Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

plantkas

Zelf Een Lowbudget Kas Bouwen - The Sequel

Recommended Posts

wow, echt prachtig man, mooi om 'n creatieve planter bezig te zien, dit zou ik ook graag willen doen, ik vind klussen geweldig, maar aangezien ik ngo bij m'n ouders woon, en m'n pa dat niet wil, word dat 'm nog niet de eerste paar jaren, maar als ik zelf eenmaal 'n mooi huisje heb, zal ik dit zeker ook eens proberen, totdan blijft het bij verlekkerd jou verslag volgen, ik vind 't echt vet

 

ga zo door :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er erg netjes uit plantkas. Je kas lijkt enigszins op de mijne behalve dan dat ik toch stevig plastic rondom heb geplaatst. eveneens zo'n 5 jaar garantie (mits je hem strak hangt)

@DB, dit type plastic werkt inderdaad lichtremmend maar de grootste hoeveelheid licht komt toch door het dak normaliter. Het type plastic dat jij aangeeft is naar mijn ervaring toch minder resistent dan de fabrikanten veelal aangeven en werkt eveneens tamelijk lichtremmend, wij gebruiken deze om groenten onder te kweken waarvoor lichtintensiteit minder belangrijk is.

 

Nietemin keep up the good work PK, belooft weer een mooi jaar te worden :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey

plantkas

ga je je hok ook nog goed verduisteren of laat je je planten gewoon door de natuur bloeien?

 

ga je ook iets van tempratuur regelen met die slakventilators?

dat het niet tewarm word in je kas

 

de topic heeft wel de naam lowbudget kas bouwen maar is het nog wel zo lowbudget?

 

ik will ooid ook nog zn kas bouwen ben benieuwd wat er afkomt van 4 planten:P

 

 

veel geluk ziet er al goed uit! to :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ nozem,

Zelf een beetje aanbeunen blijft leuk :wOOt Gewoon klein beginnen, ze er een paar tomaten bij voor je ouders.. Vinden ze altijd leuk.. En dan elk jaar een stapje groter hehe..

 

@ jimfried,

Nog een kas :) Foto's? Ik ben nieuwschierig.. In het verduistertopic had je het over verduisteren van je kas.. Hoe heb je dat aangepakt?

 

@ smokert,

Ja daar ben ik ook nog niet helemaal over uit.. Ik zit al een tijd met het idee in mijn hoofd om die kas te gaan verduisteren.. Maar dan moet het wel vanzelf gaan, aangezien ik doordeweeks nooit thuis ben.. Daar moet ik nog een mooi systeem voor bedenken..

 

Momenteel heb ik nog niet echt last van hoge tempratuuren, zitten nog te kieren bij de muren en er zit nog een raam in de muur dus waait het lekker door.. Het plan is om een deel van die slakken op een tempratuursensor te zetten, als het te warm word gaan ze draaien.. Zelf heb ik niet zo veel kaas gegeten van electronica, maar een maatje van me had wel zin om zo'n systeem in elkaar te knutselen..

 

Geen lowbudget kas meer? Ik heb er nu zo'n €800 euro ingestoken.. Zet voor dat geld maar eens een kas van het zelfde formaat neer.. Daarnaast is het de bedoeling dat deze langer blijft staan dan 2-3 jaar..

 

Het streven is om meer te oogsten dan de beste oogst uit de vorige kas, 500 gram+ per plant.. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update met katertje.. Ik had gister wat te vieren :verrygood :) :wOOt

 

De deur is onderhand ook af

med_gallery_5639_1627_82634.jpg

 

Om de platen extra te ondersteunen en voor de stevigheid van de constructie nog enkele dwarslatten..

med_gallery_5639_1627_86226.jpg

 

 

Om 4 uur Afgeleverd.. Platen voor de zijkant met de goede maten!

med_gallery_5639_1627_18567.jpg

 

 

Om 8 uur was dit het resultaat.. Net op tijd dicht voor dat de wind naar het zuidwesten draaide..

med_gallery_5639_1627_65339.jpg

 

 

Wat rest is de afwerking en de ventilatie.. Nog even wat tijd zoeken om dit te gaan doen.. Mn vakantie is helaas over..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet Er inderdaad Goed uit, wat een Creatifelingen op Dit Forum

 

:) :verrygood

 

Veel Succes Alvast..

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey plantkas ziet er zeer mooi uit

 

800 vind ik opzig best betaalbaar je hebt geluk met die slakventilatord dat het je maar 800 heeft gekost

ik ben met je eens dat het best lowbuget is voor z´n grote kas

 

ik will wel is weten wat er van je plantjes af kom

 

ik schat wel een killotje perplant.

 

 

veel geluk met kweken al aan voeding en dergelijk gedacht of vind je dat niet nodig?

 

 

groetjes to

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ smokert,

Als ik die slakken niet gekregen had dan had ik weer oude autokoelvinnen van de sloop gehaald a €5 euro de stuk..

 

Wat er af gaat komen blijft altijd een verrassing :verrygood

 

Voeding.. Hmm ik weet het nog niet.. In princiepe gebruik ik geen voeding, de voorgaande jaren was het ook niet echt nodig, ze staan in enorm voedingsrijke grond.. Maar wie weet dat ik een testje ga doen met een plant welke ik wel stimulatoren ga geven.. Het nadeel van volle grond is dat je niet kan spoelen of iets in de richting..

 

@ twismG,

Die is er al :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

in 1 woord geweldig!

 

super misschien is t nog een idee om de grond rondom de kas uit te graven en dan tussen de onderkant vd kas en de grond overal een lap van dat hor-gaas te bestellen, iets wat de inkomende lucht dan dus zeeft.

 

En bovenaan afzuigen met rondom de slakken, een paar ventilatoren er misschien tussen?

 

Dan zou dit gewoon binnenwiet genoemd kunnen worden! :)

 

 

 

:verrygood

 

 

NEUS

Share this post


Link to post
Share on other sites

ha die plantenkast ik kom weer is langs :wOOt maar ter*ng wat een bouw project ( ben inmiddels al een 4 weken ofso niet meer langs dit topic geweest :) soory ) maar wat gaat dat hard!!!!!!!!!!!!! en de goed kant op :smoke

 

ik denk met een seizoen dat je zeker wel een 600 van een plant moet kunnen trekken zeker als je ze bij houd enb evt wat voeding bij geeft :smoke

 

 

succes :verrygood

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ neus,

Ik ga nog wel enkele gaten voor luchtinlaat maken, maar rondom uitgraven zie ik niet zo zitten.. Ik ben van plan een vierkantje uit de plaat te snijden en die dan met een scharniertje weer vast te maken, kan je je inlaten open en dicht doen, misschien later zelfs met zo'n atomatische raamopener de inlaten open en dicht laten gaan.. Als je lucht aanzuigt dicht bij de grond zal deze een hogere luchtvochtigheid hebben dan op hoger gelegen plekken.. Vandaar dat ik liever bovenaan een luchinlaat maak..

 

Wel moet er eerst een dakgoot komen anders loopt al het water van mijn dak via een luchtinlaat naar binnen.. Ik zat er zelfs aan te denken om het water van mij dak op te vangen in een regenton(met overloop naar buiten), dat water weer gebruiken om de platen water te geven.. Je zou zelfs nog een bluematsysteempje op je ton aan kunnen sluiten..

 

Dat horgaas, het is een idee, maar ik zit met een dilemma, aan de ene kant hou je ongedierte buiten, maar aan de andere kant ook de nuttige beestjes zoals lieverheersbeestjes..

 

@ masteryero,

Het moet ook hard gaan, het is al mei! De opbrengst doe ik nog geen uitspraken over, dat zien we later wel :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha kassenbouwer, wat kost jij nou per uur :verrygood ??? Echt super man. Hopen dat het zonnetje lekker gaat schijnen deze zomer. Groentjes Binky

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er netjes uit en ik ben benieuwd wat dit gaat brengen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vindt dat je er een geweldig bouwwerk van gemaakt hebt, maar vraag me zo af, of dit nu binnen of buitenkweek is.

Ik ben in het voorjaar altijd blij dat mijn plantjes de buitenlucht in kunnen, daar is alles aanwezig, lumen, ventilatie, temperaturen die goed zijn voor de planten.

Jij doet het tegenovergestelde en dan vraag ik me af, waarom? Om langer te kunnen door bloeien, mischien.

Ik heb ze gewoon buiten staan en die gaan eind juli of eerder, in de verduistering, een dag of 10 en dan zijn ze op tijd klaar met bloeien en dat lukt altijd prima, zonder stellages e.d.

Maar ik ben wel nieuwsgierig wat het aan het einde van de rit gaat worden bij je, maar suggesties van een kilo per plant, die sommigen doen, daar hoop iedereen op, maar is absoluut geen realiteit.

 

Gr. Ria

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Binky-Toy,

Als deze af is ben ik wel even klaar met dat klussen :verrygood

 

@ ria,

Altijd mooi als er ook nog kritische mensen zijn :)

 

Je heb een punt dat dit geen echte buitenkweek is, maar een binnenkweek welke gebruik maakt van volle grond en zonlicht.. Misschien een idee om een appart selectie te maken voor de kas en serre kwekers op dit forum..

 

Buiten heb je misschien temperaturen, ventilatie en lumen welke goed zijn voor je planten, daarintegen heb je ook stormen, stortbuien, mist, hele lage temperaturen en hagel.. In de kas heb je wat minder lumen, daarintegen heb je eigenlijk geen last van de nadelen en kan je bijna je eigen klimaat regelen.. Aangezien cannabisplanten van nature niet in dit klimaat voorkomen, kan je in een kas een beter klimaat nabootsen..

 

Voor mij is het geen optie om te gaan verduisteren omdat ik nooit zo lang achter elkaar op de zelfde tijden thuis ben.. In de kas lukte het zoals je al zei om ze langer te laten bloeien terwijl de meeste buitenplanten al geoogst waren vanwege toprot..

 

Een kilo per plant lijkt me ook niet reeel, ik heb wel mensen gehoord wie een kilo van een buitenplant geoogst hebben maar ik zie dat in mijn kas niet zo snel gebeuren, dan heb ik nog meer ruimte nodig schat ik..

Share this post


Link to post
Share on other sites

een kilo per plant, het zou mooi zijn :verrygood

persoonlijk reken ik ongeveer uit hoeveel vierkante meters benut worden om te kweken en probeer ik de opbrengst daar naar te richten.

Streefdoel is 200 tot (ijdele hoop misschien) 500 gram per vierkante meter.

 

@plantkas

ik heb nu een nieuwe kast gezet want de huidige is eigenlijk bedoeld om omgebouwd tot worden tot tuinhuis binnen enkele jaren.

De nieuwe kast is ongeveer 5 op 6, 3 meter hoog, metalen frame waarop ik momenteel een doorzichtig golfplaten dakje heb gelegd, dit weekend gaat het plastic errond.

Ik heb er erg veel werk in gestoken en ik vind het een prachtig kastje. Zal er dan ook zeker foto's van posten.

En 800 euro is op zich nogal wat geld (mijne heeft ook ongeveer zoveel gekost) maar als ik die kas van je zo zie is ze gebouwd om een eeuwigheid mee te gaan. :)

Geen slecht idee overigens om een aparte buitensectie te beginnen met kaskweken.

Succes nog verder,

dat je vele werk je het tiendubbele mag opbrengen!

grtz jim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieuwe kas van 5x6x3 :nerd Daar kan je behoolijk in los gaan!! bouwverslagje?? ;)

 

Ik ben even gaan rekenen hoeveel opbrengst per vierkante meter mijn vorige kasje opgeleverd heeft, die 500 kan je vergeten, dat is voor binnenkweken!! Zelf kwam ik op 91gr/m2, 191gr.m2 en 109gr/m2, mijn topjaar stond alles optimaal vol maar waren niet alle planten volledig afgebloeid.. Ik denk dat het maximum haalbare op 250gr/m2 zal liggen.. Maar dan zullen de planten wel afgebloeid moeten zijn en dat wil nog wel eens problemen geven met buitenlucht met een hoge LV..

 

Ik ben benieuwd naar je foto's

 

Groeten PK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er allemaal goed uit kasplant. Ik mag dit jaar een aantal planten in een aardbeienkas zetten. Ik weet niet of het voor of nadelen heeft, jij hebt daar een betere inschatting in. Ik zit alleen na te denken over de ventilatie. De achterkant en de voorkant staan open volgens mij, ik ga van de week even polshoogte nemen. De kas is zelf 50 cm hoger als mij dat is ongeveer 2.40 M hoog. Als ik polshoogte nemen zal ik foto's maken, zodat je ook een beter idee hebt B)

 

wietsurfer :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe misschien moet je er gewoon nog een paar lampjes inhangen plantkas B)

 

Mooi gezicht deze winter :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lampen? :whistling Zullen we het niet doen, kan de hele omgeving meegenieten kan mijn kasje.. Zoals het nu is valt de kas niet op..

 

Al enkele weken heb ik niets meer aan het bouwerk gedaan, de kieren welke nog open zijn bevallen me wel, ze houden de temperatuur redelijk in toom, vandaar dat ik ook geen haast heb gemaakt met het knutselen van venitialtie.. Dit weekend ben ik er toch aan begonnen..

 

Eerst van een aantal planken een vierkante kist gemaakt waar rondom de slakhuisventilatoren tegenaan komen. Ik maak eerst een kist omdat ik anders 10x een gat moet maken in de ploycarbonaat platen(zonde!), als ik 2 kisten maak met elk 5 (of een 4 en de andere 6) slakken hoef ik maar 2 gaten in de platen te maken..

 

Foto's zijn van matige kwaliteit omdat ik vanacht TE stoned was om nog knappe foto's te maken :verrygood

 

Condensator in de kist geschroeft en slakken aangesloten..

med_gallery_5639_1627_241012.jpg

 

 

Het resultaat, eerst met 2 slakken omdat ik maar 1 condensator had, na het testdraaien beviel dit me wel, dus over 2 weken ga ik nog 4 slakken op de kist monteren.. Kunnen er zelfs nog meer op als ik dat nodig vind..

med_gallery_5639_2054_34392.jpg

 

 

Meer condensatoren worden geregeld, als die binnen zijn zal ik de kisten afmaken en ophangen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

:smoke mooie kas man!

 

Ik verhuis over een jaartje of wat naar ierland en ik ga kijken of ik daar ook zon kas kan bouwen!

 

mn vader gaat het huis ontwerpen dus misschien kan ie me meehelpen om een kas te bouwen :nerd

 

staan er trouwens al planten in?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey

 

mooi gedaan man, deze ga ik volgen....

 

heb wat inspiratie opgedaan, en ik ga je succes wensen met deze opzet.

 

ben zeer benieuwd!!!

 

CD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Plantkas, hoe staat het ermee?

Ben erg benieuwd.

Groentjes Binky

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja ik zit nu ook wel te wachten waar is de rest ik kan niet wachten staat ie al vol:P :no :D

 

zover gevorderd en geen update

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...