Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ASGrow

Vraag Over Schimmels En Bacteriën In Mapito

Recommended Posts

Hé Sannie,

 

Ik vroeg me af of schimmels en/of bacteriën nut hebben bij het kweken op mapito?

 

Naar aanleiding van een gevonden topic ( hier) trek ik eigenlijk de conclusie dat het wel degelijk nut heeft. Maar aangezien de vraag is gesteld naar aanleiding van kweken op DWC methode, wil ik toch graag een bevestiging.

 

En de volgende vraag is dan of het dezelfde schimmels en bacteriën zijn als die ik nu gebruik bij mijn kweek op aarde. Ik maak hierbij gebruik van de BAC schimmels en natuurlijk de Sannie Bacto.

 

In het verlengde hiervan, maar zeker evenveel belangstelling heb ik voor de vraag of yucca ook een positieve werking heeft bij het kweken op mapito.

 

Van belang is misschien de voedingslijn die in combinatie daarmee wordt gebruikt. Op dit moment gebruik ik de Bcuzz voedingslijn.

 

Alvast bij voorbaat dank.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er hebben een aantal tests gedraaid met mapito in kombinatie met een bodemleven en deze waren zeker niet verkeerd te noemen.Om een bodemleven te creeren op mapito is niet zo een groot probleem.Schimmels mengen door de mapito en bacterien aangieten Zorg dat je de eerste dagen geen drain hebt zodat de schimmels zich kunnen nestelen en niet weggespoeld worden.

Nu zal het in de meeste gevallen niet lukken om dagelijks vers voedingswater aan te maken.Dit is wel nodig met organische voedingen.

Door een vast vat aan te maken met een basis chemische voeding met een vaste ph en ec en als het vat leeg drijgt te raken of de laatste beurt gegeven wordt is het tijd om de organische voeding erbij te doen en je vat leeg te pompen met deze oplossing.Werk je met druppelsystemen dan is het verstandig je leidingen nog even door te spoelen met schoon water ivm verstopte sproeiers.

 

Het is dus goed mogelijk maar het zal grotendeels afhangen van het inzicht van de kweker.Het is gelukt op steenwol/mapito/eb-vloed/seramis met wisselende resultaten.

De weg naar organische hydro-teelt gaat zeker lukken maar zal niet zonder bobbels onderweg zege vieren.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Sannie,

 

Thanx, voor je snelle reply.

 

Oke, dat betekent dat we vanaf nu ook schimmels en bacto gaan gebruiken bij de kweek op mapito.

 

In een ander topic is de combinatie van schimmels/bacto met biologische of niet-biologische of beide al eens besproken. En daarin is naar voren gekomen dat biologische voeding de meest rendabele combinatie zou opleveren.

 

Mijn volgende vraag is nu eigenlijk welke hydro-voeding is ook biologisch? Veel hydro voedingslijnen zijn op biologische BASIS, of met behulp van een biologisch ONDERZOEKSBUREAU(Bcuzz!) of andere biologische aspecten die ze willen koppelen aan het product. Maar dit maakt de voeding uiteraard nog niet biologisch.

 

Is bijvoorbeeld de biologische voedingslijn van BAC ook geschikt voor hydro kweek? De beschrijving op de site van BAC vermeld niet expliciet dat deze voedingslijn alleen voor aarde kweek is bedoeld.

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk onderwerp AsGrow

Je kunt voedingen wildweg in 3 groepen onderverdelen:

*organische voeding (puur natur)

*chemische voeding(dmv chemie verkregen)

*Biologische voeding(kombinatie van beide hierboven vermeld)

 

Wanneer een organische voeding met een chemische voeding gemengd worden in een fles zal het chemie gedeelte het organische voor het grootste gedeelte teniet doen!(in-aktief maken)

 

Ik zou een basis voeding gebruiken in je gehele ciclus en deze afstellen op een gemiddeld ec van bv 1.2-1.4 en deze organisch gaan bijvoeden zoals in mn eerste stukje beschreven.

Nu kun je met het handje de organische voedingen gaan bijgeven om het bodemleven welke je gemaakt hebt te blijven voeden.

 

De rest van de producten zoals de stimulators en boosters welke ik verkoop zijn allemaal organisch,dus de enigste chemie welke je gebruikt is een lage dosering basis voedng aangevuld met organische voedingen.

Het op deze manier van kweken maak je gebruik van het beste van both worlds.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Sannie,

 

Dus als ik het goed heb begrepen.

 

Als ik de BAC voedingslijn zou gebruiken zou het verstandigst zijn om in mijn voedingsvat voor de spinners alleen de BAC hydro basis voeding voor groei en bloei te gebruiken en daarnaast met de hand de stimulatoren toevoegen.

 

Alleen bij BAC is mij bekend dat ik met 1 voedingslijn deze combinatie kan maken. Uiteraard zou ik ook met mijn huidige basisvoeding van Bcuzz de boosters toevoegen, maar ik maak het liefst gebruik van 1 enkele voedingslijn.

 

Komt toch weer een vraag naar boven.

 

Op dit moment maak ik voor mijn BIO unit de biologische voeding voor twee of drie dagen aan. Deze voeding is niet stabiel en dus meet ik elke dag de ph voordat ik voeding eruit geef en de EC ter controle. Is de derde dag deze meting wel nuttig of is het meten na twee of drie dagen eigenlijk niet meer duidend door de werking in het voedingsvat en moet je dus wel elke dag nieuwe voeding aanmaken? (Met andere woorden kan ik toch gebruik maken van het BAC starters pakket of moet ik toch de hydro basis groei en bloeivoeding aanschaffen)

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je je vat niet iedere dag wilt verversen zul je een basis hydro voeding moeten gebruiken.Daarnaast zul je regelmatig een beetje organische voeding je mapito in moeten douwen om je bodemleven te voeden.

Dus eigenlijk heb je ze dus allebei nodig :)

 

Goeie manier van kweken AsGrow :specool die houden we erin :D

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...