Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ThE WhiZ

Kweken Met Co2

Recommended Posts

Is het verstandig om een co2 producerende 2liter cola fles neer te zetten op een oppervlakte van 1x1x2; zonder echte aandacht te geven aan de overige punten (ec,rv,temp, ect) nu is mijn temp +/- 28 graden als de lamp aanstaat, wat ongeveer moet neer komen op een maximaal co2 niveau van 1% (1000ppm) nu lijkt het mij sterk dat een cola fles over deze waarde heen komt (in een tent van 2m2 + afzuiging) , maar mn punt van zorgen zit hem dan ook meer in het feit dat ik met andere punten van de kweek in de knoop ga komen.

 

dus mijn vraag kort samengevat; kan ik deze fles veilig (voor de planten en mij :) ) neerzetten?

 

Ps: afgezogen lucht word (helaas) geloost in de zelfde kamer als de tent.

 

Groetjes Frshyeeh

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan helemaal geen kwaad, niet voor jouw en ook niet voor de plant. De afzuiging zal nl alle co2 wegzuigen uit je colafles en in je ruimte zal dan ook hetzelfde co2 gehalte heersen als buiten je ruimte :)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

kneem aan dat de planten op ze minst 1% co2 op kunnen nemen van wat uit de cola fles komt ; aangezien de co2 eerst in de tent is voor het afgezogen word ; met trouwens ook weer de kans om passief opgezogen te worden, maar goed, anders kan ik ook nog de afzuiger uit zetten 5 a 10 min per uur en co2 afgifte uit de fles los laten in deze tijd ( met magneetventiel).

dan heeft de co2 fles 50-55 min om een beetje druk te bouwen & 5 of 10 minuten aan quality time met de planten zonder gestoord te worden door afzuig , enige probleem zal hem komen te zitten tijdens de nacht periode ; met een te hoge druk in de fles, deze zal dan bij het eerste loslaten van druk de vloeistof naar buiten duwen (praktijk net ondervonden in de tuin :) )

kdenk dat dit probleem op te lossen is door het gebruik van een 'wasfles'; slangetje waar je co2 uitkomt in een nieuwe fles invoeren zorgen dat de co2 geloost word onder water niveau om het gas nog eens te wassen ; vervolgens nieuw slangetje beginnen die de co2 weer opvangt uit de lucht van fles 2 , ook kan je fles 2 gebruiken zonder water , als opslag tank..

 

in iedergeval zijn er hele goedkope manieren om co2 te produceren ; dit vergt een beetje theorie & praktijk..

maar het moet mogenlijk zijn om er in ieder geval een beetje + mee te behalen?

Let me know what ya think:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even voor de rekenwonders hier...

 

100% = 1.000.000ppm

10% = 100.000ppm

1% = 10.000ppm

 

1000ppm = 0.01%

360ppm = 0.036% (ambient)

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meen je dat nou echt een colafles?

 

om je even te helpen, zet een gasbrander (camping) in de buurt van je inlaat, dit kan wel enig verschil maken, gewoon op de laagste stand laten branden.

dan weet je zeker dat je een beetje extra co2 hebt...

 

maar ik zal eerst naar andere verbeterpunten kijken voordat je aan co2 begint, volgens mij gaat t alleen echt goed als de rest ook goed is B)

 

beetje vaag he :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou hij soms een fles co2 bedoelen waarmee je bier tapt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

klinkt vaag inderdaad; maar in deze cola fles zit geen cola B)

Gist+voeding+suiker=Gisting wat als afval product oplevert; co2. op een biologische manier..

 

Klik hier voor een bredere uitleg

 

in dit geval is het gebruikt voor een aquarium weliswaar maar hun hebben ook co2 nodig.

ik hoop zo een beetje duidelijkheid te hebben geschept voor mn medemens:D

en polletje; wie met vuur speelt , zal op de blaren zitten :) gaat sws niet gebeuren dus ;)

 

in ieder geval , fijne avond allen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij heb je niet perse voeding nodig.

de meeste "voeding" voor de gist is de suiker. *-* net zoals CO2 voor onze planten "zuurstof" is ...

 

ik heb altijd geleerd 1 liter water + suiker + gist. ik dacht iets van 100 - 200gram suiker en een half zakje poedergist.

 

ben er in het verleden over aan het lezen geweest voor mijn aquarium, maar is er nooit van gekomen helaas.

 

net als de verzorging van onze planten moet je voor bio-co2 niet te moeilijk doen/denken ( ;) hmmm en dat zeg ik???)

 

je kan 1 of meerdere flessen nemen en tussen je planten zetten. na een week gaat de co2 productie aanzienlijk teruglopen. dit komt omdat het "bij product" alcohol is. en dat is nou net iets waar gist bacteriën NIET tegen kunnen. de meeste gist bacteriën gaan dood bij ongeveer 8%.

 

maar inderdaad zoals al eerder is aangegeven => zorg dat je eerst je klimaat in je ruimte op orde hebt... en kijk dan verder.

daarbij zal je bij het overschakelen naar co2 ook een "(semi) gesloten" ruimte moeten hebben (zoals het meest bekent van A&T trading). en daar hoort ook een koelsysteem bij...

de meeste mensen die op de "gewone" manier kweken zuigen heel veel lucht naar buiten om te koelen. en daarmee verlies je bijna alle co2 die je extra in je ruimte blaast...

 

*sorry moet nu eerst met me vrouwtje boodschappen gaan doen.

hoop dat het voor iedereen duidelijk is wat ik heb getypt.

groet Trotse Papa

Share this post


Link to post
Share on other sites

en die co² in tablet vorm dan, kan je dat niet in het water meegeven? Of een emmer water neerzetten in je hok met deze tabs erin?

 

Ik herinner mezelf dat ik deze vraag eerder gesteld heb maar ik zou het antwoord niet meer weten.

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het antwoord zal wel geweest zijn dat t niet veel helpt....

 

hoe ga je de waardes regelen? Hoe maakt zoiets een paar kilo co2 in een paar weken? Hoe bouw je de co2 gift op van laag naar hoog?

 

Neeej.....dat gaat m niet worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op dit moment ben ik bezig met een kweek met 6x600w, 50 plantjes op steenwol slabs.

Ik werkt met een gelosten systeem dmv. een airco. Deze airco heeft een koelvermogen van 12000 btu.

 

De ervaring zegt nu dat de ruimte waarin het staat nog steeds belangrijk is. In de zomer is hier niet mee te werken. Het werd over de 40 graden met 6x400w.

De airco is dusdanig aangepast dat de warme lucht erin gaat en gekoeld wordt. dus de enige uitgang is de warme lucht uitgang van de airco. Ik moet wel zeggen dat ik een vrij kleine afzuiger gebruik. Als deze groter zou zijn gaat het misschien wel beter. Helaas niet de mogelijkheid gehad om dit uit te testen.

 

Maar nu wil ik even wat informatie geven over het kweken met co2. Ik maak gebruik van 10 kilo flessen en een co2 controller die dmv schroefjes(potmeter) in te stellen is met procenten(bereik van 0-2000 ppm). Daarbij is ook een potmeter voor de hysterese.

Als ik mijn ppm niveau op 50% zet dus ca 1000. Dan slaat de elektrische klep op de fles behoorlijk vaak aan. Met een 10 kilo fles doe ik dan ook maar een week.

Gelukkig kan ik voor 20 euro 2 flessen laten vullen anders kost het je erg veel geld.

 

Inmiddels is dit de 2e kweek. De eerst was behoorlijk mislukt door temperatuur en vele fouten. Deze 2e oogst is wel goed gegaan.

 

Het zijn amnesia planten. Ik kweek eigenlijk altijd deze amnesia's. Er is nu duidelijk verschil te zien tussen wel en geen co2 toevoeging. In de 3e week op 12 uur waar ze normaal net bloempjes beginnen te maken, komen er al topjes aan. De thc productie wordt naar mijn mening ook iets sneller en intenser. De planten zitten helemaal onder op de stam en blaadjes echt heel erg.

 

De voeding die ik overigens gebruik is kristalon als A en kalksalpeter als B voeding. Ik ben in week 6 naar een ec van 2.1 gegaan. Dit is duidelijk te hoog voor deze soort. Bladeren begonnen omhoog te krullen, dus de voeding maar weer verlaagd. Ik gebruik geen boosters

 

Conclusie:

-Co2 kweken versnelt het proces wel degelijk

-Co2 kweken betekend niet dat de temperaturen hoger op kunnen lopen. 32 graden is de max. Temperaturen van 38 graden etc zijn fabels

-Luchtvochtigheid is zeer belangrijk!!! gewenst is 70% al lukt dit niet vaak

-De ec waarde hoeft helemaal niet 2.8 te zijn dit is veels te hoog. Je kan je ec waarde misschien van 0.1 hoger gooien. Deze x was het maximaal 2.1 en was eigenlijk al te hoog.

-Kweken met een losse airco geeft een lage luchtvochtigheid.

 

Ik ben inmiddels klaar na 9 weken op 12 uur en 1 dag op 18 uur. Binnenkort zal ik een foto(s) plaatsen en misschien wel een kweekverslag. De uitkomst weet ik nog niet maar dat laat ik ook weten

 

 

Joyforgardening!!

Edited by joyforgardening

Share this post


Link to post
Share on other sites

je conclusies/bevindingen komen grotendeels overeen met die van mij .

ik ben ook van mening dat dit hele kweken met co2 opgeschoond moet worden (staat vol met regelrechte onzin)

in mijn ogen kan het beter helemaal verwijderd worden dan dat er zoveel onzin in staat .

misch dat mensen zoals osmose en knowhow zin hebben om aan een nieuwe kweken met co2 mee te helpen .

Share this post


Link to post
Share on other sites
amnesia . Er is nu duidelijk verschil te zien tussen wel en geen co2 toevoeging. In de 3e week op 12 uur waar ze normaal net bloempjes beginnen te maken, komen er al topjes aan.en

 

onzin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon kweken zoals altijd, kijken naar je vpd of VD, ec iets verhogen en kijken wat je drain doet (op hydro) Zo moeilijk kan t toch niet zijn?

 

Je plant verteld je wel als je te ver gaat, maar dan moet je wel reageren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

racker, ik zeg ook niet dat je een raketgeleerde hoeft te zijn om met co2 te kweken .

ik schrijf dat er heel veel onzin in de hele sticky staat , wat kan erg verwarrend kan zijn (vooral voor mensen die net beginnen met co2)

 

osmose ,heb jij het stukje in de garden culture geschreven ? ( ik heb het nog niet gelezen )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hokje leren kennen, kijken of je het klimaat goed krijgt, gif, enz enz. Als de zaak geel wordt wil ik niet teveel variabelen hebben anders zoek ik me dood.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als als als :D

 

Ok duidelijk, hoeveel verschil merk je nu ongeveer kwa opbrengst?

tussen wel en niet co2

Share this post


Link to post
Share on other sites
als als als :huh:

 

Ok duidelijk, hoeveel verschil merk je nu ongeveer kwa opbrengst?

tussen wel en niet co2

 

N kilootje..... :D

 

@osmose, ga ik dat eens op mijn gemak lezen inde winkel morgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Racker

 

Stuur mij dan een copie, kan ik het ook lezen. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...