Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bosmaaier

Stealth Spaarlamp Kweek

Recommended Posts

halo ik ga hier beginenmet een nieuw topic,ik ga een kweekje doen onder pl(spaarlampen) en dit in een onopvalend kastje.(dit aangezien men ouders en schoonouders nog regelmatig komen.

ik 2grote planten zetten en wil 200-400 gram afhalen.

ik heb momenteel 2 withe widows staan in men terarium,maar deze zijn nog maar aan hun 2paar echte blaadjes.

tja wat nog,ik ben student biotechnologie.ik heb ooit nog gekweekt zo een twee jaar geleden(somige kennen me vast nog) maar toen hebben men ouders me ontdekt (en maar net op tijd want 4 dagen later vroeg de politie of ze even mocht "rondkijken").voorzover dat ik al gemerkty heb is er het een en ander verandert,2jaar geleden werdt hier nauwelijks gesproken over luchtbevochtigers en dergelijke.

voila dat was de intro

 

2*withe widow onder 150watt hqi (6500°k)

temperatuur 28°c,luchtvochtigheid 65%

voeding voorlopig enkel nog hesi wortelstimulator

medium 1)potgrond,2)vermiculiet

ph6.5

foto's volgen

vraagje neem ik 15 20watt spaarlampen of 1 200watt spaarlamp en 2*20watt en 1 *11wat

??

vriendelijke groeten

bosmaaier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je van twee grote planten 200-400 gram wil afhalen, zou ik zeker gaan voor 150 x 20W spaarlampen.

Maarre..serieus, twee white widows onder 20W spaarlampen zou ik uitgaan van een grammetje of 50.

 

Misschien moet je jezelf eerst wat meer verdiepen in de mogelijkheden en onmogelijkheden van het binnenshuis kweken. Lees eens wat topics door, misschien doe je wat goeie ideeen op.

 

btw..hoe hang je 20 spaarlampen onopvallend op ?

Misschien een 150 of 250W hps proberen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In mijn ervaring, als je met spaarlampen kweekt, dan is de licht penetratie DE beperkende factor.

(even los van de hoeveelheid 'rood' licht tijdens bloei)

Op meer dan 30 cm van een flurootje gebeurt er eigenlijk bijzonder weinig nuttigs voor je planten.

Dus als je alles boven je plant ophangt krijg alleen nuttige bladeren/toppen in de bovenste 30 cm.

Dit MOET je meenemen in je plan als je grote planten onder fluros wilt.

Dat word dus behangen met fluros! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@urgr8estfear: helemaal waar.

 

Hier moet je echt rekening meehouden. De penetratie van het licht is minimaal in verhouding tot hps. Ik zou zeggen haal een 150 watt hps kit in Duitsland voor 6 tientjes.

 

Niettemin ben ik benieuwd naar het verslag en ga hem volgen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet vergeten dat wanneer je een hps hebt, deze meer warmte produceert dan cfl's / spaarlampen . bij stealth is dit nogal een probleem. meer ventilators zorgen voor meer lawaai. meer lawaai voor minder camouflage. ook een 100 watt hps zorgt voor nogal wat warmte, ookal is deze wel af te zuigen met een pc-fan, maar desalniettemin moet je hier wel om denken :verrygood spaarlampen hebben het gemak dat ze zo weinig warmte produceren.

 

ik zou voor een zo groot mogelijke spaarlamp gaan, deze penetreren nog redelijk en hebben een beter rendement dan vele kleine (nog liever tl, als het past... deze zijn goedkoop, hebben een hoger rendement en makkelijk te vervangen voor groei/bloei kleur).

Share this post


Link to post
Share on other sites

jullie hebben gelijk 400gram onder 250watt is nogal veel van het goede

ik denk dat een 200-250-well moet lukken.

 

400g onder400watt hps is zeker te doen ik had 473 en oneffen bij mijn tweede kweek.

 

wat ik niet snap is waarom iedereen pl lampen hier zo sterk afraad.

-je kan enkel de bovenste dertig cm belichten

dit klopt niet bij aquariums wordt gezegt tot 50cm maximum en dit is dan nog onder water.

en zelfs al zou dit kloppen dan buig je je plant toch gewoon.dit is een volkomen natuurlijk proces waarbij zo goed als niets van de energie verloren gaat.

de verhouding watt per lummen is ondertussen al ongever dezelfde als van de hps .

en de lichtkleur kan beter aangepast worden aan de noden van de plant.

 

henkjan bedankt voor je reactie.de 200watter is besteld en nog enkele 20 watters voor de hoeken bij te verlichten het totaale wattage zal dus 280watt zijn.

 

voor de rest zou ik zeggen nog even geduld en we zullen zien.

onder de hqi ga ik nog enkele stoffen die ik meeheb van labo biochemie op andere (wiet)planten testen ook hiervan zal ik de resultaten posten.voor de geinereseerden het gaat om auxines en gibrelines enzo.

 

ps:de hahah reacties zijn ongewenst,lach als je daar reden toe hebt en met zulke rezultaten is dat dus niet het geval"ik groei met 400 watt hps emn heb er nog altijd VEEL moeite mee om ook maar richting die 400 gram te komen "

Share this post


Link to post
Share on other sites
.....wat ik niet snap is waarom iedereen pl lampen hier zo sterk afraad.

-je kan enkel de bovenste dertig cm belichten

dit klopt niet bij aquariums wordt gezegt tot 50cm maximum en dit is dan nog onder water.

en zelfs al zou dit kloppen dan buig je je plant toch gewoon.dit is een volkomen natuurlijk proces waarbij zo goed als niets van de energie verloren gaat.

de verhouding watt per lummen is ondertussen al ongever dezelfde als van de hps .

en de lichtkleur kan beter aangepast worden aan de noden van de plant......

 

Door water kun je heenkijken. Door bladeren van planten niet.

Je planten buigen kan inderdaad, zolang je maar binnen 30 cm van de fluros blijft.

Een 400W HPS doet 56500 lumen.

Een 18W fluro doet 1100 lumen. 56500/1100 = ongeveer 51 lampies.

51x18W = 918W dus.....je kan maar beter hele dikke fluros kopen, want een 200W fluro doet per Watt meer lumens dan een 18W fluro.

Maar ja dan moet je meer afstand nemen, en het stoere van fluros is juist dat je je plant er zowat in de flurobuis kan laten groeien.

 

Enne....wat heeft de lichtkleur volgens jou te maken met de noden van de plant?

Dat snap ik ff niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tja wat nog,ik ben student biotechnologie.ik heb ooit nog gekweekt zo een twee jaar geleden(somige kennen me vast nog) maar toen hebben men ouders me ontdekt
jullie hebben gelijk 400gram onder 250watt is nogal veel van het goede

ik denk dat een 200-250-well moet lukken.

 

400g onder400watt hps is zeker te doen ik had 473 en oneffen bij mijn tweede kweek.

eh?

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarvoor de eh?

men ouders hebbe me betrapt op het slechtste moment.

namelijk als het zoldertje vol met draaden hangt met daaraan men oogst.

zoals velen kon ik niet wachten en had ik een mooie dike top op men radiator te drogen gelegd en tegen savond's rook heel het huis eraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weer een Beetjuh Jammer :verrygood

 

echt weer een beetjuh jammer en dom

 

De vriendelijke Hoe moet je niet drogen groente

 

Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...