Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
W@F

Stekpoeder

Recommended Posts

Heeft er toevallig iemand een potje stekpoeder staan en kan hij hier even de ingredienten posten? bij voorbaat dank... ik heb namelijk net in de bloemenwinkel gestaan en hij vertelde mij dat de ingredienten hetzelfde zijn als die van zwitsal talcpoeder ik wil dat dus een beetje gaan vergelijken en bekijken...

 

ingredienten van de zwitsal:

talc, hydrated silico, zinc oxide..

 

dus graag van iemand de ingredienten van een potje stekpoeder

groet waf

 

oh ja, verschillende merken stekpoeder zou fijn zijn voor de vergelijking en heeft er al iemand ervaring met het stekken met talc poeder? volges die gast van de bloemenwinkel werd het wel gedaan bij de grote bloemenkwekerijen omdat talc poeder een stuk goedkoper is dan stek poeder...

graag reacties groet waf

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heeft er toevallig iemand een potje stekpoeder staan en kan hij hier even de ingredienten posten? bij voorbaat dank... ik heb namelijk net in de bloemenwinkel gestaan en hij vertelde mij dat de ingredienten hetzelfde zijn als die van zwitsal talcpoeder ik wil dat dus een beetje gaan vergelijken en bekijken...

 

ingredienten van de zwitsal:

talc, hydrated silico, zinc oxide..

 

dus graag van iemand de ingredienten van een potje stekpoeder

groet waf

 

 

 

 

ff op internet gezocht weet niet of elke poeder anders is

Rhizopon AA 0,5%

- inhoud: 100 gram stekpoeder

- werkzame stof: 3-indolylboterzuur 0,5%

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is eigenlijk de werking van stekpoeder op de zwitsal staat iets van dat het phneutraal is zou het daar dan misschien om gaan??

graag even iemand die er echt verstand van heeft groet waf

Share this post


Link to post
Share on other sites

is niet mijn quote daar doek nie aan was jou eigen quote maar goed ik vraag of het mogelijk is om talcpoeder te gebruiken ipv stek poeder maar het is wel duidelijk dat niemand daar ervaring mee heeft groet waf

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) Nog nooit van gehoord

maar ehh je zal het moeten ervaaren :D

k denk dat het nie egt werkt allemaal

 

anders-om gebruik jij dan rhizopon? op je huid...? als Talk poeder dan... ;) ;)

 

Grts. LocO ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik altijd o,25%

 

Voordat er stekpoeder was sneed ik de bast van wilgen.

 

Deze bast kwam onderin een emmer met een weinig water en werd langdurig gekneust.

 

De stekken werden in onbemeste aarde gestoken en daarna met het vocht bevochtigd.

 

De wilgen waren van een soort die heel snel wortels krijgt.

 

Dus ik neem aan een groei hormoon was verantwoordelijk voor het bewortelen

DB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het nagevraagt aan iemand die veel van scheikunde en plante enzo weet hij zei het volgende;

stek poeder zorgt er net zoals talc poeder voor dat vocht in de wond wordt geabsorbeerd daardoor komt er een soort vliesje op de stengel die rot tegen gaat en waardoor wortels wel heen kunnen in talc poeder en stek poeder zitten ongeveer dezelfde ingredienten (in stekpoeder nog wat extra sporen) het zou met een fijngemalen bordkrijtje ook wel gaan aldus dit topic

groet waf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, was dit omdat ik aan het werk was en die knijter geen stekpoeder had :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

in krijt, talc, en stekpowder zit magnesium oxide.

 

dit word door turners, sportklimmers en andere sporters gebruikt om handen uit te drogen. het geeft inderdaat een soort vliesje en ontrekt vocht.

 

nu heb ik mengsels van:

 

- 4Mgco^3 + Mg (intussen misschien al gewoon Mgco^3)

- 4Mgco^3 + 2Mgco^3

- 4Mgco^3 + 3Mgco^3

 

weet iemand wat het beste zou zijn om te stekken???

 

hay5

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik gebruik altijd o,25%

 

Voordat er stekpoeder was sneed ik de bast van wilgen.

 

Deze bast kwam onderin een emmer met een weinig water en werd langdurig gekneust.

 

De stekken werden in onbemeste aarde gestoken en daarna met het vocht bevochtigd.

 

De wilgen waren van een soort die heel snel wortels krijgt.

 

Dus ik neem aan een groei hormoon was verantwoordelijk voor het bewortelen

DB

kan je dan niet gewoon een aspirintje gebruiken??

aspirin = Acetylsalicylzuur

zelfde stof die in de wilgenbast zit :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een potje stekpoeder kost 3 euro. Daar doe je jaaaaaaren mee, tenzij je er een 1000 in de week snijdt. Waarom experimenteren met wilgenbast, asperine etc....???

De 0.25% indolylboterzuur variant gebruik je bij mooie groene stammetjes, de hogere varianten (0.5% tot en met 1%) gebruik je bij de meer verhoute stekken.

Waarom zo moeilijk doen ......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is niet moeilijk doen, dit is gewoon intressant :(

 

Kijk anders even op wikipedia, ik heb daar ook een artikel gelezen.

Zwitzalpoeder=talkpoeder

stekpoeder=talkpoeder met (afhankelijk van soort) 0.25 of 05 % groeihormoon

Zwitzalpoeder werkt in principe ook, maar zonder poeder kan je ook best stekken.

 

Ik ga i.i.g. wel wat experimenteren met stekken en shit. Waarscheinlijk gemalen aspirine met babypoeder :verrygood

 

Groetjes

 

Gantjanator

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi allemaal,

ik heb een potje stekpoeder, alleen het is gloof ik best oud. toen ik me proef-stekjes daarmee probeerde leek het wel of ze aansloegen (eerst helemaal slap hange en daarna weer overeind) (na 3 dagen)

toen ik ze eruit haalde was de onderkant helemaal verrot en bruin.. :nerd :)

ik geloof dat ik de aarde ( stekgrond) veel te nat heb gemaakt, misschien dat het daaraan ligt? dat ze zijn gaan rotten. ik wil wel stekken gaan maken maar heeft iemand nog tips voor me ? buiten dat ik het DROGER moet houden?;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nuttige bijdrage lever je daar klugook

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dan aspirines en wilgenbast ofwat? zo dit begint aardig interessant te worden... kan ik ze niet beter wat waterwortels laten maken en dan gewoon in de vettige potgrond steken? ik ben nog bezig met expirimenteren stekken van peperplant

bosouir gringos :specool waf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat boterzuur zit erin om het vel van de steel af te weken zodat wortels zich sneller kunnen ontwikkelen. Zoals Bambo al zei, hoe dikker de bast van de steel, hoe hoger de hoeveelheid boterzuur in het stekpoeder. Als je teveel zuur gebruikt zal de hele onderkant van de steel gewoon 'weggevreten' worden, maar dan kunnen er daar dus geen wortels meer groeien. In plaats van zelf de verhoudingen te bepalen en daarmee eerst een stel stekken om zeep te helpen sluit ik me dus ook aan bij Bambo, gewoon een potje stekpoeder met de juiste verhoudingen halen. Er valt weinig tot geen winst te behalen door het zelf samen te stellen, maar goed, het moet je hobby maar zijn... :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb altijd de pokon stekpoeder van 0,25%.

Ik schraap her en der van het steeltje al de bast weg. keer dopen in water met stimulator, dan het deel in de stekpoeder en in de plug.

Na 2 soms 3 dagen zitten ze al vast in het stekblokje.

Werkt ook prima met de wat verhoute stelen.

 

 

citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

tjah zoals ik al eerder zei bij de grotere plantenkwekerijen gebruiken ze gewoon talcpoeder werkt prima van zwitzall :nerd

groet waf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...