Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Mactrunk

Tl Kleur 33 Vs 965

Recommended Posts

Ik ga binnenkort beginnen met het bouwen van mij kweekplekje en gebruik daarvoor Tl lampen. Nu lees je overal op het forum dat kleur 33 het beste is. Toen ik deze wilde bestellen en de man vroeg waarvoor het was - ik zei voor planten waarop hij "een soort grasje dus!" zei - vertelde hij me dat dat dus een veel voorkomende fout is en je dus voor het kweken van plantjes onder TL juist een lamp nodig hebt met een breed licht spectrum die het zonlicht het beste benaderd. Hij vertelde mij dat in dat geval kleurnummer 965 veel beter is en hij heeft vaker aan mensen verkocht voor hetzelfde doel.

 

Waarom heeft iedereen het dan over de 33 en heeft deze man het mis en waarom? Hieronder enkele dingen die ik op internet heb gevonden en als ik dit zo lees lijkt mij een 965 ook beter dan de 33.

 

 

Extra uitleg: (uitgaande van Philips kleurnummers).

De standaard kleur is 33. (ookwel 640). Deze heeft een matige kleurweergave (Ra-waarde).(= lichteigenschap)

Voor betere kleurweergave en langere levensduur kunt u beter gebruik maken van kleur 840. Zeker in loodsen waar de verlichting op grotere hoogten hangt dan ca. 3 meter.

 

90 De Luxe: (930 – 940 – 950 – 965)

Zeer goede kleurweergave (Ra > 95)

Echter hebben deze een lagere lichtopbrengst dan de super 80 kleuren. Wellicht dat u meer armaturen zou moeten toepassen.

Veelal worden deze toegepast in de grafische sector. Echter ook in kunstateliers of winkels waar kleurbepaling erg belangrijk is.

 

Kleurnummers - kleur - kleurweergave

33 - neutraal - matig

82(7) - extra warm wit - goed

83(0) - warm wit - goed

84(0) - koelwit - goed

865 - daglicht - zeer goed

93(0) - warm wit - zeer goed

94(0) - koelwit - zeer goed

95(0) - daglicht - zeer goed

96(5) - daglicht - zeer goed

Share this post


Link to post
Share on other sites

als 965 hetzelfde is als 865, dus kleurcode 6500k

dan is dat beter voor de groei dan 3300k aangezien hier meer blauw licht in zit (lijkt me zo)

 

voor de bloei heb je 827 / 2700k nodig :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

zie hier :

 

33

gallery_8997_1294_3548.jpg

 

830

gallery_8997_1294_4224.jpg

 

840

gallery_8997_1294_1316.jpg

 

965

gallery_8997_1294_4838.jpg

 

Ik dacht dat 33&965 beide 1200 lumens doen voor 18W tov 1500 lumens met 830/840.

Wat is het beste?

Da's afhankelijk van wat je wil.

Veel blauw groei goed.

Veel rood noodzakelijk voor bloei.

 

33 is de goedkoopste buis, 965 aanzienlijk duurder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he dit is het beste wat je kan doen 840 /865 groei 830/827 bloei de 900 serie heeft minder lummen en kost het dubbele in vergelijk met de 800 serie hoop dat je er wat mee kan succes verder

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je ziet duidelijk dat 65 meer blauw licht geeft dan 40 dus geen 40 lijkt me..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tabellen urgr8estfear! Die had ik niet gevonden. De 965 en de 830 heeft van blauw en rood het meeste dus die lijken me goed voor groei en bloei. Die ga ik dus ook kopen. Weet iemand na hoeveel brand uren een lamp moet worden vervangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

10000 uur ofzo.

Belangrijke factoren voor de beperking van de levensduur zijn trillingen en warmte.

Als je de buizen vervangt, moet je de starters eigenlijk ook vervangen.

En je ballast moet iets van 50000 uur meegaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mactrunk

Ik zie dat je al weet wat je zocht,urqr8estfear zijnadvies lijkt me waar niets meer aan toegevoegd behoeft te worden.

 

Op andere Topics dat je alleen in groei was geïnteresseerd,hoe zit dat.

 

Groeten Dame Blanche

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt ook DB. Groei is voor mij alleen belangrijk maar bij het schrijven van dit bericht zat ik nog te twijfelen om ook een paar planten thuis af te laten bloeien maar na een preek van mijn vrouw stap ik daar weer vanaf. Stekken oke maar die stank en rommel wil ze niet meer in huis gezien mijn geurige knipverleden… Dus ik koop alleen de groei lampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedankt voor de tabellen urgr8estfear! Die had ik niet gevonden. De 965 en de 830 heeft van blauw en rood het meeste dus die lijken me goed voor groei en bloei. Die ga ik dus ook kopen. Weet iemand na hoeveel brand uren een lamp moet worden vervangen?

 

Hmm heel erg bedankt, was hier namelijk ook voor aan het zoeken op internet, ik wil alleen gaan voorgroeien voor de zomer, dat ik dan een paar honderd plantjes heb.

Kga zo naar de praxis om de lampen te halen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...