Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

ThE WhiZ

Kweken Met Co2

Recommended Posts

toppertjes.....luister.

 

CO2 sensor moet je huren ...niet kopen...1x afgesteld heb je hem niet meer nodig., als je bezoek krijgt van ongenode zakkenwassers ben je hem kwijt., je bent gewaarschuwd....alles wat afgeplakt is...ben je ook kwijt....bijvoorbeeld het rode lampje als je er een radio hebt staan met radio4 erop...enz enz...airoos noem maar op.

 

ik praat uit ervaring.....en ik praat niet over 3 lampjes en over kastjes zoals jullie het doen...ik heb daar ook geen verstand van....ieder zijn eigen passie....respect to all....

 

wil iedereen op weg helpen naar de nieuwe dimensie die co2 heet.

check de fotoos....het is allemaal waar....en het werkt. heb de eerste stap gezet...een hulpmiddel gegeven aan jullie...nu gebruik je verstand....gebruik je kennis van het kweken...raadpleeg dit forum...( vooral de zoek functie, want er worden teveel onzin vragen gesteld...en respect to the op;s want die geven toch maar weer elke keer antwoord.)en kom eens met die dikke co2 toppen

 

en Peko for MOD.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi verhaal, erg duidelijk. Klinkt mij erg prettig in de oren allemaal. Wou even de foto's checken in je gallerij, maar die zijn er niet of niet publiek toegankelijk ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels de fotos nu wel gezien, ziet er top uit. Complimenten!!! In je verhaal vermeld je dat de reguliere voeding eigenlijk niet aan de behoefte kan voldoen. Ook verhogen van de dosis van standaard voeding zou minder werken en aan te raden is om co2 specifieke voeding te gebruiken. Met welke voeding/merk heb je de beste ervaring ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

The Whiz,geef ons eens meer info,helaas zie ik vrijwel alles wat je zegt terug in het boekje Kweken met co2,ook over het huren/lenen van de co2sensor.

 

Hoe ervaar jij co2?

Hoe zit het nou met de lv?70% in het eindstadium is vrij hoog en riskant.

 

Ik twijvel absoluut niet aan je ervaring,je foto's zijn geweldig.Maar wat extra tip's zouden geen kwaad kunnen.

 

Tevens maakt het niet uit of je nou 3 of 30lampen gebruikt,principe is hetzelfde.Ik wil alleen straks gaan laten zien dat je ook best co2 in kleinere hokken kan gebruiken.Grotendeel op de forum zijn hobbykwekers,de grote jongens laten in het algemeen niet veel van zich horen.En niet geheel onterecht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb hier nog iets gevonden uit de tuinbouw mbt kweken met co2...dit verklaart ook waarom de lv rond de 70% moet zijn:

 

om CO2 op te nemen moeten de huidmondjes geopend zijn

 

bron

Share this post


Link to post
Share on other sites

he dit is een zeer intresant stuk over co2 het lijkt mij ook zeer bruikbaar voor kleine kweken .jammer dat de co2 apperatuur zo duur is op de GS site,s zelf liep ik hier tegen aan op het internet www.atal.nl dit is een temp +rv meter met co2 indicator voor woonhuizen voor een gezonde leefomgeving .dit apperaat komt in meerdere uitvoerigen die het mogelijk maken om alles te schakelen de goedkoopste is 275euro maar dan heb je wel temp en rv uitleesbaar en je co2 met relay contact . laat mij effen weten wat jullie er van vinden ? groet bots

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken die site,kom er alleen niet helemaal uit.Heb ze daarom een mailtje gestuurd voor de nodige info.

 

Het probleem is...co2 instalatie is niet duur,maar de sensor die het meet komt op 800€ als ik de plaatselijke shop mag geloven.Welliswaar valt hier korting op te krijgen als we met meerdere mensen een inkoopactie houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he tony ik heb het zelfde gedaan allen dan gebeld effe gesproken ze zouden me nog terug bellen niks gehoord :P die sensor kost inderdaad 600 /800 euro in de GS /GSsite,s ik was dus verbaast dat deze een stuk goed koper was maar voor die 275 euro heb je een echte co2 sensor en temp en rv allemaal in 1 kastje gepropt de prijs loopt echter op als je de extra opties neemt . atal maakt deze dingen niet zelf importeren ze uit china er zijn 12 varianten . ook al zou je geen co2 gebruiken kan je wel kijken of er voldoende gevantieleerd wordt is immers toch ook belangrijk :verrygood omdat zij deze dingen per honderden bestellen konden ze ook een enkele met andere opties megeleverd krijgen . groet bots

Share this post


Link to post
Share on other sites
.Toch blijf ik erbij dat 70% riskant is.

 

Ja..ik ook...maar aan de andere kant: je kan haast niet anders als dan pas de huidmondjes open gaan staan.... anders ben je in principe zonder co2 aan het kweken

 

maar vanaf welke lv gaan de huidmondjes open....is dat echt pas vanaf 70% ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De huidmondjes sluiten zich bij 30+ graden om zo verdroging te voorkomen. Daardoor kan er geen co2 worden opgenomen. Ik weet niet of bij 70% deze weer opengaan, zal best , er is geen reden om dat niet te geloven, en ergens is dat wel logisch omdat er dan geen kans meer bestaat op verdroging.

 

Ik vind 70% ook erg hoog en denk dat dat ook niet nodig is als je er tenminste voor zorgt dat de huidmondjes zich niet sluiten, oftewel zorgen dat je ten alle tijden beneden de 30 graden blijft.

 

Men zegt dat je met co2 warmer kunt kweken, maar het gevolg is dat je een hoge RV moet hebben om die co2 op te kunnen nemen. Waarom dan niet iets minder warm kweken zodat de RV omlaag kan ????

Share this post


Link to post
Share on other sites
. Om nu te weten bij hoeveel graden Celsius je er hoeveel CO2 bij moet doen heb ik hier een vergelijking gemaakt.

Het CO2 gehalte moet ongeveer zijn bij:

• 25 Celsius 350 – 650 ppm,

• 28 Celsius 650 – 1000 ppm,

• 30 Celsius 1000 – 1200 ppm

• 32 Celsius 1200 – 1500 ppm

• 35 Celsius 1200 – 1500 ppm

Gaat men bij de aangegeven temperatuur minder dan aangegeven concentraties geven dan is er tot op zekere hoogte niks aan de hand.

Gaat men echter bij de aangegeven temperatuur meer dan de aangegeven concentraties geven dan kunnen er zich diverse problemen voordoen. Een groot probleem kan dan zijn dat het snel geel worden van bladeren.

Bij hogere temperaturen dan 35/37 C gaat de plant een gigantische omvang aannemen.

 

 

He Grafer toffe info alleen... het klopt van geen meter.

 

Je CO2 opname wordt bepaald door je lichtintensiteit.

Dus des te meer W/m2 des te meer CO2 er opgenomen kan worden.

 

En ook je gewas moet groot genoeg zijn om het op te kunnen nemen.

Een gewas met een enkele bladlaag zal maar 1.5mg/m2 per seconde (max) kunnen opnemen.

Maakt niet uit hoeveel licht erboven hangt

 

Dus des te groter je gewas des te meer CO2 het kan opnemen als je daar genoeg W/m2 voor hebt.

 

Temperatuur heeft daar weinig mee te maken want je hebt bij 20C al een optimale photosynthese.

Alleen de ademhaling van je gewas wordt hoger bij een hogere temperatuur.

En de temperatuur moet in verhouding staan met je straling (J/cm2).

 

28C en hoger?

Dan moet je zeker 1000W/m2 hebben. (straling/temperatuur balans)

 

Conclusie: De Co2 opname wordt bepaald door de grote van het gewas.

En de lichtintensiteit het aantal J/cm2 per etmaal.

 

Met een volwassen gewas onder 1000W/m2 is meer dan 800ppm nutteloos(wordt dus niet opgenomen)

In de tuinbouw koppelen ze vaak de Co2 concentratie aan de lichtintensiteit.

Wat ik hierboven heb neergezet zijn allemaal feiten.

 

Kvraag me af waar je die info vandaan haalt. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je onder de 30 graden komt, komt het optimale co2 gehalte wat de plant nodig heeft bij een bepaalde temp. dicht in de buurt van wat het normaal buiten ook is...en geef je dus al gauw té veel co2 (misschien hoef je dan in de bebouwde kom zelfs nog geen co2 meer toe te voegen)...

Buiten zit het co2 gehalte zo rond de 400ppm meen ik...in de bebouwde kom kan dit oplopen naar 800ppm, wat mooi past bij een temp van 28grdn..en je dus geen co2 meer hoeft toe te voegen

 

hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de co2 behoefte van de plant > hoe beter die zich ontwikkelt mét co2 toevoeging

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kij heren,nu komen we ergens :P

 

Probleem van het verhaal hier terug in de topic is dat het een oud stuk tekst is.In de beginfase,men weet nu veel meer als toen.

 

Enigste voordeel van hogere temperaturen dat ik voor me kan halen is dat de plant harder kan werken,MITS de andere componenten ook aangepast zijn.Dus meer licht en voeding.

 

Dus als ik de laatste paar topics lees kom is het dus onzin om bv 1300ppm bij een 400watt lampje te doen met een temperatuur van 30+ graden.Er is dus eigelijk een formule nodig om alles uit te rekenen.

 

Dus de temp,licht per m² en co uitstoot?Zodra je dit heb moet je nog de voedings aanpassen,dit verschilt natuurlijk ook weer per temp,licht per m² en co uitstoot.

 

Kortom....voor serieuse resultaten heb je een complete opleiding nodig? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

med_gallery_5633_49_7268.jpg

 

MOET JE KIJKEN!!!

 

 

DAMN THE WHIZ :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Klik/lees/leer HIER aub.

 

is hier teveel co2 gebruikt.....zijn héle dikke toppen, alleen zien ze er een beetje raar uit

Share this post


Link to post
Share on other sites
....hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de co2 behoefte van de plant > hoe beter die zich ontwikkelt mét co2 toevoeging

 

Hoe meer licht hoe, hoe meer energie dus hoe hoger de co2 behoefte van de plant. Temperatuur is alleen een beperkende factor en zorgt voor veel transpiratie waar je je voeding en RV weer op moet aanpassen. Als je de temp kunt controleren onder de 30 graden dan kun je volgens mij ook naar de 1500 ppm.

Is maar een gedachtengang.

 

 

enne..

 

@Osmoose, waar heb je het over man :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoorde ook van iemand dat je met co2 8oowatt per m2 moet geven,als je echt wil gaan knallen :verrygood maar in woonhuizen word het niet gewaardeerd,geen grap :P .kennis van me blies altyd af in ze eigen huis,vond ie veilig en warm,dus paar jaar bijnaa geen gas gebruikt toen ging ie let wel is al 10 jaar geleden toen er nog niet zoveel info was ,gewoon ze gas pit dag en nacht aan laaten staan hij had ook een co2 meeter was toen 1900gulden .en hij kon hierdoor de co2 verhogen hij zoog dus de lucht uit de keuken zo ze hok in en toen wel naar buiten.het groeien ging veel beeter en de opbrengs was iets meer .en toen kwam de eneco om ze gasmeeter naa te kijken,gebruikt toch wel veel een gaspitje dag en nacht :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe meer licht hoe, hoe meer energie dus hoe hoger de co2 behoefte van de plant. Temperatuur is alleen een beperkende factor en zorgt voor veel transpiratie waar je je voeding en RV weer op moet aanpassen. Als je de temp kunt controleren onder de 30 graden dan kun je volgens mij ook naar de 1500 ppm.

Is maar een gedachtengang.

enne..

 

@Osmoose, waar heb je het over man :verrygood

 

 

Ik heb het erover dat CO2 opname beinvloed wordt door de hoeveelheid licht dat de plant krijgt (uitgedrukt in J/cm2 per etmaal). In combinatie met de plantgrootte.

 

CO2 toevoegen heeft in het begin weinig meerwaarde voor de plant omdat hij dat niet allemaal kan opnemen.

 

Dus des de groter je plant des te meer CO2 er opgenomen kan worden als de lichtintensiteit dat toelaat(J/cm2). Je plant kan wel meer CO2 binnenkrijgen doordat je hem harder laat werken (hogere temperatuur) maar met de maximale concentratie CO2 (bijv 800ppm) voor dat gewastype onder die lichtintensiteit.

Hoger gaan is dan zinloos want de CO2 kan niet meer opgenomen worden.

En zelfs 'brandschade' aan de plant kan dan gebeuren.

 

Met kweken heb je altijd een beperkte factor en in dit geval is dat licht.(zowel binnen als buiten)

Daardoor zal je de rest(temperatuur, Co2, watergift/voeding) ook mee in harmonie laten gaan.

Doe je dit niet bijv: hoge temp(25C over 24uur) veel water relatief lage EC voor dat plantstadium in combinatie met een 400W lamp en je krijgt een lang slap(vegetatief) gewas.

 

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Alles moet in balans staan en de beperkende factor bepaalt de photosynthese snelheid.

 

Misschien iets voor een artikel met heldere grafieken dat geeft denk ik meer duidelijkheid dan in duizend woorden?

 

Khoop dat dit iets meer duidelijkheid geeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mischien een schema ???? dan wordt het mischien wat duidelijker voor iedereen :verrygood .

dus met het juiste licht voor de plant en de ruimte op 20 c dan hoef je ruimte maar naar 800ppm op te schroeven ??? ik zeg ledverlichting

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT ivm onnodig quoten. Klik/lees/leer HIER aub.

 

• 25 Celsius 350 – 650 ppm,

• 28 Celsius 650 – 1000 ppm,

• 30 Celsius 1000 – 1200 ppm

• 32 Celsius 1200 – 1500 ppm

• 35 Celsius 1200 – 1500 ppm

 

wat is hier niet duidelijk aan ?

 

als je binnen de bebouwde kom kweekt, heeft het sowieso al geen nut om ónder de 28 graden co2 toe te gaan voegen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat er niet duidelijk aan is?Blijk dus dat niet de temp maar de hoeveelheid licht bepaald hoeveel co2 je nodig heb.

 

Een hokje van 1 m² met een 400watter kan ook makkelijk 35graden worden,maar om de co2 hierin omhoog te gooien naar 1500ppm is dus onzin.

 

 

Om nou zomaar te zeggen dat co2 geen nut heeft binnen de bebouwde kom met 28g is ook niet helemaal waar.Beste is gewoon eerst meten.Kans is vrij klein dat het standaard al 800ppm is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...