ria:

Een back-up plan om mijn plantje verder te laten groeien. ik denk dat ik ze gewoon buiten ga laten staan voor de 11dagen dat ik weg ben. ze heeft dan wel maar 12uur licht, maar dat houdt minder gevaar in(minder kans om ontdekt te worden door ouders). mijn plantje heeft al veel te verduren gekregen, maar ze is er nog altijd.

 

hier nog een foto van de opstelling van de tl-lampen:

gallery_9407_1699_37839.jpg

 

en een close-up van de nieuwe groeischeut:

gallery_9407_1699_506107.jpg

 

ik weet dat ze klein is voor een plantje van meer dan 2weken oud, maar ja :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ STM

Als het mogelijk is met een tafelmes voorzichtig met wortel en al op te lichten(pas op is lang en teer) en dan met een paar lepeltjes water in een gat laten zakken tot vlak onder de blaadjes.

Vervolgens iets intensievere belichting.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik het heb net gedaan. de extra belichting is wel maar een 400w halogeen lamp(op een afstandje), hopelijk is dat niet erg. voor de rest zit zijn normale belichting erboven(18wx2 tl).

 

ik vroeg mij nu het volgende af:

de tl lampen zitten in een armatuur met tussen de lampen 2cm ruimte. is het dan het beste dat ik het plantje:

-tussen de 2lampen zet (1cm van ene 1cm van andere)?

-onder en tegen 1 lamp en dan de andere lamp wel op zet maar schijnt, vanop 2cm ,schuin op het plantje?

 

voor de warmte maakt het niet veel verschil, staat ergens waar de temperatuur ongeveer tussen de 20-24° zit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het wel goed komt nu

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze heeft nu een dagje extra belichting gekregen en dat lijkt haar goed te doen. ik ga het vandaag ook doen.

het gele randje is er nog altijd maar het blaadje zelf is wel terug heel groen, misschien een teken van genezing...

gallery_9407_1699_227805.jpg

 

 

 

 

 

PS: ik spreek wel over een "ze", maar ik weet het geslacht eigenlijk nog niet hoor. ik ben gewoon optimistisch :specool .

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_9407_1699_50112.jpg

 

 

med_gallery_9407_1699_219816.jpg

 

 

med_gallery_9407_1699_470998.jpg

 

 

ik ben net terug van op reis. mijn plantje heeft 2weken buiten in een serretje gestaan met als watervoorziening die van henkjan(zie topic). deze heeft uitstekend zijn werk gedaan. een bak met 2liter waten met een fles van nog eens 2liter omgekeert net boven het water oppervlak. na de 2weken was er maar zo'n 1.5liter op(klein plantje).

Veel gegroei is ze niet(nu 4.5cm groot), maar heeft wel veel meer baderen. ze ziet er fantastisch uit! enkel hangen de bladere wat door, maar dat zal wel door het teveel aan water komen.

Maar belangerijker is dat mijn plantje nu 2weken lang slechts 11-12uur licht gekregen heeft. ik heb gelezen dat je na 3weken het geslacht zou kunnen zien, dus nu is het hopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hij ziet er iets overbewatert uit, maar toch tof dat het gewerkt heeft! it's alive and healthy!

laten we hopen dat hij een zij is :verrygood

succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ria,

 

we hebben momenteel al meer dan 14 uur licht hoor ria.Heb nu ook ongeveer een maandje een plantje staan en bloeien doet ie niet wel is ie nu lekker aan het groeien!

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag is er 13u10 licht en 14u20 schemering, net genoeg om te beginnen met buiten staan.

dat is ook de reden waarom ik vandaag de rest van de zaadjes in potjes heb gestoken (4 MRS.X en 4 NIEUWE DAME BLANCHE).

daarvan hoop ik dat er 3vrouwlijke plantjes zijn. ik ga misschien nog ergens 2extra zaadjes planten om zeker te zijn.

ik hou jullie op de hoogte.

 

STM

 

 

 

PS: ik denk dat mijn topic ondertussen beter onder de noemer 'Outdoor Kweekverslagen & Foto's' past?!? zou iemand van de moderators het kunnen verplaatsen alstublieft...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verplaatst naar "Outdoor Kweekverslagen & Foto's".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...