Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Mactrunk

Guerilla 30 Planten In De Busch

Recommended Posts

Na een idee dat me vanzelf te binnen schoot een paar weken geleden om buiten planten neer te zetten in de natuur omdat ik het niet in huis wil hebben, heb ik dit forum gevonden en zo o.a. het mooie verslag van budgetkweek gelezen waardoor ik nog enthousiaster ben geworden. Ik wil dus hetzelfde doen en dan meteen maar groot ook!

 

Mijn zaden zijn binnen op een soortje na. Ik heb mijn kweekplek met TL lampen zo goed als klaar en ga ik dit weekend afronden want de zaden moeten echt de grond in nu.

 

Het gaat om:

- Double Fun

- Sour NLX (gratis bij de double fun. Eigenschappen ken ik niet)

- en buiten zaden van Dame Blanche

 

Ik heb 3 TL bakken van 63x63 cm met elk 4x 18W lampen. Deze hangen in een ruimte van precies 200x70 cm. En 1 extra bak nog voor een klein kaste voor de geslachtsbepaling op 12/12.

 

Dit weekend wil ik dus de zaden in de grond gaan doen. Van het forum heb ik alle kennis inmiddels die ik nodig denk te hebben voor het ontkiemen, moeders groeien en stekken wat ik hier dus ook netjes allemaal ga bijhouden.

 

Ik heb even een tijdschema gemaakt voor mezelf en die ziet er als volgt uit.

 

Week 1 - zaden uit laten komen

week 3/4 stekjes nemen om geslacht te bepalen

Week 6/7 geslacht is bepaald moeders zijn ondertussen redelijk groot(?)

Week 8 of 9 afhankelijk van de grootte van de moeders ga ik stekken knippen

 

En als het goed is heb ik dan na 3 weken na het stekken mooie plantjes die niet te groot zijn om per 10 mee te nemen. Ik wil er minimaal 100 hebben en deze in groepen van 10 tot maximaal 20 verdelen.

 

Foto's van de locaties volgen hopelijk dit weekend! Van elke locatie neem ik ook grond samples mee om thuis al stekken in te laten groeien zodat ik al kan zien hoe ze reageren op de bodem en zo hopelijk een kleine voorsprong heb. Dit doe ik met de stekken die uit de geslachtsbepaling komen. Ook meng ik de grond met voeding om te kijken hoe dit uitmaakt t.o.v. de grond zonder voeding. Ik kan namelijk niet met zakken aarde gaan lopen naar de locaties maar wel met eventuele voeding.

 

Ik ga dus mijn best doen en dan hopelijk met jullie hulp beginnen aan een goede kweek! Op wat knip en droog ervaring in het verleden na heb ik namelijk geen kweek ervaring.

 

PS: commentaar of opmerkingen gedurende de kweek negatief/positief van harte welkom!

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke doe je ding .

 

ben benieuwd naar het verloop met de grond monsters ;)

 

Mzzl Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt als een goed doordacht plan van aanpak, ik ben benieuwd naar de fotos en het verdere verloop

succes ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grondmonsters ben ik het meest nieuwschierig naar! Ik ben heel benieuwd of je echt duidelijk verschil gaat zien tussen de locatie grond - met en zonder voeding - en de goede potgrond.

 

Alles goed doordacht maar wel allemaal door dit forum! Mensen zijn niet gierig met kennis en heb hier in korte tijd super veel geleerd vooral door andere buitenverslagen en dat geeft je toch een goede voorsprong. Is trouwens ook erg verslavend dit forum! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar wen je wel aan ;)

 

Maare, klinkt allemaal vet, succes ermee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste succes gewenst natuurlijk.

 

Ik denk wel dat jouw schema iets aan de optimistische kant is. Ik heb wat ervaring onder TL licht, en dat gaat niet al te snel. Wel is het zo dat zaden sneller gaan (dat gevoel heb ik, niet erg wetenschappelijk onderbouwd) dan stekken onder TL.

 

Ik heb ook nog een 125 watt lampje hangen voor het overwinteren van een soortje. Zelfs dat gaat niet erg rap. Mischien dus een tip om je tijd ervoor te nemen.

 

Enniewee, ik hoop dat het gaat lukken en als het tegenvalt heb je altijd weer wat geleerd. Elke stap is er 1 op het paadje naar je doel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo

Dit weekend wil je starten,ik zou nog even wachten omdat mijn zaden onderweg zijn naar jou.En het zal je nog verbazen hoeveel ik je heb gestuurd voldoende om eerst wat tests te doen en dat kun je beter met die van mij doen om dat deze gratis en je wel een paar honderd hebt. en die ander buiten soort die je al hebt gekocht is pas in oktober klaar,dat noem ik geen echte buiteplant.

 

De NLX ken ik niet,wil je me dat hier nog even vertellen.

 

Dus nog even geduld is mijn advies.Veel succes met mijn nieuweDame Blanche.

Groeten van de oude Dame Blanche.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slappezever: Ik heb veel kweekjes op het forum onder Tl gezien die aardig groeiden. Ik hoef ze niet te laten bloeien maar enkel groot genoeg zien te krijgen voor stekken. En stekken zie ik op het forum onder TL erg goed groeien. :rofl Dus de meeste tijd zit denk ik in het volgroeien van de moeders die groot genoeg moeten zijn voor stekken. Maar je hebt wel gelijk hoor. Ik weet dat het ook kan tegenvallen en er veel mis kan gaan vooral omdat ik redelijk laat ben begonnen! Ik hoop uiterlijk midden mei alle 100 planten klaar te hebben. Daarom ook dit topic zodat jullie mijn fouten voor kunnen zijn! :smoke

 

DB: Was ik ook van plan! Ik hoopte alleen dat ik ze eventueel vandaag al binnen kreeg. Maar wel mooi dat het er zo veel zijn! ;) Ik heb al veel goede tips van je gehad dus hou me hier in de gaten he! ;)

 

Zoalng het budget het toelaat volg ik alle tips zeker op hier want ik wil dit echt laten slagen!

 

De Double Fun en NLX zullen dan wel in de minderheid zijn zometeen! Waneer is jou soort klaar om te oogsten als je de double fun laat vind? De Sour NLX zegt mij zelf ook niks. Ik heb deze gratis bij de Double Fun gekregen bij Alien. Heb wel gelezen dan NLX een zeer goede soort is alleen zegt de "sour NLX" me niks. Als iemand iets weet over deze zaden dan hoor ik het graag!

 

Gister avond trouwens voor het laatst bij de Praxis geweest hoop ik. Ik heb zeil gehaald en kettingen om de lampen op te hangen dus ik hoop dat ik dit weekend een foto van de opstelling kan laten zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

spannend plan mac trunk

Onze logistieke visie.

ik zou planten 1 mei

5 april- 3 weken voor de stekken moet genoeg zijn.

 

als je het sexen en het doorgroeien van de planten combineert heb je dus

2 maanden om je moeders te laten groeien.

 

5-02-zaailingen opkomen tot miniplantje-20 dagen

14-1-7 start

 

2 maanden voor de moeders om te groeien, heb ik een gok van 10 a 15 stekken per moeder ???

onder tl.

 

Zoals ik het bezie zou het helemaal geen gekke keuze zijn om dit plant toch uit te gaan voeren met een 400/600 watt.

Met TL zul je de moeders behoorlijk moeten gaan scroggen, om aan de bovenkant je stekkenveldje te krijgen.

Dat lijkt mij het voordeel van een zware lamp. je hebt veel meer dieptestraling dus je kunt dan veel meer stekken per plant trekken.

binnen de 2 maanden met TL denk ik dat je 2 moeders plaatst onder 1 tl bak van 60 x 60.

2 maanden is erg kort voor een stabiele moeder,toch?

 

Logistiek moet je nog 2 weken tegenvallers rekenen. Dan zou je toch half mei gaan planten.

 

Ander plan: er komt een schatkistje van Dame Blanche aan heb ik begrepen?

waarom geen veldjes 20 april direct met zaad beplanten, en dit gaandeweg sexen?

 

benieuwt of anderen het met deze planning een beetje eens zijn?

 

 

Grrrrrr. van W en W

en het licht

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik laat me niet in met planning.

Niet omdat ik er niks over zou kunnen zeggen maar iedereen doet het anders en

denk dat je het beste kan doen waar je jezelf goed bij voeld.

Je bent goed ingelezen dus kan je inmiddels ook zelf kjijken hoe je het doet.

 

Wil je nog even zeggen dat ik vind dat je goed bezig bent.

Het moet je gaan lukken zo.

Als je were vragen hebt zie ik ze wel weer via de mail verschijnen.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind het idee van weetje om een 'zwaardere' lamp te gebruiken heel goed.

Een 400watt HPI lamp, gaat een stuk sneller, zijn ideaal voor de groei en moeders!

 

En er was nog iets wat ik wilde zeggen maar dat weet ik even niet meer(komt misschien later nog ;) )

gr.speed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten die tot half oktober klaar zijn kunnen best goede resultaten opleveren, zeker als ze enige Botrytis resistentie hebben. Gewoon een buitenplant dus..

 

100 lijkt me wel wat veel, heb je al aan het droog/knip verhaal gedacht? Als het goed lukt levert het namelijk flink veel werk op...

 

Veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Mactrunk

Die zware lamp is echt een goed advies anders krijg je een moeder die onvoldoende groeit om er stekjes af te halen.

 

Het idee om de zaadplanten op de plaats delict te zetten en dan van ieder 2 stekjes te nemen voor groei en bloei,dat heb ik je al eerder uitgelegd.Dan heb je 2 vliegen in 1 klap want de bewortelde stekken die niet bloeien maar waarvan je weet welke vrouw zijn kun je op de leeggevallen plek zetten van de mannen.

 

Bekijk alles nog maar eens nuchter.Gr DB (ik denk dat ze maandag aankomen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een reacties! Bedankt!

 

Alleen weet ik nu niet zo goed meer hoe ik moet beginnen en ben een beetje onzeker over de aanpak geworden nu.

 

Weetje:

De lamp zal inderdaad beter werken maar ook mijn stroomkosten omhoog jagen. Ik zit er wel aan te denken om dit te doen als de groei niet naar wens gaat. Als je echter op het forum gaat zoeken naar TL kweekjes dan zie je heel veel mooie resultaten en mooie dikke planten die ze zelfs hebben laten bloeien met mooie resultaten. Dus ik wacht even af wat ze doen. Daarbij wil ik niet te veel boven mijn budget uitkomen. Ik zit nu op ongeveer 200 euro en ik moet nog voor minstens 100 euro kopen gaandeweg schat ik. Helaas wil de portemonnee niet heel goed meewerken. Maar desnoods worden het minder planten. Mijn doel is 100 of meer maar we kijken wel waar het schip strand.

 

Paddohead:

Ik heb ervaring met knippen. In mijn oude woning had ik een kamer over waar een koolstoffilter hing en een groot rek voor het drogen. Dit deed ik alleen en voor 300 planten was ik ongeveer 2 tot 3 dagen bezig afhankelijk van het soort. In het begin deed ik er 2x zo lang over maar je krijgt er handigheid in. ;) En ik begrijp dat 100 buitenplanten veel meer werk is maar dat is dan maar even doorbijten. ;)

 

Enige nadeel dat ik heb is dat ik er gaandeweg allergisch voor wiet droog of nat ben geworden. Eerst nooit last maar na een half jaar beetje een snotneus later jeukende ogen erbij en nu is het zo erg dat ik na 30 minuten knippen letterlijk een astma patiënte lijk en zelfs mijn huid rood is en uren jeukt waar de toppen op mijn benen liggen. In de zomer zat ik namelijk in mijn onderbroek te knippen. Grappige is dat ik met roken nergens last van heb

 

Stofkapjes enzo hielpen niks dus daar zit ik nu een beetje mee. Even op internet naar een goed masker zoeken denk ik. :rofl

 

DB: Ik heb ze ontvangen! SUPER!!!! (zie ook persoonlijk bericht.)

 

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ben nu alleen wel weer helemaal opnieuw aan het bedenken waar ik goed aan doe. :smoke Morgen eerst maar even afbouwen en dan de eerste zaden maar eens proberen. In de komende dagen ga ik nog even nadenken hoeveel, waneer, hoe, moeders, lampen, stekken enz... Ben wel erg blij met de reacties zodat ik uiteindelijk met wat ik heb wel de beste resultaten hoop te halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Strak plan Mactrunk ;)

Succes ermee en ik blijf je volgen. ;)

 

Mazzels,

Wrangler :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey,

 

Leuk dat je ook guerilla gaat, ik ga ook guerilla dit jaar alleen denk ik dat 100 planten of meer niet gaat lukken,

ik wens je veel succes en ga je volgen :smoke

 

laterzz ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe, koning budget komt zijn onderdanen een hart onder de riem steken!

 

Vind het wel erg interessant, 100 stuks buiten. Ben erg benieuwd naar de plek waar je ze kwijt kan. En dan bedoel ik dus wat voor soort plek he ;)

 

Ik kan niet wachten tot de lente weer komt, heb vandaag mijn tuin omgespit en wil ze er nu al in knallen. Maar ja he. ff geduld nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle leuke reacties weer! ;)

 

Ik wilde al veel eerder klaar zijn met mijn kweekbak maar ik vergat steeds iets te kopen of verkeerd gemeten waardoor ik nu net opnieuw naar de Praxis moest voor vijverfolie. :smoke

 

Maar goed… Ik ben inmiddels bijna klaar dus ik dacht ik zet alvast een foto van de opstelling neer. Er passen precies 250 potjes in die je op het armatuur ziet staan. Die zijn 7x7 cm. De lampen hangen aan kettingen en kunnen hoger en lager. Ik heb nog een armatuur over die zie je half erop staan zodat je ook de onderkant ziet.

 

Morgen ga ik dus het vijverfolie bevestigen en dan eindelijk de potjes erin. Het duurt zo lang omdat ik heel weinig tijd heb vanwege mijn werk en vaak pas laat klaar ben + een zoontje die ook aandacht wil enz … Family first! ;)

 

Maar goed. Er zit dus schot in nu en ik hoop morgen eindelijk een uurtje te vinden om het weer af te maken want de zaden moeten nu echt snel de grond in!

 

De lampen moet ik helaas ook nog steeds kopen maar dan ben ik ook echt klaar. Er komt natuurlijk ook nog een ventilator bij te staan.

 

Ik ben benieuwd wat jullie vinden! Opmerkingen natuurlijk welkom! :rofl

 

gallery_9096_1369_19489.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er netjes uit man!

voor je moeders moet je ook nog even grote potten halen he :no

dus als je toch bij de winkel in de buurt bent voor je lampen ;)

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo daar ben ik weer! Het heeft eventjes geduurd voordat ik weer wat van mij liet horen maar het is inmiddels een week geleden dat ik de zaadjes in de grond heb gedaan en zie hier het resultaat! :)

 

Ze doen het! Echt super leuk om ze op te zien komen en je ziet er letterlijk met de dag meer verschijnen en ze groter worden! De NLX en de Double Fun zijn allemaal uitgekomen.

 

gallery_9096_1369_2704.jpg

 

 

Hier zie je de Dame Blanche en de Double fun (rechts) Linksboven zie je ook een Dame Blanche die nog net niet boven is. Je ziet wel al een klein krom steeltje in de grond dat witte puntje zeg maar. Die daaronder gaat daarentegen weer heel hard net als de double funs ernaast. Van de Dame Blanche had ik er 31 staan waarvan ik er 18 heb opgegeven en het zaadje niks doet. Er zijn er 5 die het overtuigend goed doen en 3 die al net zo mooi zijn als de NLX en de Double Fun. Ik had behoorlijk wat zaad gekregen en ik denk dat ik slecht geselecteerd heb. (?)

 

gallery_9096_1369_187640.jpg

 

 

Een overzicht …

 

gallery_9096_1369_156831.jpg

 

 

Voorin zie je de NLX en alles na de 3de rij erachter is weer Dame Blanche.

 

gallery_9096_1369_10375.jpg

 

En een foto van de opstelling. Ik gebruik alleen het linker gedeelte en de lampen staan nu op 18 uur licht. Van 05.30 tot 24.30 uur. Ik geef ze elke dag een klein beetje water van het regenwater dat ik buiten opvang. Als het niet meer genoeg regent ga ik het uit de sloot halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er leuk uit, je bent goed op weg zo te zien :)

Alleen zou ik plastic labeltjes halen die je zo in de grond kan steken, en als ik het goed begrijp gebruik je geen ph meter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee klopt. Ik was al een beetje over het budget heen dus die ph meter laat ik even voor wat het is. En zo boots ik ook de natuur na dus hebben ze het niet ineens van goed naar minder lijkt me als ze nar buiten gaan. Labeltjes wilde ik ook gaan halen dit is slechts tijdelijk.

 

Ik ga ook van het weekend buiten grond van locatie halen om te kijken hoe ze daar op groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat groeien die hard zeg!!! Ze zijn in een halve dag gewoon weer gegroeid!!! :)

 

Bij een enkele komen er al van die inimini blaadjes met karteltjes araan! En zo mooi zuiver groen! Mooi baby groen kleurtje! :(

 

Zelfs mijn vrouw was vanmiddag enthousiast! Zegt ze "Ik ga even bij de plantjes kijken... ZOOO wat zijn ze snel gegroeid!!" Echt leuk!

 

Ik zal nu denk ik wel dagelijks een foto posten! En vanavond ga ik nog een plantenspuit om ze ook boven de grond vochtig te houden halen en goede labeltjes!

 

Oh ja... nog en vraagje. Er zitten er tussen die met het worteltje naar boven komen en dus niet het dopje naar boven drukken. Kan ik deze gewoon omdraaien zodat het dopje (zaadje) boven ligt of werkt dat niet? Er zijn er ook die de wg kweit lijken te zijn en al in meerdere bochtjes onder de grond aan het groeien zijn. Ook opgeven denk ik of even omdraaien om te helpen? Gaat dat wat uitmaken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...