Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

plantkas

Zelf Een Lowbudget Kas Bouwen - The Sequel

Recommended Posts

Na mijn vorige topic Zelf een lowbudget kas bouwen,hier het vervolg. Net na de oogst was het plastic van de oude kas helemaal stuk gewaaid, alle reden om een nieuw project te beginnen.

Afgelopen jaren was het in de kas voornamelijk een probleem dat deze te smal was, daarom word de nieuwe 2x zo breed. Ook zal ik geen folie meer gebruiken omdat dit op deze locatie niet langer mee gaat dan 3 jaar. Ook zal ik nu de nieuw kas tegen een muur aan bouwen, dit geeft veel extra stevigheid en scheelt ook weer in het aantal m2 dat je nodig heb aan platen..

 

Dit was er over nadat ik alles van de vorige kas opgeruimd had..

med_gallery_5639_1627_81105.jpg

 

Ik had nog een aardige hoeveelheid hout liggen, ook heb ik nog het een en ander uit een slooppand weten te halen.. Hier het eerste begin, beetje passen en meten met de blakjes die je hebt..

med_gallery_5639_1627_92942.jpg

 

 

 

 

 

 

De eerste 3 hoeken staan...

med_gallery_5639_1627_83915.jpg

 

 

 

 

 

 

De basis is er, nu de rest nog..

med_gallery_5639_1627_101925.jpg

 

 

 

 

 

 

Het weer zit zoals je ziet niet echt mee.. Wat een modderpoel ;)

med_gallery_5639_1627_17476.jpg

 

 

 

 

 

 

Later meer... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dit!!!!!

 

Ben benieuwd naar hoe het verder gaat, dit topic blijf ik volgen.

 

Groetjes Freud

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe zolang je er maar geen bouwvergunning voor nodig hebt ;) Wat voor materiaal ga je nu gebruiken ipv de folie? Ik zie dat je een paar balken aan op elkaar hebt gezet, is dat wel stevig genoeg? Staan je staanders ergens in als fundering? Beetje beton of zo? Verder toppie hoor, een aanwinst weer! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha prachtig , elk jaar groter ;) . Ik had ook een klein voorgroeikastje gemaakt , maar een maand later heeft deze al plaats gemaakt voor eentje die een paar keer zo groot is ;).

 

Niet alleen de planten groeien , maar ook de Kassen :)

 

tweedefotogq5.jpg

Huub Huub Huuub.....

photo0151fx9.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehj

 

Dit ziet er goed uit plantkas, dit zal denk ik dit jaar ook wel weer een mooi kweekverslag gaan worden met zo'n gigantishe kas.

 

Succes verder met bouwen, maar zou hem zelf nog wat steviger maken, omdat hoe groter de kas hoe meer wind enzo die vangt.(vooral de basis dan)

 

Nou succes verder.

 

 

grts NLkweker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit er klaar voor ;)

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit! Ook weer voor 5 planten of... ;) ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat voor grond gebruik je?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je volgen Plantkas ;)

Ik zou alleen de poten in beton storten (50-60 cm diep) als ik jou was. Er zal altijd wat beweging in je constructie komen, waardoor uiteindelijk speling ontstaat, zeg maar tussen de houten poot en de aarde, waardoor je stabiliteit verloren gaat. Ook zou ik bij het verbinden van de houten balken stalen U-platen gebruiken die je met bouten tegen elkaar aantrekt. Er komen best wel veel krachten op zo'n constructie te staan, weet je.

 

Enfin, 't zal allemaal wel goed komen. Succes man! :)

 

Wrangler ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je vertelde dat de plasticfolie kapot was gewaaid.Ik denk dat het weer gebeurd de komende herfst want veel folie valt uit elkaar onder invloed van zonlicht na zo'n 10 maanden.

 

Er is wel dikke en zware,maar dat laat te weinig licht door waardoor je te gerekte planten en kleine buds krijgt.

 

Maar er is wel een oplossing,gewapende folie met een paar jaar garantie da wat ik boven beschreef iet gebeurd.

 

Ik zag het vorig zomer in een groothandel voor tuinbouwartikelen.

Als particulier kun je daar ook terecht.

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

word een relaxte kweekas en iig erg groot hoeveel pltne gaan er dit jaar in?

 

 

en ja zou je kas wel wat verstevigen dmv een x verbinding met hout als je me begrijpt

 

 

verder een leuke kas nu nog leuke planten en een leuke oogst en voila je investering is eruit:P

 

 

greetzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk kun je beter gelijk een professionelere kas bouwen , anders moet je volgend jaar weer ;). Of is dat juist de hobby ? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee P K

 

Ga je die transperante golfplaten gebruiken ??

 

Mzzl Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo wat een positieve reacties :huh: :P

 

hehe zolang je er maar geen bouwvergunning voor nodig hebt :wOOt Wat voor materiaal ga je nu gebruiken ipv de folie? Ik zie dat je een paar balken aan op elkaar hebt gezet, is dat wel stevig genoeg? Staan je staanders ergens in als fundering? Beetje beton of zo?

Uhhmm bouwergunning :rofl eigenlijk moet t wel, hij is te hoog... Maar die staanders zit het wel goed mee.. :)

 

Succes verder met bouwen, maar zou hem zelf nog wat steviger maken, omdat hoe groter de kas hoe meer wind enzo die vangt.(vooral de basis dan)

Ik doe mijn best :wOOt

 

wat voor grond gebruik je?

Ik ga mijn oude potgrond gebruiken, deze opwaarderen met een flinke hoeveelheid vercomposteerde koemest en enkele zakken almix..

Dit gaat in een groot gat in de volle grond, later kunnen de wortels als ze nog zin hebben verder in de zeeklei..

 

Ik zou alleen de poten in beton storten (50-60 cm diep) als ik jou was. Er zal altijd wat beweging in je constructie komen, waardoor uiteindelijk speling ontstaat, zeg maar tussen de houten poot en de aarde, waardoor je stabiliteit verloren gaat. Ook zou ik bij het verbinden van de houten balken stalen U-platen gebruiken die je met bouten tegen elkaar aantrekt. Er komen best wel veel krachten op zo'n constructie te staan, weet je.

De poten staan nu 60 cm in de zware zeeklei, als dat droog is is het net zo hard als beton :rofl

 

Er zal altijd speling zijn bij dit soort construcies :huh: Als ik aan de andere kant van de hoek balken nog een balkje schroef is deze wel sterk genoge denk ik zo.. Ik hobby ook maar wat af, maar zolang het blijft staan is het goed..

 

Je vertelde dat de plasticfolie kapot was gewaaid.Ik denk dat het weer gebeurd de komende herfst want veel folie valt uit elkaar onder invloed van zonlicht na zo'n 10 maanden.

 

Maar er is wel een oplossing,gewapende folie met een paar jaar garantie da wat ik boven beschreef iet gebeurd.

Het vorige folie ging 1.5 tot 2.5 jaar mee, aan de zuidkant zag je wel dat het aanzienlijk korter mee ging dan aan de noordkant met minder zon..

 

Ik ga dit keer niet meer met folie werken, hoewel dat folie wat is gewapend met groene gaas er wel mooi uit ziet maar is ook redelijk duur, ik had van een andere kweker vernomen dat dat ongeveer 5 jaar mee ging.. Omdat ik op deze locatie met echt heel veel wind zit denk ik dat dat na 3 jaar ook wel scheurtjes begint te vertonen...?

 

 

word een relaxte kweekas en iig erg groot hoeveel pltne gaan er dit jaar in?

en ja zou je kas wel wat verstevigen dmv een x verbinding met hout als je me begrijpt

Er gaan weer 4 planten in, het moet wel legaal blijven he :)

 

Dit is pas de basis, ik ben nog niet klaar..

 

haha prachtig , elk jaar groter :D . Ik had ook een klein voorgroeikastje gemaakt , maar een maand later heeft deze al plaats gemaakt voor eentje die een paar keer zo groot is :huh:.

 

Niet alleen de planten groeien , maar ook de Kassen ;)

Ja elk jaar groter, zo begon ik ook mijn eerste jaar ;) Zullen zien wat het over 2 jaar is :D

 

Eigenlijk kun je beter gelijk een professionelere kas bouwen , anders moet je volgend jaar weer :huh:. Of is dat juist de hobby ? :rofl

Het moet wel leuk blijven he :huh: Uiteindelijk blijft deze oplossing goedkoper ;)

 

Ga je die transperante golfplaten gebruiken ??

Ik zit er wel aan te denken om die te gaan gebruiken, niet die dunne maar een maatje dikker.. Ik ga nog even op internet snuffelen en bij verschillende bouwmarkten langs..

 

Vandaag en gister ook weer lekker bezig geweest ;)

 

Later de foto's...

 

Groeten PK :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

blijft mooi om te zien hoe je zon kas in elkaar zet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foto's:

med_gallery_5639_1627_4593.jpg

 

 

Het begin is er, de rest van de latten komen er pas omheen als ik de maten van de platen weet..

med_gallery_5639_1627_53212.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Dame Blanche,

 

Dit is volgens mij het folie dat je bedoeldë:

 

Standaard gewapend 310-grams SUV-folie

 

Standaard 310-grams folie heeft de volgende eigenschappen:

• weerbestendig tegen hagel en vorst

• 5 jaar fabrieksgarantie tegen UV-straling

• gewapend met groene nylon draad (rastergrootte van 12x12 mm) daardoor scheurvast

• hoge lichtdoorlaat (circa 86%) terwijl de lichtstralen als diffuus licht worden doorgelaten, wat schaduwwerking verminderd

• In tegenstelling tot glas, hoeven er geen extra maatregelen genomen tegen verbranding van planten bij zonnig weer.

• anti condens / anti-druppel vorming

 

prijs per m2 (euro) € 3.20

 

gallery_5639_1627_38854.jpg

 

 

Ik moet zeggen dat dit kasje ook erg mooi vind ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is vaak kut weer nu met rukwinden tot 80-90km per uur, hopelijk voor jou is het sterk genoeg,dat niks de volgende morgen in de bomen effe verder op hangt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...