Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Attitude

Witte Beestjes

Recommended Posts

Ik zit met een probleempje denk ik. Als ik m'n planten voed zie ik ineens allemaal kleine witte beestjes m'n aarde uitrennen en springen (ongeveer 1mm groot) ze blijven wel in de aarde zie niks op of onder het blad. Had al ff gekeken wat het was hierzo kon er alleen geen goed antwoord op vinden. Vraag is dus wat zijn dat voor fucks en wat eraan te doen?!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Pfoe, je hebt een primeur geloof ik. Deze beessies heb ik nog niet eerder van gehoord.

Heb even gegoogled op springende witte beestjes en vond het volgende:

Springstaarten

HERKENNING. Springstaarten zijn kleine insekten zonder vleugels. Direct nadat de jonge springstaarten uit het ei zijn gekomen, lijken ze op volwassen exemplaren. De volwassen insekten zijn 2 tot 4 mm groot. De kleur van de springstaarten kan variëren. We kennen witte, zwarte, blauw-grijze en ook paarsachtige soorten. Aan het achterlijf bevinden zich gelede aanhangsels die de zogenaamde „springvork" vormen. Deze vork zit gewoonlijk onder het lichaam gevouwen. Doordat het insekt de vork met kracht naar achteren drukt, kan het zeer grote sprongen maken. Wanneer water wordt gegeven, kunt u ze zien. Ze vluchten weg of drijven op het wateroppervlak.

LEVENSWIJZE. In tegenstelling tot de meeste andere insekten vervellen de spring staarten tijdens hun hele heven. Onder nor male omstandigheden ontwikkelen zich meer generaties per jaar. Gewoonlijk lever de springstaarten in een omgeving met eer hoge relatieve luchtvochtigheid. Ze eten it eerste instantie van dood organisch mate riaal, algen en schimmels. Het is echter bekend dat ze ook aan levende planten schade kunnen veroorzaken doordat ze aan de wortelpunten vreten. Daarbij zijn ze weinig kieskeurig. In allerlei gewassen zijn aantastingen door springstaarten waargenomen, zowel in de grond als op substraat.

 

Hier nog een linkje

Share this post


Link to post
Share on other sites

okeeee leuk! Troep spuiten werkt dus ook niet. LV zit nu op 40% dus hoog is het niet. zal de ventilator er wel eens overheen laten gaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik krijg ineens overal jeuk... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Heb je de mogelijkheid om van onderaf water te geven, via schotels of zo? Dat zou al helpen denk ik. Dan droogt de toplaag in en ben je mogelijk je springers ook kwijt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die overweging had ik ook al...zou alleen niet weten hoe met die 1 meter bakken van mij. Heb er nu wel een fan vol overheen staan en geef even geen water tot dat de planten het te zwaar krijgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Strak ventileren is een goed idee, als je last hebt van vliegende kleine beestjes.

Gooi er ff een paar vette spinnen op.

Die vreten al die kleine ettertjes in no-time op.

 

En niet teveel spinnen want anders gaan de spinnen eerst matten met elkaar.

Spinnen zijn terretoriaal, hebben permanent honger en zijn altijd slecht gehumeurd. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spinnen in je hok? En dan zeker eitjes en webben in m'n toppen krijgen? Ik pas :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Spinnen zijn terretoriaal, hebben permanent honger en zijn altijd slecht gehumeurd. :verrygood

 

hahaha mooi stukje tekst..zal zo eens kijken hoe het met m'n springers is...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Spinnen in je hok? En dan zeker eitjes en webben in m'n toppen krijgen? Ik pas :verrygood

 

Lol. Daar heb ik nog nooit aangedacht.

Maar ik heb dan ook nog nooit spinnenwebjes gezien op de planten zelf.

Wel op de bakken, muren, kabels, ketting en armatuur.

 

Ik vermoed dat dit komt omdat mijn plantjes permanent heen en weer bewegen door de strakke ventilatie.

Spinnen (heb net ff zitten lezen) leggen hun eitjes in een soort zak gemaakt van web.

Je kent dat wel die witte dingen in de gat in de muur, het zijn net watjes, 1 centimeter groot ongeveer.

Deze slepen ze mee of hangen ze ergens op.

 

Maar ja theoretisch moet het wel kunnen ja, misschien krijg je er 1x eentje.

Het lijkt me sterk dat het er meer dan 1 kunnen worden want mama-spin duldt geen concurrentie als ze haar zakje nakomelingen bewaakt.

Iemand ooit last van gehad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...