Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

plantkas

Zelf Een Lowbudget Kas Bouwen - The Sequel

Recommended Posts

Momenteel druk op zoek naar wat voor materiaal er om de kas heen moet komen..

 

3-Wandige polycarbonaat golfplaten

gallery_5639_1627_5983.jpg

Driewandige polycarbonaat golfplaten bezitten, in vergelijking met traditionele materialen, een aantal bijzondere eigenschappen, die belangrijke praktische voordelen geven:

- uitstekende thermische isolatie

- hoge lichtdoorlaatbaarheid

- grote mechanische weerstand

- zelfdovend en weerbestendig

- licht van gewicht

 

Thermische isolatie

De k-waarde van driewandige polycarbonaat golfplaten (k=2,8 W/m2K) is ongeveer 50% lager dan van enkelwandige materialen. Daardoor wordt in normale omstandigheden condensvorming aan de onderzijde voorkomen.

 

Lichtdoorlaatbaarheid

Driewandige polycarbonaat golfplaten hebben een hoge doorlaatbaarheid van licht en zonne-energie. De gemiddelde lichttransmissie voor glasheldere platen is ongeveer 83% (opaal 70% en rookkleur 54%).

 

Polycarbonaat platen en rollen

Polycarbonaat golfplaten bezitten, in vergelijking met de traditionele materialen, een aantal bijzondere eigenschappen, die belangrijke praktische voordelen geven:

- Hoge lichtdoorlaatbaarheid

- grote mechanische weerstand

- zelfdovend en weerbestendig

- licht van gewicht

- lage uitzettingscoëfficiënt

- lange levensduur

- milieuvriendelijk

 

Lichtdoorlaatbaarheid

Polycarbonaat golfplaten en rollen hebben een hoge doorlaatbaarheid van licht en zonne-energie. De gemiddelde lichttransmissie voor glasheldere platen is ongeveer 90%.

 

Glasvezel gewapende polyester platen en rollen

gallery_5639_1627_443.jpg

Polyester glasvezelversterkte platen bezitten de volgende uitstekende eigenschappen:

- eenvoudig te bewerken

- licht van gewicht

- zeer grote mechanische weerstand

- lage uitzettingscoëfficiënt

- goede lichtdoorlaatbaarheid

- milieuvriendelijk

- in zeer veel uitvoeringen en types leverbaar

 

Mechanische weerstand

Glasvezelversterkte polyester platen hebben een zeer grote mechanische weerstan. Mede hierdoor is het bestand tegen extreme weersinvloeden.

http://www.hardeman-vanharten.nl/golf01.html

 

Gegolfde polyester platen:

Voor er goede folies beschikbaar waren waren serres met gegolfde polyester platen het enige alternatief voor en glazen serre. De platen hebben een dikte van 1-1,5 mm. De gegolfde platen hebben nogal wat nadelen: door het vergrote oppervlak treedt er een sterk warmteverlies op, tot zelfs 30 %. Het lichtverlies bedraagt 15-20% tegenover glas. Het beste resultaat schijnt lichtblauw gekleurd polyester te zijn. De golfplaten kunnen een 10-tal jaren stand houden, toch neemt het lichtverlies jaar na jaar verder toe. De platen zijn wel minder vatbaar aan slijtage, maar erg gevoelig aan krassen en UV-licht, waardoor de helderheid snel achteruit gaat.

http://www.tuinkrant.com/tkarchief/tk/info/serres.htm

 

Een paar nuttige stukjes van het www..

 

Net ook nog naar de bouwmarkt geweest, wat zijn die platen daar idioot duur!!

 

Ik heb ook nog nagevraagd hoe het de de lichtdoorlaatbaarheid van de verschillende platen zat, nadat de leverancier gebelt wat kwam deze met het volgende:

 

Golfplaat glashelder:

Lichtdoorlaatbaarheid 68%

 

Dubbelwandige polycarbonaat platen 6mm:

Lichtdoorlaatbaarheid ?

Elk jaar neemt de lichtdoorlaatbaarheid met 1.5% af, dit proces stabiliseerd na 5 jaar..

 

Op het internet zijn meerwandige polycarbonaatplaten in alle maten te krijgen met de volgende dikten:

4mm €6 per m2

6mm €8 per m2

8mm €10 per m2

 

Ik denk zelf dat ik voor de polycarbonaat platen ga.. ;)

 

Wie denkt er mee? suggesties? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey plantkas ik ben dit aan het volgen en leuk zo'n hugh kas

 

uhmm je vroeg om suggesties over de keuze van je dakbeplating

 

nou heb ik geen verstand van lichtdoorschijning enzow dus dat laat ik aan andere overmaar ik dat

 

Glasvezel gewapende polyester platen en rollen erg doorzichtbaar zijn ik weet niet hoe je woont ( lijkt een boederij maar ik zal wel rekening houden met voorbij komende gasten of er moet geen ongeenst mens langs komen ). ik zou zelf ook voor de polycarbonaat platen maar dat baseer ik allen omdat die niet zo doorzichtbaar zijn ( met oog op ongewenste mensen en zichtbare toppen ). of het uiteindelijk ook de beste platen zijn voor je plante dat zou ik niet weten.

 

 

greetzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

UHHHH Plantkas Up Date ??? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha Plantkas ,

Je gaat het dit jaar weer proberen ?

Wel handiger om tegen een pand aan te zetten voor de stevigheid en de stroom voor je autofans .

Plaats je nog panelen die je open kan zetten om beter te beluchten en hou je rekening met planten die tegen je dak aan groeien ,vanwegen dat je vorige kas ook verhoogt moest worden .

Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien ?

Weet je al wat voor soortje je gaat neerzetten ?

Ga je met stekken aan de gang of zaad ?

 

Succes, Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is nog niet erg veel te updaten, dit weekend had ik het te druk om er nog foto's van te maken..

 

Ik heb onderhand nog een steunbalk gemaakt voor het dak en alles met stalen hoekjes aan elkaar gemaakt.. Ik ga pas verder met de comstructie als ik de platen binnen heb.. Ik ga zometeen een offerte aanvragen :verrygood

 

Aankomend weeken zal ik nieuwe foto's maken..

 

Groeten PK

Share this post


Link to post
Share on other sites
Plaats je nog panelen die je open kan zetten om beter te beluchten en hou je rekening met planten die tegen je dak aan groeien ,vanwegen dat je vorige kas ook verhoogt moest worden .

Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien ?

Weet je al wat voor soortje je gaat neerzetten ?

Ga je met stekken aan de gang of zaad ?

 

Ik ga geen beluchtingsplaten maken, heeft niet echt nut omdat ik doordeweeks er nooit ben om deze open of dicht te doen.. Wel ga ik er misschien nog een vin bij hangen om meer af te kunnen zuigen als dat nodig is. Ik zit er zelfs aan te denken om de vinnen te koppelen aan een dimmer voor buitenverlichting zodat het geluid dat ze produceren verminderd kan worden.. Iets anders waar ik nog over aan het brainstormen ben met een maatje van me: de vinnen koppelen aan een sensor voor tempratuur, als deze te hoog word moeten de vinnen een standje harder draaien..

 

Voor de groote van de planten ben ik niet zo bang, deze kas is nu 21 m2 dus per plant heb ik +- 5m2, met flink buigen/pletten/scroggen/toppen moet deze ruimte wel benut kunnen worden.. De hoogte word nu 220cm aan de lage kant en 320cm aan de hoge kant, moet wel goedkomen hoop ik, misschien dat als ik de grond egaliseer dat er zelfs nog meer hoogte voor de planten ontstaat..

 

Soorten.. Ik heb in ieder geval al NYCD zaden van Snsie liggen, daar komt er een van in.. De andere 3 staan nog open, hoewel ik toch aan dubble fun zit te denken.. misschien wel 2 planten.. De laatste heb ik nog geen idee van..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hhaha en toen was het stil. Suc6 met je bouw werkzaamheden. Dat Dieseltje gaat het daarin wel naar d'r zin hebben. Gtrz

 

ps: Ik heb genoten van die dobbelsteentjes,de PP was uch uch :-))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe staat 't ermee? Afgelopen paar dagen mooi weer gehad. Groentjes Binky

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Toetoe,

 

We zullen het zien, maar ik zal zorgen voor het beste :specool

 

Lekkere dobbelsteentjes :( Ik heb nu 5 soortjes :P

 

@ Binky,

Met mij gaat het goed :P alleen met mijn lever iets minder :verrygood

 

Ja mooi weertje, maar daar heb ik nu nog niets aan.. De plantjes zullen pas rond de 1e mei komen..

 

Verder is er niet veel veranderd, behalve dat ik nu contact heb met een timmerbedrijf welke restpartijen polycarbonaatplaten verkoopt.. Deze zal dit weekend een prijsopgave doen, daarna zal ik bestellen en de kas afbouwen..

 

 

Groeten PK

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nu Hopen op een mooie prijs :(

 

succes met onderhandelen :verrygood

 

ja enne modderpoel mag je nu wel weglaten hoor haha..

mzzl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieronder de maten van de nieuwe kas

med_gallery_5639_1627_12953.jpg

Polycarbonaat platen

kleur: Helder

dikte: 6mm

 

voorkant:

4 platen 105x325cm

 

achterkant:

4 platen 105x230cm

 

dak:

6 platen 101.5x430cm

 

zijkant:

6 platen 100x230/325cm

 

Ik heb de offerte binnen, viel me alles mee, totaal € 535,- en voor het bezorgien € 30,- :verrygood

 

Wel is het 10cm tekort aan de voor en achterkant, valt mee te leven, gewoon een plankje tegen de muur.. Anders zou het aanzienlijk duurder worden..

 

Ze worden binnen 2 weken geleverd, dan weer nieuwe foto's

 

Groeten PK

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou dat word ff wachten maar ja dan heb je ook wat

 

veel succes wip volgende week weer is langs je topic.

 

een vraagje wat is het nut om het dakje schuin af te laten lopen ??

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het water moet toch ergens heen? Met een plat dak kan het gebeuren dat er water op blijft staan, kan als gevog hebben dat het gaat lekkenof inzakken..

 

Ik heb voor deze vorm gekozen omdat deze constructie niet erg ingewikkeld is om te maken.. Dat vorige dak heeft me veel meer tijd gekost om het te maken..

 

Groeten PK

 

zit weer eens te rekenen onder het genot van een jointje :P

 

6x4.3 meter is 25.8 m2 :P ruim 2x groter als de vorige van 11 m2

 

verder 25.8:4 is 6.45 m2 per plant :( Eens kijken of dat kan opvullen dit jaar :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

haai plantkas

 

heb je wel eens gedacht aan een automatische raamopener?

elke kassen boer heeft ze wel liggen,hier een voorbeeld;

 

ventomax

raamuitzetter

 

de laatste heeft een mini kasje van gewapend polyethyleen voor 32 euri in de aanbieding

tomatenkasje

 

 

groetels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede toevoeging ronzor :verrygood Is misschien wel makkelijk om zo'n raamopener ergens op te gaan maken, moet ik alleen nog een raam verzinnen welke ook geen last heeft van de wind..

 

F#cking wind ook altijd :P

 

Zelf zat ik al te denken om de vinnen harder of zachter te laten draaien afhankelijk van de temperatuur.. Is waarschijnlijk ook niet erg ingewikkeld.. Een maatje van me met verstand ven electro had wel zin om hier iets voor te verzinnen.. Maar misschien dat een raamopener ook in combinatie gebruikt kan worden met de luchtinlaten aan de achterkant..

 

Wel zag ik dat de raamopeners werken vanaf 15 graden.. Lijk me een beetje te vroeg als je naar de optimale groeitemperatuur voor cannabis kijkt.. Of niet?

 

Dat kasje, lekker goedkoop en goede oplossing als je geen last van wind heb.. In de achtertuin in een nieuwbouwwijk ofzo.. :( Alleen vraag ik me af of deze over voldoende ventilatie beschikt om toprot tegen te gaan..

 

Groeten PK

Share this post


Link to post
Share on other sites

plantkas

 

je kunt openingstemp van die dingen vrij nauwkeurig afstellen door de cilinders te verdraaien;15 graden is de min temperatuur.

 

 

 

groetels

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is maar geraden :(

 

Very intersting die dobbelsteentjes, ben ook aan ice-en geweest. Dit ligt nu te curen voor een ice party in juni. Als je zin/tijd hebt om dan ook te komen te proeven weet je me te vinden.

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ ronzor, :(

 

@ Toetoe,

Kunnen wel gaan dobbelen op die party :nerd In juni een iceparty haha :) Lijkt me leuk om bij te zijn.. PM de rest maar :P Ik zal ook nog iets over laten.. Zie hasjmaken topic :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even tussendoor de huidige status van het frame, van het weekend weer een paar latjes er tegenaan geschroeft.. Langzaam begint er vorm in te komen.. Nu nog iets van een deur en een raam verzinnen.....

 

De steunbalken van het dak zitten in de muur verankert, hopen dat het voldoende is :(

med_gallery_5639_1627_47097.jpg

 

 

Alle hoeken en het dak verstevigd met ijzeren hoekjes..

med_gallery_5639_1627_8125.jpg

 

med_gallery_5639_1627_18264.jpg

 

 

Zoals het er nu bij staat...

med_gallery_5639_1627_85759.jpg

 

med_gallery_5639_1627_31098.jpg

 

 

Groeten PK

Share this post


Link to post
Share on other sites

en nou maar hopen dat die varkens hun stal niet uitkomen straks om zich tegoed te doen aan je plantjes :nerd

 

Ziet er weer goed uit plantkas. Voor die hoekstukken, dargers en balken heb je overigens speciale ijzers, kijk maar eens in de bouwmarkt. Zijn niet zo duur en wel zo stevig. Succes man, opschieten, het is al bijna mei :(

 

Voor zo'n automatische beluchter (of liever gezegd, beluchters voor jouw maat - ook heel goed tweedehands te koop, anders een bij eens kweker gaan vragen of ie wat hjeeft liggen) kun je een frame bouwen op je dak om hem te monteren en dat uit je plaat uitsparen. Heb het al eens gezien bij een andere zelfbouwkas, als ik het plaatje vind zal ik het nog wel naposten. Waren gewoon twee bakjes met daartussen twee dwarsbalkjes. Op dezelfde manier kun je overigens ook eenvoudig een deur maken, dus van 4 balkjes een sponning maken: twee palen de grond in, verbinden aan je nokbalk, horizontaal daar twee balkjes tussen ter hoogte van de onderkant en bovenkant deur. Zo heb je een stevig frame voor je deur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gezien Jamie En als je ermee wil dammen ook goed :nerd

 

Ik laat het nog wel weten.

Suc6 verder met je bouw, ziet er goed uit :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...