Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dame Blanche

Grondverbeteren(outdoor)

Recommended Posts

Deze topic heeft zo veel inhoud dat we besloten hebben hem sticky te maken zodat ieder zijn info er uit kan halen .

Veel lees plezier en kweek ze ;)

 

Gegroet B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Deze topic heeft zo veel inhoud dat we besloten hebben hem sticky te maken zodat ieder zijn info er uit kan halen .

Veel lees plezier en kweek ze :lol:

 

voor de wf mods: applaus !! :verrygood :lol:

 

 

ere wie ere toekomt, ook al is het postuum voor Jan alias Dame Blanche :lol:

kwaliteit komt altijd boven drijven....

ook zijn andere topics zijn meer als de moeite waard !

groet

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is nou eigelijk de reden waar voor men koeienmest korrels afraad en die van kippen advizeert?

want bij mij in de buurt vin ik alleen maar koeiemest korrels, of gemenged met kippenmest korels.

dit is messchien een belachelijke vraag maar ik vraag mij dit al lang af :wacko:

 

grtz blockers

Share this post


Link to post
Share on other sites

ehh...Dame Banche heeft jaren lang alle soorten mest geprobeert en kwam uit bij gedroogde kippenmest...in de verhouding die hij aan geeft...

idd niet ieder tuincentrum heeft gedroogde kippemest...

gewoon het telefoon nr van farmershouse.nl bellen en vragen welk verkooppunt het dichtste bij je in de buurt zit...

In 1 minuut wist ik het :wacko:

succes

Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is goed verkrijgbaar bij de meeste meer professionele winkels zoals welkoop, hortikoop vaak boerenbond en kleine specialisten zoals Eveleens. Ik vraag me alleen nog steeds af hoeveel DB bedoelt met "een kopje". Ik houd het zelf op een gram of 50. Maar mijn koffiekopje is al meer dan 100 gram. Als we uitgaan van 50 gram (ouderwets theekopje) dan zou het 50 gram op 10 liter grond zijn en 600 gram per plantgat. Is er nog iemand die ooit DB's "kopje"gezien heeft?

Overigens is voor de guerilla het makkelijkst om geperste cocosblokken te gebruiken als je grond te weinig organisch materiaal bevat. Licht en klein. Blokken voor 10 liter (600 gram droog) kosten ongeveer 1 euro en zijn te koop bij o.a. Hoogvliet (voor de kassa's bij de bleomisten") en sommige growshops. De 20 liter blokken (1200 gram) kosten meestal een euro of 2. Er ligt nog een partij blokken voor 20 liter bij Jongkind in Aalsmeer voor de halve prijs, maar dat zijn er voor mij alleen teveel om te kopen. Maar als je een pallet nodig hebt dan kun je ze bellen, ze willen er vast wel vanaf. Er zijn ook nog grotere blokken (die zie ik soms bij de kwekerijen in de buurt) die geven een liter of 40-50 per blok. Dan is 1 blok genoeg om een compleet plantgat in kleigrond te verbeteren. Als je je gaatjes in de Guerilla vroeg genoeg kan voorbereiden kun je de blokken gewoon terplekke stuk slaan, mengen met kippenmest en de oude grond en hopen op slecht weer. Dan heb je een gat wat al beter tegen droge periodes kan. Zelf heb ik vorig jaar redelijk resultaat gezien door met een grondboor een gat in het midden van de kuil te maken een meter diep en die te vullen met cocos om het grondwater van diep op te halen. Het lijkt te werken, maar pas over een paar droge zomers heen durf ik te zeggen of het echt werkt. Voorlopig heb ik dat in de tuin nagemaakt en ga deze zomer rustig meten. Het resltaat za ik in een topicje zetten.

 

Groetjes,

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat laatste is geen gek idee chassie :o :wacko: !

 

in theorie zou het inderdaad gewoon moeten werken lijkt me..

 

gr. HighLife :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat is nou eigelijk de reden waar voor men koeienmest korrels afraad en die van kippen advizeert?

grtz blockers

Ik heb eerder het tegenovergestelde gehoord van ervaren mensen,speescees heeft weer geen goed woord over kippeshit....... :wacko:

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij is er dus nergens een winkel in de buurt waar je die kippeshit of cocos kunt halen :wacko:

ik dus een ideetje :o

als ik nou eens de kippeshit uitgraaf onder het kippenhok waar die beesten dus vreselijk veel schijten

en deze meng met zeer goede compost & met potgrond elk 33% ongeveer, zou dit dan een goed

alternatief zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@get in the ganjabus

 

ik denk wel dat dit kan, want zoals je zelf al zegt die beesten schijten er zoveel op :D.

als je zelf kippen hebt kun je zelf ook kippenstront drogen:innocent:

dit heb ik zelf ook wel eens geprobeerd door verse kippenstront in een aggregaat te leggen en toen in de zon laten drogen :o

alleen weet ik niet of dit de zelfde manier is als die korrels.

 

succes :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is er nog iemand die ooit DB's "kopje"gezien heeft?

Wierieman heeft DB's theekopjes persoonlijk weleens gezien voorzover ik weet...

mooie tips Chassie welke grond boor heb je gebruikt, ik zag er 1 bij gamma van 13 cm voor 15 euro geloof ik...

 

@PH..tja als je dit topic leest en je weet dat hij 800 tot 1000 buitenlanten had staan op zijn akker...en hij 500+grammers kweekte..en zijn toppers was een respectabele 730 grammer....dan ga ik dit topic niet meer in twijfeltrekken...

DB zegt duidelijk erbij...ga niet opwarderen met andere spullen anders krijg je overbemesting...

Speescees is van een andere orde, want het mag dan een autoriteit zijn in de wietkennis, maar hij is ook commercieel...en dat was DB NIET...Speescees zweert ook nog steeds bij Double fun en zijn vroege versie ervan...die heb jij ook niet meer staan... :D

DB zegt ook een paar keer dat hij de waarheid niet in pacht heeft en stond ook achter het grondrecept van la cucharatsja..zie in dit topic.

 

@ get in de ganjabus: als je dit topic gelezen had( das wel de bedoeling als je ergens op reageerd)...dan wist je dat je verse kippenstront 1 jaar moet laten uitwasemen, dan is de amoniak eruit...

met wat jij zegt weet je niet meer hoeveel kippemest er in zit....dus dik kans op overbemesting......dus 1 plantgat kan je proberen dit jaar...

Kheb een kennis die zijn grasveld in de tuin eens fors :D bemest had met kippen mest( jaja echt hollanders, gratis gehad van iemand :wacko: ) ....dat heeft hij geweten...er heeft 10 jaar geen groen sprietjegras meer gegroeid :o ...daarna weer mooi groen... ;)

 

gr Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

M'n grondboor is een hele gewone grondboor, ik dacht een centimeter of 10 (heb 'm helaas nog niet terug van de uitleen dus ik kan het niet meten) en gaat zo'n 1 m 30 diep denk ik. Dus die van de gamma is vast goed bruikbaar. 'k zal morgen bij de Gamma in Aalsmeer maar eens een stickertje "Growshop" op de deur plakken :wacko:

Zou dat kopje een gram of 50 KMkorrels kunnen zijn?

 

Mijn grond is niet zo slecht van zichzelf dus ik heb alleen de cocos toegevoegd, zeg maar 1/3 deel. Met 600 gram kippenkorrels op de 120 liter gemengde grond. Overigens de kunstmestkorrels die DB tegen slakken strooide zullen volgens mij tegen de bloei beschikbaar gekomen zijn voor de plant en daarmee voor de extra P en K hebben gezorgd tijdens de bloemvorming. Die DB was een stuk slimmer dan de meesten beseffen. Ik las in een ander topic van 'm dat slakken ook nog aan het eind van de bloei voor problemen kunnen zorgen doordat hun slijmspoor als ze hoog genoeg zitten toprot kunnen bevorderen, en dat was iets waar ik helamaal nooit aan gedacht had. Dus ook kunstmest strooien (of slakkenkorrels) tijdens de bloei tegen slakken!!

 

Ik wil trouwens proberen deze zomer wat gefeminiseerde NDB zaden te maken, maar dat is nog heel onzeker hoor, een soort ter ere van DB.

Misschien moet ik ook maar naar Groningen verhuizen, wordt ik misschien ook weer wat slimmer, ik heb nu alleen nog een beetje dominantslim-gen van m;n groningse oma (en een boel slechte eigenschappen die daar dan weer minder opvallen :o )

 

Groetjes,

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga dit jaar het recept van Dame Blanche gebruiken in me achtertuin, heb al 5 grote planten gaten gespit. Morgen cocos en kippemest halen. en dan komt t helemaal goed dit jaar hoop ik ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na veel leeswerk heb ik het volgende bemestingsplan opgesteld:

 

Dierlijke mest zoals kippenmest- en koemestkorrels verbeteren de structuur en daarmee de waterhuishouding, het bodemleven, voegen humus toe en ook wat voedingselementen, onmisbare sporenelementen en nuttige bacterieen. Meestal is het dan ook niet overbodig om de grond hiermee te verrijken. Bij schrale zandgronden is dit een must en in mindere mate bij voedzame kleigrond.

 

Verder is de PH waarde van belang. Bij zandgrond is vaak een toevoeging van calcium (kalk) nodig op deze omhoog te brengen. Klei is meestal basisch en is toevoeging van kalk niet nodig. Zandgrond kan verder opgewaardeerd worden met kleikorrels om een betere waterhuishouding te realiseren.

 

Wietplanten zijn grote verbruikers en hebben dus een voedzame bodem nodig om gezonde planten te houden en flink te kunnen oogsten. Alleen kippenmest / koeienmestkorrels is daarom niet voldoende aangezien deze een laag NPK percentage bevatten. Je kan er daarom voor kiezen om kunstmest korrels bij te strooien. Deze hebben een snelle werking maar geen bodemverbeterende eigenschappen en zal je regelmatig moeten strooien. Nadeel: vaak naar je spot en slepen met zakken, niet biologisch, balaststoffen, bodembelasting.

 

In onderstaande tabel staan verschillende meststoffen met de NPK mg Ca verhoudingen:

gallery_22235_8599_94875.jpg

 

Bloedmeel, beendermeel en patentkali zijn enkelvoudige meststoffen met hoge concentraties NPK die zeer geschikt als alternatief om gericht en organisch de plant in zijn vraatzucht te voorzien. Alle drie de meststoffen 50 gr/m2 toedienen.

 

Bloedmeel

Bevat 14% stikstof (N). De stikstof van de bloedeiwitten komen heel snel vrij, vaak binnen 7 dagen na het toedienen van bloedmeel ga je al verschil merken. Geef ongeveer elke 2 maanden / twee keer in het seizoen (het snelwerkende bloedmeel is na ongeveer 2 tot 2,5 maanden uitgewerkt). Strooi de eerste keer 2 weken voor het planten.

 

Werking:

Stikstof is een component van chlorofyl, de stof die bladeren en stengels hun groene kleur geeft. Stikstof bevordert ook de groei van de plant: de stengels en de bladeren, de zogenaamde vegetatieve groei. Het maakt ook planteiwitten aan in de plant.

 

 

Beendermeel

Beendermeel bevat naast 6% stikstof (N) 16% Fosfor (P). Met beendermeel schep je de voorwaarde voor een plant om voedsel op te kunnen nemen (zonder wortel geen voedselopname). Beendermeel is dus een basisbemesting, ze is langwerkend (en langzaamwerkend) en geeft over een lange periode de voedingsstoffen af die zorgen dat andere voedingsstoffen hun werk weer kunnen doen. Hoeft maar 1x per seizoen gestrooid te worden.

 

Werking:

- Speelt een belangrijke rol bij de ademhaling en energievoorziening van de plant

- Bevordert de wortelontwikkeling van de jonge plant

- Bevordert de bloei, zaadvorming en afrijping

- Bevordert de houdbaarheid van de oogst

 

Patentkali

Patentkali bevat 30% kalium (K). 2x strooien

 

Werking:

- Nodig voor het transport van water en koolhydraten

- Bevordert de stevigheid van de plant

- Bevordert de vorming van wortels

- Bevordert de vorming van toppen

- Vermindert de gevoeligheid voor droogte en vorst

- Verhoogt de weerstand tegen schimmelziekten

- Bevordert de smaak en houdbaarheid van de oogst

 

Patentkali bevat ook nog 10% Magnesium (Mg)

Werking:

- Speelt een rol bij de fotosynthese (opname zonlicht en omzetting van dit licht in energie).

- Speelt een rol bij verschillende chemische reakties in de plant

 

 

*Overbemesting zorgt voor zwakke zieke planten. Handigste is de verschillende meststoffen in korrelvorm te kopen (25kg zakken) en vervolgens bij elkaar te mengen zodat alles tegelijk gestrooid kan worden.

2 weken voor het planten

Bloedmeel 50 gr/m2, Beendermeel 50 gr/m2 en Patentkali 30 gr/m2

Thuis mengen met bijv. een cementmolen en maatbekertje maken voor 130 gr/m2 mengsel.

 

net voor de bloei

Alleen bloedmeel 50 gr/m2 en patentkali 50 gr/m2. Eventueel weer samenmengen om tegelijk te kunnen strooien om tijd en moeite te besparen bij een groot aantal planten. Maatbekertje maken voor 100 gr/m2 om makkelijk te kunnen afmeten en het gelijkmatig te strooien.

.

*Ferramol slakkenkorrels van ECOstyle verkrijgbaar in 25 kg grootverpakking ga ik dit jaar ook uitproberen aangezien die kleine bussen niet aan te slepen zijn.

 

Op en aanmerkingen welkom

 

Laters

Pierewiet :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

JO

 

 

zeer net en heeel bruikbaar en duidelijk stukje info :lol:

 

Ik slaag het gelijk op, mooie opstelling en duidelijk, dit moet elke goeie guerilla grower toch eens goed doorgenomen hebben :)

 

 

mazzel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er klopt hier toch iets niet helemaal, ofwel zie ik het verkeerd:

 

Want hier zijn de hoeveelheden die Blowmonkey aanraad:

Per 100 liter aarde een kopje van elk (kopje = ~300 gram), behalve de beendermeel, daar kan je wel wat mee uitschieten, 1-2 kopjes per 100. Of doe ~15 gram (een goede eetlepel vol) per 5 liter aarde, weer het dubbele voor de beendermeel. Dit is voor de gehele kweek, tijdens de bloei bijstrooien heeft weinig zin (imo), als je bij moet voeden doe dat dan gewoon met vloeibare voeding.

 

Beendermeel: 1 - 2 kopjes

Bloedmeel: 1

Vinassekali: 1

Kalk: 1/2 - 2 (ligt natuurlijk aan de ph van de aarde)

 

Ik snap niet waarom er steeds wordt vermeld "per m²", je moet het toch in de grond mengen (dus met een hoeveelheid grond in liter of dm³/m³)

Kan iemand hier eens wat duidelijkheid in scheppen?

 

Grtz, Wakki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel liter heeft 1 m2 dan? :lol:

En wanneer je een gemiddeld plantgat graaft, is die volgens mij maar 1/4m2, dus zou ik dan

1/4 moeten nemen van 1m2 met ingraven.

 

Bloedmeel 50 gr/m2, Beendermeel 50 gr/m2 en Patentkali 30 gr/m2

of

Per 100 liter aarde een kopje van elk (kopje = ~300 gram), , weer het dubbele voor de beendermeel

is wel een behoorlijk verschil....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee. Ik snap dat ook niet helemaal. Moet ik het zien als 100 x 100 x 5 = 50, dus 50 gr op 50 liter aarde? Alsnog aan de karige kant voor wietplanten, die inderdaad grootverbruikers zijn. Maargoed, die meststoffen spoelen ook nog uit in de bodem (dat is namelijk de hele truc van het inharken van meststoffen in de toplaag), wat in theorie dus een veel groter opp gaat beslaan. 100 x 100 x 50 is al 500 liter, 50 gr op 500 liter is al helemaal aan de zuinige kant, is het 100 x 100 x 100 dan heb je 50 gr op 1000 liter aarde gegeven. Zeker niet genoeg naar mijn mening, of je moet dit elke 2-3 weken herhalen ofzo, als onderhoudswerk. Kan misschien wel in je achtertuin, maar al een stuk lastiger op een guerilla plek, elke paar dagen je planten in de gaten houden of ze niet al aan het verhongeren zijn.

 

Ik weet het niet, ik hou gewoon vast aan de hoeveelheden die ik de afgelopen jaren heb gebruikt. Werkt hier gewoon goed.

 

Wat me trouwens ook opviel aan je plan, pierewiet, is dat je totaal geen P geeft voor het begin van de bloei, maar alleen maar N en K. Misschien toch wat chilisalpeter nemen ipv bloedmeel, wat snelwerkend is en toch nog de nodige P bevat. P is zeker nodig in de bloei, of ging je er vanuit dat er nog genoeg P aanwezig zou zijn voor de volledige duur van de bloei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Pierewiet:

Heb je de verhoudingen die jij opgeeft al getest? Op het moment gaat mijn voorkeur naar Blowmonkey's verhoudingen, daar ben ik tenminste zeker van dat het goed is!

 

Grtz, WaKKi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is maar net wat voor type grond je moet opwaarderen... Klei/ zand/ modder.. etc... :) toch? Als je plant iets nodig heeft, laat ze dit echt wel merken.

Tot die tijd..> gewoon je intuïtie volgen denk ik ?! :blink: De tijd zal het leren.

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na veel leeswerk.

Verder is de PH waarde van belang.

Op en aanmerkingen welkom

Laters

Pierewiet :lol:

 

Leeswerk is goed nu de praktijk!

 

In de volle grond is de PH niet zo van belang als dat we binnen in potten groeien.

In potten gaan we vaak naar een hoge EC

Als de EC hoog is moet je met de PH tussen de 6 en 6.3 zitten voor een goede en volledige voedings opname van de plant.

Met een lage EC is een hooge PH geen probleem,op guerilla,dus in de natuur,is er nooit een hoge EC(bijna nooit hooger dan 0.5)

Het is de massa van de grond die genoeg EC geeft voor fuist dikke toppen.

Dat is ook het voordeel van de volle aarde bak(binnen) zelfregulatie.

Beginnen en eindigen op een lage EC

 

Dan zeg je;net voor de bloei alleen bloedmeel 50 gr/m2 en patentkali 50 gr/m2.

Voor de bloei bloedmeel geven (stiksof) geeft meer blad.

 

Als je beendermeel mengt van af het begin is het genoeg

 

Dat was mijn opmerking :)

 

P H

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben toch maar even geen vergelijken. Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben.

 

De recepten per kuil/plant:

 

(DB) Kippenmest:

(in dit voorbeeld Farmershouse)

12 thee kopjes kippenmest op 125 liter = 10 kopjes op 100 liter.

1500 gram 4,5 - 3 -2 =

70 gram N, 45 gram P, 30 gram K

bijna 150 gram Ca, 100 gram organische stof

 

Recept 1 (Dame Blanche) wordt nog aangevuld met NPK korrels tegen de slakken, die iets later eveneens beschikbaar komen voor de plant, maar over de hoeveelheid weet ik niks

 

 

beendermeel-bloedmeel-Vinasse kali (pierewiet)

 

300 gram Bloedmeel = 3 x 14 = 42 gram N

300 gram Vinassekali = 3 x 30 = 90 gram K + 3 x 2=6 gram N

600 gram Beendermeel = 6 x 6 = 36 gram N 6 x 16 = 96 gram P

Totaal 84 gram N, 90 gram K, 96 gram P, 72 gram Ca.

 

Recept Pierewiet zit dicht in de buurt van de 1-1-1 verhouding die je veel zit in de (bloei)voeding als je de verschillende elementen optelt.

 

Of de hoeveelheid organische stof veel uitmaakt zal heel erg afhangen van de grond waar je mee begint.

 

Een belangrijk verschil is, volgens mij, dat het recept van DB er van uitgaat dat je het plantgat "verrijkt" hebt met oude grond van (binnen)kwekers uit de buurt waar, mag je verwachten, nog best wat voedingsstoffen inzitten.

 

Ik ben benieuwd naar de praktijkresultaten.

 

@Wakki: Het is minder verwarrend dan het eruitziet. een kopje van 300 gram op 100 liter, is het zelfde als een lepel van 15 gram op 5 liter.

100:5=20 300:15 is ook twintig.

 

Belangrijk detail van wat ik hier heb geleerd is: In een theekopje gaat 150 gram (kippenmest of beendermeel). Ik ben hiervoor naar de kringloopwinkel geweest om een theekopje te kopen :) . Daardoor weet ik nu dat Pierewiet, net als ik, vooral koffie drinkt, en uit dezelfde absurd grote bekers als ik. :lol: :blink: :P :P

 

 

Please correect me if I am wrong .....

Share this post


Link to post
Share on other sites

In mijn bemestingsplan ben ik uitgegaan van de advies hoeveelheden van de fabrikanten en iemand met jarenlange ervaring in een volkstuin. De juiste dosis is inderdaad zoals sommige hier zeggen ook afhankelijk van meerdere factoren zoals de soort grond. Het blijft een hobby zonder dat we gebruik maken van de meest geavanceerde meetapparatuur, dus ik zie het wel hoe het uitpakt. Zolang ik me aan de voorschriften hou op de verpakking en het advies van een ervaringsdeskundige zal het niet zo snel mis gaan lijkt me. Deze zaken waar ik vooral naar kijk zijn de soort grond, luchtigheid en de ph waarde. De ph waarde komt niet heel precies en mag binnen bepaalde marges vallen zonder al te veel negatieve uitwerkingen op allerlei ingewikkelde chemische processen die te ver voeren voor een stel stoondegeurilla padvinders zoals wij. Alleen als de ph waarde al aan de hoge kant is zou ik geen kalk meer toevoegen want dit zit tenslotte dan al in de bodem. Ph donner, zeker in de kunstmatige binnenteeld komt het allemaal een stuk nauwkeuriger en kunnen wij veel meer controle. Dierlijke mest zoals kippenmest- of koemestkorrels heb ik niet opgenomen in mijn bemestingsplan omdat de bodemstructuur wel goed is en de voedingsstoffen ruim aanwezig zijn in de bloedmeel, beendermeel en patentkali. Voor grondverbetering is kippenmest zeker zeer geschikt en zeker noodzakelijk als je zoals dameblanche met gebruikte aarde uit de binnenteelt gaat werken, maar dat is mij te veel gesleep en ook niet nodig gezien ik goede aarde heb.

 

Ik reken net als op de verpakking in m2 omdat het in de toplaag ingeharkt moet worden. (Kippenkorrels moet je wel een spade diep door de grond of het plantengat mengen omdat dit voor de grondverbetering is, de melen en kali spoelen gewoon vanuit de toplaag in de grond.) Ik gooi per plant voor 1m2. De wortels zullen ongetwijfeld nog wel verder gaan maar ik kies ervoor om het daarbij te houden. Ik ga dus ook geen plantengaten maken omdat ik de bodem niet hoef te verbeteren zoals Dameblanche zijn interessante methode die met kwekersaarde werkt waarin nog meststoffen aanwezig zijn. Als je een plantengat maakt zou ik gewoon hetzelfde van de hoeveelheid per m2 meter aan houden. Blowmonkey als jouw hoeveelheid werkt is het perfect toch. Voor mij zal het weer anders uitpakken doordat we op verschillende aarde kweken. PH donner ik zat ook te twijfelen om de Bloedmeel nog voor de bloei te strooien maar omdat het na 2.5 maand uitgewerkt is en de plant als de bloei intreed nog een tijd door blijft groeien is het misschien toch wel een extra lekkere versnapering voor de dames. Bloedmeel is tevens de duurste van de drie (50euro per zak) dus ik moet in een goede bui zijn willen ze dat nog krijgen. Beendermeel (P) ga ik inderdaad alleen aan het begin van het seizoen toedienen omdat het voor de bloei nog ruim in de grond aanwezig is door het langzame vrijkomen van de werkzame stoffen. Ik heb trouwens voor patentkali inplaats van vinessekali gekozen omdat er ook nog Magnesium inzit en geen kalk die ik in mijn geval niet meer nodig heb. Chassie ik drink inderdaad veel te veel koffie in grote bekers :) alleen zit ik nu met koppijn omdat ik door alle koffiepads heen ben en gedwongen moet afkikken.

 

De toppen zullen het gaan uitwijzen of ik ze goed ga verzorgen.

 

Laters Pierewiet :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pierewiet.... Als je grondstructuur al goed is en voldoende organisch materiaal bevat dan kun je toch ook kunsmest gebruiken ? (ik weet het dat is niet organisch)Scheelt erg veel slepen. Bijvoorbeeld een Polyfeed concerto heeft een BPK van 18-18-18. Daar zou je slechts 500 gram van hoeven mee nemen. Dat in plaats van 1200 gram. Als je 30 plamtjes hebt is dat 15 kilo in plaats van 36 kilo (rugpijnstillers zijn ook niet organisch dacht ik). Scheelt toch een keer lopen. En als je daar van een groot deel bovenop strooit scheelt dat weer in de slakkenkorrels :lol: . BTW Ferramol is volgens mij gewoon EscarGo en kost iets van 80 euri voor 25 kilo. Ecostyle Escargo kost 24,95 per 2,5 kilo bij Ranzijn. reken maar uit ..... Als het goed is ligt het 1 juni in een winkel in de Ronde Venen voor ogeveer 6 euro per zak van een kilo. :)

 

Groe(n)tjes

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zolang ik me aan de voorschriften hou op de verpakking en het advies van een ervaringsdeskundige zal het niet zo snel mis gaan lijkt me

Kweekte die persoon wiet? Staat er op de verpakking "aanbevolen hoeveelheid voor wietplanten is"..? :lol: De aantallen die ik altijd hanteer, daar hebben honderden (zo niet duizenden) "ervaringsdeskundigen" internationaal mee gewerkt, het is een standaard, ik wijk er niet vanaf iig.

 

Als je een plantengat maakt zou ik gewoon hetzelfde van de hoeveelheid per m2 meter aan houden. Blowmonkey als jouw hoeveelheid werkt is het perfect toch. Voor mij zal het weer anders uitpakken doordat we op verschillende aarde kweken.

Dan vraag ik me toch af, hoe verschillend is die aarde in vredesnaam? Begin je al met een EC van 1.8? Ik kweek niet op woestijngrond ofzo hoor..

 

Ik heb toch niet echt vertrouwen in je plan als je die hoeveelheden blijft aanhouden, een verdubbeling zou al een hele verbetering zijn. Als je grote planten kweekt dan hebben sommige planten geeneens genoeg aan de hoeveelheden die ik geef, die moet je aan het einde dan nog veel bijvoeden ook. Maargoed, we zullen zien, ben blij verrast als het genoeg blijkt te zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...