Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ASGrow

Hydro Varianten

Recommended Posts

Hallo iedereen,

 

Naar aanleiding van een post in een ander topic(lees maar eens,) van de Cancrusader, ben ik verder gaan zoeken naar de stof Fytocell.

 

In de post komt fytocell terug als een toevoeging aan Cocos. In de tuinbouw wordt fytocell sinds ongeveer 5 jaar geprobeerd als zelfstandig medium (Of toegevoegd aan aarde, is mij niet helemaal duidelijk)

 

En tevens ben ik tegengekomen dat in de tuinbouw ook als hydrovariant wordt gekweekt op perliet. Sommige groenten zouden de Nederlandse grond niet eens meer aanraken. Nu ken ik perliet eigenlijk alleen als goede toevoeging voor je aarde.

 

Mijn vraag is dus eigenlijk, of het mogelijk is om op alleen fytocell of perliet, een hydrokweek te zetten. Of heeft iemand misschien geexperimenteerd met het mengen van perliet of fytocell met steenwol.

 

In hetzelfde artikel van de tuinbouw, uit 2003 is een korte uiteenzetting gedaan van de verschillende mediums; steenwol, mapito, cocos, maar dus ook perliet en fytocell. Hierin kwam naar voren dat voor de tuinbouw steenwol en perliet de beste verhouding opbrengst en verzorgingsintensiviteit opleverde.

 

Aangezien perliet veel makkelijker is in het hergebruik en ik neem aan dat het ook veel minder spoelen vereist dan mapito, ben ik toch wel zeer benieuwd of hier iemand bekend mee is.

 

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke,

 

om de hydro kwekers verder te interesseren en dit topic te boosten zal ik hieronder de tekst van de internetsite Groente en Fruit zetten. Wellicht dat dit wel enige reactie oproept.

 

Steenwol geeft voorsprong nog niet prijs

01 AUG 2003

 

Steenwol is met afstand het meest gebruikte substraat in de vruchtgroententeelt onder glas. Grof geschat staat van de substraatgewassen in Nederland circa 80 procent op steenwol. Substraten als kokos, perliet, puimsteen en foam vullen de overige procenten. Veel voorsprong zal steenwol de eerste jaren niet prijsgeven. De kennis over de teelt op steenwol is groot en de ontwikkeling van mattypen staat niet stil. De keus daarin neemt toe en zodoende kan steenwol steeds verder tegemoet komen aan de wensen van de gebruiker. Alleen perliet durfde de afgelopen jaren uit het peloton te ontsnappen en de achtervolging in te zetten. Droog en duurzaamVooral in de beginjaren waren steenwolmatten vrij nat. Ondanks de aanpassingen hebben telers liever een droger substraat. Ook de afvalproblematiek is nog verre van opgelost, ondanks de inmiddels opgestarte hergebruikprogramma's. Eind jaren tachtig kwam aggrofoam op de markt als droog en duurzaam substraat. In topjaren stond ruim 200 hectare aan vruchtgroententeelt op foammatten. De matten kunnen jarenlang mee, waardoor het afvalprobleem marginaal is. De lange levensduur verlaagt de jaarkosten van de relatief dure matten, doch de eerste investering is aanzienlijk. Op den duur zullen de matten toch afgedankt worden en ontstaat werkelijk een probleem. Voor foam is namelijk nog geen herbestemming voorhanden. Inmiddels is het areaal foamteelt gezakt tot circa 70 hectare. Gebruikers haakten af, omdat de teelt niet naar wens verliep. Voorlichter Wout Hoogendam begrijpt wat toen gebeurde. Aggrofoam vereist een andere aanpak dan steenwol, maar telers werkten wel volgens de gevestigde strategie. Slechts een kleine groep wist de teeltwijze aan te passen en ziet in foam een uitstekend teeltmedium. De oude aggrofoammatten zijn uit de schappen verdwenen. Peter van Luijk maakt nu Oxygrow, matten die gelijkmatiger zijn van samenstelling en gegarandeerd toxivrij. Ze zijn wat natter te krijgen dan de voorganger. Ondanks deze voordelen, verwacht Job Bossers van Peter van Luijk niet dat de foammatten werkelijk zullen terugkeren, zolang geen oplossing voor het afval is gevonden.MarktaandeelAls drogere alternatieven deden puimsteen en perliet hun intrede. Gido Linders van puimsteenleverancier Euroveen schat het areaal op puimsteen rond 80 hectare, maar dat neemt langzaam af. Puimsteen gaat gemiddeld drie tot vijf jaar mee en bij nieuwkoop stappen telers de laatste jaren nogal eens over op het lichtere perliet. Vooral komkommertelers ziet hij vaak de overstap maken. Een luchtig substraat is belangrijk om wortelproblemen te voorkomen. Vooral bij drie keer telen maken de vele wortels het substraat natter. Het is minder arbeidsintensief om perliet te vervangen dan puimsteen. Piet Mertens van perlietleverancier Pull ziet een gestage groei van het areaal vruchtgroente op perliet. Inmiddels schat hij de oppervlakte op 300 hectare. Voor de komende jaren voorziet hij de uitbreiding met name in de tomatenteelt, ten koste van steenwol. Toename in de komkommerteelt zal alleen komen van uitbreiding van bestaande bedrijven. Het marktaandeel ligt in de meerjarige komkommerteelt al op een kleine 40 procent, met regionale uitschieters naar het dubbele, dus daar valt weinig meer te halen. Het generatieve karakter van perliet biedt de tomatenteelt voordelen. De beheersfase bij de start is niet nodig en ook in het najaar blijven de planten langer groen. Het tussenplanten bij een gotenteelt gaat makkelijk bij gebruik van perlietzakken. Mertens voorziet daarom een verdere groei van het marktaandeel en acht een marktaandeel van 25 tot 30 procent haalbaar. KokosKokos is goed op weg het vertrouwen terug te winnen van de vruchtgroenteteler. Enkele jaren geleden maakte de belangstelling voor telen op kokos opgang. Geen zorgen omtrent afval en het milieubewuste imago spraken telers aan. Teeltmoeilijkheden dreven gebruikers echter weer terug naar de vertrouwde steenwol. Kokos legt namelijk calcium vast, waardoor hiervan te weinig beschikbaar is voor het gewas. Het hoge vochtgehalte maakte sturen vrijwel onmogelijk. Maar de kokoswereld staat niet stil en kwam met oplossingen. Gebufferd materiaal voorkomt gebrekverschijnselen en een grove kokosfractie brengt lucht in het substraat. Met geperste planken behoort zware arbeid eveneens tot het verleden. Het huidige areaal beslaat zo'n 50 hectare, maar gezien de verbeteringen verwachten de leveranciers zeker uitbreiding.Waarde bewezenFytocell is het nieuwste substraat onder de zon. Het schuimachtige materiaal is biologisch afbreekbaar. Dit jaar ligt het op circa 5 hectare en volgens leverancier Ko Welleman zijn de ervaringen met dit generatieve medium positief. Productiebeperking bepaalt dat voor volgend jaar hooguit 10 hectare beschikbaar is, maar hij streeft naar 50 hectare in de komende jaren. Niet de vraag maar de productiecapaciteit zal volgens Welleman bepalen of dat gaat lukken. Toch waren er in het verleden vaker grote verwachtingen voor alternatieve substraten. Mapitovlokken en houtsnippers gaven de uitdaging al snel op. Ook kleikorrels zijn vrijwel van het toneel verdwenen. DLV voorlichter Johan van den Ouweland verwacht op middellange termijn geen grote veranderingen in het substraataanbod, want daarvoor bestaat geen noodzaak. Steenwol en perliet hebben hun waarde bewezen en lossen alle wensen in. Zolang een nieuw alternatief niet tot duidelijke productieverhoging leidt, blijft volgens hem alles bij het oude. Hoogendam voorspelt een koppositie voor steenwol, zolang er van overheidswege geen verbod op komt. KADERHonderd procentDe Nederlandse hoofdgewassen paprika, tomaat, komkommer en aubergine worden vrijwel 100 procent los van de ondergrond geteeld. Kenners beweren dat zelfs een krant kan fungeren als substraat, mits de teeltomstandigheden optimaal zijn. Telers hebben hun eigen wensen ten aanzien van de teelteigenschappen en dat levert een scala van substraten op.

 

Steenwol is met afstand het meest gebruikte substraat in de vruchtgroententeelt onder glas. Grof geschat staat van de substraatgewassen in Nederland circa 80 procent op steenwol. Substraten als kokos, perliet, puimsteen en foam vullen de overige procenten. Veel voorsprong zal steenwol de eerste jaren niet prijsgeven. De kennis over de teelt op steenwol is groot en de ontwikkeling van mattypen staat niet stil. De keus daarin neemt toe en zodoende kan steenwol steeds verder tegemoet komen aan de wensen van de gebruiker. Alleen perliet durfde de afgelopen jaren uit het peloton te ontsnappen en de achtervolging in te zetten.

 

Droog en duurzaam

Vooral in de beginjaren waren steenwolmatten vrij nat. Ondanks de aanpassingen hebben telers liever een droger substraat. Ook de afvalproblematiek is nog verre van opgelost, ondanks de inmiddels opgestarte hergebruikprogramma's.

Eind jaren tachtig kwam aggrofoam op de markt als droog en duurzaam substraat. In topjaren stond ruim 200 hectare aan vruchtgroententeelt op foammatten. De matten kunnen jarenlang mee, waardoor het afvalprobleem marginaal is. De lange levensduur verlaagt de jaarkosten van de relatief dure matten, doch de eerste investering is aanzienlijk. Op den duur zullen de matten toch afgedankt worden en ontstaat werkelijk een probleem. Voor foam is namelijk nog geen herbestemming voorhanden. Inmiddels is het areaal foamteelt gezakt tot circa 70 hectare. Gebruikers haakten af, omdat de teelt niet naar wens verliep. Voorlichter Wout Hoogendam begrijpt wat toen gebeurde. Aggrofoam vereist een andere aanpak dan steenwol, maar telers werkten wel volgens de gevestigde strategie. Slechts een kleine groep wist de teeltwijze aan te passen en ziet in foam een uitstekend teeltmedium.

De oude aggrofoammatten zijn uit de schappen verdwenen. Peter van Luijk maakt nu Oxygrow, matten die gelijkmatiger zijn van samenstelling en gegarandeerd toxivrij. Ze zijn wat natter te krijgen dan de voorganger. Ondanks deze voordelen, verwacht Job Bossers van Peter van Luijk niet dat de foammatten werkelijk zullen terugkeren, zolang geen oplossing voor het afval is gevonden.

 

Marktaandeel

Als drogere alternatieven deden puimsteen en perliet hun intrede. Gido Linders van puimsteenleverancier Euroveen schat het areaal op puimsteen rond 80 hectare, maar dat neemt langzaam af. Puimsteen gaat gemiddeld drie tot vijf jaar mee en bij nieuwkoop stappen telers de laatste jaren nogal eens over op het lichtere perliet. Vooral komkommertelers ziet hij vaak de overstap maken. Een luchtig substraat is belangrijk om wortelproblemen te voorkomen. Vooral bij drie keer telen maken de vele wortels het substraat natter. Het is minder arbeidsintensief om perliet te vervangen dan puimsteen.

Piet Mertens van perlietleverancier Pull ziet een gestage groei van het areaal vruchtgroente op perliet. Inmiddels schat hij de oppervlakte op 300 hectare. Voor de komende jaren voorziet hij de uitbreiding met name in de tomatenteelt, ten koste van steenwol. Toename in de komkommerteelt zal alleen komen van uitbreiding van bestaande bedrijven. Het marktaandeel ligt in de meerjarige komkommerteelt al op een kleine 40 procent, met regionale uitschieters naar het dubbele, dus daar valt weinig meer te halen. Het generatieve karakter van perliet biedt de tomatenteelt voordelen. De beheersfase bij de start is niet nodig en ook in het najaar blijven de planten langer groen. Het tussenplanten bij een gotenteelt gaat makkelijk bij gebruik van perlietzakken. Mertens voorziet daarom een verdere groei van het marktaandeel en acht een marktaandeel van 25 tot 30 procent haalbaar.

 

Kokos

Kokos is goed op weg het vertrouwen terug te winnen van de vruchtgroenteteler. Enkele jaren geleden maakte de belangstelling voor telen op kokos opgang. Geen zorgen omtrent afval en het milieubewuste imago spraken telers aan. Teeltmoeilijkheden dreven gebruikers echter weer terug naar de vertrouwde steenwol. Kokos legt namelijk calcium vast, waardoor hiervan te weinig beschikbaar is voor het gewas. Het hoge vochtgehalte maakte sturen vrijwel onmogelijk. Maar de kokoswereld staat niet stil en kwam met oplossingen. Gebufferd materiaal voorkomt gebrekverschijnselen en een grove kokosfractie brengt lucht in het substraat. Met geperste planken behoort zware arbeid eveneens tot het verleden. Het huidige areaal beslaat zo'n 50 hectare, maar gezien de verbeteringen verwachten de leveranciers zeker uitbreiding.

 

Waarde bewezen

Fytocell is het nieuwste substraat onder de zon. Het schuimachtige materiaal is biologisch afbreekbaar. Dit jaar ligt het op circa 5 hectare en volgens leverancier Ko Welleman zijn de ervaringen met dit generatieve medium positief. Productiebeperking bepaalt dat voor volgend jaar hooguit 10 hectare beschikbaar is, maar hij streeft naar 50 hectare in de komende jaren. Niet de vraag maar de productiecapaciteit zal volgens Welleman bepalen of dat gaat lukken.

Toch waren er in het verleden vaker grote verwachtingen voor alternatieve substraten. Mapitovlokken en houtsnippers gaven de uitdaging al snel op. Ook kleikorrels zijn vrijwel van het toneel verdwenen. DLV voorlichter Johan van den Ouweland verwacht op middellange termijn geen grote veranderingen in het substraataanbod, want daarvoor bestaat geen noodzaak. Steenwol en perliet hebben hun waarde bewezen en lossen alle wensen in. Zolang een nieuw alternatief niet tot duidelijke productieverhoging leidt, blijft volgens hem alles bij het oude. Hoogendam voorspelt een koppositie voor steenwol, zolang er van overheidswege geen verbod op komt.

 

KADER

Honderd procent

De Nederlandse hoofdgewassen paprika, tomaat, komkommer en aubergine worden vrijwel 100 procent los van de ondergrond geteeld. Kenners beweren dat zelfs een krant kan fungeren als substraat, mits de teeltomstandigheden optimaal zijn. Telers hebben hun eigen wensen ten aanzien van de teelteigenschappen en dat levert een scala van substraten op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikzelf denk dat vooral perliet een hele goede kans maakt in de teelt van cannabis. In vergelijking tot steenwol heeft perliet toch een aantal voordelen. Het substraat is beter te sturen omdat je geen droge plekken kunt krijgen. Als steenwol namelijk droog slaat op een bepaald punt, dan is het op dat punt niet meer nat te krijgen. Met perliet heb je hier geen last van. Ook maakt perliet het gewas wat generatiever zoals in het artikel stond. En als we ergens voor gaan in de cannabisteelt is het wel de bloei. Verder gaat het ook een stuk langer mee. Ik ken een komkommerteler die al jaren zijn perliet substraat gebruikt. Het enige dat hij doet is stomen van de bakken. Met perliet hoef je ook niet persé in zakken te telen. Je kunt het gewoon in een bak gebruiken. Het enige nadeel is dat als je een bak of zak laat vallen je meteen een teringzooi hebt. Daar heb je bij steenwol nietzoveel last van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Kwekeling,

 

Ik ben ook van plan om een test te draaien met perliet.

 

Op dit moment heb ik op mijn hydro-unit 6 bakken mapito staan en ik ben van plan hiervan de volgende kweek 2 bakken te vullen met perliet.

 

Ik ben op zoek naar de meeste gunstige manier van hydro-kweek in combinatie met actief bodemleven. Dus door middel van schimmels en bacto en gebruik van o.a. biologische voeding. En ben eigenlijk wel benieuwd naar de resultaten.

 

Nog een vraagje; aangezien je bekent met een komkommer kweker weet je misschien ook een manier om bij hydrokweek een nauwkeurige vochtigheidsmeting te kunnen doen. (zowel bij mapito als perliet)

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je vooral de verdamping en de gift goed op mekaar moet afstemmen, en zorgen dat je ongeveer 10 a 20% drain hebt. Als je weet hoeveel er verdampt dan weet je ook hoeveel erin moet om zo optimaal de lucht/waterhuishouding in je substraat te bewaren.

 

Wat je zou moeten meten is hoeveel water de plant verdampt.

 

Op mijn stagebedrijf staan 2 substraat matten op weegschalen. Zo wordt gewogen hoeveel water de plant uit de substraat mat haalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Kwekeling,

 

Ik heb inderdaad ook aan de meetmethode met de weegschaal gedacht. Maar ik heb drie langwerpige lage bakken van ongeveer 40 liter op een vierkante meter en in drie bakken in totaal 5 planten.

 

En waar ik mee in de knoei kwam is hoeveel moet je rekening houden met het zwaarder worden van de plant? Je gewichtsafname is in principe je verdamping maar wel verrekend met het gewichtsverschil.

 

Tevens zat ik ook te zoeken naar een weegschaal die aan de toepassing kan voldoen en binnen een redelijk budget zou blijven.

 

Groeten uit Eindhoven,

 

AS Grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het vrij lastig is om je verdamping iedere keer te meten met een weegschaal, want zoals je zelf al zegt zit je met het probleem dat de plant zwaarder wordt. Ik denk dat je dit één keer in de week of vaker als je dat zelf wilt kunt doen. En dan door de plant eerst uit te laten drogen tot de bladeren slap hangen, door dan een bepaalde hoeveelheid water te geven en dan weer uit laten drogen tot de bladeren slap hangen. Doordat je na de eerste keer uitdrogen de tara functie van de weegschaal gebruikt weet je het gewicht van de gift. Op die manier weet je in welke tijdbestek de plant een aantal milliliters verdampt.

 

Aangezien de omstandigdheden in je hok niet zo drastisch veranderen als buiten is het denk ik op die manier redelijk te sturen. Als de plant er bijvoorbeeld 3 uur over doet om 150ml water te verdampen dan zo ik de pompen instellen op druppelbeurten van 170ml per 2,5 uur. Zodat je toch een drain krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan iemand mij tips geven over het kweken op perliet ?

heb altijd met grond gedraaid maar wil nu eens iets anders proberen . het enige probleem wat ik heb is datik het niet zo op heb met druppelsystemen zou ik niet gewoon de bak vol kunnen laten lopen en het erna leegpompen????????

iemand ervaring hiermee?? ;) :spliff: moet ik de stekjes op startblokken op de perliet zetten of gewoon zo in de perliet???????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn topics over iets anders dan aarde, eheh!

 

Perliet heeft bij mij iets losgemaakt. Echt, dit gaan jullie zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben ook van plan om een test te draaien met perliet.

 

Op dit moment heb ik op mijn hydro-unit 6 bakken mapito staan en ik ben van plan hiervan de volgende kweek 2 bakken te vullen met perliet.

 

en..? en..? Hoe is dat afgelopen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey AS grow,

 

als ik het dus goed lees dan wil je perliet gebruiken als hydromedium maar met aardevoeding ?! Hier heb ik ook eens over nagedacht. De man van de GS waar ik het over had zei dat het onmogelijk was, maar goed wat weet zo iemand tegenwoordig, zijn er niet veel meer in ieder geval.

 

Met kweken op perliet heb je eigenlijk een soort NFT (Nutritiont Film Technique), overal zal vocht zitten, maar je zal ook zeker veel zuurstof hebben, en dat is een voordeel. Hetgeen je wel op moet letten is algengroei, voor je het weet heb je de groene alg in je medium staan.

 

Ook hoorde ik gisteren in de chat dat het zeer lastig is om een plant zich te laten verankeren in perliet. Dus daar moet je een goede oplossing voor vinden. Qua wateren kun ja gewoon een drain er in hangen en een paar keer per dag het waterpijl tot de drain laten stijgen en dan weer paar uurtjes wachten (eb/vloed). Dit kan je mooi combineren met je mapito bakken.

 

Ik vind het zeer interessant van je, maar ik geloof niet dat perliet een ideaal materiaal is, het is goedkoop, maar er zijn denk ik betere alternatieven.

 

Maar ik zal eens kijken of ik die stof voor je kan krijgen...

 

Kees.

 

EDIT: Volgens mij is Fytocell een andere benaming voor hetgeen waar pitpotjes van gemaakt zijn, of mapito, zoiets.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perliet gaat werken!, het vloedje zal alleen niet zo diep hoeven, los van dat het perliet dan gaat drijven,

met 15 cm substraat zit je nog binnen de capullaire werking met een laagje water van zegge 2cm.

 

en idd gewoon zo'n balkonbak onder een lichte hoek vol met perliet en gaatje op het laagste punt en een constant stroompje water van af boven :P :spliff: ;)

 

perfect NFT :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perliet is ook heel erg, uhm onreactief? Ik bedoel je kan het schoonwassen met aggressieve chemicalien toch?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm? met waterstof peroxide toch? Je moet dan wel nieuw bodemcultuur aan enten,.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zat meer aan een % of 70 salpeterzuur te denken maar goed. Ik bedoel inert als in dat één lading perliet nooit zal verouderen...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perliet is steriel.. en kiemvrij.

 

Een rede om van te voren in te wateren kan zijn met een calsium oplossing te spoelen om zo een deel fluor te binden tot het niet oplosbare calsiumfluoride.

Ik weet niet of het direct nodig is om per kweek je bodemcultuur om te leggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie lust er komkommer? 2 kweekverslagen van verschillende soort. Beide op perliet.

Phoenixwk5-2.jpg

*klik de foto*

Watergift wordt gerekend met milliliters per joules verhouding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, ASGrow

 

Wat dacht je van DWC kweek,

Medium is 100%water en voeding., wortels hangen dan gewoon 24/7 in de voeding,

kunnen drinken wanneer ze zin hebben, en je kan het zo sturen als jij dat wilt,

ik heb zelfs mensen gehoord die het deden met bio voeding. kleine test topic heb ik al ooit eens gemaakt

ff zoeken hier, op mijn naam, kom je het wel tegen,. ik had een plant in een omgekeerde cola fles gezet en dan op een emmer met water staan,.. verbazingwekkend hoe goed het ging,. het probleem zat hem bij mij er in dat ik in de 3e week mijn ph meter kon afschrijven en ec meter toen nog niet bezat.

 

Groetjes Miss_Stoned ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...