Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
de glazenwasser

Blumat Systeem

Recommended Posts

hoi!

 

na wat oriënteren en zoeken op het forum heb ik besloten om een blumat systeem te gaan gebruiken in mijn kast. er is natuurlijk al aardig wat over geschreven op het forum, ook heb ik de website van blumat goed bekeken. toch had ik nog wat specifieke vragen.

 

35100.jpg

 

ik werk met 25 liter potten. ik wil dus de maxi blumat gaan gebruiken. wat mij niet helemaal duidelijk is, is of ik per pot 1 of 2 sensors nodig heb. wat mij het mooiste lijkt is per pot 1 sensor en 3 druppelaars. is dit goed te doen? en ik heb ook verschillende berichten gelezen over het mee geven van voeding door het blumat systeem. ik gebruik zelf op het moment atami aardevoeding en bloei stimulator. dit kan toch gewoon mee door het slangetje?

 

 

goeten! de glazenwasser! :no

Share this post


Link to post
Share on other sites
hoi!

 

en ik heb ook verschillende berichten gelezen over het mee geven van voeding door het blumat systeem. ik gebruik zelf op het moment atami aardevoeding en bloei stimulator. dit kan toch gewoon mee door het slangetje?

 

Het blumat-systeem gebruik ik al jaren...maar dan gewoon de korte druppelaars, op lage (15cm) bakken...perfect systeem

 

voeding meegeven gaat goed....wel moet je zorgen voor iets van een filter tussen je vat en de druppelaars.....anders kunnen de druppelaars verstopt raken, en ben je verder van huis..

 

alle voeding past gewoon door de slangetjes :no

 

Alleen die grote blumats werken niet zo goed als de kleine vind ik....heb het ook ooit geprobeert met die grote druppelaars in 25l potten, en dat was geen succes.....moest eigenlijk continue bijstellen omdat óf de onderste laag aarde te nat werd, óf de bovenste laag te droog...

 

met lage bakken en bijbehorende blumats heb je daar minder last van

Share this post


Link to post
Share on other sites

waterpijp! bedankt voor je reactie!

 

wat je zegt over dat afstellen van de maxi blumats kan ik me voorstellen. ik geef nu water van onder af; in de schotels, en de bovenkant van me aarde blijft nu ook kurkje. :no denk alleen dat dat opzich niet zo erg is. als je de vochtigheid op de juiste diepte meet, denk ik zelfs dat die blumats een betere verdeling van het water geven doordat ze van bovenaf in een kegelvorm druppelen.

 

heb jij er ook een tensiometer bij om ze zien wat er in de potten / bak gebeurt?

 

als je op één sensor 3 druppelaars aansluit, komt daar dan bij alledrie even veel water uit?

 

kan je per 25 liter pot met één sensor af? (ivm doorvoer van water tot een liter per dag?)

 

 

groerten1 ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
heb jij er ook een tensiometer bij om ze zien wat er in de potten / bak gebeurt?

 

ja...m'n vinger

 

als je op één sensor 3 druppelaars aansluit, komt daar dan bij alledrie even veel water uit?

 

geen idee....heb alleen nog maar met 1 druppelaar per sensor gewerkt...maar ik denk wel dat er ongeveer even veel uit zal komen als je de slangetjes even lang laat

 

Wat waterdoorvoer van één druppelaar betreft hoef je je niet druk te maken......zal ik het zo zeggen: 50 liter water is binnen een paar uur ''weg''...en ik kan het weten :no

 

Bij mij staat het vat ongeveer 60cm bóven de aarde....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het voordeel van meer druppelaars is dat het water zich evenrediger door je pot verspreidt. De hele pot wordt dus net zo nat als rondom de blumat sensor. Gebruik zelf 3 grote blumats in een 60 liter kuip, mét druppelaar. Zie ook http://www.wietforum.nl/index.php?s=&s...st&p=230491

 

Denk er wel om dat de eerste druppelaar tenminste 8 cm van de blumat staat en dat je de blumat niet aan de buitenkant plaatst: je wilt niet water geven vlak bij de stam waar de plant zijn zouten afzet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 liter water is binnen een paar uur ''weg''...en ik kan het weten :whistling

 

heb je een keertje geprobeerd of wiet ook als waterplant te telen is? :no

 

 

maareh, klinkt goed voor de rest! zijn die dingen een beetje prettig af te stellen eigenlijk?

 

groeten! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo!

 

 

ik heb besloten 5 maxi blumats te gaan bestellen.

 

ik heb wss. ook een circulatiepomp nodig, dus ik zat bij www.aquariumwinkel.nl te kijken en in de snuffelhoek vond ik het 'Aquael Intern Filter 3' voor €8,45.

 

specs:

- All-in-one economisch intern filter systeem.

- Simpel en eenvoudig te onderhouden

- lengte: 6 cm. breedte: 6 cm. hoogte: 22 cm.

- Voor aquaria tot 150 liter

- capaciteit 450 liter per uur

- verbruik 7 Watt.

 

zou dit wat zijn als circulatiepomp? zo raakt het blumat systeem iig ook niet verstopt en heb ik geen extern filter meer nodig. :no

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
hallo!

 

 

zou dit wat zijn als circulatiepomp? zo raakt het blumat systeem iig ook niet verstopt en heb ik geen extern filter meer nodig. :no

 

groetjes

 

Dat is niks waard als circulatiepomp...zit in no-time verstopt....

 

een filter gebruiken is gewoon een ''zekerheid''.....circulatiepomp staat daar los van ;)

 

een normaal circulatiepompje + exterm filter werkt het best

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee waterpijp,

 

kun je mij uitleggen waarom dit filter zo snel zou verstoppen? ik dacht juist dat in een aquarium doorgaans veel 'stukken' zitten (organische deeltjes; vissenschijt ed.) en dat dat in een voedingsvaatje wel mee zou vallen, bovendien is ie geschikt voor aquaria tot 150 liter ... ik kan natuurlijk ook gewoon een pompje kopen zonder filter...

 

pompje met intern filter:

gallery_8244_1084_4654.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blumat is een perfect systeem, hebe r zelf mee gewerkt alleen met een filter in de bak met aquarium watten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee albert, leuk dat je reageert. :no

 

wat bedoel je precies met een filter met aquariumwatten?

 

vertel me je ervaringen en tips! ;)

 

 

groetjes! :whistling

Share this post


Link to post
Share on other sites

..ligt eraan wat je setup is kerel. je kan ff in mijn kweekverslag browsen, daar staat wel ergens een lijst van wat ik heb besteld. of bel henkie wouters zelf ff.

 

 

hoi! sjon :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...