Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
de glazenwasser

Pot Aarde Hergebruiken

Recommended Posts

hallo!

 

 

ik ga wss. 7 maart oogsten, en ik wil meteen de volgende dag weer verder met de nieuwe ronde! :specool ik ga in m'n kweekhok drogen terwijl de nieuwe stekken er al in staan. ik zal tzt. nog een verslagje maken over het maken van mijn >>droogmodule®<<.

 

de kweek waar ik nu mee bezig ben is mijn eerste ooit, dus mijn aarde is maar 1 ronde oud. het betreft plagron all-mix. ik wil deze aarde graag hergebruiken, maar dit wordt mij door sommigen afgeraden. wat is jullie mening hierover?

 

ik kan me voorstellen dat de aarde vol zit met wortels en dat dat een reden is om nieuwe aarde te pakken, maar kan ik niet gewoon de boel goed omscheppen met plagron bio-supermix en gaan? moet ik hier bij nog een laag aarde van bovenkant vervangen? nog andere tips? :)

 

 

groet'n! :D de glazenwasser

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe dat nooit meer. heb het 1 keer gedaan toen ging het fout.ik start gewoon elke ronde met nieuwe aarde (is wel een gedoe elke keer) maar is het veiligst. zowiezo eerste 3 weken alleen water dan pas voeding dan ben je al een heel end goed opweg.maar andere mensen halen betere resultaten als er al een keer op is gedraaid.aan jouw de keus

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je weinig potten heb zou ik gewoon nieuwe aarde nemen. anders kun je opwaarderen met die plaron mix dan hoef je ook geen kalk te gebruiken. Ik geloof dat sannie zijn aarde wel 6x opwaardeert met goie resultaten, stond erens een foto van. hij gebruikt wel organische voeding. Opwaarderen kan dus heel goed. Haal in iedergeval de bovenste paar cm aarde weg en vul die later bij met nieuwe aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, dank voor uwer antwoorden.. :)

 

 

ik heb ff gezocht, en het leek me wel wat om deze methode te gaan gebruiken:

 

sannie zegt hier:

Bij het opstarten van een nieuwe ciclus verwijder ik de bovenste 30% en vul dit aan met verse aarde gemengd met bio mix.De wortels van de vorige planten gewoon laten zitten omdat op deze wortels al een schimmelkolonie aanwezig is,dus ook niet omroeren van de wortels.Hier verstoor je het bestaande bodemleven weer mee en duurt het weer een tijdje voordat de schimmels weer zijn angeslagen.

Op deze manier van herwaarderen van je aarde heeft bewezen een makkelijke en heeeeeel effectieve methode te zijn om meerdere kweken met je aarde te doen.

  • is dit ook de aangewezen werkwijze als je op aarde kweekt waar nog geen schimmels / bacto in is gegaan? (ik heb wel elke week (vanaf week 3 bloei) met enzymen gespoeld.)
  • watvoor 'verse aarde' gebruik ik hiervoor: potgrond? lightmix? growmix?
  • moet ik om mijn grond effectief op te waarderen ook nog monsters maken en op Ph en Ec analyseren? of is het gewoon bio-supermix in de juiste verhouding er doorheen en gaan?

bedankt maar weer! :specool

 

 

groet'n! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@glazenwasser

Als je een goede rustige ciclus hebt gehad zonder rare blad verschijnselen en/of ph uitglijders is het uitstekend mogelijk om je aarde te hergebruiken.

Als je op zeker wilt gaan is het verstandig nieuwe aarde te gebruiken,deze van de juiste ingredienten voorzien en tijdens je ciclus houd je rekening dat je je aarde wilt gaan hergebruiken.

Aarde is organisch en zal aangevuld worden door organische komponenten,chemie zal geen enkele bijdrage aan je bodemleven geven.Dit kan resukteren in het opbouwen van bepaalde elementen welke weer voor verzuring zorgen en dan is opwaarderen een lastige aangelegenheid :specool

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je plagron bio supermix gaat gebruiken kan je niet alleen maar het bovenste gedeelte van je aarde verwijderen en aanvullen met nieuwe omdat je de supermix héél goed moet mengen door de oude aarde.

Als je dat niet doet zullen je stekken onherroepelijk verbranden.

 

Ik heb het een tijdje geleden ook voor het eerst gebruikt en zoals SPINT ook al zei, je hoeft geen kalk meer te gebruiken.

Het enige wat ik nog (extra) toegevoegd heb is wat BACTO FORCE van H & G maar zelfs dat schijnt niet eens echt nodig te zijn.

 

Moet je zeggen dat het mij tot nog toe goed bevalt. :specool

 

 

suc6 Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ sannie:

 

thx voor de info, :) zou je me ook nog willen vertellen hoe ik te werk moet gaan bij het opwaarderen, in mijn geval? klopt de onderstaande opsomming?

 

 

@ tokkie:

 

okdan, een ervaringsdeskundige! :specool dus:

  1. ik schep wel eerst 30% van de bovenkant af en gooi dit weg
  2. dan schep ik alle aarde uit de potten incl. wortelresten op een hoop
  3. ik vul dit aan met 30% nieuwe aarde (watvoor?? lightmix ofzo??)
  4. ik gooi hier een juiste dosering plagron bio-supermix doorheen
  5. ik schep het zeer goed door mekaar
  6. en ik ben weer klaar om de potten te vullen.

 

klopt dit zo? sla ik niks over? moet ik nog iets meten?

 

 

bedankt maar weer!

 

hoi! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helemaal goed man :specool

 

(ik gebruik inderdaad ook altijd light-mix)

 

suc6 Tok

 

Ohja,

 

Daarna goed inwateren (minimaal 24 uur van tevoren) zodat je bodemleven weer lekker op gang is als je de stekken er in zet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee!

 

 

net ff met plagron gebeld. die kerel heeft me verteld dat als je opwaardeert met bio-supermix, je een royalty mix creëert, waar dus al heel veel voedingsstoffen inzitten, en je (haast) niet hoeft / kan bij voeden. hij zei dat als ik weer een 'verse' growmix wil hebben, ik beter 1/3 kan vervangen voor een nieuwe zak growmix, 3% wormenmest erbij en 5 gram kalk per liter.

 

 

klopt dit of kan ik toch beter voor een bio-supermixje gaan? :specool

 

 

groet'n! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet wie je gesproken hebt bij Plagron.

 

Ik heb mijn info van Neville,Hij is lid van het forum(is ook van Plagron).

 

Beter ff tjekke :specool

 

suc6 Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

sja, ik heb een kerel gesproken die er zeker veel vanaf wist en mij goed heeft geïnformeerd voor zover ik weet :specool

 

als ik het goed begrijp heb jij dus geen last van overvoeding met die bio-supermix én een normaal voedingsschema? hoeveel % van die mix gebruik jij? die kerel zij tegen mij 2,5 - 4%...

 

 

groet'n :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik steek de oude stek weg met een bollenpriem/steker het gat wat overblijft vul ik dan op met nieuwe grond.scheelt veel sjouw werk met zakken grond(ook voor de buurt).ik doe al jaren en werkt uitstekend nooit geen problemen .tuingereedschap

Share this post


Link to post
Share on other sites
sja, ik heb een kerel gesproken die er zeker veel vanaf wist en mij goed heeft geïnformeerd voor zover ik weet :specool

 

als ik het goed begrijp heb jij dus geen last van overvoeding met die bio-supermix én een normaal voedingsschema? hoeveel % van die mix gebruik jij? die kerel zij tegen mij 2,5 - 4%...

groet'n :)

 

Ik gebruik het o.a bij die mental floss(zie topic Blauwezand)

Zit daar zelfs al op een EC van 1.85 (week5)

Heb de mix gebruikt zoals op de zak staat (weet het ff niet uit mijn hoofd)

 

Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey glazenwasser, ben eigenlijk wel nieuwsgierig of het gelukt is.

 

Gr Rem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik ook de mix van plagron en doe het als volgt.

Ik haal 30 tot 50 % weg die word aangevuld met verse potgrond met biomix. Ik hou dan 1 % aan.

Wel meet ik de ph en ec waardes van de "overgebleven" aarde in de pot. deze is meestal rond de ph 6 en ec van 1,5.

Ik laat de wortels van de overgebleven aarde intact omdat ik ook met mychorizza schimmels werk, zou ik gaan spitten en roeren dan zou ik alles kapot trekken.

De 1e paar weken in de groei krijgen ze water van boven af, zodra de bloei erin komt gaan we verder in de schalen van onder water geven, tegen die tijd zijn de nieuwe wortels al rijk aanwezig door de hele pot.

Met de plagron mix moet je voorzichtig zijn, 3% wil wel maar staan ze behoorlijk strak van de voeding en is bijvoeden nauwelijks nodig, beter is safe zitten op 2 % of nog minder.

Het is prima spul en dat zal je ook zien aan je planten, donker groen en prima van gezondheid.

kijk maar eens. let op de foto eens op de blad puntjes, dit was met 3 %

gallery_5291_324_40367.jpg

 

 

 

Groeten citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het opwaarderen op deze manier heeft in velen verslagen hier op het forum zijn nut bewezen.

 

Kijk commercieel gezien zal elke fabrikant liever iedere ronde nieuwe aarde en nieuwe schimmels willen verkopen,Deze manier van kweken is al snel een hele winstgevende voor mij maar in een stuk mindere mate voor de fabrikant welke deze producten levert.Eerlijk duurt het langst :innocent:

 

Neem de stap tot opwaarderen als je gevoel met aarde hebt,en een zo weinig mogelijk chemie hebt gebruikt.

 

Als je deze stappen goed in de vingers hebt is bv de aanslag van je stekken veel korter en ga je grote tijds winsten realiseren,Niet door producten te gebruiken maar door op de juiste manier met je aarde om te gaan met de bij behorende producten.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...