Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Bowmore

De Orgineel Of De Kloon?

Recommended Posts

Na een plezierige discussie op de chat wil ik de volgende vraag stellen.

Zal het proberen duidelijk uit te leggen.

 

Ik neem zaad en wil hieruit een een moeder selecteren om stekjes te nemen.

Na een aantal weken zijn de zaailingen groot genoeg om er stekken van te snijden.

Er zijn 2 opties.

 

1 Ik zet de zaailing op 12/12 om te weten weten sexe het is. En laat de stekken op 18/6 staan.

2 Of ik zet de stekken op 12/12 en laat de zaailing op 18/6 staan.

 

Persoonlijk zou ik zeggen dat optie 2 het beste is. De moeder is een zaailing en er gaat dus niets van de genetica verloren.

 

Mijn vraag is dus wat is het beste? Of is dit te kort door de bocht?

 

Graag jullie mening, en vooral waarom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het leuke van een kloon is dat die dezlefde genetica heeft :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

zaailing op 18 u daarna moederplant selecteren heb je tijdswinst

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Speedway, ik heb begrepen dat er altijd iets verloren gaat. Anders kun je eindeloos stekken van steken van stekken. En dat schijnt ook een keer op te houden.

Of heb ik het fout?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Optie 2 ,zou ik doen want zodra de stekken sexe laten zien dan kun je van de moeder meteen nieuwe stekken halen ,anders moet je de stekken eerst weer laten groeien voor je daar weer stekken af kunt halen .

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zet de zaadplant altijd in bloei na 4 weekjes groeien,

natuurlijk heb er ik er al vooraf twee(soms 1) cloontjes van gehaald die blijven op 24/24 staan.

 

De zaadplant zelf bloeit af, word gekeurd.

Daarna word nog 1 van die cloontjes in bloei gezet ook, ook gekeurd.

De zaadplanten wijken soms ietsje af van de stekken en omgekeerd.

Daarom bloei ik liefst 1 stek en de zaadplant zelf af om te zien hoe de plant is.

 

Het in bloei gooien en terug in groei trekken heb ik nooit gedaan,

ik vind het te tijdrovend en het blijft hoe dan ook stress voor de plant.

In de natuur komt dit niet voor, zomer/herfst/zomer.

 

Het ligt eraan wat je zelf wil eigenlijk,

zo is het leuk om 4 weken voor je oogstje al zaadjes te ontkiemen,

dan zijn ze terug klaar als je oogst, en kan je direkt starten.

Vaak in die 4 weken kan je ze sexen trouwens. Toch 90% zeker.

 

groets esko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

kort gezegd: Als je het echt hebt over een moederselectie, dan zul je niet alleen moeten selecteren op m/v maar ook op het resultaat en dus de moeder moeten laten afbloeien, de stekken als reserve houden. Als je slechts wilt kijken of je zaailingen m/v zijn dan zou ik inderdaad gewoon de stek in de bloei zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Whazzup, het gaat mij om een eersteklas moeder te krijgen.

 

Dus optie 1. De (moeder) zaailing afbloeien en de stekjes ervan gebruiken om te klonen.

Jij gaat er dus vanuit dat er helemaal niets verloren gaat als je de stek als kloonmoeder gebruikt.

 

Ok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de zaadplant als moeder houden

Omdat een moeder uit zaad makkelijker worteld als een uit stek getrokken moeder

 

 

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga met Esko en Whazzup mee; optie 1. De zaailingen afbloeien dus en de stekken houden als toekomstige moederplanten. Stel dat er nou net een slecht geworteld of zwak stekje tussen zit en je baseert daar je oordeel op, dan kan het zomaar dat je een goede plant weggooit terwijl het probleem eigenlijk bij het ongelukkige stekje lag. Ik vind de zaailingen de beste referentie om de kwaliteit te bepalen. Bovendien kun je, als je ze topt, de kruin van de plant gebruiken als stek zodat je heel mooie moederplantjes krijgt, zie het topic van Midian.

 

Als je de ruimte hebt zou ik inderdaad liefst twee stekken nemen van elke plant. Zo heb je in elk geval een reserve voor wanneer er iets mis gaat. Als je van elke plant twee stabiele stekken hebt kun je zelfs nog overwegen er één bij je afbloeiende zaailingen te zetten voor een vergelijk tussen zaailing en stek in de bloei. Optie 2 brengt te veel kans op oncontroleerbare variablen met zich mee naar mijn mening. Misschien wel iets sneller, maar ook een grotere kans op een onzorgvuldige selectie.

 

Alvast veel succes! :whistling

 

 

P.S. Als je nog even kunt wachten kun je ook het buitenseizoen gebruiken voor het afbloeien van je zaailingen. Scheelt je wat stroom, alleen wel weer kans op toprot o.i.d. waardoor je misschien niet goed kunt vergelijken welke plant de beste is. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Mad, ruimte is geen probleem. :whistling

Wachten op het buitenseizoen is geen optie momenteel.

 

Heb binnenkort nogal wat stekken nodig en aangezien de soort die ik in gedachten heb, niet te verkrijgen zijn als stekken, zal ik zelf voor de stekken moeten zorgen.

 

Optie 1 zal het worden.

 

Bedankt voor jullie reply's. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil straks bij de double funs ook de zaadplanten afbloeiien, en stekken snijden van de moeders (stekken) omdat ik heb gelezen dat de genetica dan nóg constanter is iemand een goed argument om dit juist niet te doen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Whazzup, het gaat mij om een eersteklas moeder te krijgen.

 

Dus optie 1. De (moeder) zaailing afbloeien en de stekjes ervan gebruiken om te klonen.

Jij gaat er dus vanuit dat er helemaal niets verloren gaat als je de stek als kloonmoeder gebruikt.

 

Ok.

 

Dat verlies is te verwaarlozen. Je zit nog steeds heel dich tbij de moederplant. Veel van de verkrijgbare stekken zijn veel ouder

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar de zaadplanty zal altijd een sterker wortel gestel hebben ... dus ik zou de stekkies een dag of 6 groeien en dan afbloeien .. de zaadplantjes ondertussen netjes bijsnoeien tot een moedertje ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...