Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

weetje

De Schakelbord Parade

Recommended Posts

aiaiaia....

 

dat jullie de fotos online durven te zetten ;)

 

van cannaz tja daar kan ik nog mee leven, ondanks dat het nog wel wat belangrijke verbeter punten heeft.

zoals wazzup al zei.

 

Maar dat van zwemvis...... pff Diep triest man.

Ik zou toch overwegen dat bordje weg te gooien en iets degelijke kant en klaar kopen..

want jij bent serieus een gevaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd wat Whazzup zeg , deze gebruik je toch niet echt ????

 

Als ik zo'n bord had , nou dan begon ik er niet eens aan.

Verschrikkelijk zeg.

 

Ik zal mijn bordje er ook eens opzetten.

Ow voordat ik de foto plaats , moet ik er nog wel bij zeggen dat ik vandaag de vca's eraf heb gehaald en op die houtenplaat eerst een laag met gipsplaats erop heb gemaakt , en daar dan de vca's met de rubbere ringen ertussen op de plaat geschroefd

 

gallery_28519_11160_3427148.jpg

 

Ziet er in ieder geval beter uit dan dat bordje van hiervoor

Gr. Yogi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat doet het zeker maar ook bij jou geldt: geen stugge kabel aan een stekker (en werk je aanvoerkabel wat netter af)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Streng streng streng ;) maar goed ook soms.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

En de positie van je blusser is niet goed.

Je kunt nagaan dat je vsa bijvoorbeeld nauwelijks geblust kan worden.

Test voor de gein maar eens haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat die doos linksonder in het verleden gevonkt heeft is duidelijk. Hij is echter door mij onderzocht, aangepast en goed bevonden. Afgezien van de kleur is er niets mis (meer) mee.

Het stopcontact met soepel snoer is een stopcontact met variabele spanning. De draden doe ik handmatig omprikken in de trafo. Ik heb nog geen 5-standenschakelaars gevonden voor een redelijke prijs. Misschien weet iemand iets?

Het bord is een samenvoeging van vier borden namelijk een bord voor twee lampen, nog een bord voor twee lampen, een bord voor de luchtbevochtiging en een bord voor de afzuiging.

Het bord heeft nu

  • twee groepen
  • twee lampen per groep
  • de lampen gaan per twee aan en ook per twee uit, de tweede groep loopt 10 min. achter op de eerste
  • bij uitval afzuiggroep gaan alle lampen uit
  • automatische schakeling afzuiger hoog/laag bij lampen aan/uit met instelbare voltages
  • fan van luchtbevochtiger voltage instelbaar

Ik weet nu dat alles werkt zoals ik wil. Het moet wel nog gefatsoeneerd worden. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gast, meen je dit nou allemaal serieus...

Ik vindt het er al levensgevaarlijk uitzien.

 

EN JIJ MAAR ZEGGEN `het moet gefatsoeneerd worden`

 

;) GA A.U.B SPAREN VOOR IETS NETS !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat doet het zeker maar ook bij jou geldt: geen stugge kabel aan een stekker (en werk je aanvoerkabel wat netter af)

 

Oke dat wist ik niet , mag ik ff via deze weg vragen waarom er geen stugge kabel aan mag zitten ??

Dacht namelijk dat het beter was om alles te bevestigen met harde kern draad.

MVG Yogi

Share this post


Link to post
Share on other sites

je maakt gebruik van schroefaansluitingen voor soepel snoer. Daar gaat ruimte in zitten met warm en koud worden met alle gevolgen van dien. Vaste kern draad moet ook vast gemonteerd worden.

 

Harde kern alleen met wartels etc, verbinden. Zoek eens op WAGO

 

Zwemvis: het is een SLECHT aangelegd, onoverzichtelijk onveilig bord. Ik ben heel erg blij dat ik niet naast je woon. Je bent nou precies het voorbeeld waarom de politie zo tegen thuistelers is: onveilige elektrische installaties door prutsers, want sorry, dat ben je.

 

Koop alsjeblieft wat goeds en doe de hele buurt en de kweekgemeenschap in het algemeen een groot plezier. Ik hoop niet dat je vrouw en kinderen alleen achterlaat in hetzelfde pand met die installatie aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx Whazzup voor de uitleg.

Hier ga ik zeker wat mee doen.

aangezien ik alles heb aangelegd met harde kern draad zal ik de snoeren waaraan stekkers zitten vervangen door soepele draad ;)

NOgmaals thnx

Gr. Yogi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een vraag van een buiten kweker. Waarom een schakel bord ? wat is er mis met de stekker van de lamp in het stop contact ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zet een apparaat toch niet aan met een vonkende stekker in het stopcontact he? Daar hebben we schakelaars voor! Bovendien moet de lamp ook iedere dag uit en aan. Daar gebruiken we een schakelklok voor. Een schakelklok is niet gemaakt op een grote inrush. Dus daar gebruiken we een relais voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup bedoelt dat je apparaten met een hoog inductief vermogen (zoals een stofzuiger) niet op een stopcontact aansluit.

Dat doe je met een relais.

het is een SLECHT aangelegd, onoverzichtelijk onveilig bord.

Je vergist je. Het is een ONOVERZICHTELIJK, niet slecht en ook niet onveilig bord.

Het is niet de bedoeling dat iemand anders dan mijzelf aan dit bord zit. Daarom zit er een slot op het hok.

GA A.U.B SPAREN VOOR IETS NETS !!!

Hier wordt helemaal niet gespaard voor "iets nets".

En geschreeuwd wordt er ook niet.

Als jij denkt dat je het beter kunt geef je maar je tel.nr. dan kunnen we wat afspreken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als jij denkt dat je het beter kunt

 

 

;) :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je zet een apparaat toch niet aan met een vonkende stekker in het stopcontact he? Daar hebben we schakelaars voor! Bovendien moet de lamp ook iedere dag uit en aan. Daar gebruiken we een schakelklok voor. Een schakelklok is niet gemaakt op een grote inrush. Dus daar gebruiken we een relais voor.

Mwah,

 

Ik ken ook mensen die gewoon netjes iedere avond die stekker inpluggen en 's ochtends de boel weer er uit trekken... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff over brandblussers wat voor een nut heeft die als je hok in de fik staat weet zeker dat je dan te laat bent of je moet een combinatie brandblusser ,brandalarm hebben en over de plaats ,zie dat de meeste het in zijn hok hebben ,nou als er brand uitbreekt kan je hem nog niet eens vastpakken zo heet is die dan,als ik binnenhuis zou kweken zou ik hem gewoon naast me bed leggen.want die kwartier dat je in je hok bent om water te geven ofzo breekt er toch geen brand uit. Meestal als je slaapt of er niet ben. Groet,M

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mena Muria, Niet echt een onderwerp voor in het electro topic.

 

Het zijn automatische brandblussers, zodat je in je bed kunt blijven liggen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het helemaal niet grappig! Zolang kwekers denken dat ze veilig werken met dit soort installaties (quote: niet slecht en ook niet onveilig) hebben we nog een hele lange weg te gaan. ;)

 

Over die stekkers: Iedere keer een stekker in het stopcontact stoppen en vonken maken (met name bij het uittrekken van de stekker trouwens) is niet goed voor je contacten en daar zijn stekkers ook niet voor bedoeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jullie gaan er van uit dat een gelikt uitziend bord meteen een veilig bord is. :D

En dat een chaotisch uitziend bord onveilig is. ;)

;)

Brand ontstaat meestal door losse contacten, lees vonkvorming.

Als jullie slim zijn gaan jullie bij iedereen thuis de installatie controleren, een foto zegt NIETS!! (nou ja bijna niets dan)

Zoals gezegd mijn bord is een samenkwaksel van drie borden maar het heeft de functionaliteit die ik wil.

"Even" een bord kopen bij een growshop kan niet. Bovendien wordt er zoals jullie weten nogal wat rotzooi verkocht.

Ik heb een paar vragen:

- waar krijg je zo'n onbrandbare plaat.

- waar krijg ik een fatsoenlijke 7-standenschakelaar waarmee ik netjes van 230V naar 190V naar 170V etc. kan schakelen? Conrad heeft ze niet.

Ik wil ook een "net" bord. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jullie gaan er van uit dat een gelikt uitziend bord meteen een veilig bord is. ;)

En dat een chaotisch uitziend bord onveilig is. :lol:

Wat dat betreft heb je wel gelijk. Maar netjes afwerken komt meestal ook overeen met zorgvuldig (af)werken. Chaotisch uiterlijk staat meestal gelijk aan chaotisch werken.

 

Dus het HOEFT niet, maar IS meestal wel zo

 

EmTee

Share this post


Link to post
Share on other sites
"Even" een bord kopen bij een growshop kan niet.

- waar krijg je zo'n onbrandbare plaat.

- waar krijg ik een fatsoenlijke 7-standenschakelaar waarmee ik netjes van 230V naar 190V naar 170V etc. kan schakelen? Conrad heeft ze niet

 

Bedoel je zo een?

 

 

gallery_10428_11146_755505.jpg

(5 standen schakelaar)

 

Haha die krijg je bij de shop, maar dat kan niet zeg je.......is online een optie?

Een gipsplaat van de gamma is een onbrandbare plaat.....

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n schakelaar bedoel ik ja!.... De sjop heeft die los?? Dan zal ik daar eens gaan kijken.

Kun jij nou één lamp uitzetten als je dat wil?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kom nou toch zwemvis, als iemand jouw installatie komt keuren loopt hij gillend weg. Je tart alle wetten en regels met deze installatie.

 

Zo'n schakelaar kun je gewoon bij een technische groothandel kopen overigens. Racker heeft gewoon een kant en klare transformatorregelaar gekocht bij de shop. Inclusief schakelaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krijg je zelfs met thermostaat, bromt nooit.

 

Lamp uitzetten? Nee, wel traploos dimmen.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...