Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

weetje

De Schakelbord Parade

Recommended Posts

als je budget klein is zou ik gaan voor een digistar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

en dan moet ik ook zon gavita kap halen ofniet..

of werkt dat ook met een gewone spiegelkap

Share this post


Link to post
Share on other sites

uiteraard zijn dat beter kappen maar het werkt ook gewoon met een normale/budget kap..

die evsa vervangt alleen (gewoon op de zelfde manier als je nu hebt) je vsa (dat witte blok)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor die achterkant zou ik toch een stukje staal of desnoods aluminium nemen, als dat hout verhit gaat het smeulen en daaruit komt een mooi vuurtje...

 

Voorts vind ik ook je aansluitingen niet goed ogen... Je zou het veel beter doen met stijve draad van 2,5 mm door plastic buis... en natuurlijk mooie klemmen om aan te sluiten, zoveel meer kost je dat niet als je een beetje rondkijkt op bv 2dehands.nl of 2dehands.be.

Oude stijve kabel vind je daar zeker voor een klein prijsje of zelfs gratis...

 

Ook op een bedrijf waar men oud ijzer inkoopt vind je meer dan je zou kunnen voorstellen... bv een oude industriele zekeringkast of een hoop oude electriciteitsdraad :lol: of een metalen plaat, zelfs oude metalen zekeringskasten vind je er soms... laatst vond ik er een complete schakelkast voor industrieel gebruik waaruit ik alle zekeringen, knoppen, relais etc heb kunnen recupereren plus de metalen kast zelf, en dat voor een schijntje van de prijs (10€ voor het hele ding)

 

Een eVSA is idd ook stukken beter én makkelijker... Ik heb er een zeer mooie waarmee je je 600 Watter kan dimmen, die kost natuurlijk iets meer, maar een goeie investering levert je uiteindelijk heel wat meer op dan goedkopere materialen te kopen en er dan uiteindelijk op te komen dat als je een beetje gespaard had, die duurdere beter had geweest...

Met die eVSA van mij kan ik de lamp op 25% zetten zodat stekken direct onder de lamp kunnen en dan kan ik naar 50 en 75% schakelen alvorens hem op volledige kracht te zetten... :)

 

Die stekkerdozen kan je makkelijk vervangen door zekeringen op een DIN rail, dat is direct een heel stuk veiliger en je hoeft geen stekkers uit te trekken om te testen wat er slecht contact of overspanning geeft wat in dat geval slaat de zekering van het betreffende apparaat gewoon uit... Een stekkerdoos brandt ook veel sneller door dan een zekering :D

 

Zo, een beetje raad van nonkel Duikerke ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierbij toen ik mijn nieuwe bord welke ik de afgelopen dag gemaakt hebt. Het is trouwens m'n eerste zelf gemaakt bord.

 

Enkele uitgangspunten van het nieuwe bord is dat het op afstand via internet en lokaal te bedienen is. Hierbij is wel een pc nodig. Ook moet ik altijd de situatie kunnen bekijken en bij een probleem een melding krijgen.

 

Ik gebruik een fancontroller/kachel aansturing/luchtbevochtiger (weet het merk ff niet en heb geen foto). In de oude situatie was ik aan het knoeien met tijdklokken om bijvoorbeeld de luchtbevochtiger 's nachts uit te zetten of de klok weer van 18uur naar 12uur etc en nu kan ik dat allemaal vanaf m'n luie stoel regelen. Het geheel heb ik aangesloten op een controlepaneel met een LAN aansluiting! Hierin zijn alle denkbare schakelingen te maken. In principe zitten er op het controle paneel ingangen en uitgangen waarop je vanalles kan aansluiten. Denk aan het toevoegen van rookmelders, watermelders, niveauschakelaars etc. Ook de relais van de vsa's kunnen vertraagd ingeschakeld worden.

 

Tevens ga ik met dit schakelbord (voor het eerst) werken met een irrigatiepomp welke op de seconden af ingesteld kan worden en tijdens de kweek gemakkelijk aangepast kan worden. Het is ook mogelijk om meerdere malen per etmaal de pomp te laten draaien.

 

De automaten heb ik voorzien van een statuscontact zodat ik op afstand kan zien of deze is uitgeschakeld (of ingeschakeld).

 

De kast is nu gemaakt voor slechts 2 groepen 16A. Met 4 lampen per groep loopt het systeem op z'n tenen maar volgens mij gaat het wel goed. Tevens zijn het trage 16A zekeringen. De "natte" apparaten zoals luchtbevochtiger en pompen staan netjes achter een aardlekautomaat.

 

Met de 2 kleine relais onderin kan ik zien of er spanning op de kast binnenkomt van de 2 groepen. Het controlepaneel word uitgerust met een 7,2 Ah loodaccu zodat bij totale spanningsuitval toch een melding verstuurd kan worden. Tevens moet de accu het adsl modem van spanning voorzien (12V) bij stroomstoring, anders krijg ik nog steeds geen melding binnen!

 

 

hierbij dan wat foto's

 

gallery_32923_13333_901537.jpg

 

gallery_32923_13333_722729.jpg

 

gallery_32923_13333_55037.jpg

 

gallery_32923_13333_365596.jpg

Edited by bromsnor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg mooi gedaan, is dat op basis van een microcontroller gestuurde schakeling? arduino is het niet zie ik... Eén opmerking wel, waarom werk je met stopcontacten met nauwelijks aarding? Dan ben je beter dat je de stekkers afkoppelt en er een zekering tussen zet, die stopcontacten brengen heel wat verlies met zich mee en brandveilig zijn ze ook niet voor de hoge wattages waar je mee werkt... maar voor de rest is het erg mooi gedaan... ik plan net hetzelfde met als basis een arduino, maar dat is iets voor na de verhuis en als de winter erin zit want nu heb ik absoluut geen tijd :lol: maar wat ik zie is een mooi voorbeeld... kan je via je LAN ook bekijken wanneer er iets kortsluit of niet aanslaat? en het stroomverbruik per apparaat en totaal, kan je dat nakijken? Het is niet om je af te breken maar dat zijn nu eenmaal de dingen die ik me afvraag als perfectionist

 

keep up the good work buddy :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een standaard alarmsysteem. Het mooie hiervan is dat dit bijzonder bedrijfszeker is qua werking. Je hoeft ook geen programmeur te zijn om dit systeem te begrijpen. Het heeft alleen analoge ingangen en uitgangen wat het ook weer vrij simpel houd. Wel is er van alles programmeerbaar. Stel: de planten hebben voeding nodig, dan gaat eerst de circulatiepomp 3 minuten draaien en daarna pas de irrigatiepomp. Uiteraard allemaal automatisch op het gewenste tijdstip. Tevens kan realtime bekeken worden wat het systeem aan het doen is, en natuurlijk achteraf.

 

Kortsluiting is te zien omdat de automaat uit gaat. Ik kan niet zien of er een pomp kapot is. De kast schakeld alleen. Of je moet weer iets op de pomp maken om dat te kunnen signaleren, dan is het wel mogelijk. Bijvoorbeeld een watermelder in de pot??

 

Het is dus niet mogelijk om met deze apparatuur het stroomverbruik te meten etc.

 

Ik heb het zo gemaakt omdat de huidige kast ook stopcontacten heeft.... Het is niet perfect, maar zo is het makkelijker om ervaring op te doen over de werking. Voor het testen vind ik het zo ook makkelijk. Op deze manier is de kast ook zo weer uit te wissellen met de oude zonder dat overal vanalles afgeknipt hoeft te worden. Enne dit is versie 1, ik verwacht dat een volgende kast er wel anders uit zou zien. Elk apparaat apart gezekerd met signalering etc.

 

Het mooiste is naar mijn idee om deze kast enkel voor de besturing en controle/bewaking van je hok te gebruiken. De vsa's wil ik toch vervangen voor dimlux met controller in de toekomt. Nou die controller nog over internet bedienen en hopa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahaaaaa :D :D ik dacht al wel aan een versie 1.0... Het werkt, dat is al zeker en dat is goed, alles is voor verbetering vatbaar natuurlijk.... Je moet deze site eens bekijken http://www.practicalmaker.com/projects/arduarium-controller ik weet wat je denkt, een aquariumcontroller maar deze kan net zo goed voor een indoor-garden gebruikt worden... na de verhuis ga ik dit systeem eerst testen op mijn aquarium en daarna op mijn indoor kweekhok :lol:

 

Zo te zien ben je goed bezig, ik wil je niets opdringen hoor, maar een andere mening is soms veel waard...

 

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk project. Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien! :lol:

 

Inmiddels heb ik de pc er aan gehangen en ik moet zeggen dat het leuk werk.

 

Hier een screenshotje

 

gallery_32923_13333_4116.png

 

Zoals op op de afbeelding ziet word er hier over tijdzones gesproken. Dit is dus de softwarematige tijdklok. Wanneer er een tijdzone in werking treed, dan kun je dit terug zien in het log.... Zoals je ziet kun je slechts door het weghalen van een vinkje een dag geen voeding geven. In het voorbeeld hieronder krijgen de planten dus 2x voeding op een dag.

 

De naam van het alarmsysteem staat dus in het voorbeeld.

Edited by bromsnor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi systeempje... is dat zelfgebouwde software? Of zat dat bij het alarm? De software ziet er inderdaad mooi uit, tot hoeveel maal kan je voeding geven? En is dat bij elke uitgang? Heb je ook ingangen of zijn het in/uit gangen? Hoeveel in/uitgangen kan je voorzien? Weer veel vragen om toch te benadrukken dat ik heel geinteresseerd ben in je vorderingen.... :rofl

 

Ik zit momenteel even met een vraagstuk bij het ontwerp van mijn setup en vooral het electrisch/electronisch gedeelte. Ik heb alle apparaten liggen zoals een klimaatcontroller, statische PH en EC meter, pomp aansturingen (schakelklokken of watercontact), bevochtiger enz... Zou ik deze opnemen in de schakelkast of ga ik de behuizingen apart zetten, het lijkt me niet onlogisch om alles bij elkaar in een grote kast te bouwen. Langs de andere kant betekent het meer werk. Voordeel is wel dat je dan ales uit elkaar hebt en misschien dingen aan toevoegen... Zoals bv sturing van aparte en kleinere ventilateren voor luchtcirculatie of TDS en °C in het groeimedium en in het voedingsvat etc... En dan lijkt het ook volledig zelf gebouwd... eigenlijk is het wel zo maar je gebruikt wel andermans technologie... Dat spreekt me zo aan in die arduino, alles is en blijft open source... de applicaties die worden uitgevonden zijn het niet, maar ja, voor wat hoort wat..

 

Voorts zit ik met LED's in mijn hoofd, maar dat is zo te zien (nog) peperduur, misschien kan het zelfbouw worden maar dat moet ik onderzoeken. Misschien de nieuwe SMD LED's eens bekijken... Het eerste bouwsel zal zowiezo met een lamp zijn hoor, daar moet ik lang voor sparen want de prijzen die ik vond draaiden rond de 1200 euries..

 

grtz :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is gewoon de standaard programmeer software welke je nodig heb om het systeem de juiste instellingen te geven. Gelukkig met een hoop mogelijkheden.

 

In een tijdzone kun je 4 subtijdzones zetten. Dus 4x voeding per dag is geen probleem. Je kan ook een weekrooster maken. Bijvoorbeeld alleen maandag woensdag vrijdag etc. Totaal kunnen er geloof ik 20 tijdzones worden geprogrammeerd welke je aan een uitgang of iets dergelijks kan koppelen. Op de relaiskaart zitten 8 uitgangen, maar je kan er zo 4 kaarten in stoppen. Dus uitgangen genoeg. Dit zelfde geld voor de ingangen.

 

Tja, ik heb de fancontroller ook apart gehouden om het bij een defect snel te kunnen uitwisselen. Maar het ziet er wel mooi uit als alles in 1 behuizing zit. Het belangrijkste is dat het praktisch is. Alleen schaam ik me voor de wcd's op de kast. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon eraf halen, kan je miss ooit nog eens gebruiken voor kleinere belastingen of iets in huis :) :rofl

 

Dus je kan het systeem uitbouwen zoals je wil... dat is idd best makkelijk... Ik blijf toch bij arduino voor het hart van mijn schakelbord... via de expansion schields heb ik tot 128 analoge ingangen en tot 64 digitale... dit is dan wel echt programmeren en het zal een poosje langer duren maar het zal dan echt op punt staan als het afgewerkt is Ik dacht aan 4 aan elkaar geschakelde arduino's, met daarop genoeg expansion ports en dan die arduarium controller laten bedienen, ook wat naderhand nog wordt toegevoegd van functies... Softwarematig moet ik dan wel een programma maken, dan leer ik ook dat nog wel, een page op mijn eigen domein en het kan vanop afstand bijgestuurd worden, en met enkele cam's ook te bekijken ;-) als je op www.instructables.com in de search "arduino indoor gardening" indrukt, zal je de mogelijkheden wel lezen...

 

Grtz ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi spul bromsnor :) ziet er echt heel netjes en mooi uit ben benieuwd naar je kweekverslag als die gaat komen , hopelijk wel :rofl)

 

groeten pac

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex

amai, wazzup jij lijkt er in iedergeval wel het één en ander van te kennen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels druk aan het upgraden en een opticlimate 6000, dimlux evsa's met controller aangeschaft. Wat een prachtig spul. ;)

 

De opti hangt gelukkig al in de lucht en morgen maar weer verder gaan met de boel af te werken en aan te sluiten. Zoals je ziet is er nog genoeg te doen.

 

gallery_32923_13333_371303.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

genoeg te doen , maar wat gedaan is ...toppie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik ben een electriciteit noob, maar wil het uiteraard wel VEILIG. Daarom jullie advies graag. Op het bord worden 4x 1000 geschakeld. De snoeren van de 1000 DE lopen langs elkaar richting de tent en gaan daar ieder hun weg. Uiteraard is het bordje nog niet aangesloten op de meterkast; ik wilde eerst jullie advies afwachten. Alle eindjes zijn met een aderhuls bevestigd.

 

Thnx!

gallery_29076_14412_2562787.jpg

gallery_29076_14412_1285036.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er volgens mij netjes uit ...

 

alleen zou ik wat dikkere draden voor de lampen nemen ...

een lezen wat de rest vind :verrygood

 

GroeneGroet ,

 

UrbanGrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat viel mij ook al op! Ik had hiervoor de Gavita 600 pro en die hadden dikkere kabels dan de 1000W DE..

 

Misschien iemand (whazzup) die daar iets over kan melden?

 

Is het verantwoord om de kabels zo naast elkaar te laten lopen?

 

Btw bordje maken heb ik uitbesteed...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke karakteristiek hebben de automaten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Kabels zo naast elkaar/tegen elkaar moet geen probleem zijn. In pvc buizen zitten ze ook tegen elkaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De karakteristieken van de automaten zal ik morgen naar kijken. Ik ken het verhaal van Polleke met een C6 automaat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja daar doelde ik op. :verrygood

 

Verstandig als je geen verstand van elektra om de boel uit te besteden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...