Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ThE WhiZ

Kweken Met Co2

Recommended Posts

Khoop dat dit iets meer duidelijkheid geeft.

Dat bedoelde ik niet,laat maar.

 

 

Andere zienswijze maar even.

 

Rijd ik van de week savonds door het westland,zielig alleen op een boerenlandweg omringd door verlichte kassen. De lampen in die kassen hangen meters hoog en zijn in de avond/nacht eigenlijk alleen bedoeld om de dagperiode te verlengen. Van enige zware belichting kan met zo'n afstand tussen gewas en plant amper sprake wezen. Toch zie ik de rookpluimen van de co2 generatoren dikke wolken uitstoten boven de oplichtende hemel boven de kas. Best een mooi gezicht, maar goed. Die tuinders gaan geen onodige energie verspillen dus het zal een reden hebben om co2 toe te voegen. Dacht eerst dat het eventueel de verwarming zou zijn, maar dat was toch niet zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou dan moet je eens naar z'n tuinder gaan en het aan hem vragen.

Denk niet dat je dan meer duidelijkheid krijgt.

 

En wat voor groentegewas was het dan wel niet?

En was het een herfstteelt met nieuwe planten ertussen. (Ga ik uit van tomaten)

En inderdaad er wordt CO2 gedoseerd tijdens de actieve periode voor de plant (licht)

En kijk ook maar eens wanneer de lichten branden.

 

En de tuinder hoeft niet perse CO2 via de ketel te geven je hebt ook de vloeibare vorm.

De ketel kan dus ook gewoon op warmte vraag zijn aangeslagen en niet op CO2.

Omdat die dat niet via de ketel krijgt.

 

Dus op CO2 doseren, zoiets kan je niet beoordelen als je op een afstandje langs een tuin rijdt.

Moet je eerst weten met wat voor systeem je te maken hebt. (dus in de tuin gekeken hebben)

 

Kweet niet wat jij bedoelde dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is geen enkele kas die kweekt met lichtintensiteit in de richting van 600W/m² of meer.

Toch wordt er wel CO2 gedoseerd, dus Grafer heeft wel een punt.

 

Ik weet dat een hogere lichtintensiteit op zich winst door opbrengstverhoging geeft. Maar dit gaat niet evenredig en de lijn van opbrengst ten opzichte van lichtintensiteit wordt steeds vlakker.

De beperkende factoren voor de kweker zijn de investeringen en problemen om de temperatuur binnen de perken te houden en de kosten van de aanschaf van de lampen en het stroomverbruik ervan.

Ook de plant zelf heeft nog een bovengrens, bepaald door de overige factoren als temperatuur, vochtigheid, samenstelling en vochtigheid van het medium, luchtcirculatie, beschikbare ruimte boven- en ondergronds, etc. en dus de hoeveelheid CO2 in de lucht.

Voor een kas loopt deze lijn nog veel vlakker, omdat de opbrengst van de oogst vooral veel lager is en ze ook meer kosten hebben als een clandestiene kweker. Daarom kiest een kas niet voor zulke hoge lichtintensiteiten als wij.

 

Meer CO2 op zich kan ook opbrengstverhoging geven. Dit gaat ook niet evenredig en deze lijn loopt eerder als een parabool, dus na een bepaald punt loopt het weer naar beneden. (1500 ppm wordt er gegeven als dit hoogste punt)

De beperkende factoren van deze opbrengstverhoging zijn ook hoezeer de plant alles op kan nemen, dus weer T, RV, medium, voeding, luchtcirculatie, en ook weer de lichtintensiteit.

 

Zowel lichtintensiteit als CO2-gehalte zijn dus opbrengstverhogend op zich, maar voor een kaskweker is het interessanter om te kiezen voor CO2 omdat dit voor hen veel goedkoper is als meer licht.

 

Samen zijn ze echter dus nog sterker dan ieder op zich. Het zal waarschijnlijk niet dubbel zijn, maar zeker meer.

 

Ik denk dat het dus niet zo is dat je pas voordeel van CO2-toevoeging hebt bij hoge lichtintensiteit.

Met een 400W lamp zal het theoretisch ook voordeel geven.

Maar als je nu kweekt met een 400W lamp, en je zit aan de top wat betreft opbrengsten, dan kun je beter eerst kiezen voor een hogere lichtintensiteit als voor alleen CO2-dosering.

Ten eerste is het effectiever, ten tweede makkelijker en ten derde goedkoper.

 

Een logische volgorde lijkt mij:

-eerst oefenen met lage lichtintensiteit tot je het goed beheerst en constante, goede opbrengsten haalt.

-dan de lichtintensiteit steeds verder verhogen tot maximaal 1000W/m² tot je ook hiermee nog constante, nog betere opbrengsten haalt.

-en als laatste kiezen voor CO2-dosering om tot een maximale opbrengst te komen.

 

Wat betreft temperatuur zullen we maar gewoon aannemen dat dit goed getest is en je beter 35 graden kunt aanhouden dan 28 als je volop CO2 doseert.

Maar het lijkt mij dat CO2-dosering ook bij lagere temperaturen kan werken, maar dan in mindere mate.

 

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar gedetaileerde verslagen van de starter van dit bericht.

Ik heb dat boekje ook liggen, maar ik zou graag willen weten wat je bevindingen waren, of er nog dingen waren die je anders hebt gedaan bijvoorbeeld en hoe de uiteindelijke resultaten waren t.o.v. voor je CO2 gebruikte.

 

gr. Jon

 

Wat ik nog vergat: ik zou trouwens ook niet graag op een RV zitten van 70% in combinatie met toppen als 2-liter-flessen....

Hoe moet je ervoor zorgen dat er geen schimmel ontstaat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Jon het is echt waar. Je stuurt ten alle tijden op straling.

Eerst je temp je VD(RV) watergift/voeding en CO2.

 

Je bepaalt dus aan de hand van je stralingsintensiteit:

 

Dus hoeveel verdampt mijn gewas bij die temperatuur?

Wat eet mijn plant dan aan voeding?

Wat is de benodigde CO2 concentratie voor de instraling die we hebben en hoe groot is het gewas( aantal bladlagen)

 

Geef maar eens per plant 2 liter water per dag als ze klein zijn.(600W 12/m2)

Ze worden te nat logisch, want ze kunnen niet genoeg verdampen bij die instraling. ( 600W gemeten 60.000 lux = 216j/cm2 per 12uur). (Feit:Op 1j/cm2 mag een volwassen plant maximaal 2cc)

 

De beperkende factor is dan het licht.

Want de plant kan het niet voldoende verdampen.

Hoor ik je zeggen en de temperatuur dan? (hoger)

 

Je temperatuur staat in verhouding met je instraling.

Als je dus de temperatuur verhoogt naar bijv: 35 graden op 600W

 

Dan gaat je plant simpelgezegd harder werken met te weinig voedsel (photosynthese)

Hetzelfde als bij mensen zweet meer dan je eet en je valt af.

 

Dus nogmaals 35graden is geen temperatuur om te telen. ( Je kan niet zoveel instraling krijgen om aan de behoefte van de plant te voldoen bij 35graden) De plant vreet dus meer dan hij kan aanmaken!!!!!!

Of het moeten palmbomen zijn. :smoke

 

Ik ben zeker met je eens dat CO2 meerwaarde heeft ook bij een jong gewas!

 

Maar om CO2 met temperatuur 'in te schalen' dat is echt absolute onzin! ;)

En daar sta ik 1000% achter kan alles voor je onderleggen als je dat wilt.

 

(En voor die schimmels effe lezen op het forum staat zat over geschreven)

 

Groetjes,

 

Os

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar hoe kom je erachter hoeveel co2 bij een bepaalde straling moet geven?Is dat te berekenen of gewoon een praktijk kwestie?Maar praktijk lijkt me niet te doen,geneen oogst is hetzelfde.

 

Hoe meer info ik lees over co2,hoe minder ik ervan snap ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

He tony het is al in de praktijk bewezen in de tuinbouw.

Er is al jaren geleden onderzoek geweest over CO2 en de toepassing daarvan.

 

Je hebt verschillende boeken die alle feiten over CO2 op een rijtje hebben.

Er wordt alleen helaas veel geschreven en veel is niet waar. (helaas)

 

Maar een boek over plantenfysiologie( geen pikkie poelie boekie over hoe kweek ik wiet met CO2 of zoiets ;) ) biedt alle info die je nodig hebt om de plant (in het algemeen ) te begrijpen.

 

Dan zal je ook zien dat alles met elkaar in verbinding staat.

En er ook nagenoeg geen enkele artikelen zijn.

Omdat alles met elkaar te maken heeft. (bijv: Co2 wordt niet alleen besproken maar photosynthese en CO2)

 

Ikzelf wil ook altijd feiten zien om het aan te nemen.

Dus ik zal voor je gaan graven en eens kijken if ik met een mooi grafiekje

 

De relatie tussen C02 licht en fotosynthese.

En je kan verblijden met de feiten.

 

Groetjes,

 

Os

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziehier de correcte info:

 

Lichtintensiteit en CO2-verbruik voor fotosynthese door planten

 

http://www.nbat.nl/aquarium/kooldioxide_f00.html

 

 

Tussen de waarden 0 en 1 op de lichtschaal ademen planten nog steeds zuurstof in en CO2 uit, zoals in de nacht. Bij het compensatiepunt (onderste zwarte stip) beginnen de planten CO2 te vragen. De hoeveelheid CO2 die de planten verwerken, neemt toe met de lichtintensiteit tot aan punt 3 op de intensiteitsschaal. Dit is het maximum-fotosynthesepunt. Toediening van nog meer licht of nog meer CO2 heeft dan geen verhoging van de fotosynthese meer tot gevolg. Het lijkt allemaal verwarrend, maar het is simpel: planten groeien beter als ze meer licht krijgen en hoe meer licht ze krijgen, des te meer CO2 ze gebruiken voor fotosynthese (= de vorming van bouwstoffen voor de plant).

 

 

Khoop dat aan de hand van het grafiekje en deze info het temperatuur en C02 grafiekje 1500ppm en 35 graden van de baan is. ;)

 

Kon het grafiekje niet zo erop plakken helaas.

Kben niet zo computerwhizzz.

 

Vragen, opmerkingen of kritiek khoor het graag!

 

Laters,

 

Os :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

In kassen is de ventilatie toch altijd veel slechter dan buiten,waardoor er CO2 tekort ontstaat . Dus dient het toevoegen van CO2 niet vooral om het CO2 tekort dat dan ontstaat te compenseren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@osmoose

Het artikel welke je aangeeft gaat over aquarium plantjes ;)

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@atmosphere

 

He atmo de ventilatie kan slechter zijn als het bijv beneden de 10graden is want dan lucht je nagenoeg niet.

Maar inderdaad je vult de lucht aan met CO2 wat zowel vervliegt als opgenomen wordt.

 

Vooral szomers met de ramen open is het niet aan te slepen die CO2.(waarde blijft laag)

 

@sannie

 

Kwil ook wel een grafiek zoeken voor een non-submercible plant. ;) hoor als je dat wilt.

Maar lees dit eerst eens en dan vooral de zin plantdynamics in Wageningen.......

Niet lullig bedoelt maar daar kunnen we nog met z'n allen van leren.

Die jongens liegen niet.

 

 

Plantactiviteit centraal

De introductie van de planttemperatuurmeter en de stengeldiktemeter was een grote vooruitgang, omdat voor het eerst direct aan de plant kon worden gemeten en niet alleen de omgevingsfactoren.

Fluctuaties in de stengeldiameter zijn een maat voor de verdamping van de plant. Door de stengeldiameter te meten, kan een teler een vinger aan de pols houden bij de watergift.

Met de planttemperatuurmeter kunnen extreme omstandigheden voor de plant worden gesignaleerd en mogelijk voorkomen. Het kan een goed hulpmiddel zijn om te voorkomen dat het gewas of gewasdelen nat slaan, dat bladrandjes en Botrytis ontstaan of dat te hoge minimumbuizen worden aangehouden om dit te voorkomen. Ook kan de meter worden gebruikt om de daksproeiers aan en uit te zetten of het openen en sluiten van het scherm te regelen. De planttemperatuurmeter zegt daarnaast iets over de potentiële verdamping en dus de potentiële activiteit van een plant. Met de komst van de ‘plantivitymeter’ is het echter voor het eerst mogelijk de werkelijke activiteit van een plant te meten. Met deze meter is ‘online’ te volgen of een plant het beschikbare licht wel optimaal benut. De plantivitymeter is gebaseerd op de fluores-centietechniek (MIPS) die in 1950 al in Wageningen werd toegepast. Hierbij wordt het licht gemeten dat een plant niet gebruikt.

Bij een lage lichtintensiteit loopt de fotosynthese gelijk op met de instraling. Bij een hogere instraling worden andere factoren beperkend. De fotosynthese wordt mede bepaald door de mate waarin de huidmondjes CO2 doorlaten, ofwel de CO2-geleidbaarheid. Die geleidbaarheid is afhankelijk van de stand van de huidmondjes, die wordt afgeleid van de VPD (vocht druk deficit). De VPD op zijn beurt wordt berekend uit de luchtvochtigheid, planttemperatuur en ruimtetemperatuur. Bij een hogere lichtintensiteit kunnen makkelijk situaties ontstaan waarin de CO2-geleidbaarheid van de huidmondjes niet optimaal is. Bovendien verschilt de maximale lichtbenutting van de plant door het jaar heen, door de vorming van schaduw- of zonnebladeren.

Plantdynamics in Wageningen heeft daarom voor verschillende gewassen computermodellen gemaakt die de gemeten lichtbenutting koppelen aan de berekende CO2-geleidbaarheid, CO2-concentratie en de ademhaling van de plant. Voor de groententeelt zijn er al mo-dellen voor tomaat, paprika en komkommer.

De beperking van de plantivitymeter is wel dat het maar een heel klein deel van een blad meet. De meting levert daarom geen exacte gegevens op voor het hele gewas, maar geeft wel de trends in de plantactiviteit aan. De assimilatielijn geeft de netto assimilatie weer, met aftrek van de ademhaling van de plant. Daarmee kan continu worden bekeken of het gewas wel optimaal gebruik maakt van de groeifactoren.

 

 

En ga je met me mee naar de grote onderwaterzee? :smoke

 

Groetjes Os

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kortom ik kan dus concluderen dat een verhoogd co2 niveau in combi met lagere temperaturen werkzaam zal zijn. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet echt, want je hebt pas een optimale CO2 opname bij een maximale fotosynthese en dat is pas vanaf 19/20 graden.

 

Boven die temperatuur werkt je plant harder maar moet daar wel de energie voor krijgen. (licht)

 

Je kan stellen des te meer licht(energie) voor de plant des te meer CO2 hij kan opnemen(als de plant daar genoeg blad voor heeft). En dat geld pas vanaf de 19/20 graden(zie hierboven)

 

Its all about the light! ;)

 

 

 

@tony montana

 

Je hebt een kasklimaatboek nodig.

Die moet de natuurkundige aspekten van de klimaatregeling bevatten.

En de fysiologie van de plant.(zie de hoofdstukken)

 

Het is helemaal niet zo moeilijk je moet alleen bij het begin beginnen anders kan je het overzicht kwijtraken.

Het is eigenlijk een soort puzzel.

 

Je zal zien dat het in de praktijk altijd iets anders gaat maar als je weet waarom iets gebeurt zal het je nooit meer een 2e keer overkomen.....

 

 

lator,

 

Os

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies , licht is heel vaak de zwakke schakel bij wiet kwekers . Vandaar ook dat ik daar onderzoek naar doe . Zo wil ik ook leds onderzoeken ,maar de 40 watt leds zijn nog te duur . Ook de tuinbouw sector zal misschien over gaan stappen op led -verlichting heb ik begrepen .

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou inderdaad atmo!

Het komt steeds dichterbij ik denk ook wel dat het zal gebeuren er zitten best veel voordelen aan.

 

 

 

Tilburg, 19 oktober 2006 – Op Horti Fair, de jaarlijkse vakbeurs voor het tuinbouwbedrijf in de RAI in Amsterdam, kunnen bezoekers op de stand van Flowmagic kennismaken met een nieuw prototype klimaatkast met LED-verlichting.

 

Het betreft een gezamenlijk project waarbij Flowmagic, verlichtingsspecialist voor de glastuinbouw, instaat voor het Agri LED System. LED (Light Emitting Diodes) is de nieuwe trend in de tuinbouw. Met dit belichtingstype besparen gebruikers tot vijftig procent op hun energiekosten, en bovendien gaan LED-lampen tot acht maal langer mee dan klassieke TL-buizen. Hoewel LED-lampen duurder in aanschaf zijn, is de return-on-investment voor de gebruiker al na 12 tot 18 maanden een feit. Het feit dat er geen sprake is van warmteoverdracht betekent dat de lampen tot 10 cm boven de kweek kan worden geïnstalleerd, wat weer impliceert dat b.v. de tuinder in zijn klimaatkast een aanzienlijk groter aantal trays kan opstellen. Bijkomend voordeel is dat met LED-verlichting licht in verschillende kleuren is te projecteren. U kunt het prototype met frequentie-geregeld LED-licht zelf gaan bekijken op de stand van Flowmagic (standnummer04.0418) in de RAI, van 31 oktober t/m 3 november.

 

 

Het zal nog wel even duren maar het gaat de goede kant op!

 

 

Groetjes,

 

Os

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle berichten welke deze topic vervuilde zijn weggehaald

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer om op die manier iemand de mond te snoeren, ik ga er ook geen woorden meer aan vuil maken want het word gezien als topic vervuiling en een topic er speciaal aan wijten wordt al genoeg gedaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een interessant stukje tekst over CO², temperatuur en fotosynthese voor geïnteresseerden:

 

De productiviteit van elk (tuinbouw)gewas wordt bepaald door de snelheid van ontwikkelingsprocessen enerzijds en de assimilatie van koolzuur anderzijds. Ontwikkelingsprocessen zoals bladafsplitsing, bloei-inductie en strekking van cellen in bloemen en vruchten zijn meer temperatuurafhankelijk dan processen die samenhangen met de assimilatie van koolzuur. In het vervolg worden de ontwikkelingsprocessen, waaraan gekoppeld de verdeling van assimilaten, sinks genoemd. De koolzuurassimilatieprocessen die impliciet zeer sterk afhankelijk zijn van het licht, worden source genoemd. Specifieke parameters voor sink en source processen worden via metingen aangeleverd. Beïnvloedende factoren zijn: licht, tempe­ratuur en kool­zuur­concentratie (CO2). Meer licht betekent een ho­gere foto­synthese en daar­door een grotere source. Temperatuur heeft binnen betrekkelijk ruime gren­zen (15 ‑ 25 C) weinig invloed op de source. Tem­peraturen buiten dit traject verlagen de foto­synthese. Een hogere tempera­tuur doet de ademhaling toenemen. Tem­peratuur heeft vooral invloed op de ontwikke­lings­proces­sen. Een hogere temperatuur verhoogt de bloei­snelheid en versnelt het afrijpen van de vruchten. Bij een jong gewas (kleine planten) betekent een hoge­re temperatuur ook een snellere toename van de lichtonder­schepping door de plant (hoge­re bladafsplitsings-snelheid en dunnere bladeren met een groter bladopper­vlak). CO2: een hoge­re koolzuurcon­cen­tra­tie bete­kent een hogere fotosyn­these en daardoor meer groei en pro­ductie. Boven een con­centratie van 3 maal de buiten­waarde, die ca. 340 ppm be­draagt, heeft CO2 vrijwel geen invloed meer op de foto­synthe­se (verzadigings-niveau­ is be­reikt).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig.. de afvoer van m'n afzuigkap komt, toevalligergewijs, uit op een, wat vroeger, een kweekkastje is geweest. Glaszijde in de volle zon vanaf 13u.

Als ik het dus goed begrijp, zou ik hier stekken in kunnen zetten, en ze voor kunnen laten groeien met het gasfornuis aan als CO2 bron? Levert dit voldoende op, of is dit niet de moeite.. anders ga ik het eens proberen. Glas regelen, en af en toe het gas opstoken.. dit hokje kan al wel 30/40 jaar, zoniet ouder zijn. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

lastig onderwerp.. co2 plus voldoende licht plus voeding zal zeker helpen, maar in de kweek kamertje die wij gebruiken is het probleem dat de temp en vochtigheid te snel oploopt, dus je spuit er co2 in....afzuiger uit, een minuut of 20 30 lukt het met je temperatuur, maar daarna zal zeerzeker je afzuiger aanslaan om je temp te verlagen, weg co2. Ik heb een tijd in de bereglingsapp bij kassen gewerkt, maar de enige ,anier waarom dat goed werkt is vanwege de grote inhouden. Dat is allemaal veel stabieler qua temp,,co2toevoeging en rlv. Voor huisgebruik zie ik einig voordelen aan co2, of je moet echt een vet grote stabiele ruimte hebben.En dan nog is het alleen functioneel in het groeistadium, qua bloei scheelt het niks.

Ik zou gaan voor goede luchtverversing en wat langer groeien dan heel co2 gedoe met extra onkosten, met een paar dagen groeivoordeel... Zonde van je geld.

Hets chiet alleen op als je lampen hebt die een zo hoog rendement hebben dat afzuiging weinig nodig is....oftewe spaarlamp of led. Met hps is het in een kleine ruinte geen doen, aangezien je toch wel 3 keer per uur je lucht afzuigt. Maar geduld is een schone zaak....die spaarlampen komen er wel en dan kun je tuurlijk mooi co2 inspuiten en maar 1 keer per 1 a 2 uur afzuigen...handel!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat nou als je gewoon je hok laat draaien als gewoonlijk

temp 28gr en de lv op 50%

en maar ietsje co2 toevoegt bv 800/900ppm.

 

zou dan de opbrenst omhoog gaan??

 

of heeft het pas allemaal zin als alles tot de top is opgeschoeft

 

gr pitt

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Wat is CO2:

Koolzuurgas = CO2, is weliswaar zwaarder dan lucht maar is een diffuus gas dus goed te verspreiden in de ruimte doormiddel van ventilatoren.

Word aangegeven in ppm.

Het is kleurloos en reukloos.

Kooldioxide/CO2 wordt gebruikt door planten in het proces van fotosynthese. Door de bladgroenwerking van planten wordt de ( C ) opgenomen door de plant en in andere verbindingen ( vooral koolhydraten ) ingebouwd, terwijl de zuurstof ( O2 ) weer terug in de lucht wordt afgegeven. In kassen wordt het gas al een lange tijd gebruikt als een soort bemesting van de planten.

In de tuinbouw gebruiken ze bij verwarming van de kassen al jaren de ontstane CO2 om meer rendement te halen uit hun planten.

 

2. Geen gevaar:

99 % van de lucht bestaat uit stikstof ( 78 % ), en zuurstof ( 21 % ). In de resterende 1 % luchtcomponenten zit dan voor een klein gedeelte ook CO2-gas. Totaal bevat de lucht maar 0,03 % kooldioxidegas. Ondanks deze lage concentratie is CO2 de bouwsteen van het leven. Alle organische materie ( van de suikers tot de dierlijke eiwitten, haren, huid, ogen gewoon alles ) is uiteindelijk ontstaan van CO2 uit de lucht. De dieren en de mens doen verder niets anders, dan de planten op te eten en de plantenstoffen om te vormen en uiteindelijk weer uit te ademen ( CO2 ).

 

ik ga naar ongeveer een 1200 ppm.

 

Enkele voorbeelden;

1000 ppm heeft effect op de/je concentratie je zal dit nauwelijks merken

5000 ppm is de veiligheid limiet “vanuit de regering”

20000 ppm je zal 50 % meer gaan ademen boven je normale ademhaling en na een paar uur, wordt je moe en zal je hoofdpijn krijgen.

 

Kortom er moet heel wat gebeuren voor het echt gevaarlijk word, daar komt bij dat we toch ook verse lucht inblazen en lucht afzuigen.

 

3. De CO2 kweekschaal:

Uitsluitend doseren tijdens de bloei. Als je meer ervaring hebt, kan je eventueel al in de groei beginnen.

Uitsluitend doseren tijdens de dag periode “als het licht aan is dus” i.v.m. de omgekeerde fotosynthese.

CO2 heeft een oplopende schaal dat wil zeggen je begint met een lage CO2 waarde en eindigt met een hoge CO2 waarde.

De CO2 wordt stapsgewijs verhoogd, met maximale stapjes van 100 ppm.

In de 2e week van de bloei begin je met de CO2 en maak je elke week een stapje van maximaal 100 ppm.

Verhoog de waarde alleen als het goed blijft gaan, bij problemen (vergeling, afwijkende bladeren, dwerggroei, etc.) de CO2 waarde niet verhogen.

 

4. Temperatuur:

Zodra je met CO2 werkt, is de temperatuur van ondergeschikt belang geworden. Door de toegenomen sapstroom binnenin de plant, heeft de plant een groter koelvermogen. (sapstroom = waterkoeling).

Gemiddelde kweektemperaturen van 34o C - 35o C zijn eerder gewenst dan ongewenst.

5. Luchtvochtigheid:

De relatieve luchtvochtigheid (rlv %) is ná CO2 de belangrijkste kweekwaarde.

De RLV % zal bij het gebruik van CO2 stijgen, dit gebeurt omdat door verbranding van gas water vrijkomt.

 

Omdat de planten een grotere voedingsbehoefte hebben, zuigen ze méér water met voeding op. Water functioneert binnen de plant als transportmiddel, om de voeding naar de plekken te transporteren waar het nodig is. Het water moet na gebruik eerst door de plant verdampt worden, om nieuw water aan te kunnen zuigen, vandaar de stijgende rlv % waarde.

 

Bij gebruik van een CO2 generator zal de rlv % nog sterker stijgen. In aard- of propaangas zit veel water opgesloten, dat bij verbranding vrij komt.

 

6. De RLV % schaal:

De rlv % kent een zogenaamde ‘glijdende schaal’, dat wil zeggen je begint met een hoge rlv % waarde en je daalt geleidelijk tot een lage rlv % waarde.

De rlv % waarde is bij aanvang hoog (70 - 75 %) en aan het einde laag (50 - 55 %). Probeer deze daling zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen. Vooral aan het einde van de oogst zal dit moeilijk worden, in de regel zal je moeten ontvochtigen met behulp van een ontvochtiger of extra afzuiging.

 

7. Voeding:

Door de toegenomen fotosynthese heeft de plant een grotere voedingsbehoefte. De EC zal daarom hoger moeten zijn dan in een ruimte waar men niet met CO2 werkt. Met name tegen het einde van de oogst neemt deze behoefte toe.

Het belang van een hoger EC is enorm groot. In principe zal de plant alle beschikbare CO2 daadwerkelijk gebruiken.

 

De CO2 wordt door de plant gebruikt als ‘bouwsteen’ om de celwanden uit te bouwen. Uit de voeding (de EC) wordt het materiaal voor de celkern gehaald.

 

Indien je wel met CO2 werkt, maar de EC dan niet extra verhoogd, dan krijg je het ‘schoorsteeneffect’. Er worden dan wel celwanden gebouwd, maar hebben geen, of nauwelijks, een celkern.

Bij het ‘schoorsteeneffect’ heb je vaak enorme toppen, waar je, na het drogen, dwars doorheen kijkt.

De toppen hebben totaal geen compactheid en zijn nauwelijks te verkopen.

 

8. De EC schaal:

Ook de EC kent een oplopende schaal, net zoals CO2. Je begint in de groei met een standaard startwaarde.

Vanaf het moment dat je met CO2 gaat beginnen verhoog je elke week je EC met 0,2 punt dus eigenlijk gelijktijdig met het verhogen van de ppm’s.

Voeding op basis van een water analyse werken anders.

 

9. Positionering van de CO2 generator en de CO2 controller:

Monteer de CO2 controller op ongeveer 150 cm van uit de vloer.

Monteer de CO2 controller in de luwte, dus niet in de luchtverplaatsing van een ventilator of inblazen.

Monteer de CO2 controller niet te dicht bij de lampen of tussen de planten.

 

Plaats de CO2 generator zoveel mogelijk in het midden van de ruimte, en indien er geen ruimte voor is zou je kunnen overwegen deze buiten het hok te plaatsen op de plek waar je met je inblazer naar binnen blaast, zo trek je vanzelf de CO2 naar binnen.

Maar in het hok blijft beter. Zorg voor veiligheid, zet de CO2 generator ten aller tijden vast, gebruik een vaste leiding en eventueel de laatste 50 cm een gasslang, liever een vaste leiding tot aan de CO2 generator. Plaats de CO2 generator zo dat het nog mogelijk is om met een ventilator de CO2 goed te kunnen verspreiden.

 

10. Ventilatoren:

Om de CO2 goed te verspreiden in onze ruimte, gebruiken we natuurlijk gewoon de staande ventilatoren, maar nog mooier is het als je een ventilator er tussen zet die laag bij de grond omhoog blaast. Honeywell of Bionaire hebben deze grond ventilatoren.

Gewoon naar eigen gevoel verdelen over de ruimte, hoe meer ventilatie des te beter.

 

11. Tip om te snelle groei tegen te gaan:

Mocht je in de bloeiperiode merken dat de groei te snel gaat, en met CO2 gaat alles sneller, dan kan je het aantal licht uren terug brengen naar 6 uur, gedurende 5 dagen. Daarna gewoon weer op 12 uur zetten, de groei is er dan direct uit en voorkom je dat je planten de lampen in groeien.

 

12. Vergiftiging:

De CO2 controller is voorzien van een lichtsensor, deze zorgt ervoor dat alleen wanneer het licht brand de CO2 generator kan ontsteken.

Als dit zou gebeuren wanner het licht uit is dan worden de planten vergiftigd door de CO2.

 

Als je moet spuiten tegen ongedierte, let er dan even op dat je de CO2 generator uitzet, dus ook de waakvlam, je weet maar nooit!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel mooi stukje theorie!

Heeft iemand hier ook foto's van, ben wel benieuwd!

 

Priest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo, ik las je verhaal over het kweken met CO2. Ik heb nu een klein kastje gebouwd met dit systeem, maar heb ff een vraag. Ik ben nu zover dat ik ieder uur (als lamp aan is), het CO2 gehalte op juiste dosering wordt gebracht. Dan 57 minuten planten laten genieten, afzuigen en vers inblazen, kleppen weer dicht, en weer op CO2 gehalte brengen enz enz. Maar nu is mijn vraag: ieder heel uur blaas ik zeg maar 1500 p.p.m de kast in, en de resterende tijd van het uur spuit ik geen CO2 meer bij. Is deze 1500 p.p.m voldoende? Of moet ik in dat uur constant het gehalte op 1500 houden? Het is namelijk zo, dat ik geen dure "shiva" meter heb. Had gister even een CO2 meter op het werk geleend. Ik spuit 2 seconden met een druk van 2 bar CO2 in, en dit bleek 1560 p.p.m te zijn. Mijn kast is 1 meter 20 bij 80 cm, 1 lamp. Mijn temperatuur is dag en nacht op gewenste temperatuur.

 

Alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

IDEE

 

Afvoer van je CV ketel in je hok voor extra CO2!!

Zou dit helpen?

 

(als dit idee al is besproken dan sorry, heb de zoekfunctie wel gebruikt)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...