Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

EsmeraldaNuevacita

Bodemverwarming

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Hoe bouw ik een bodemwarmingsbak ?

Na wat teleurstellende prutspogingen van enkele leden op WF maak ik dit document ff snel wat gejat van het net.

 

====================================================================

 

Het beste resultaat krijgt U als U een bak maak van bv. +/- 16 tot 20 cm. diep. In de bak kunt U bv. 1 cm. dikke piepschuim platen leggen (bodem en zijkanten). Op de piepschuim bodem en zijkanten een folie zodat het vocht niet weg kan lopen. dan eerst +/- 3 cm. grof zand (metselzand) en dan de verwarmingskabel netjes verdelen over de oppervlakte (Denk er om de kabel mag niet overkruisen en mag niet tegen elkaar liggen).

 

Voor plaatjes ???

 

http://www.graafland.nl/eurokas/grondverwarmings.bak.htm

 

http://www.dewinters.nl/apparatuur/bodemverwarming.htm

 

Eventueel kunt u boven op de kabel een stuk kippengaas leggen (zodat de warmte mooi verdeeld wordt en u de kabel met binddraad mooi vast kunt leggen).Daarop weer +/- 6 cm. zand waarin de staaf thermostaat vlak onder het oppervlakte komt te liggen.

 

(Denk er om de staafthermostaat mag niet vlak boven of op de kabel liggen).

 

Als u de bak dan vochtig maakt, de stekker in het stopcontact steekt, de temperatuur instelt en de zaaibakken op het vochtige zand zet ben u klaar voor gebruik.

 

Belangrijk is wel dat de zaai en stekbakken altijd warmte kunnen overdragen (piep schuim bakken heeft dan ook geen voorkeur).

 

Natuurlijk kunt u op het zand ook gelijk zaai of stekgrond strooien zodat u direct in de bak kunt voortrekken.

 

Eventueel kunt u bv. met pvc. buis en plastic een kap over de bak heen maken zodat de temperatuur en de luchtvochtigheid binnen de bak blijft.

 

 

Dit stukje is van de Parasene website:

 

https://www.parasene.com/vshop/prodlist.asp...;l_categoryID=9

 

What length of Soil Warming cable do I require to make a propagation bed?

 

Assuming that the cables are laid 3 � 4 inches apart �

 

Model 210 � 10ft Soil Warming Cable - Covers 4 sq. ft (0.45 sq.mtrs.)

 

Model 220 � 20ft Soil Warming Cable - Covers 8 sq. ft (0.85 sq.mtrs.)

 

Model 240 � 40ft Soil Warming Cable - Covers 16 sq. ft (1.75 sq. mtrs.)

 

Model 280 � 80ft Soil Warming Cable - Covers 36 sq. ft. (3.85 sq. mtrs.)

 

 

How do I make a propagation bed?

 

A simple frame can be constructed from wooden planks to form the propagating area required, this is then lined with polythene. The cable should be laid onto 2� of sharp sand and then covered with a further 2� of sharp sand.

 

 

How much will the soil temperature be raised by using a PARASENE Soil Warming Cable?

 

Assuming that the cables are laid between 3 & 4 inches apart you will be able to increase the soil temperature by 20�F to 25 �F. You may run the cables as close together as 2 inches in order to achieve higher temperatures.

 

Is it necessary to use a Thermostat with the Soil Warming cables?

 

You may use the cables without a thermostat as they have a thermal cut-out point of 78�F � However, in order to meet the differing germination requirements of various seed varieties, you may need to control the soil temperature more precisely and in these cases it is recommended that you do use a Thermostat.

 

Should the neon light on my Thermostat go out when the desired temperature has been reached?

 

No. It is a British Standard requirement that the neon light should stay on constantly as long as there is an electricity supply to the appliance.

 

 

==============================================================

 

Met het gebruik van verwarmingsmatten is niets mis, die bestaan voor plantenkweek en voor waterbedden.

Ze zijn identiek volgens mij, de manier waarop je ze in het scherpe zand legt en de manier waarop je thermostaat is aangesloten + de aanleg van de isolatie rondom je bak bepalen het rendement.

De methode van installeren is dan ook gelijk.

 

Korte opsomming:

 

Thermostaat verplicht ja ?

Locatie thermostaat ? In de toplaag van het zand ver weg van grondkabels.

Mag de verwarming de heledag aanstaan? NEE de aanleg is ondermaats of geheel fout.

Mogen de kabels en de thermostaat verschillen van merk en produktgroep ? NEE !! hou het bij elkaar zodat ijken overbodig is.

Moet ik het zand inweken ? Ja

Mag het grijszand zijn uit de bouwkeet ? NEE alleen scherp gewassen zand ...

Mogen de kabels elkaar raken of kruisen ? NEE NOOIT !!!

Mogen de wortels erin groeien ? Liever niet ...

Hoeveel zand heb ik nodig per m2 ? VEEL !!!!

Wat gebeurt er als ik ga lopen prutsen ? Brand en dodeplanten ...

Wat moet ik doen als ik het niet weet ? Niet aanleggen eerst ALTIJD de fabrikant hun website opzoeken en dan gaan prutsen.

 

 

Ok Grillers, bakers, roasters en broodfokkertjes ...

 

LEES LEER EN EVOLUEER !!

 

Esmie jullie grootste fan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjonge wat weten die meiden wat van techniek tegenwoordig,

mooi stukkie esmeralda.

Vraagje: moeten de kabels altijd aan staan: nee?

 

Ik heb het nu over een kleine propagator met perliet en stekkies erin.

Het mooiste is toch dat de verwarming continue gelijk is?

Ik had eerst teveel kabel voor het oppervlakte en er dus een timer tussengezet.

hierdoor kwamen er natuurlijk pieken en dalen in de bodemtemp. dat was nix.

Ik dacht dat optimaal was een verdeling van de kabel zodat die gelijk zijn warmte afgeeft aan de aarde.

Verschil is natuurlijk dat jij in jouw opzet veel meer massa van het zand hebt die warmte meer gelijkmatig verdeelt.

 

Tip: Heb het kasje nu op een siliconen verwarmingskabel met een dimmer, werkt perfect.

Habistat thermo controller.

 

 

Gr. van Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na wat teleurstellende prutspogingen van enkele leden op WF maak ik dit document ff snel wat gejat van het net.

 

:)

 

Nogmaals bedankt esmeralda :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Priest,

 

De vraag is ?

 

Zet je door en ga je het perfect aanpakken, want jij bent een van de weinige ( Tomas ook )

die in een koude ruimte een hok hebben staan, in dat geval kom je de winter slecht door.

 

Als je ze in een flat plaatst dan heeft Tokkie dik gelijk dat is zonde van je geld, je tijd, en het zand.

 

Alleen op koude vloeren in koude ruimtes werkt een bodemverwarming perfect, en dan werpt het ook grammen af per watt ..

 

Esmie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook voor ontkiemen en wortelen is 23 graden wel erg lekker in de grondje toch? Lijkt me ook een uitstekende toepassing hiervoor. Daar kun je overigens ook matjes voor kopen.

 

Neem ook niet een te hoog vermogen, dat warmt veel te snel op. De balans komt vrij nauwkeurig. Is je vermogen wat te groot (je krijgt dan flinke pieken in je warmteontwikkeling) dan kun er er voor kiezen een regelaar ertussen te zetten, kan een gewone dimmer zijn waar je wel effe een snubber over moet zetten of een halogeen type van moet kopen - ander heb je kans dat bij zeer laag vermogen kabels de dimmer helemaal niet aanslaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb te maken met een koude ruimte, en dus ga ik gebruik maken van warmtekabel+zand.

Ook wil ik daarboven een bak maken om de planten in te zetten en ze zo dus vanonder af water kan geven.

Ik neem aan dat dan de warmte nog steeds goed tot zijn recht komt dan.

 

Ook ga ik dan maar effe een dimmer kopen voor de andere afzuiger.

 

Tnx voor de reacties....

 

Ben net klaar met knippen eindelijk, en we zullen zien wat de opbrengst wordt.

 

effe een shot van een toppie:

 

med_gallery_5563_993_1370246.jpg

 

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga volgende week ook een bodemverwarming aanleggen in een hokje...

 

4m2, 25m kabel en een speciale thermostaat erbij.

 

Onderste laag bestaat uit : (van onder naar boven)

 

Piepschuim, 2.5cm

Dikke vijverfolie

Radiator folie (met dat zilvere spul erop)

Verwarmingskabels

En weer dikke vijverfolie

 

 

Ik zal wel eens pics maken van de week...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm dat klinkt ook zeer handig, ben benieuwd naar je foto's stijlloos.

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ga volgende week ook een bodemverwarming aanleggen in een hokje...

 

4m2, 25m kabel en een speciale thermostaat erbij.

 

Onderste laag bestaat uit : (van onder naar boven)

 

Piepschuim, 2.5cm

Dikke vijverfolie

Radiator folie (met dat zilvere spul erop)

Verwarmingskabels

En weer dikke vijverfolie

Ik zal wel eens pics maken van de week...

 

 

Is er zo geen kans dat je bovenste vijverfolie smelt?

Hoe warm worden die kabels zelf?

 

Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou er ook een laag zand onder en overheen leggen zodat de kabel zijn warnte beter kwijt kan, je zit zo ook wel erg dicht bij de onderste wortels. De rest lijkt me overigens perfect.

 

@tokkie: hoe warm ze worden hangt af van het type kabel. Je hebt er die maar 20-25 graden worden (dat is natuurlijk perfect) maar je hebt ook krachtiger die veel warmer worden. Degenen die in terrariums gebruikt worden zijn er ook in vermogens van 15 - 100 wattt (kijk eens op http://www.de-vogelkelder.nl/webshop_produ...70&catid=2). De warmte is overigens in balans met de wijze waarop ze hun warmte kwijt kunnen. In zand zal de opwarming veel geleidelijker zijn. De snelheid van verwarming is afhankelijk van het totale vermogen van de kabel. Als die te hoog is zal dat sneller maar onregelmatiger gaan als met een laag vermogen kabel. Oplossing is het gewoon in de gaten te houden en het vermogen van de kabel een beetje aan te passen met een dimmertje.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest mi643

dus. bak, isolatie, zeil, zand, verwarmingskabel, zand en vijverzeil. gaan we proberen..

 

met groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil een bak gaan gebruiken zodat ik onderaf water kan geven, die kan ik toch wel op die verwarmde bodum leggen?

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik wil een bak gaan gebruiken zodat ik onderaf water kan geven, die kan ik toch wel op die verwarmde bodum leggen?

 

Priest

Ik wil een bak gaan gebruiken zodat ik onderaf water kan geven,

 

 

Pfffff, ga je eindelijk verstandig worden :)

 

gr. Tokkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach ja als ik plant was zou ik balen van zoon koude vloer, en wil nu eens echte colaflessen hebben!

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bodemverwarming voor terrariums etc. is normaal contactverwarming, je verwarmt het materiaal direct erboven. Het contact tussen je vloer en de potten is niet al te groot. Je temperatuursensor dus midden in je pot en ik denk dat je de verwarming dusdanig afstellen dat je vloer niet te heet wordt als de verwarming aan is (dimmer er tussen eventueel), anders wordt je voeding te warm of verwarm je te snel en dat lijkt me ook niet de bedoeling. Dan krijg je van die pieken verwarming.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee de warmte van de kabels blijft mooi constant, ik heb er een dimmer bij dus kan ook mocht de bodum te warm worden dit bijstellen.

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

ik ben zelf ook bezig met een bodemverwarmingbak aan het maken, echter heb ik geen idee wat voor soort hout ik nou eigenlijk kan gebruiken voor de onderplaat; mdf en spaanplaat niet in verband met uitstoot formaldehyde?

 

Daarnaast heb ik planten in potten met daaronder van die standaard groene ronde lekbakjes, is het nog rendementvol om de potten in de lekbakjes op het zand te zetten, of moet er direct contact zijn tussen het zand en de bloempot.

 

En als laatste vraag; Het zand moet dus redelijk vochtig blijven zodat de warmt geleid kan worden, begrijp ik dat goed?

Is dit een verplichte?

 

mzls xodus

Share this post


Link to post
Share on other sites

die laatste vraag vraagk me ook wel af..

 

ik ga het ook proberen in de dr80, met een matje van 65x40 zonder thermo, max temp 25°c (als ik me bestelling nog kan veranderen word het ééntje van 75x40 met thermostaat, maar nog geen antwoord gehad)

 

zal laagje seramis/perliet of zand leggen dan matje in de midden dan weer laagje over en dan eventueel nog dat "matje" van de dr er over of direct de potten op de laatste laag..

 

we zullen zien :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey luitjes

 

ben nu ook bezig met de bouw van mijn hokkie van 1 bij 1,20 bij 2,50 en ga er bodemverwarming in verwerken omdat het hok op een koude zolder staat. ik ga dit doen door vloerverwarming aan te leggen in het hokkie. ik heb een kunstof bak gekocht waarin ik een aquarium verwarmer in hang van 150 watt (deze gaat tot max 30 graden). het vat heeft een inhoud van ong. 38 liter, ik hoop dus dat 38 liter water voldoende thermische opslag capaciteit heeft en de vatverwarmer voldoende vermogen B) , om een opp. van 1,2m² 23 tot 25 graden te verwarmen. verder een pomp ertussen, vat en aansluit slangen isoleren en klaar :wacko:

 

ben van plan om in een grote aardebak te gaan kweken (ong. 30/40 cm diep), waar ik de verwarmings slangen rechtstreeks in wil leggen. op deze manier dient de kweekgrond als verwarmings medium, en volgensmij vind het bodemleven het ook niet erg als er een lekker temperatuurtje heerst in de grond. doordat ik met vloerverwarming werk zal de temperatuur van de leidingen nooit warmer worden dan 30 graden, dus lijkt het me geen probleem de verwarming rechtstreeks in de bak te leggen ? (ik heb geen idee hoe warm een electrische kabel wordt maar wel warmer als 30 graden denk ik)

 

toen ik bezig was het systeem te ontwerpen op de comp. kwam ik op het idee een kachelradiateurtje van een auto ook middels een pomp op het vat aan te sluiten. deze radiateur wordt dan in de luchtinlaat ingebouwd, en verwarmt zo de lucht aanvoer voor. zo hoop ik de temperatuur een beetje beter te kunnen regelen in deze koude tijden nu... het radiateurtje is ong. 30 bij 30. maar nu dacht ik laatst : zou ik via die radiateur niet teveel warmte verliezen waardoor het vat dus afkoelt en de bodem verwarming niet meer efficient zou werken ?

 

wat is jullie mening over dit systeem

iemand tips of ervaringen met bodemverwarming door middel van een vloerverwarmings systeem?

 

deze zijn zeer welkom :wacko:

 

 

greets cannabaal

 

 

 

 

 

 

enne xodus ik zou isolatie als bodem gebruiken en de potten gewoon op/in het zand zetten da maakt toch niks uit... beter is nog dat je ze tot halverwege in de grond zet (mits deze de juiste temp. heeft natuurlijk maar das kwestie van instellen....)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik weet dat het het beste is om de potten direct op/in het zand te zetten, echter heb ik niet voor niets lekbakjes eronder staan B). Oftewel ik wil niet dat de zand helemlaa ranzig en nat word.

Daarom mijn vorige vraag.

 

xodus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

ik heb zelf laatst een bodemverwarming bak in elkaar gezet en ik dacht dat het zal wel handig zou zijn om wat fotos etc te plaatsen voor enige bijdrage aan deze topic.

 

Ik heb gebruikt:

 

-Spaanplaat-onderplaat (86cm/136cm)

-Bouwplanken (10 cm breed)

-Vijverfolie

-75 kilo zand

-2x ter.nl 50w verwarmingskabel

-Kippengaas.

-3 piepschuimenplaten voor onder de bak

 

Ik heb simpelweg een bak gemaakt door de balken aan de zijkant van de spaanplaat te schroeven, daarna heb ik er vijverfolie omheen en erin geniet (aardig lastig trouwens om dit goed en mooi te vouwen), bak is dan klaar.

Vervolgens heb ik de verwarmingskabel met tyrippies op het kippengaas bevestigt.

Zand in de bak, kippengaas met kabel erin en meer zand eroverheen. Niet zo moeilijk dus.

 

Ik ben nu nog even aan het testen of de bak nou eigenlijk goed werkt en hoe ik de tijdschakelaar moet instellen voor stabiele temperaturen. Tot nu toe is de temp van aarde onderin de planten bakken van +/- 13 graden, met het licht een uurtje aan, naar ongeveer 25 graden gegaan. Oftewel een duidelijk gunstig verschil. Alleen moet ik nog even testen tot hoe laag de temp gaat wanneer de lampen uitstaan. De kabels verwarmen nu van 10 tot 10 fulltime (9 tot 9 is licht uit), hierna gaan ze om het kwartier aan en uit.

 

Hieronder de fotos; jammergenoeg ben ik wel vergeten een foto te maken van de verwarmingskabel op het kippengaas.

 

gallery_9586_7141_288524.jpg

 

gallery_9586_7141_409721.jpg

 

gallery_9586_7141_451994.jpg

 

gallery_9586_7141_374013.jpg

 

gallery_9586_7141_259238.jpg

 

gallery_9586_7141_287653.jpg

 

mzls xodus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...